Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ana ışıktan sonra ikinci güçlü ışık olan ve yumuşak ışık kaynağı olan ışık türü hangisidir?
Ana ışık |
Dolgu ışık |
Arka ışık |
Fon ışık |
Loş ışık |
Dolgu Işık: Ana ışıktan sonra ikinci güçlü ışık olan dolgu ışık, yumuşak ışık kaynağıdır. Kısacası, dolgu ışığın şiddeti anahtar ışığın şiddetinden daha azdır. Ana ışık kaynağının tam karşı yönüne yerleştirilir.
2.Soru
İletişim modelinin bir parçası olan “geri besleme”nin radyo ve televizyon yayıncılığı açısından önemi nedir?
Radyo ve televizyon kuruluşlarının ne kadar reklam geliri olduğunu belirler |
Halkın yayınlara ilişkin fikirleri bu yolla elde edilir |
İzleyici ve dinleyicilerin yayınlar için ödeyeceği ücreti belirler |
İletişim modelinde kaynakla olan iletişimin sonlandırılmasını sağlar |
Farklı televizyon yayınlarının tek bir kaynakta toplanmasına neden olur |
Geri besleme kavramı iletişim modeli içinde kaynağa bilgi aktardığı gibi radyo ve televizyon yayıncılığında da ilgili yayınların içerikleriyle ilgili izleyici ve dinleyicinin fikirlerinin medya kuruluşlarına iletilmesidir. Radyo ve televizyon iletişiminin geleneksel yapısında, dinleyici/izleyicilerin anında katkısı bulunmadığı için, yani etkileşimli bir iletişim ortamı söz konusu olmadığı için, geri besleme gecikmeli olarak uygulanır. Yayın anında, ya da yayından sonra doğrudan televizyon kuruluşu veya çeşitli araştırma kuruluşlarının yaptıkları izleyici ölçümleri yani ‘’izlenme oranı’’ ve ‘’izlenme payı’’ ölçümleri ve etki araştırmaları, radyo/televizyon sistemlerinin başlıca geri besleme araçlarıdır.
3.Soru
Yayın akışına güçlü bir programla başlama işlemi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile açıklanmaktadır?
Bloklamak
|
Köprü Kurmak
|
Çapraz Programlamak
|
Öncelemek
|
Başı Çekmek
|
4.Soru
Senaryonun yaratıcı fikri olan ve programda o fikrin neden yer alacağının kısa açıklaması olarak belirtilen senaryonun hangi yazım evresidir?
Kısa Öykü |
Özgün düşünce |
Geliştirilmiş öykü |
Çekim Senaryosu |
Aksiyon ve Diksiyon Senaryosu |
Özgün düşünce, senaryonun yaratıcı fikridir ve programda o fikrin neden yer alacağının kısa açıklamasıdır.
5.Soru
I. Çekimlerin ardışık işlendiği, bir çekimden sonra diğer çekimin izlendiği kurgudur II. Kurgucunun hata yapma oranı azalırken, yüksek kaygıya neden olur III. Önceden kayıt edilmiş çekimlerin oynatıcıdan kayıt yapılan cihaza kopyalayarak aktarılmasına dayanır IV. Bant üzerindeki görüntülerin seçilmesi, aranıp bulunması bu kurgu türünde zaman alır Yukarıda belirtilen ifadeler aşağıda belirtilen kurgu teknolojilerinden hangisine aittir?
Sayısal kurgu
|
Akıcı kurgu
|
İnce kurgu
|
Analog kurgu
|
Kaba kurgu
|
6.Soru
Görsel düşünme yeteneği ve yaratıcılığı olan yapım sürecinin en önemli kişisi kimdir?
Yönetmen
|
Senarist
|
Oyuncu
|
Kurgucu
|
Yapımcı
|
7.Soru
Görüntü ve seslerin oynatıcıdan kayıt cihazlarına istenilen sırada kopyalanması işlemine dayanan kurgu şekli aşağıdakilerden hangisidir ?
Assemble Kurgu
|
Insert Kurgu
|
Rassal Kurgu
|
Sayısal Kurgu
|
Matrix Kurgu
|
8.Soru
Eğer bir izleyici izlediği programın kendisi için doyum unsuru taşıdığını düşünüyorsa burada televizyon programlarında kullanılan hangi yapım unsurunun söz konusu olduğu söylenebilir?
Enformasyon
|
Değer
|
Önem
|
Güldürü
|
Kişisellik
|
9.Soru
Çekimlerin hızlı kesmelerle bir araya getirilerek bir sekansın yaratıldığı kurgu türü aşağıdakilerden hangisidir?
Akıcı kurgu |
Paralel kurgu |
Montaj kurgu |
Çapraz Kurgu |
Ritmik kurgu |
Çekimlerin hızlı kesmelerle bir araya getirilerek bir sekansın yaratıldığı ve bunun sonucunda bir aksiyon, bir düşünce ya da yoğunlaştırılmış olaylar dizisinin sunulduğu kurgu türü montaj kurgudur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir senaryodaki karakterlerin toplumsal özelliklerinden biri olarak gösterilebilir?
Boyu |
Konuşma tarzı |
Dini görüşü |
Özel yetenekleri |
Giyim tarzı |
Bir karakterin dini görüşü onun toplumsal özelliklerinden birine vurgu yapar. Yukarıda sıralanan diğer özellikler fiziksel özellikler ve psikolojik özelliklerle ilgilidir.
11.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Stüdyo çekimlerinde yönetmenin yapması gereken işlemlerden biri değildir?
Çekim başlamadan önce 30 saniye İngilizce “color bar” olarak adlandırılan bir renk skalasının kaydı yapılır. |
Elektronik olarak üretilen ya da kamera tarafından görüntülenen ve üzerinde program bilgilerinin bulunduğu “klaket” adı verilen bir kartın kaydı yapılır. |
Son iki saniyeye gelindiğinde iki saniyelik siyah ve sessizlik kaydedilir. |
Programın sonunda, birkaç dakika siyah ve sessizliğin kaydedilmesi gerekir. |
Oyuncuları yönlendirmek amacıyla kameranın yanıbaşında el işaretleri kullanır. |
Oyuncuları el işaretleriyle kameranın yanıbaşında yönlendiren kişi yönetmen değil stüdyo şefi (yönetmeni) dir. Stüdyo şefi çekimin sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilmesinde kilit rol oynar.
12.Soru
Çekim sürecinde görev alan kişiler düşünüldüğünde hangisi ekip dışındadır?
Yapım ve yönetim ekibi
|
Senaryo yazarları
|
Emlakçı
|
Ses ekibi
|
Kameraman
|
13.Soru
Bir filmin ilk görüntüsünden son görüntüsüne dek anlatılmak istenen, ilk ve son görüntüleri arasında enine boyuna işlenen, geliştirilen, filmin özünü yaratan, içeriğini oluşturan, bir öyküye bağlı olarak anlatılan ana düşünceye, egemen olan görüşe, iletiye, öğretiye verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Çekim Senaryosu |
Tema |
Ayrım |
Sahne |
Bölüm |
Tema: Bir filmin ilk görüntüsünden son görüntüsüne dek anlatılmak istenen, ilk ve son görüntüleri arasında enine boyuna işlenen, geliştirilen, filmin özünü yaratan, içeriğini oluşturan, bir öyküye bağlı olarak anlatılan ana düşünceye, egemen olan görüşe, iletiye, öğretiye tema (önerme) denilir. Hangi tür program olursa olsun, her senaryonun kesinlikle iyi belirlenmiş, anlatılan öykünün temelini oluşturan bir teması olmalıdır. Tema ilgi çekici, dinamik, son derece yalın ve sağlam, belirgin, işlenmeye elverişli olmalıdır. Hiçbir düşünce, hiçbir durum kesinlikle belirlenen bir tema olmadan, yazarı mantıklı bir sonuca ulaştıramaz.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Öyküleme’de olaylar örgüsünü geliştiren temel öğelerden değildir?
giriş |
gelişme |
çatışma |
doruk |
düşme |
Öyküleme’de Olaylar Örgüsünü Geliştiren Temel Öğeler Öykülemenin temel yapısını, giriş-gelişme-çözüm oluşturur. Olaylar örgüsünün devinime yerleştirilmesinde temel biçim: giriş (serim, sergileme), gelişme - yükselme noktaları - çatışma, düğüm, devinimin yükselmesi, doruk nokta (climax), azalan devinim ve sonuç’tan (çözüm) oluşur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çekimlerle ilgili kurgu karar listesinde yer almaz?
Dublaj
|
Stok görüntüler
|
Arşiv görüntüler
|
Animasyon
|
Ses kayıtları
|
16.Soru
Zayıf bir kamera konumu olmakla birlikte oyuncu ile ilgili bilgileri saklaması ve gizem yaratması nedeniyle kimi ortamlarda güçlü bir yan sergileyebilir. Bu özellikler kameranın hangi açısını anlatmaktadır?
Ön Açı |
Ön Yan Açı |
Yan Açı |
Arka Yan Açı |
Arka Açı |
Arka Açı kameranın oyuncunun tam arkasına yerleştirildiği bir açıdır. Bu açıda oyuncunun sırtı ve başının arkası görünür. Bu konum, zayıf bir kamera konumu olmakla birlikte oyuncu ile ilgili bilgileri saklaması ve gizem yaratması nedeniyle kimi ortamlarda güçlü bir yan sergileyebilir.
17.Soru
Yönetmen, yardımcı, ses tasarımcısı, yapım sekreteri, yiyecek içecek sorumlusu hangi ekip içerisinde yer almaktadır?
Sanat yönetim ekibi |
Yazım ekibi |
Görsel ekip |
Yapım ve yönetim ekibi |
Ses ekibi |
Yapım ve yönetim ekibi, Yönetmen, yapımcı, görüntü yönetmeni, yönetmen ve yapım yardımcıları, ses tasarımcısı, yapım sekreteri, mekan sorumlusu, yiyecek içecek sorumlusu, ulaşım sorumlusundan oluşmaktadır.
18.Soru
Televizyon programları üretilirken benimsenen temel yaklaşım nedir?
İzleyici unsurunu temel öğe olarak almak |
Reyting raporlarını dikkate almak |
Ekonomik konuları göz önünde bulundurmak |
Topluma faydalı olmak |
Kanalın prestijini düşünmek |
Burada belirtilen tüm şıklar aslında bir televizyon programı üretilirken hesaba katılır. Fakat benimsenen en temel yaklaşım izleyicilerin beklentileri ve bu programa ilgi duyup duymayacağıdır.
19.Soru
- Çekim senaryosunun yazılması
- Taslak öykünün yazılması
- Temanın saptanması
- Ayrımlama senaryosunun yazılması
- Treatment yazımı
Dizi senaryosu yazımının evreleri hangi seçenekte doğru sıra ile verilmiştir?
I-II-III-IV-V |
II-III-V-I-IV |
III-II-V-IV-I |
I-IV-V-II-III |
V-IV-III-II-I |
20.Soru
Öykülemeyi (dramatik yapı) oluşturan her bir olayın içinde gelişip sonuçlandığı kendi içinde bir bütünlüğü olan sahneler dizisine ne ad verilir?
Bölüm |
Çekim |
Ayrım |
Senaryo |
Sahne |
Ayrım (Sequence) : Bölümler içinde yer alan ayrım, öykülemeyi (dramatik yapı) oluşturan her bir olayın içinde gelişip sonuçlandığı kendi içinde bir bütünlüğü olan sahneler dizisidir. Ayrım bir ya da değişik yerlerde geçebilir. Örneğin, dış sahne ile başlayıp, iç sahne ile sürebilir. Ayrımlar, devinimleri ileri taşır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ