Dijital İletişim ve Yeni Medya Deneme Sınavı Sorusu #986881
.............................., bireylerin yeni medya dolayımlı iletişimde yapay zeka ile ve diğer bireylerle biraraya geldikleri ve karşılaştıkları mekanı ve deneyimi içermektedir.
Etkileşim |
Sanallık |
Yayılım |
Topluluk |
Bağlantı |
Yeni medya dolayımlı etkileşim kavramıyla birlikte ele alınması gereken bir diğer kavram da sanallık kavramıdır. Çoğunlukla gündelik yaşamda gerçeklikten uzak ve bağımsız bir vurguya atıfla kullanılan bu sözcük aslında bireylerin yeni medya dolayımlı iletişimde yapay zeka ile ve diğer bireylerle biraraya geldikleri ve karşılaştıkları mekanı ve deneyimi içermektedir. Coleman’a göre (2012:144) “Ağ tabanlı medya ve ağ tabanlı öznelliğin en önemli özellikleri sanal mevcudiyet (dolayımlama yoluyla bir yerde olma duygusu) ve bununla yakından ilişkili olan birlikte mevcudiyet (dolayımlama yoluyla başkalarıyla birlikte olma duygusu) kavramıyla ilişkilidir”. Oxford Internet Institute'de sosyal bilimci olan Ralph Schroeder’e göre, “eğer mevcudiyet ‘orada olma hissi’ ise, bu durumda birlikte mevcudiyet orada birlikte olma hissidir” (akt. Coleman, 2012: 147). Sanal deneyim gerçeklikten bağımsız değildir. Etkileşim ve yayılım özellikleri nedeniyle de bireyler bu deneyimi topluluklar halinde yaşayabilirler. Coleman’a göre (2012: 148) “Düzenli olarak içinde bulunduğumuz parçalı ilişkiler açısından birlikte mevcudiyetin önemi birlikte olmanın paylaşılan algısal deneyiminde yatar. Bu dolayımlı bağlanmalar tüm resmi oluşturmamalarına karşın sahici paylaşılmış anlar sunarlar”. Bireyin bireysel olarak ve/veya toplulukla yaşadığı bu deneyim bireyin algısıyla ve yeni medya aracının bu algıyı kolaylaştıracak teknik (görselişitsel) desteğiyle de ilgilidir. Örneğin çok kullanıcılı bir devasa çevimiçi rol yapma oyunu genel olarak oyunun senaryosuna uygun kurgulanmış bir grafik dünyada gerçekleşir. Çoğunlukla oyunlarda mekan olarak dağlar, tepeler, tapınaklar, labirentlerle dolu saraylar ve büyülü ormanlar sözkonusudur. Tüm bu mekânlar çekici bir atmosfer de yaratır. Oyuncular bu ortamda kendilerini temsil eden avatarlarla etkileşim sürecine dâhil olurlar.
Yorumlar
- 0 Yorum