Günümüz Fıkıh Problemleri Deneme Sınavı Sorusu #590746

Ülkemizde Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu 16.04.1942 tarih ve 211 sayılı kararıyla otopsi yapmanın dinen caiz olduğu hükmünü açıklamıştır. Fakat bazı din bilginleri otopsiyi caiz görmemektedir. Aşağıdakilerden hangisi bunun altında yatan sebeplerden biridir?


ihtiyaçların zaruret gibi değerlendirileceği

bir farzın gerçekleşmesi için gerekli olan şey de farz hükmünde olması

bir fayda-zarar muhasebesi yapılmakta ve yararlı yönün tercih edilmesi

insanın dirisi için de ölüsü için de geçerli olan saygı durumu

zaruretlerin yasakları mubah hale getireceği


Yanıt Açıklaması:

Bugün uygulandığı şekli ile otopsi Müslüman bilginler arasında tereddütle karşılanmıştır. Bunun temel gerekçesi şudur: İslam dini insanı mükerrem bir varlık olarak görmekte ve insana saygı üzerinde ısrarla durmaktadır. Bu bakış insanın dirisi için de ölüsü için de geçerlidir. İslam'da ölülere ve kabirlere saygı gösterilmesi ve bunların keyfi müdahalelere karşı korunması dini bir vecibe olarak kabul edilmektedir. Hz. Peygamber'in şu hadisi de bunu desteklemektedir: "Ölünün kemiğini kırmak, diri iken kemiğini kırmak
gibidir" (Ebu Davûd, "Cenâiz", 60). Bazı bilginler bu ve benzeri delillere dayanarak otopsinin, özellikle de bilimsel ve eğitim amaçlı otopsinin caiz olmadığı yönünde görüş bildirmişlerdir.

Yorumlar
  • 0 Yorum