II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Deneme Sınavı Sorusu #729558

"Gel bugün de, sükut ile, güzelim
İhtizâr-ı hazânı seyredelim:


Ey benim, ey hazân-likâ güzelim,
Bir dimağî vedâd ü ref’etle
Kalalım ser-be-ser tabîatle;

Elem-i arza ifltirâk edelim;
Mevsimin kâinat-ı ye’sinden
Olalım biz de bir gam-ı zinde..."

Yukarıda Cenap Şahabeddin'in Temaşa-yı Hazan şiirinden bir parça alınmıştır. Alıntılanan parça ışığında aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılabilecektir?


Şair, şiirinin merkezinde toplumun tecrübe ettiği sorunları koymuştur.

Şair, şiirinde can çekişen tabiatı nasıl seyretmek istediğini işlemiştir.

Şair şiirini varoluşuna ait bireysel meseleler etrafına inşa etmiştir.

Şair şiirinde benimsediği tavırla dönemin şiir anlayışını terk etmiştir.

Şair şiirini yazarken naturalizmin biçem ve temalarını benimsemiştir.


Yanıt Açıklaması:

“...sükût ile...ihtizâr-ı hâli seyredelim”, “Bir dimağî vedâd ü ref’etle / Kalalım serbe-ser tabiatte”, “Elem-i arza ifltirâk edelim; / Mevsimin kainat-ı ye’sinden / ... olalım gam-ı zinde” söz gruplarıyla şair, can çekişen tabiatı hangi duygu ve düşünceyle seyretmek istediğini dile getirirken, metnin bütününün oluşmasına imkân sağlayan zihniyeti de ifade etmiştir. O, yanındaki sonbahar yüzlü kadına doğanın güzelliklerini dıştan seyretmeyi değil; can çekiştiğini belirttiği sonbahar ile zihinlerinden doğan dostluk ve acıma hissiyle bütünleşmelerini teklif ediyor. Bu, sonbahar karşısında alışılmışın dışında çok farklı bir tavır olarak düşünülmelidir. Gözlemlenen, daha yerinde bir ifade ile varlığıyla bütünleşilen doğadaki üzüntü hâli, metnin yalnız temasını değil; sesini ve dil malzemesini de belirlemektedir. Bu doğa-insan birlikteliği, metinde dikkatlere sunulan tablonun oluşmasını da sağlar.

Yorumlar
  • 0 Yorum