İslam Mezhepleri Tarihi Deneme Sınavı Sorusu #748575

Ehl-i Sünnet ve Şîa tarihçilerinin Hz. Ali konusunda ittifak halinde olduğu konu aşağıdakilerden hangisidir?


Hz. Ali’nin Ebû Bekir ‘e geç biatı, eşi Hz. Fatıma’nın Ebû Bekir’e olan kırgınlığındandır.

Hz. Ali’nin ilk dönemde Ebû Bekir’in halife seçilmesinden hoşlanmamış ve ona biat etmeye belli bir süre yanaşmamıştır.

Hz. Peygamber, Ali’yi kendisinden sonra halife atadığına dair birtakım nassları zikretmiştir.

Ali’nin halife olacağı konusunda, Muhacir ve Ensâr da bu durumdan haberdardı.

Ali ,Ebû Bekir ve Ömer’e biat etmiştir.


Yanıt Açıklaması:

İlk görüşle irtibatlı olan klâsik Sünnî bakış açısına göre, Hz. Peygamber’in vefatından sonra halife olacak kişinin kimliği konusunda kesin ve belirleyici bir nass veya vasiyet bulunmadığı için, Ensâr ve Muhacirler’in görüşleri, Sakîfe toplantısında ileri sürdükleri gerekçelerle, kendi bakış açıları doğrultusunda gelişirken, Hz. Ali’nin bazı yakınları ve yukarıda ismi geçen sahâbîler, hilâfeti Hz. Ali’ye geçen bir miras gibi değerlendirmişlerdir. Onlara göre, eğer Hz. Peygamber miras olarak bir mal bıraksaydı, nasıl yakınlarına kalacak idiyse, siyasî manadaki mirasın da böyle olması gerekir. Ehl-i Sünnet ve Şîa tarihçileri Hz. Ali’nin ilk dönemde Ebû Bekir’in halife seçilmesinden hoşlanmadığı, ona biat etmeye belli bir süre yanaşmadığı hususunda ittifak halindedir. Hz. Ali’nin, Hz. Ebû Bekir ve önde gelen diğer zevâtla yaptığı konuşmalarda, kendisinin halifeliğe daha fazla hak sahibi olduğuna işaret ederek, Kureyş’in Resûlüllah’ın soy ağacı olması durumunda, Ehl-i Beyt’in bu soy ağacının meyvesi olacağına atıfta bulunduğuna dair kayıtlar mevcuttur. Yine onun, “hilâfete benden daha layık kimse yoktur” (Taberî, 1879–1881, III, s. 476) şeklindeki ifadesi bunu teyid etmektedir.

Yorumlar
  • 0 Yorum