Yaşayan Dünya Dinleri Deneme Sınavı Sorusu #379817
Miladi VIII. yüzyılda Müslüman dünyası ile yakın temas, bu temas sonucu ortaya çıkan Karaim adlı Yahudi mezhebi ile mücadele zorunluluğu, diğer taraftan Müslüman kelamcılarca Yahudiliğe yöneltilen hücumları önleme endişesi, iman esaslarının yeni bir görüşle ele alınmasını zorunlu kılmıştır. Bu konuda ilk çalışmayı yapan Saadya Gaon’dur (Said b. Yusuf el-Feyyumi, 882-942). Aşağıdakilerden hangisi, “Saadya Gaon’un daha kapsamlı Amentüsü” esaslarını kapsamaktadır?
I. Alem sonradan yaratılmadır (hâdistir).
II. Allah tek olup cismi yoktur.
III. Vahye iman, Yahudi aranesini de içine almak üzere şarttır.
IV. Elimizde olan Tevrat, tamamıyla Tanrı tarafından Musa’ya verilenin aynıdır.
V. Mükafat ve ceza haktır.
VI. Peygamberlerin bütün sözleri haktır.
VII. Efendimiz Musa’nın peygamberliği gerçektir. O, kendisinden önce ve sonra gelen bütün peygamberlerin en büyüğüdür.
VIII. Ruh saf ve temiz yaratılmıştır, ölüm anında cesedi terkeder.
IX. Yeniden dirilmek haktır.
X. Mesih’i beklemek, hesap ve nihai hüküm haktır.
XI. İnsan muttaki olmaya, ruhen ve bedenen bütün günahları işlemekten sakınmaya davet olunmuştur.
I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X ve XI |
I, II, III, IV, V, VIII, IX, X ve XI |
I, II, III, V, VI, VIII, IX, X ve XI |
I, II, III, V, VII, VIII, IX, X ve XI |
I, II, III, V, VIII, IX, X ve XI |
Saadya Gaon, tesbit ettiği iman esaslarında dünyanın yaratılmış olduğu, Tanrının bir ve cisimsiz oluşu, vahyin gerçekliği, insanın zihni ve ruhi kapasitesi gereği günahtan kaçınma yetisine sahip oluşu, mükafat ve cezanın hak olduğu, ruhun saf biçimde yaratıldığı ve ölümden sonra bedeni terk edeceği; yeniden dirilme, Mesih beklentisi ve son yargı inancına yer vermiştir. Diğerleri bu kapsamın dışında kalmaktadır.
Yorumlar
- 0 Yorum