Aile Sosyolojisi Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Günümüzde çocuklukla yetişkinlik dönemleri arasındaki sınırların belirsizliğine geri dönüldüğünü savunanlardan biri olarak “Çocukluğun Yok Oluşu”(1982) adlı eserinde, çocuklukla yetişkinlik arasındaki göreceli ayrımın önemli ölçüde azaldığını ileri sürerek günümüzdeki teknolojik ve sosyo-kültürel değişimin çocukluğu, korunması güç bir toplumsal yapıya nasıl getirdiğini ayrıntılı örnekler vererek açıklayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Postman
|
Philippe Aries
|
Jenks
|
Kennedy
|
Ingoldsby
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyolojik etkileşimcilik ve aile yaklaşımı kavramlarından biri değildir?
Aşk sembolü
|
Çocuğun anlamı
|
Ebeveynliğinin anlamı
|
Evlilik rolleri
|
Ekonomik üretim
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern bilimin bir kavramı olan hijyen ile ilgili doğru değildir?
Evde hijyen kadının ev içi emeği ile sağlanır.
|
Çocukların hastalık nedeni sayılan unsurlardan arındırılmış bir ortamda büyümelerini sağlar.
|
Doğanın kadın eliyle yok edilmesinin örneğidir.
|
Kırsal kesimde sağlıklı ortam hijyen ile ölçülür.
|
Hijyen sağlama, insan yaşamından bütün doğal elementlerin yok edilmesiyle sağlığın elde edilmesidir.
|
4.Soru
Bir erkeğin aynı anda birden fazla kadınla evlenmesine ne ad verilir?
Matrilokal
|
Monogami
|
Poliandri
|
Poligami
|
Polijini
|
5.Soru
Hane bireylerinin zamanlarını piyasa ekonomisi, evde yapılan üretim ve tüketim alanlarında nasıl kullandıklarını ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hane |
Hane çalışma stratejileri |
Hanede sosyal ilişkiler |
Hane ekolojisi |
Hane ekonomi stratejileri |
Hane çalışma stratejileri, hane bireylerinin zamanlarını piyasa ekonomisi, evde yapılan üretim ve tüketim alanlarında nasıl kullandıklarını açıklayan bir kavramdır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Aşağıda verilen toplumsal cinsiyete dayalı iş bölümünde yetiştirilen ürünlerden hangisi kadın ürünleri arasında yer alır?
Endüstriyel ürünler |
Tahıl |
Sebze |
Çay |
Tütün |
Toplumsal cinsiyete dayalı işbölümüne göre yetiştirilen ürünler, Erkek ürünleri ve Kadın ürünleri olarak ikiye ayrılır. Erkekler yiyecek olarak kullanılmayan endüstriyel ürünleri, tahılı, ağaçları ya da kahve, çay, şeker, tütün gibi ürünleri pazar için yetiştirirken kadınlar daha çok sebze ve kökleri ailenin yiyeceği için, fazlasını bölge pazarında satmak için yetiştirirler.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ekofeminizme yöneltilen eleştirilerden değildir?
Kadın-doğa bağlantısını değiştirilemez ve değişmez bir dişi öz anlayışı olarak görür.
|
Kadınları tek bir kategori olarak konumlandırır, sınıf, ırk, etnik köken gibi farklılıkları görmez
|
Kadınların ve doğanın tahakküm altına alınmasını yalnızca ideolojide konumlandırır.
|
İdeolojik yapılanma alanında, bu yapılanmanın üretildiği ve dönüştürüldüğü toplumsal, ekonomik ve politik yapılar hakkında çok az şey söyler
|
Kadınların doğayla olan maddi ilişkilerini, kendilerinin ve karşıt konumda olan diğerlerinin bu ilişkiyi, nasıl düşündüklerini dikkate alır.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihi belgelerden İslamiyet'ten önce Türk kadınının toplumdaki yerini ifade eder?
Kadın ile erkek arasında ayrım yoktur.
|
Kadın erkeğe göre daha üstün bir konuma sahiptir.
|
Erkek kadına göre daha üstün bir konuma sahiptir.
|
Kadın ile erkek arasında ilişki tespitine yarayacak tarihi belgeye rastlanmamıştır.
|
Kadın sadece çocuklara bakmakla görevlidir.
|
9.Soru
Aşağıdaki hangi kavramdan dolayı evlilikte eşler beklentilerinin gerçekçi olmadığını görememekte be boşanmaktadırlar?
Çocuğun anlamı
|
Ebeveynliğin anlamı
|
Aşk sembolü
|
Evlilik rolleri
|
Boşanmanın anlamı
|
10.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Türk medeni kanununca desteklenmektedir?
Patriliniyal sistem |
Matriliniyal sistem |
Bilateral Sistem |
Poligami |
Polijini |
Türk medeni kanununa göre kadın ve erkek mirastan eşit pay alır, dolayısı ile doğru cevap C' dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihsel ve toplumsal bir ilişki biçimi olarak evliliğin özelliklerine örnektir? (I) Cemre ve Ali’nin çocuk sahibi olması (II) Hasan ve Ahmet’in kayınbirader olması (III) Aylin ve Ozan’ın beraberliğinin resmi olarak onaylanması (IV) Emre’nin evin reisi olarak sorumluluk alması (V) Yalnız Hasan ve Ahmet'in kardeş olması 2in
Yalnız III
|
I ve III
|
II ve III
|
III ve IV
|
Yalnız I
|
12.Soru
1972 yılında yayınlanan “Kadının Özgürlüğünün Politik iktisadı” adlı eserinde, “kadının yarattığı ücretsiz emeğin çok büyük olduğunu ve üretim araçlarının mülkiyetine sahip olanlarla karşılaştırıldığında çok daha karlı olduğunu vurgulayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Savran |
Margaret Benston |
Norman Denzin |
Diana Leonard |
Christina Delphy |
1972 yılında yayınlanan “Kadının Özgürlüğünün Politik iktisadı” adlı eserinde, “kadının yarattığı ücretsiz emeğin çok büyük olduğunu ve üretim araçlarının mülkiyetine sahip olanlarla karşılaştırıldığında çok daha karlı olduğunu vurgulayan yazar Margaret Benston'dur. Doğru yanıt B seçeneğidir.
13.Soru
"Beslenme alışkanlıkları, sınıf farklılıkları ile ataerkil farklılıkların bir göstergesidir." diyen aşağıdakilerden hangisidir?
Allen |
Gruen |
Merhant |
Sachs |
Mellor |
Yukarıdaki alıntı Allen'a aittir. Doğru cevap A şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi akrabalık kurumunun belirleyici olduğu alanlardan biri değildir?
Evlilik biçimleri |
Kuşaklar arası siyasi ilişkiler |
Oturma yeri |
Miras biçimleri |
Gelir durumu |
Akrabalık kurumunun gelir durumu üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olduğu söylenemez. Doğru cevap E' dir.
15.Soru
Aşağıdaki yaklaşımlardan hangisi aileyi ataerkil bir kurum olarak görürür?
Postmodernizm |
Feminizm |
Çatışmacı Yaklaşım |
İşlevselci Yaklaşım |
Sembolik Etkileşimcilik |
Tüm Feminist kuramlar aileyi ataerkil bir kurum olarak görürler, bu konuda aralarında oldukça önemsiz farklar bulunur
16.Soru
Agarwal gelişmiş ülkelerdeki feminizmi beş noktada eleştirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu eleştirilerden biri değildir?
Kadınları tek bir kategori olarak konumlandırır, kadınlar arasında sınıf, ırk, |
Kadınların ve doğanın tahakküm altına alınmasını yalnızca ideolojide konumlandırır. |
İdeolojik yapılanma alanında bu yapılanmanın üretildiği ve dönüştürüldüğü toplumsal, ekonomik ve politik yapılar hakkında çok şey söyler. |
Ekofeminist bakış açısı, kadınların doğayla olan maddi ilişkilerini, kendilerinin ve karşıt konumda olan diğerlerinin bu ilişkiyi, nasıl düşündüklerini dikkate almaz. |
Ekofeminizm kadın-doğa bağlantısını bir çeşit özcülüğü bağlar. |
İdeolojik yapılanma alanında bu yapılanmanın üretildiği ve dönüştürüldüğü toplumsal, ekonomik ve politik yapılar hakkında çok az şey söyler.
17.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi geçiş ailesinin özelliklerindendir?
Hem sayı, hem de görevler açısından sınırlılık söz konusudur. |
Genellikle kırsal alanda yaşar ve tarımla geçimini sağlar. |
Akrabalık bağları göreceli olarak önemini yitirmiştir. |
Kırsal yaşam alışkanlıklarından kurtulamadan, kentli olmaya özenir. |
Erkekler ve yaşlılar karar ve sorumluluk almada ön plandadır. |
Gecekondu ortamında ve kasabalarda görülen geçiş ailesinde; büyük ve küçük ailenin çeşitli tiplerine de rastlanmaktadır. Çünkü geçiş ailesi büyük aile ile küçük ailenin kırılma noktasını oluşturmaktadır. Gerek gecekondu gerekse kasabadaki aileler arasında da çekirdek, parçalanmış ve tamamlanmamış aile gibi alt grupların özelliklerini yansıtan aileler de bulunmaktadır. Böylece tam anlamıyla kırsal yaşam alışkanlıklarından bir başka ifadeyle köylülükten kurtulamayan, öte yandan kentli olmaya özenen tutumlar sergileyen bir aile tipi söz konusu olmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi feminist yaklaşımlardan bir değildir?
Marksist feminizm |
Liberal feminizm |
Radikal feminizm |
Sosyalist feminizm |
Politik feminizm |
Feminist yaklaşım içinde en önemlileri Marksist, Radikal, Liberal ve Sosyalist Feminizmdir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sembolik etkileşimciliğin temel odak noktasıdır?
Anlamın üretilmesi ve kazanılması
|
Sosyalizasyon
|
Akıl yürütme
|
Etkileşimli öğrenme
|
Grupla oyun
|
20.Soru
Çocuğun, toplumun geleceğini belirleyen en önemli insan kaynağı olduğu düşüncesi ne zaman ortaya çıkmıştır?
13. yüzyıl |
15.-16. yüzyıl |
17. Yüzyıl |
18. yüzyıl |
20. yüzyıl |
Aries’e göre, çocukluğun keşfi süreci 13. yüzyılda başlamış ve yansımaları da 15-16. yüzyıl sanat tarihinde görülebilmiştir. Örneğin, 13. yüzyıl sanatında çocuğa benzer şekiller belirmeye başlamışsa da bunlar gerçek değil melekler gibi dini içerikli figürlerdir. 15.ve 16. yüzyıllara gelindiğinde Meryem’in kollarındaki küçük İsa gibi anne-çocuk ilişkisini yücelten resimlerde modern çocuk kavramına benzer şekiller yer almaktadır. 17. yüzyılın başlarından itibaren, çocuklar kendilerine özgü giysilere, oyunlara, öykülere, müziğe ve resimlere sahip olmaya başladılar. Çocuk, anne sevgisi ile ancak 18. yüzyılda tanışabilmiştir. 20. yüzyılda ise çocuk, toplumun geleceğini belirleyen en önemli insan kaynağı olarak değerlendirilmiştir. Cevap E şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ