Aile Sosyolojisi Final 27. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Biyolojik yaşlanma nedir?
Bedenin işlev görememesi
|
Algılama ve öğrenmede kayıplara uğraması
|
Doğum anından itibaren organizmanın yaşlanmaya başlaması
|
Bellek kapasitesinin azalması
|
Psikolojisinin bozulması
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aile kavramına ilişkin olarak sosyolojik bir davranışı göstermektedir? (ı)Kız çocuklarının 18 yaşından önce evlenmesinin yasaklanması. (ıı)“Aileye mahsus” sosyal mekanlara yalnız erkeklerin alınmaması (ııı) Aile sözcüğünün mahremiyet ifade etmesi (ıv) Kadın ve erkeğin aile içinde eşit sorumluluk sahibi olması (v) Yaşlı bakımının aile tarafından sağlanması
(ı) (ııı) ve (v)
|
(ıı) (ııı) ve (ıv)
|
(ııı) (ıv) ve (v)
|
(ıı) (ııı) ve (v)
|
(ı) (ııı) ve (ıv)
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Etiketleme teorisinin öne sürdüğü bir ifadedir?
Yoksullar yaşlandıklarında da yoksul hatta daha yoksulken, zenginler her zaman zengin kalır |
Grupların, bireylere ve/veya grupları, damgalanma/stigma ya da sapkın davranışı pekiştirmek için negatif yönde etiketleyerek onlara sosyal statü atfettiklerini öne sürer |
Toplumlar kırsaldan kentsele dönüştükçe yaşlı insanların konumu gerilemekte ve kötüleşmektedir |
Toplumsal uyuma odaklanır fakat yaş bazlı gruplardan hareket eder. |
Bireylerin belirli koşullarda sergiledikleri davranışların nedenini sembolik etkileşimden daha ayrıntılı şekilde açıklar |
Etiketleme teorisi, grupların, bireylere ve/veya grupları, damgalanma/stigma ya da sapkın davranışı pekiştirmek için negatif yönde etiketleyerek onlara sosyal statü atfettiklerini öne sürer
4.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi sosyalizasyon sürecinin amaçlarından biri değildir?
Doğru ve yanlışı anlamak. |
Güdüleri kontrol etmek. |
Toplumsal cinsiyetçi, mesleki ve ana-babalık gibi sosyal rollerimize uygun hazırlamak. |
Ailenin kendi istek ve beklentilerine uygun çocuk yetiştirmek. |
Toplumsal yaşama saygı, sorumluluk ve değer atfederek yaşayan bireyler olmamızı sağlamak. |
Sosyalizasyon sürecinin amaçları;
- Doğru ve yanlışı anlamak, güdüleri kontrol etmek,
- Bizleri toplumsal cinsiyetçi, mesleki ve ana-babalık gibi sosyal rollerimize uygun hazırlamak,
- Bizlerin toplumsal yaşama saygı, sorumluluk ve değer atfederek yaşamak için koruyucu ve onaylayıcı bireyler olmamızı sağlamaktır (Arnett, 1995).
5.Soru
I. Çatışmacı II. Sembolik Etkileşim III. İşlevselci Aile araştırmalarında yukarıdaki sosyolojik yaklaşımlardan hangileri kullanılır?
Yalnız I
|
Yalnız II
|
I ve II
|
I ve III
|
I, II, ve III
|
6.Soru
Murdock'a göre aşağıdaki unsurlardan hangisi çekirdek aile veya onun ilişkilerinde insan yaşamı için temel olan fonksiyonlardan birisi değildir?
Cinsel ihtiyaçların karşılanması |
Ekonomik işbirliğinin sağlanması |
Üreme-çoğalma |
Ebeveynlerin sportif faaliyetlerde bulunması |
Çocuk bakımı-eğitimi |
Ebeveynlerin sportif faaliyetlerde bulunması
7.Soru
Aileyi etkileşen kişilerin bir birliği olarak tanımlayan ve aile yaşamının karı koca, ebeveynler ve çocuklar arasındaki ilişkiyi sürdürmeyi sağlayan etkileşimlerden kurulu olduğunu ileri süren kuram hangisidir?
Çatışmacı Yaklaşım
|
Yapısal-Fonksiyonel Yaklaşım
|
Fenomenolojik Yaklaşım
|
Maksist Yaklaşım
|
Sembolik Etkileşim
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işlevselci yaklaşıma göre hastanın hak ve sorumlulukları olarak hasta rolünden biri değildir?
Hasta olmak, rollerden uzaklaşmanın meşru bir yoludur.
|
Kendi sorumluluklarından serbest olma anlamına gelmektedir.
|
Doktorlar topluluğun iyiliği için çalışmaktadırlar.
|
Hasta iyi olmayı istemelidir.
|
Hasta uzmandan yardım almalıdır.
|
9.Soru
I: Kamusal alandaki ataerkil kurumlar aile içi şiddeti tetikleyici rol alabilir.
II: Erkeğin kadına göre daha değerli olduğunun düşünülmesi aile içi şiddeti meşrulaştırmaktadır.
III: Aile ici şiddetin nedeni bireyseldir.
Aile içi şiddet kavramına yönelik yapılmış çalışmalar göz önüne alındığında yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve III |
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
Aile ici şiddet bireysel değil toplumsal bir olgudur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi biyopsikososyal modelin kullandığı bir kavramdır?
Hastalık
|
İyileştirme
|
Gözetim
|
Müdahale
|
Tedavi
|
11.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi yanlıştır?
Sembolik Etkileşimciler mikro sosyolojik çalışmalar yaparlar.
|
Feministler nitel araştırmaları önemserler.
|
Çatışmacılar tarihsel analizler yaparlar.
|
Postmodernler bütüncül yapılarla ilgilenir.
|
İşlevselciler işlevleri önemser.
|
12.Soru
Yaşlının ve yaşlanma sorunlarının toplum içindeki durumlarını inceleyen kuram hangisidir?
Çatışmacı Teoriler
|
Yorumsamacı Teoriler
|
Sembolik Etkileşim Teorisi
|
Yapısal İşlevci Teoriler
|
Yapısal Bağımlılık teorisi
|
13.Soru
Akrabalık kurumu aşağıdakilerden hangisini belirlemez?
Evlilik biçimlerini, bununla ilgili yasakları ve izinleri, |
Kuşaklar arası siyasi ve sosyal ilişkileri, |
İnsanların birbirlerine hitap biçimlerini, |
Anne, baba ve çocuklar arasındaki ilişkileri, |
Mirasın sadece erkek çocuklar arasında pay edilmesini, |
Akrabalık kurumu, miras biçimlerini belirlemekle birlikte hukuk sistemi, mirasın tüm çocuklar üzerinde hak olması nedeniyle sadece erkek çocukların mirastan yararlanmasına karar verilmesi doğru değildir.
14.Soru
Aileye ilişkin sorunların hallinde yazılı metinlerin (kanun) oluşması ve mahkemelerin kurulmasına kadar Osmanlı’da en etkin ve yaygın makam aşağıdakilerden hangisidir?
Adalet |
Lobicilik |
Kadılık |
Fıkıh |
Fetva |
Aileye ilişkin sorunların hallinde yazılı metinlerin (kanun) oluşması ve mahkemelerin kurulmasına kadar Osmanlı’da kadılık makamı en etkin ve yaygın makam (kurum) olmuştur.
15.Soru
I. Toplumda erkeklerle beraber yer alır.
II. Kadının devlet idaresinde yeri vardır.
III. Birden fazla kadınla evlilik yoktur.
IV.Yaşamda, giyimde kaç-göç gibi, çarşaf, peçe gibi alışkanlıklar da yoktur.
Yukarıdakilerden hangileri İslamiyet’ ten önce Türk kadınının toplumdaki durumuna ait doğru bilgilerdir?
I,II |
II,III |
I,II,III |
III,IV |
I,II,III,IV |
Tarihi belgeler İslamiyet’ ten önce Türk kadının toplumda erkeklerle beraber yer aldığını ve kişisel haklar bakımından da iki cins arasında bir ayırım olmadığını göstermektedir. Kadının devlet idaresinde yeri vardır. Birden fazla kadınla evlilik yoktur. Yaşamda, giyimde kaç-göç gibi, çarşaf, peçe gibi alışkanlıklar da yoktur. İslamiyetin kabulü kadın haklarına çeşitli kısıtlamalar getirmiştir. Özellikle İran’da yaygın olan Zerdüşt dininin etkisiyle İslam dünyasında kadın hakları daha çok kısıtlanmaya başlanmıştır. Bu durumda seçeneklerin hepsi doğru olmaktadır.
16.Soru
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından 2006 yılında yapılan Aile Yapısı Araştırması sonucuna göre Bireylerin Üzerine Kayıtlı Gayrimenkul/Araçların Cinsiyete Göre Oranı kapsamında erkekler gayrimenkul ve araç sahipliğinin yüzde kaçını elinde tutmaktadır?
%30 |
%40 |
%50 |
%60 |
%70 |
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından 2006 yılında yapılan Aile Yapısı Araştırması sonucuna göre Bireylerin Üzerine Kayıtlı Gayrimenkul/Araçların Cinsiyete Göre Oranı kapsamında erkekler gayrimenkul ve araç sahipliğinin %60’ına sahip iken, bu oran kadınlarda %20 olarak görülmektedir. Doğru cevap D şıkkıdır.
17.Soru
Aşağıdaki kuramlardan hangisi evliliği bir uzlaşma alanı olarak tanımlar?
Yapısal-fonksiyonel yaklaşım
|
Etnometodoloji
|
Sosyal alışveriş
|
Çatışmacı yaklaşım
|
Sembolik etkileşim
|
18.Soru
Ev kadını rolünde kadınların, eşlerinin ücretli işçi olarak rollerini en iyi şekilde yerine getirmek için duydukları gereksinmeleri karşılamaya çalıştıklarını savunan feminist yaklaşım hangisidir?
Liberal feminizm |
Sosyalist feminizm |
Radikal feminizm |
Marksist feminizm |
Başka feminizm |
Marksist feministlere göre ev kadını rolünde kadınlar, eşlerinin ücretli işçi olarak rollerini en iyi şekilde yerine getirmek için duydukları gereksinmeleri de karşılamaya çalışırlar. Ansley’e göre kadınlar, geleneksel rollerini oynarken,
kocalarının meşru kızgınlıklarını, güçsüzlüklerinden kaynaklanan hayal kırgınlıklarını ve baskıyı sineye çekerler. Hatta birçok kocanın aileleri ve karısı üzerinde kurduğu diktatörlük, onlara sisteme hiç meydan okumaksızın kızgınlıklarını ifade etme olanağı sağladığı için de kapitalizm için vazgeçilmezdir. Doğru cevap D şıkkdıır.
19.Soru
Evlat edinme Türkiye'de ilk kez ne zaman gündeme gelmiştir?
1827 |
1926 |
1996 |
2001 |
1945 |
Evlat edinmenin çok eskilere dayanan sosyolojik ve psiko-kültürel geri planı olmakla beraber, kanun olarak, pozitif hukuk olarak ilk kez Türkiye Cumhuriyeti’nde gündeme gelmesi 1926 yılında düzenlenen 743 Sayılı Türk Kanun-u Medenisi ile olmuştur.
20.Soru
Sağlık ve Hastalık Sosyolojisinde, Sembolik Etkileşimcilik yakışımının özellikleri ve bu özelliği açıklayan örnek aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir.?
Sağlık ve hastalık nesnel olarak tan›mlanamaz---Farklı kültürler içinde yaşayanlar durumlarını sağlıklı ve hastalıklı olarak tanımlamada farklılaşırlar.
|
Sağlık ve hastalık onu tanımlayana göre değişir--Toplumsal gerçekliğin hastalık olarak inşa sürecinin nasıl olduğunu anlamak önemlidir.
|
Toplumsal gerçekliğin hastalık olarak inşa sürecinin nasıl olduğunu anlamak önemlidir--Toplumsal gerçekliğin hastalık olarak inşa sürecinin nasıl olduğunu anlamak önemlidir.
|
Sağlık ve hastalık nesnel olarak tan›mlanamaz--Kültürden kültüre değiştiği için tek bir sağlık hastalık tanımı yapılamaz.
|
Sağlık ve hastalık nesnel olarak tan›mlanamaz--Farklı kültürler içinde yaşayanlar durumlarını sağlıklı ve hastalıklı olarak tanımlamada farklılaşırlar.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ