Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Ara 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
M. Ö. 500’lere tarihlenen meşhur dişi kurt heykeli, daha sonra Roma’nın kuruluş efsanesiyle ilişkilendirilmiş ve kurt tarafından emzirilen Roma’nın kurucusu mitolojik ikiz krallar Romulus ve Remus Rönesans’ta efsaneye eklenmiştir. Kurdun anatomisindeki gerçekçilik ve bununla çelişen iki boyutlu bir bezeme görünümündeki yelesi aşağıdaki uygarlıklardan hangisinin heykel sanatında tipik bir özellik olarak görülür?
Fenike |
Yunan |
Mısır |
İyonya |
Etrüsk |
M. Ö. 500’lere tarihlenen meşhur dişi kurt heykeli, daha sonra Roma’nın kuruluş efsanesiyle ilişkilendirilmiş ve kurt tarafından emzirilen Roma’nın kurucusu mitolojik ikiz krallar Romulus ve Remus Rönesans’ta efsaneye eklenmiştir. Kurdun anatomisindeki gerçekçilik ve bununla çelişen iki boyutlu bir bezeme görünümündeki yelesi Etrüsk heykel sanatında tipiktir.
Doğru cevap e'dir.
2.Soru
Akdeniz (Mediterraneum) sözcüğünün aslı aşağıdakilerden hangi anlama gelmektedir?
Suları berrak |
Rengi beyaz |
İki kara arasındaki deniz |
Uzun deniz |
Basık deniz |
Akdeniz (Mediterraneum) sözcüğünün aslı iki kara arasındaki deniz anlamına gelmektedir.
3.Soru
M.Ö. 9-6. yüzyılların “Karanlık Çağlar” olarak anılmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Yazılı kaynaklardaki azalma |
Akdeniz dünyasındaki ticari ilişkilerin bitmesi |
İklim değişiklikleri |
Köleci toplum düzeninin gelişmesi |
Besin kaynaklarındaki azalma |
M.Ö. 13. yüzyılın son çeyreğinden başlayarak Yakın Doğu’da kurulmuş olan toplumsal sistem alt üst olur. Hititler ve Mezopotamya’da o dönemde hüküm süren imparatorluklar yok olur. Mısırların Tunç Çağı boyunca sürdürdüğü imparatorluk küçülür. Mikenlerin Pylos, Tyrins, Mikena ve Knossos gibi büyük kentleri yok edilir. Bu dönemde yazılı kaynaklarda gözle görülür bir azalma olduğu için bu kriz zamanları çoğu kez özelikle Yunan uygarlığı için karanlık çağlar olarak adlandırılır.
4.Soru
Roma öncesi Akdeniz’in en önemli ticari ve kültür merkezi aşağıdakilerden hangisidir?
Rodos |
Antakya |
İskenderiye |
Atina |
Ceneviz |
En önemli ticari ve kültürel merkez Mısır’ın Akdeniz’e açılan kapısı konumundaki İskenderiye idi. Üstelik İskenderiye örnek bir ticaret limanı olarak örgütlenmişti.
5.Soru
Doğu Akdeniz ve Batı Akdeniz hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Batı Akdeniz ‘de de koloniler vardı ama asıl örüntü, asıl dokuma Doğu Akdeniz’deydi. |
Yunan antik çağında bu dünyanın Karadeniz’le bağları büsbütün artmış ve Batı Akdeniz’le bağlantıları güçlenmiştir. |
Doğu Akdeniz merkezli bir dünya, sosyolog Max Weber’in deyişiyle “bir kıyısal uygarlık” olma özelliği taşıyordu. |
Büyük İskender Doğu Akdeniz’i bir göl haline getirmişti. |
İskender’in ölümünden sonra bu siyasal tasarımının dikişleri atmış, geriye Doğu Akdeniz’de siyasal birlikten yoksun bir Helenistik yapılanma kalmıştır. |
Yunan antik çağında bu dünyanın Karadeniz’le bağları büsbütün artmış, buna karşılık Batı Akdeniz’le bağlantıları cılız kalmıştır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Yunanlı yazarlara göre madeni sikkeleri ilk icat eden uygarlığın adıdır?
Frigler |
Lidyalar |
Hititler |
Urartular |
Karyalar |
Yunanlı yazarlara göre madeni sikkeleri ilk icat edenler Lidyalılardır. Lidyalıların en güçlü olduğu dönem, M.Ö. 7. yüzyılın ilk yarısında Kral Gyges’le başlar ve Pers Kralı Kyros’un M.Ö. 546’da Lydia Kralı Kroisos’u yenerek Ege kıyılarına ulaşmasıyla son bulur.
Lidyalar, Hititler, Urartular, Karyalar diğer Anadolu uygarlıklarıdır.
7.Soru
“Akdeniz” kelimesinin oldukça uzun bir tarihsel geçmişe sahip, Latin dilindeki anlamsal karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Kıta |
Deniz |
Büyü |
Kıtalararası deniz |
Cennet |
Yaklaşık 150 milyon yıl önce oluşan Akdeniz, Latincede kıtalar arası deniz anlamına gelmektedir.
8.Soru
Uygarlık tarihi sürecini başlatan ilk insanlar aşağıdakilerden hangisidir?
Homo Hablisler |
Homo Erectuslar |
Homo Neandertalensisler |
Australopithecus Robustuslar |
Homo Sapiensler |
Uygarlık tarihi, insan soyunun yaklaşık 2,5 milyon yıl önce, dünya ikliminin günümüzdekinden tamamen farklı olduğu bir dönemde, ilk yontma taş aletini üretmesiyle başlamıştır. Bu olgu, buzul takkesinin tamamen dışında kalmış olan Doğu Afrika’da gerçekleşmiştir. Uygarlık tarihi sürecini başlatan ilk insanlar, Homo Hablisler’dir.
9.Soru
Çömlekçi çarkının ve döküm kalıplarının kullanıldığı ilk dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Demir çağı |
Tunç Çağı |
Bakır devri |
Taş devri |
Paleolitik dönem |
Tunç Çağı çömlekçi çarkının ve tunç döküm kalıplarının kullanıldığı ilk dönem olarak yeni pazar ekonomisini başlatan bir dönemdir.
10.Soru
Malatya Arslantepe'deki stelde Hava Tanrısına sunu yapan Hitit Kralı aşağıdakilerden hangisidir?
I. Hattuşili |
Ammuna |
Pithana |
Hantili |
Sulumeli |
M.Ö. 1050–850 tarihlenen ve değişim öncesi Hitit Krallığı’nda görülen geleneksel üslubun yansıdığı Malatya Arslantepe’deki dini bir konunun işlendiği stelde, Hitit Kralı Sulumeli Hava Tanrısına sunu yapmaktadır. Hitit kabartma sanatının bir uzantısı şeklinde işlenmiş eserde figürler arası boşluklar, figürlerde ucu kıvrık asa ve yakkabılar, boynuzlu konik şapka, savaş arabası betimlemesi ve krallık mührü gibi konular geleneksel sanatla benzerlikleri oluşturur.
11.Soru
Paleolitik Çağ sonrasında Mezolitik Çağda yaygınlaşan, Franko-Kantbrik sanatla görülen natüralizmin yerini şematizme bıraktığı sanat dalı aşağıdakilerden hangisidir ?
Taşınabilir Sanat |
Duvar Sanatı |
Gravür |
Kaya Sanatı |
Yontu |
Paleolitik Çağ sonrasında Mezolitik Çağda yaygınlaşan, Franko-Kantbrik sanatla görülen natüralizmin yerini şematizme bıraktığı sanat dalı Kaya Sanatı'dır. Doğru yanıt D'dir.
12.Soru
Tanrı Dionysos, Midas’ın sihirli güçten kurtulması için Sardes yakınlarındaki hangi ırmakta yıkanması gerektiğini söyler?
Utika |
Paktolos |
Ampuras |
Orontes |
Naxos |
Yunan mitolojisine göre Frig Kralı Midas’ın her dokunduğu şey altına dönüşüyordu. Romalı yazın ustası Ovid’in Metamorfozlar adlı eserinde bu efsane bütün ayrıntıları ile ele alınmıştır. Tanrı Dionysos, Midas’ın bu sihirli güçten kurtulması için Sardes yakınlarındaki Paktolos ırmağında yıkanması gerektiğini söyler. Bunun sonucunda Paktolos ırmağında altın parçaları görülmeye başlanmıştır.
13.Soru
Doğaüstü olayların ve kuvvetlerin ilk insanlar tarafından var edilmelerinin altında yatan neden aşağıdakilerden hangisidir?
Doğal olaylar arasındaki ilişkiyi ve nedenleri nesnel olarak kavrayabilecek kapasitede olmamaları |
Doğaüstü olarak nitelenen olayların içlerindeki yaratıcılığı tetiklemesi |
İlk insanların sanıldığından daha geniş bir hayal gücüne sahip olmaları |
Doğaüstü kuvvetlerin toplum hayatını düzenlemede faydalı olduğunu fark etmeleri |
Sanatsal yetinin sadece doğaüstü varlıklar tarafından verilebileceğini düşünmeleri |
İlk insan, doğal olaylar arasındaki nedenlerin ilişkilerini nesnel olarak izleyebilecek kapasitede değildi. Bu nedenle doğaüstü olaylar ve kuvvetler ilk insanlar tarafından var edilmişlerdir.
14.Soru
Yunan sanatında geleneksel olarak Klasik Dönem olarak adlandırılan, Perslere karşı kazanılan Platea zaferi ile başlayıp, Büyük İskender’in ölümü sonucu Helenistik Krallıkların kurulmasıyla son bulan dönem aşağıdaki yıllardan hangisi arasında yaşanmıştır?
M.Ö. 379 ve 123 |
M.Ö. 579 ve 423 arası |
M.Ö. 479 ve 323 arası |
M.Ö. 779 ve 623 arası |
M.Ö. 979 ve 623 arası |
M.Ö. 479 ve 323 arası dönem Yunan sanatında geleneksel olarak Klasik Dönem olarak adlandırılır. Bu dönem Perslere karşı kazanılan Platea zaferi ile başlar, Büyük İskender’in ölümü sonucu Helenistik Krallıkların kurulmasıyla son bulur.
Doğru cevap c'dir.
15.Soru
Akdeniz dünyası Paleolitik Dönem‘den sonra aşağıdakilerden hangi dönem’e girer?
Kalkolitik Dönem |
Neolitik Dönem |
Tunç Devri |
Yeni Düzen |
Demir devri |
Akdeniz dünyası Paleolitik Dönem‘den sonra Neolitik Dönem’e girer.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Frig Kralı Midas’ın her dokunduğu şeyin altına dönüşmesi efsanesini, Metamorfozlar adlı eserinde ele alan yazarın ismidir?
Ovid |
Psellos Skylitsez |
Pakhymeres |
Niketas Khoniates |
Priskos |
Yunan mitolojisine göre Frig Kralı Midas’ın her dokunduğu şey altına dönüşüyordu. Romalı yazın ustası Ovid’in Metamorfozlar adlı eserinde bu efsane bütün ayrıntıları ile ele alınmıştır. Tanrı Dionysos, Midas’ın bu sihirli güçten kurtulması için Sardes yakınlarındaki Paktolos ırmağında yıkanması gerektiğini söyler. Bunun sonucunda Paktolos ırmağında altın parçaları görülmeye başlanmıştır. Bu hikâye zenginliğin ve egemenliğin bir kavimden diğerine geçişinin simgesel bir ifadesidir.
Psellos Skylitsez, Pakhymeres, Niketas Khoniates ve Priskos ise Bizans dönemi tarih yazarlarıdır.
17.Soru
I. İyonlar
II. Lidyalılar
III. Karyalılar
IV. Dorlar
V. Likyalılar
Yukarıdaki uygarlıklardan hangisi ya da hangileri Batı Anadolu’daki Yunan koloniciliğinin yoğunlaştığı dönemin Anadolu uygarlıklarındandır?
I, IV ve V |
II, III ve V |
Yalnız I |
Yalnız V |
I ve II |
İyonlar İzmir ve Menderes ırmağı arasına, Aeollar bunların kuzeyine ve Dorlar ise güneyine yerleşen Yunan kolonileridir. Lidyalılar, Karyalılar ve Likyalılar ise dönemin Anadolu uygarlıklarıdır.
18.Soru
M.Ö. 7. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Yunan heykeltıraşlar mermerden insan boyutlarında heykeller yapmaya başlarlar. Yunanlı heykeltıraşlara, ahşaptan yapılan büyük ölçekli heykelleri mermerden yapma cesaretini veren uygarlık aşağıdakilerden hangisidir?
Çin |
Roma |
Fenike |
Mısır |
Etrüsk |
M.Ö. 7. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Yunan heykeltıraşlar mermerden insan boyutlarında heykeller yapmaya başlarlar. Mısır’ın, Yunanlı heykeltıraşlara, ahşaptan yapılan büyük ölçekli heykelleri mermerden yapma cesaretini verdiği bilinmektedir.
Doğru cevap d'dir.
19.Soru
I. Figürü yalnızca boyalı konturla belirtmek, içini tamamen boya ile doldurmak bazı teknikler arasındadır.
II. Boya maddeleri içinde en fazla kahverengi aşıboyasının kullanıldığı görülür.
III. Kırmızı aşı boyası can vermek amacıyla cesetleri boyamada kullanılırdı.
IV. Boyalar genellikle bitkilerden elde edilirlerdi.
Paleolitik sanatta uygulanan boyalı resim tekniğiyle ilgili yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve III |
I ve IV |
II ve III |
I, II, IV |
I, III, IV |
Boya maddeleri içinde en fazla kırmızı aşıboyasının kullanıldığı görülüyor. Bu madde doğrudan doğruya elde kalem olarak kullanıldığı gibi, fırça ve parmakla da kullanılmıştır. Boyalar genellikle minerallerden, bazı durumlarda da bitkilerden elde edilirlerdi.
20.Soru
Romanın kamu mimarisinde kullandığı, Hristiyanlığın yayılımıyla birlikte kilise mimarisinde uygulanan yapı plan tarzına ne ad verilir?
Nef |
Narteks |
Pastoforia |
Atrium |
Bazilika |
Romanın kamu mimarisinde kullandığı, Hristiyanlığın yayılımıyla birlikte kilise mimarisinde uygulanan yapı tarzına Bazilika adı verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ