Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Paleolitik sanatta oyma, sıyırma ve kazıma ile yapılan eserlerde uygulanan teknik hangisidir?
Boyalı resim |
Alçak kabartma |
Yüksek kabartma |
Gravür |
Heykel |
Paleolitik sanatta oyma, sıyırma ve kazıma ile yapılan eserlerde uygulanan teknik gravürdür.
2.Soru
Farklı odalı evler ve köylerin çevresi koruma amaçlı kerpiç duvarlarla çevrili, evcil hayvanlar, pişmiş toprak kaplar ve elle şekillendirilen seramikler hangi dönemde üretilmeye başlanır.
Üst Paleolitik |
Mezolitik |
Neolitik |
Kalkolitik |
Alt Paleotik |
Akdeniz dünyası Paleolitik Dönem‘den sonra Neolitik Dönem’e girer. M.Ö 8000–5500 yılları avcı toplayıcı
yaşam biçiminden tarımın yapıldığı döneme geçildiği bir çağdır, o nedenle de bir devrim olarak
kabul edilir. Tarımsal üretime geçiş insanların toprağa yerleşmesini ve köyler kurmasını sağlar. Çiftçilik
başlar. Tarım ilk kez Orta-Doğu’da, Anadolu ve Mezopotamya’da görülür. Evlerin farklı odaları vardır.
Köylerin çevresi koruma amaçlı kerpiç duvarlarla çevrilir. Hayvanlar evcilleştirir. Pişmiş toprak kaplar
elle şekillendirilen seramikler bu dönemde üretilmeye başlanır.
3.Soru
Akdenizde Kuzey - Güney doğrultusunda iki kıyısı olan tek yarımada hangisidir ?
Yunanistan |
Türkiye |
Fransa |
Sicilya |
İtalya |
Akdenizde Kuzey - Güney doğrultusunda iki kıyısı olan tek yarımada İtalya'dır. Doğru yanıt E'dir.
4.Soru
Akdeniz haritası da derlemiş olan ünlü Osmanlı kartografı ve denizcisi Piri Reis hangi yüzyılda yaşamıştır?
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Ünlü Osmanlı kartografı ve denizcisi Piri Reis on altıncı yüzyılda yaşamıştır. Doğru cevap D’dir.
5.Soru
I. Sardunya
II. Mısır
III. Suriye
IV. Kilikya
V. Yunan adaları
Yukarıdaki bölgelerden hangisi/hangileri 9. yüzyıl Fenike ticaret ağı merkezleri içerisinde yer alır?
Yalnız I |
I ve IV |
I, II ve V |
II, III ve IV |
Hepsi |
Mısır, Asur ve Hitit gibi ticaret ortaklarının olumsuz yönde etkilendiği karanlık çağlarda Fenike ticaret ilişkileri de zarar görür; ancak bu dönem sonrasında Fenikeliler ticaret ağlarını genişletmeye devam ederler. M.Ö. 11 ve 9. yüzyıllar arası kolonizasyon öncesi dönem olarak adlandırılır. 9. yüzyılda Fenikelilerin ticaret ağı doğuda Mezopotamya’dan (Asurlular), batıda Sardunya’ya, güney’de Kuzey Afrika ve Mısır’dan, kuzeyde Suriye (Geç Hititler), Anadolu’nun güney kıyıları, Kilikya ve Yunan Adalarına kadar uzanır.
6.Soru
Herodot bir zamanlar Mısır’ı, Nil’in insanlığa bir armağanı olarak niteler. Nil coğrafyasının Mısır uygarlığının gelişmesine olan katkısı düşünüldüğünde, aşağıdakilerden hangisi benzer bir ilişkiyi göstermektedir?
Osmanlı- Akdeniz |
Moğollar- Mezapotamyo |
Antik Yunan-Ege Denizi |
İspanya-Denizcilik |
Roma-Kölecilik |
Soruda da belirtildiği üzere, tarihe yöne vermiş medeniyetlerin çoğu, bulundukları coğrafyanın getirdiği avantajları değerlendiren medeniyetler olmuştur. Bu bakımdan, nasıl antik Yunan tarihçisi Herodot bir zamanlar Mısır’ı, Nil’in insanlığa bir armağanı olarak nitelemişse, Antik Çağ dünyası da Ege Denizi’nin bir bağışıdır. Ege Denizi sırf bu özelliği yüzünden Doğu Akdeniz’de ayrıcalıklı bir yer sahibi olagelmiştir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi on dokuzuncu yüzyılda yeniden canlanan liman kentlerindendir?
Beyrut |
Mersin |
Samsun |
İzmir |
İskenderun |
On dokuzuncu yüzyılda, kimi kökleri tarihin derinliklerinde kaybolmuş İskenderiye, İzmir, Selanik ve Trabzon gibi yeniden canlanan, kimi de Port-Said, Beyrut, Patras, Samsun, Mersin, İskenderun gibi neredeyse hiç yoktan gelişen bir öbek liman kentinin yıldızı parlamıştır.
8.Soru
Franko-Kantabrik sanatta Üst Paleolitik insanının ne denli yüksek düzeyde bir hayal gücüne sahip olduğunu kanıtlayan eser aşağıdakilerden hangisidir.
Lascaux (Lasko) mağarası-Kuyu sahnesi |
Arana mağarası-Bal toplayan eli sepetli kadın |
Mas d’Azil-Kişneyen At Başı |
Tuc d’Audoubert Mağarası-Bizon Tasvirleri |
Chauvet Mağarası-At Başları ve Gergedan |
Franko-Kantabrik sanatta bir öyküyü anlatan sahnesel kompozisyonlar da yok denecek kadar azdır. Sanatçılar, eserlerinde büyük bir çoğunlukla tek yönlü bir çalışmayı yeğlemişlerdir. Bununla birlikte,ender de olsa bu kompozisyonlar, Üst Paleolitik insanının ne denli yüksek düzeyde bir hayal gücüne sahip olduğunu kanıtlamaktadır. Bunun en güzel örneklerinden biri, Lascaux (Lasko) mağarasının duvarlarından biri üzerinde yer alan kuyu sahnesidir.
9.Soru
Aşağıdaki metallerden hangisi Demir Çağında kullanılmamıştır ?
Alüminyum |
Demir |
Tunç |
Bakır |
Gümüş |
Alüminyum Demir Çağı'nda kullanılmamıştır. Doğru cevap A seçeneğinde verilmektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Demir Çağının sanat tarzını yansıtmaktadır?
Doğaüstü ve mistik konular |
Çizgisel ve geometrik formlar |
Doğa olayları ve doğa şekilleri |
İnsan ve hayvan figürleri |
Tarihi olaylar |
Geç Tunç Çağı’nın saraylar dönemi sanatının naturalist ve realist tarzlarının yerini alan öğeler çizgisel, geometrik formlardır.
11.Soru
M.Ö. 13. yüzyıl sonundan başlayıp 12. yüzyılda yoğunluk kazanan ve Ege’den Doğu Akdeniz kıyılarına doğru göç eden kavimlere verilen isim nedir?
Asur Ticaret Kolonileri |
Deniz Kavimleri, |
Hitit Büyük İmparatorluğu |
Miken Krallığı |
Alasia |
Miken Krallığının denizlerde gücünü yitirmesi ve Karanlık Çağa geçişi başlatacak Deniz Kavimleri
Halklarının Doğu Akdeniz, Mısır’ı istila etmeleri Akdeniz’de bir kırılma noktasıdır. İlk kez Mısır
yazıtlarında kaydı geçen ve tam olarak tanımlanamayan Deniz Kavimleri, M.Ö. 13. yüzyıl sonundan
başlayıp 12. yüzyılda yoğunluk kazanan ve Ege’den Doğu Akdeniz kıyılarına doğru göç eden kavimlere
verilen isimdir.
12.Soru
Diyonisos, Zeus, Hades ve Asklepios gibi Helen tanılarının da pek çok özelliklerini taşıyan Mısır tanrısı hangisidir?
Apsis |
Anubis |
Serapis |
Osiris |
İsis |
Mısır kaynaklı tanrıça İsis ve Anadolu’nun ana tanrıçası Kibele böyle tanrıçalardır. I. Ptolemy tarafından Mısır’da yaratılan Serapis aslında boğa tanrısı Apsis ve ölümden geri dönen tanrı Osiris’in birleşimidir; ancak Diyonisos, Zeus, Hades ve Asklepios gibi Helen tanılarının da pek çok özelliklerini taşır. Yarı Helen yarı Mısırlı bu yeni tanrı Helen kültürü etkisi altındaki pek çok yere yayılır.
13.Soru
Adının Akdeniz ile özdeşleşmesine yol açan ünlü yapıtını ,İkinci Dünya Savaş'ının gölgesinde geçen 1940’lı yıllarda kaleme almıştır.
Yukarıda özelliklerinden bahsedilen tarihçi hangisidir?
Predrag MATVEJEVİC |
Lucien FEBVRE |
Henri PİRENNE |
Shlomoh Dov GOİTEİN |
Fernand BRAUDEL |
Fransız tarihçi Braudel, adının bu denizle özdeşleşmesine yol açan ünlü yapıtını, İkinci Dünya Savaş’ının gölgesinde geçen 1940’lı yıllarda kaleme almıştır. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
M.Ö. 5-3. yüzyıllarda Akdeniz dünyasındaki barışa dayalı ticari ilişkilerin bozulma nedeni ne olmuştur?
Perslerin tarih sahnesine çıkışı |
Etrüskler üzerindeki Doğu Akdeniz etkisi |
Karadeniz’deki yoğun Yunan koloniciliği |
Yunan-Mısır ilişkilerinin kötüye gitmesi |
Dor göçleri |
Akdeniz dünyasındaki barışa dayalı ticaret ilişkileri, Perslerin tarih sahnesine girmesiyle bozulur. Coğrafi merkezleri İran platosunda bulunan Persler, M.Ö. 6. yüzyılın ikinci yarısından itibaren toprakları bütün Orta Doğu, Mısır, Suriye, Filistin, Kuzey Arabistan, Anadolu ve Trakya’yı kapsayan bir imparatorluk kurarlar. Emperyalist hırsları olan Persler, o zamana kadar büyük hırsları olmayan kent devletleri üzerinden giden Akdeniz uygarlığındaki dengeleri yerinden oynatırlar.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, çömlekçi çarkının ve tunç döküm kalıplarının kullanıldığı ilk dönem olarak yeni pazar ekonomisini başlatan bir dönemdir?
Paleolitik Dönem |
Deniz Kavimleri |
Kalkolitik Dönem |
Demir Çağı |
Tunç Çağı |
Tunç Çağı çömlekçi çarkının ve tunç döküm kalıpların kullanıldığı ilk dönem olarak yeni pazar ekonomisini başlatan bir dönemdir. Maden ve seramik sanatındaki yenilikler, yaşam biçimlerinde günlük kullanılan nesnelerin bölgesel tasarım farklılıkları ile ortaya çıkmasını sağlamıştır.
16.Soru
Gravür ve skülptür boyama ile ilgili bir teknik içermemektedir. Demir oksit, manganez gibi mineral yumruları ya da topakların taş havanlara konulup gayet ince bir şekilde dövüldüğü uygulama, boyanın pat halinde kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Doğru cevap A’dır.
I. Boya sanatı
II. Duvar sanatı
III. Kaya sanatı
IV. Taşınabilir sanat
V. Deri sanatı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri paleolitik sanat eserlerini yapıldıkları yerlere göre sınıflandıran terimlerdir?
II ve III |
II ve IV |
Yalnız II |
II, III ve IV |
I, IV ve V |
Duvar sanatı, kaya sanatı ve taşınabilir sanat paleolitik sanat eserlerinin yapıldıkları yere göre gruplandırılmasını ifade etmektedir.
17.Soru
Erken Demir Çağı’nda Ankara, Polatlı yakınlarında Gordion (Yassıhöyük) antik kentine yerleşmiş uygarlık hangisidir?
Urartular |
Romalılar |
Likyalılar |
Frigler |
Lidyalılar |
Erken Demir Çağı’nda Ankara, Polatlı yakınlarında Gordion (Yassıhöyük) antik kentinde yerleşmiş bir grup Frigler’dir.
18.Soru
Roma İmparatorluğunun hakimiyetinden önce Akdeniz için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Tarımda küçük mülkiyetçilik yaygındı. |
Hiçbir siyasal güç tek başına egemen değildi. |
Ticaret yolları üzerinde para ekonomisi gelişmişti. |
Büyük ölçüde kıyılarda yoğunlaşmıştı. |
Esnek savunmadan dolayı sınırları belirgin değildi. |
Roma öncesi Akdeniz dünyasında Fenike ve Yunan yayılmacılığının büyük ölçüde karaya değil denize dayandığını söyleyebiliriz. Liman kentleri ve koloniler arasında kurulan güçlü ve girift bağlar sonucu o zamanki Akdeniz neredeyse bir anlamda örülmüş ya da dokunmuştu. Hiçbir siyasal gücün tek başına egemen olmadığı, ticaret yolları üzerinde para ekonomisinin geliştiği, tarımda küçük mülkiyetin yaygın olduğu bu Akdeniz dünyası, büyük ölçüde kıyılarda yoğunlaşmış bir dünyaydı. Doğru cevap E’dir.
19.Soru
M.Ö. 1100-900 yılları arasına neden Karanlık Çağ ismi verilmiştir?
Ölümlerin çok olması |
Savaşların çok olması |
Tanımlanamayan bir çağ olması |
Doğal felaketlerin yaşanması |
Döneme ait yazılı kaynakların olmaması |
M.Ö. 1100–900 yılları arası dönem Akdeniz için Karanlık Çağ olarak bilinir. Bu dönemin özelliği yazılı kaynakların sessizliğidir. Demir çağından önce, Geç Tunç çağında kâtipler saraylarda kil üzerine idari kararları yazarlardı. M.Ö. 15. yüzyılda Pylos’ta (Peloponez) ve Girit’de Knossos’da idari amaçlı bir yazı tipi olan Linear B (Doğrusal B) yazısı, Demir Çağında Denizden Gelen Kavimler tarafından saraylar tahrip edildikten sonra ortadan kaybolduğu ve yazılı kaynaklardaki eksiklikler nedeniyle bu döneme Karanlık Çağ denir.
20.Soru
Madeni sikkeleri ilk icat eden kimdir?
Lidyalılar |
Yunanlar |
Hititler |
Urartular |
Frigler |
Lidyalıların efsanevi zenginliğinin temeli Paktolus ırmağından çıkan altına ek olarak ele geçirdikleri verimli ve ticaret yolları üzerindeki topraklardır. Yunanlı yazarlara göre madeni sikkeleri ilk icat edenler Lidyalılardır. Doğru yanıt A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ