Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
11. yüzyılda Endülüs’ün farklı kesimlerinde yönetimi ele geçiren ve özellikle başkentleri sanat ve kültür merkezlerine dönüştüren 23 yerel sülaleye verilen ad nedir?
Murâbıtlar |
Muvahhidler |
Tevâ’if-i Mülûk |
Hafsîler |
İrşâdü'l-Mülûk |
Tevâ’if-i Mülûk olarak adlandırılan 23 yerel sülale 11. yüzyılda Endülüs’ün farklı kesimlerinde yönetimi ele geçirdi. Bu sülaleler genellikle Arap veya Berberi kökenliydi. Tevâ’if-i-Mülûk hükümdarlarının özellikle başkentleri sanat ve kültür merkezlerine dönüştü. Doğru cevap C şıkkıdır.
2.Soru
Mısır Enstitüsü kim tarafından kurulmuştur?
Napolyon |
Sanchez |
Di Maggio |
Enver Paşa |
İskender |
Napolyon Bonapart’ın Mısır’ı işgali sırasında yanında götürdüğü bilim insanlarının çalışmalarından oluşmaktaydı. Mühendisler, mimarlar, ressamlar, biyologlar dil bilimcileri vb., alanlardaki 167 kişiden oluşan uzmanları yanında götüren Bonaparte, onlara Mısır’ı inceleme emrini verdi. Bölgede yetişen bitkiler, yaşayan hayvanlar, topografik yapı, iklim, mimari, kıyafet, dil gibi her türlü bilgiyi toplayan bu uzmanlar, ileride yapılacak olan Suez kanalının da yeri konusunda araştırmalarda bulundu. Mısır Enstitüsü adı ile Kahire de kurulan araştırma merkezinde dört grup halinde (matematik, fizik, ekonomi, edebiyat ve sanat) on iki kişi çalışıyordu
3.Soru
İnsan figürünü canlı ve doğal görünümünde, fiziksel ortamında gösteren ilk sanatçı kimdir?
Leonardo da Vinci |
Giotto |
Ucello |
Masaccio |
Boticelli |
İnsan figürünün Gotik ve Bizans sanatındaki durağan ve kurallarla belirlenmiş görünümünden sonra Giotto insanı daha kanlı canlı ve doğal görünümünde, fiziksel ortamında göstermeye başlar
4.Soru
Müslümanların ilk toplanma ve ibadet yeri olan Hz. Muhammed’in Medine’deki avlulu evinin yerine Emevî Hanedanı zamanında yapılan revaklı avlulu cami kaç yılında inşa edilmiştir?
670 |
690 |
710 |
730 |
750 |
Hz. Muhammed’in Medine’deki avlulu evi de Müslümanların ilk toplanma ve ibadet yeri oldu. Emevî Hanedanı zamanında (661–750), 710 yılında bu evin yerine revaklı avlulu bir cami inşa edildi.
5.Soru
Osman Hamdi Bey ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İzlenimci bir ressamdır. |
Jean Léon Gérôme‘un Paris’teki atölyesinde yetişmiştir. |
İstanbul’da Sanayi- Nefise-i Şahane’nin ( Güzel Sanatlar Akademisi) kuruluşunda öncü olmuştur. |
İstanbul Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü yapmıştır. |
Osmanlı resim sanatında tablolarında büyük boy insan figürünü başarıyla kullanan |
Osman Hamdi Bey oryantalist bir ressamdır. Bundan dolayı doğru cevap A şıkkıdır.
6.Soru
"İslâm Ülkelerinde Sanat adlı yapıtında Suut Kemal Yetkin, “Hilâlin bir ucunun batı .....................(714) sınırlarına, öbür ucunun da .................. (732) sınırlarına dayandığını” belirtir."
İslamiyetin yayılış alanına dair bilgi veren paragraftaki boşluğu aşağıdaki şıklardan hangisi doğru olarak tamamlamaktadır?
Mısır - Çin |
İran - Mezopotamya |
Suriye - Fransa |
Kuzey Afrika - İspanya |
Çin - Poitiers |
İslâm Ülkelerinde Sanat adlı yapıtında Suut Kemal Yetkin, “Hilâlin bir ucunun batı Çin’e (714), öbür ucunun da Fransa’da Poitiers’ye (732) dayandığını” belirtir.
7.Soru
Mirac olarak bilinen Peygamber’in göğe yükseldiği mucizevî gece yolculuğunun yapının ortasındaki kayadan başladığına inanılan yapı hangisidir?
Kubbetü’s-Suud |
Kubbetü’s-Sahra |
Kenisetü’l-Kıyamet |
Medinet’ül Zehra |
Şam Emeviye Cami |
691’de Kudüs’te ilk anıtsal İslâm yapısı olan Kubbetü’s-Sahra inşa edildi. Sekizgen planlı ve büyük bir kubbeyle örtülü yapı mimari özellikleriyle, her ikisi de Kudüs’te bulunan Hz.İsa için yapılmış Kenisetü’l-Kıyamet (Kutsal Mezar) ve Kubbetü’s-Suud (Göğe Yükseliş) kiliseleri gibi Bizans dönemine ait anıtsal yapılardan etkilendi. Mirac olarak bilinen Peygamber’in göğe yükseldiği mucizevî gece yolculuğunun yapının ortasındaki kayadan başladığına inanılır. Kubbetü’s-Sahra’nın iç mekânındaki ilginç bitkisel bezemelerde özellikle Sasani ve Bizans sanatı etkileri görülür.
8.Soru
Standart bir plan şeması haline gelen avlulu caminin ilk uygulamaları hangi dönemde başlamıştır?
Sekçuklular |
Emevi^ler |
Abbasi^ler |
Endülüs Emevi^leri |
Memluklar |
Erken döneme damgasını vuran ve standart bir plan şeması haline gelen avlulu caminin ilk uygulamaları bu dönemde gerçekleşti. Bu yapıların enlemesine çok destekli plan şemaları yaklaşık dört yüzyıl boyunca Arap Yarımadası’ndan Suriye’ye, Kuzey Afrika’dan İspanya’ya kadar çok çeşitli çevrelerde karşımıza çıkar.
9.Soru
On dokuzuncu yüzyıl sonunda İstanbul’da kurulan Güzel Sanatlar Okulunun adı aşağıdakilerden hangisidir?
Güzel Sanatlar Akademisi |
Mimar Sinan Üniversitesi |
Sanayi Nefise Mektebi |
Akademie de Julian |
Resim Atölyesi |
On dokuzuncu yüzyıl sonunda İstanbul’da kurulan Güzel Sanatlar Okulunun adı Sanayi Nefise Mektebidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernleşmenin Osmanlı’daki yansıması olan dönemdir?
Lale Devri |
I. Meşrutiyet |
Fetret Devri |
II. Meşrutiyet |
Tanzimat Dönemi |
Osmanlı İmparatorluğu’nda Yenileşme hareketleri Sultan III. Selim (d. 1761- ö.1801) zamanında başlamış olsa da Sultan II.Mahmut (d.1785-ö.1839) zamanında reformlar geçerlik kazanmıştır. Sultan Abdülmecid (d.1823-ö.1861) zamanında ise ilan edilen Tanzimat Fermanı(1839) ve Islahat Fermanı(1856) ,Osmanlı İmparatorluğu’nun yapısında idari ve sosyal yenileşmelerin kaynağını oluşturmuştur.
Ayrıca modernleşmenin Osmanlı’daki yansıması olan Tanzimat Dönemiyle de kentlerde yeni ve modern idari merkezler oluşmuş, büyük bulvarlar açılmış, park ve bahçe düzenlemelerine önem verilmiş, kentlerin gelişmesini engelleyici gören kimi Tanzimat Paşaları da kentlerin etrafındaki eski surları yıktırmışlardır.
11.Soru
Aşağıdaki şehirlerden hangisi modern sanatın merkezi olmuştur?
İstanbul |
Floransa |
Madrid |
Paris |
Berlin |
Paris, modern sanatın merkezi haline gelmiştir.
12.Soru
Arap orduları İslâmiyet'i batıda aşağıdakilerden hangi ülkeye kadar yaymayı başarmışlardır?
Yunanistan |
İtalya |
Fransa |
Almanya |
İspanya |
Arap orduları İslâmiyeti batıda İspanya’ya (711–12), doğuda Semerkand ve İndus vadisine kadar yaymayı başarmışlardır.
13.Soru
Modern sanatın yeni estetik anlayışını tanımlayan Fransız şair Charles Baudelaire'e göre, modern yaşamın ressamı aşağıdakilerden hangisidir?
Claude Monet |
Edgar Degas |
Camille Pissaro |
Eduard Manet |
Constantin Guys |
Modern sanatının yeni estetik anlayışı ise Fransız şair Charles Baudelaire tarafından tanımlanır. Sanatın modern olanı ele almasını söyleyen şair estetik olarak güzel kavramını da modern olan her şey olarak tanımlar. Estetik sadece geçmişteki güzellik anlayışını içermez, çirkin ve kötü de güzeldir, çünkü moderndir yani güncel olarak yaşanandır. Çalışan insanlar mitolojik karakterlerden veya kahramanlardan daha gerçektir. Resim sergilerini ve Salon’ları gezerek eleştiriler yazan Baudlaire modern yaşamın ressamı olarak Constantin Guys i gösterir. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Aşağıdaki eserlerin hangisinde figürlü bezemeye yer verilmemiştir?
Hırbetü’l-Mefcer |
Kasrü’l- Hayrü’l-Garbi’de |
Kuseyr Amra |
Mşatta |
S¸am Emeviye Camisi |
Kubbetü’s-Sahra’nın ve S¸am Emeviye Camisi’nin Bizans ve Sasani etkili ünlü mozaiklerinde figürlü bezemeye yer verilmemiştir.
U¨rdün’deki Kuseyr Amra (8. yüzyıl başları), Eriha (Jericho) yakınlarındaki Hırbetü’l-Mefcer (740’lar) ve Suriye’deki Kasrü’l- Hayrü’l-Garbi’de (727) müzisyenlerin, dansçıların ve hediye sunan kadınların yanı sıra çıplak ya da yarıçıplak kadın figürleri de karşımıza çıkar. U¨rdün’de Amman yakınındaki Mşatta’nın (743 -744) cephesindeki bitkisel bezeme içinde yer alan çeşitli hayvan tasvirlerinde Geç Roma, Sasani ve Kıpti; başta Kasrü’l-Hayr el-Garbi olmak üzere birçok sarayda karşımıza çıkan taht, eğlence ve av sahnelerinde Sasani ve Bizans sanatının etkileri açıktır.
15.Soru
At-nalı planlı, beşik çatılı ve önde çatıyı taşıyan sütunlarıyla İÖ 9. yüzyıla tarihlenen yapı aşağıdaki yerleşimlerden hangisinde bulunmuştur?
Argos |
Perachora |
Girit |
Troya |
Efes |
Kıta Yunanistan’da Perachora’da sunu olarak bulunmuş bir yapı modeli beşik çatısı, at-nalı planı, yüksek tavanı, önde çatıyı taşıyan sütunlarıyla M.Ö. 9.yüzyılda Tanrıça Hera’ya atfedilmiş tapınağın bir modeli olabileceğini düşündürür.
16.Soru
Bizans topraklarının doğusundaki Ermeni Vaspurakan Kralı Gagik tarafından yaptırılan merkezi planda kesme taş malzemeden inşa edilmiş ve büyük ustalıkla yapılmış cephe süslemeleri bulunan Van’daki tarihi yapının adı nedir?
Van kalesi |
Ahtamar Kutsal Haç Kilisesi |
Hahuli Manastır |
İşhan Katedrali |
St. Sernin Katedrali |
Bizans topraklarının doğusundaki Ermeni Vaspurakan Kralı Gagik tarafından yaptırılmış Ahtamar Kutsal Haç Kilisesi (915 -21); merkezi planda kesme taş malzemeden inşa edilmiş yapının belki de en önemli özelliklerinden biri büyük ustalıkla yapılmış cephe süslemeleridir (Resim 5.6). Aslında Gagik’in sarayının bir parçası olan kilise bugün bu yapı grubunun kalan tek yapısıdır.
17.Soru
Aşağıdaki ressamlardan hangisi bir halı tipine adını vermiştir?
Titian |
Mantagna |
Lotto |
Veronese |
Tintoretto |
Lotto’nun tablolarında yer alan halılarda görülen desenler Anadolu halılarının motif ve
kompozisyonlarını yansıttığı için Lotto Halısı deyimi Osmanlı Halı Sanatı araştırmalarında yerini
almıştır
18.Soru
Aşağıdaki Türk sanatçılarından hangisi İstanbul’da Sanayi- Nefise-i Şahane ‘nin (Güzel Sanatlar Akademisi) kurulmasında öncü olmuştur?
Süleyman Seyit Efendi |
Nazmi Ziya Güran |
Namık İsmail |
Osman Hamdi Bey |
Şeker Ahmet Paşa |
Jean Léon Gérôme‘un Paris’teki atölyesinde yetişmiş bir Osmanlı Dönemi Oryantalist ressamı Osman Hamdi Bey’dir (1842–1919). Ustasından oldukça etkilendiği anlaşılan Osman Hamdi Bey, İstanbul’da Sanayi- Nefise-i Şahane’nin ( Güzel Sanatlar Akademisi) kuruluşunda öncü olmuştur. İstanbul Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü yapmış, Eski Eser Koruma Nizamnamesini çıkartmış bir arkeolog, müzeci ve ressamdı.
19.Soru
Neolitik Dönem hangi tarihler arasında gerçekleşmiştir?
M.Ö. 8000-8500 |
M.Ö. 7000-7200 |
M.Ö. 5000-5300 |
M.Ö. 8000-8200 |
M.Ö. 7300-8000 |
Neolitik Dönem M.Ö. 8000-8500 yılları avcı-toplayıcı yaşam biçiminden tarımın yapıldığı döneme geçildiği bir çağdır. Bu nedenle devrim olarak kabul edilir.
20.Soru
691’de Kudüs’te ilk anıtsal İslâm yapısı olarak hangi yapı inşa edildi.
Kenisetü’l-Kıyamet |
Kubbetü’s-Sahra |
Kubbetü’s-Suud |
Kudüs Aksa Camisi |
Kasrü'l Hayrü'l_ Garbi |
691’de Kudüs’te ilk anıtsal İslâm yapısı olan Kubbetü’s-Sahra inşa edildi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ