Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Batı Avrupa ile Hint Okyanusu’nun kıyı ülkeleri arasında doğrudan ilişki kurmayı başaran ilk denizci aşağıdakilerden hangisidir?
Bartholomeu Diaz |
Vasco de Gama |
Magellan |
Denizci Henri |
Kristof Kolomb |
Vasco de Gama 1497 Hindistan'a hareket etti. Daha önce elde edilen bilgileri kullanarak Ümit Burnu'nu aştı. Afrika kıyılarını izleyerek kuzeye doğru yol aldı. Hint Okyanusunu geçebilmek için yaptığı deniz haritaları ile tanınan Ahmed Ibni Mecid' i ikna ederek Portekiz filosuna aldı. Onun rehberliğinde 20 Mayıs 1498 de Malabar kıyılarında Kalikut limanına ulaştı. Portekizliler uzun yıllar süren çabalarından sonra amaçlarına ulaştılar. Batı Avrupa ile Hint Okyanusu’nun kıyı ülkeleri arasında doğrudan ilişki kurmayı başardılar.
2.Soru
ilk kez bir sanat eleştirmeninin tanımlaması ile değil, edebiyat ve güzel sanatlar alanında bir grubun sanatsal etkinlikleri ile yapmak istediklerini herkese ilan etmesiyle bir akım tanımlanmıştır. Bu sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Fütürizm (Gelecekçilik) |
Dadaizm |
Gerçeküstücülük |
Kübizm |
İzlenimcilik |
Fütürizm (Italyanca Futurismo), İtalyan şair ve editör Filippo Tommaso Marinetti’nin Paris’te yayınlanan Le Figaro gazetesinde 20 Şubat 1909 günü yayınladığı bir manifesto ile başladı. Böylece ilk kez bir sanat eleştirmeninin tanımlaması ile değil ama edebiyat ve güzel sanatlar alanında bir grubun sanatsal etkinlikleri ile yapmak istediklerini herkese ilan etmesiyle bir akım tanımlanmış oldu. Doğru cevap A şıkkıdır.
3.Soru
İslam Dini, aşağıdakilerden hangi tarihlerde doğmuştur?
600 |
610 |
620 |
630 |
640 |
Arap orduları İslâmiyeti batıda İspanya’ya (711–12), doğuda Semerkand ve İndus vadisine kadar yaymayı başarmışlardır.
4.Soru
I. Kuseyr Amra
II. Şam Emeviye Camisi
III. Hırbetü’l-Mefcer
IV. Kubbetü’s Sahra
Yukarıda verilen Emeviler Dönemi eserlerinden hangisi/hangilerinde çeşitli figürlü bezemelere rastlanılmaktadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
I ve IV |
I, III ve IV |
Emevîlerin ana merkezler dışındaki en önemli yapım etkinlikleri çöl kasırları da denilen, Suriye ve Ürdün bozkırlarındaki saraylarıdır. Kale görünümlü saraylarda genellikle divanhanenin (taht salonu) yanı sıra küçük bir cami ve hamam da yer almaktaydı. Yapıların içleri mozaiklerle, fresklerle, alçı oymalarla, mermer kaplamalarla, hatta bazı yapılarda heykellerle süslendi. Sözgelimi, Ürdün’deki Kuseyr Amra (8. yüzyıl başları), Eriha (Jericho) yakınlarındaki Hırbetü’l-Mefcer (740’lar) ve Suriye’deki Kasrü’l Hayrü’l Garbi’de (727) müzisyenlerin, dansçıların ve hediye sunan kadınların yanı sıra çıplak ya da yarı çıplak kadın figürleri de karşımıza çıkar. Ancak; Kubbetü’s Sahra ve Şam Emeviye Camisi gibi dinsel yapılarda figürlü bezemeye yer verilmemiştir. Bunun en önemli nedeni, İslâm kültüründe figürlü dinsel ikonografinin benimsenmemiş olması, yerine hem çevre halkına hem de fethedilen yörelere üstünlüklerinin simgesi olarak da görülebilecek sultanî ikonografinin ön plana çıkmasıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Divriği Külliyesi’ni oluşturan yapılardan biri değildir?
Medrese |
Cami |
Türbe |
Darüşşifa |
Hamam |
Birbirine bitişik olarak inşa edilmiş Divriği Ulu Cami ve Darüşşifa, konumlarıyla bile Anadolu-Türk mimarisinde özel bir yere sahiptirler. Tek bir binadan oluşan külliye, cami, türbe ve şifahaneden oluşur. Kalenin eteğinde, cami, darüşşifa (hastahane), türbe, hamam ve çeşmesiyle bir külliye (yapı topluluğu) olarak biçimlenmiş yapılar, özellikle de cami ve darüşşifa biricik diyebileceğimiz özellikleriyle dikkati çekerler.
Medrese birimi bulunmamaktadır.
6.Soru
I. Mesnevî
II. Mukaddime
III. Divan-ı Kebîri
IV. Kitâbul-Hurûf
V. El-Kanun fi't-Tıb
Aşağıdakilerden hangisi ünlü mutasavvıf Mevlânâ Celâleddin-i Rumî'ye aittir?
I, III |
I, IV, V |
II, III |
III, IV, V |
II, V |
Mesnevî ve Divan-ı Kebîri, Rumî’nin en tanınmış yapıtlarıdır. Diğer yandan, Mukaddime İbn Haldun’a; El-Kanun fi't-Tıb İbn Sina’ya; Kitâbul-Hurûf ise Farabi’ye aittir.
7.Soru
Üst Paleolitik’in ilk kültürü olan ve sanatın ilk kez başladığı kültür hangisidir?
Gravettian |
Magdaleniyen |
Epigravettian |
Orinyasiyen |
Châtelperronian |
Üst Paleolitik’in ilk kültürü ve sanatın ilk kez başladığı Orinyasiyen kültürüdür. Doğru cevap D şıkkıdır.
8.Soru
Füturizmle başlayan akımlar sanatla yaşam arasında bir bağlantı kurmaya çalışmakta aynı zamanda da sanatın kuramsallaşmasına karşı çıkmaktaydı.Bu etkinliklerini özellikle İtalya’da yapmak istediklerini söyleyen______“ İtalyayı profesörlerden, arkeologlardan, turist rehberlerinden ve antikacılardan temizleyeceğiz ve ikinci planda kalan bu ülkeye canlılık getireceğiz” demektedir. Bu sanatçı kimdir?
Umberto Boccioni |
Carlo Carrà |
Gino Severini |
Giacomo Balla |
Marinetti |
Füturizmle başlayan akımlar sanatla yaşam arasında bir bağlantı kurmaya çalışmakta aynı zamanda da sanatın kuramsallaşmasına karşı çıkmaktaydı.Bu etkinliklerini özellikle İtalya’da yapmak istediklerini söyleyen Marinetti “ İtalyayı profesörlerden, arkeologlardan, turist rehberlerinden ve antikacılardan temizleyeceğiz ve ikinci planda kalan bu ülkeye canlılık getireceğiz” demektedir.
9.Soru
4-5. yüzyıl mimarisinde Suriye, Kutsal Topraklar, Anadolu’nun kıyı ve art bölgelerinde yapı malzemesi olarak aşağıdakilerden hangisinin kullanımı öne çıkmaktadır?
Kerpiç |
Tuğla |
Ahşap |
Taş |
Tuğla ve ahşap |
Yapı malzemesi, Akdeniz kentlerinde tüm Orta Çağ boyunca yerel/bölgesel özellikler göstermiştir. Böylece 4-5. yüzyıl mimarisinde de Suriye, Kutsal Topraklar, Anadolu’nun kıyı bölgeleri ve art bölgelerinde ağırlıklı olarak taşın kullanımı öne çıkarken, İstanbul, Balkanlar ve İtalya gibi yerlerde tuğla ve taş birlikte tercih edilmiştir.
10.Soru
Akdeniz devletleri arasında sanayileşme atılımını ilk gerçekleştiren devlet aşağıdakilerden hangisidir?
İspanya |
Portekiz |
Fransa |
Osmanlı İmparatorluğu |
İtalya |
Akdeniz ülkeleri içinde ilk kez Fransa’da başlayan sanayileşme, İngiltere ve ABD’ deki rekabet ortamı içinde gelişmekteydi. Böylece Fransa maddi ve manevi desteği tarih boyunca siyasi ve ekonomik ilişkiler içinde bulunduğu Akdeniz ülkelerinde aradı. Akdeniz bölgesi, bir yandan Fransa ve İngiltere’nin sanayileşmeyi destekleyici sömürgecilik rekabeti içine girerken, diğer yandan da Akdeniz ülkeleri yenilikçilik ve gelişim adına bu ülkelerin kültür ve sosyal yaşam biçimini başat kabul etmeğe başladılar.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Erken dönem Yunan uygarlığında Akdeniz’e açılan ilk bölge olan Euboia’nın sağladığı ticaret malıdır?
Kereste |
Bira |
Ekmek |
Yağ |
Balık |
Karanlık çağların sonunda Yunan anakarası, Ege Adaları ve Anadolu’nun Ege kıyılarında yeşeren Erken Yunan uygarlığının yükselişi, bu uygarlığın Akdeniz uygarlığının bir parçası olmasıyla sıkı sıkıya ilişkilidir. Batı ve Doğu Akdeniz’e yayılan Yunanlılar buralardaki uygarlıklardan hem etkilenirler hem de onları etkilerler. Çok yoğun olan bu etkileşim döneminde, Akdeniz’i Fenikeli ve Yunanlı tüccarlar tarafından taşınan her tür malın, bütün Akdeniz’e yayıldığı bir kaynaklar denizi olarak tanımlamak yeterli olacaktır. Yunan anakarasının hemen batısında gemi yapımında kullanılacak kerestenin sağlandığı ormanlar açısından zengin bir ada olan Euboia’nın ticaret için Akdeniz’e açılan ilk bölge olması hiç de şaşırtıcı değildir.
III. Ur Sülalesi döneminde, tarlalarda ve değirmenlerde çalışan, hasat toplayan, dokuma yapan, kamış kesen, kanal kazan, teknelere mal yükleyen ve tekneleri çeken insanların sayısı titizlikle tutulmuş ve bunlara yapılan ödemeler belirtilmiştir. Ödemeler genellikle, bira, ekmek, yağ, soğan ve balık gibi yiyecek maddeleriyle yapılıyordu.
12.Soru
10. yüzyılda İspanya’daki Karolenj sanatın bir ürünü olarak daha şematik, çizgici ve yerel üslubuyla aynı konuları farklı ikonografik kalıplarla uygulaması bakımından doğudaki çağdaşlarından ayrılan el yazmasının adı aşağıdakilerden hangisidir?
Liebana’lı Beatus’un Vahiy Yorumları |
Gregorios Nazianzos’un Minyatürlü Elyazması |
II. Basileos Menologyası |
Paris Psalteri |
Paris Gr. 74 |
Akdeniz’in batısında İspanya’da Karolenj sanatın önemli bir yaratısı da Bizans örneklerinin yanında sözü edilmesi gereken bir başka eserdir: Liebana’lı Beatus’un Vahiy yorumları elyazmasının minyatürleri (10. yüzyıl) daha şematik, çizgici ve yerel üslubuyla aynı konuları farklı ikonografik kalıplarla uygulaması bakımından doğudaki çağdaşlarından ayrılmaktadır. Doğru yanıt A'dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Bizans Dönemi’nde, din şehidi anısına inşa edilen yapı tipine verilen addır?
Martirium |
Atrium |
Katehumen |
Pastoforia |
Apsis |
Martyrium, bir din şehidinin mezarı üzerine inşa edilen Erken Hıristiyan yapısıdır.
Atrium, kilisenin avlusudur. Katehumenler, Hristiyanlığa giriş için hazırlık aşamasındaki kişi için ayrılmış, kilisedeki yan neflerdir. Pastoforia, kilisede ayinle ilgili eşyaların bulunduğu odalardır. Apsis, kilisede ibadet için dönülen yönü belirleyen mimari alandır.
14.Soru
Fotoğrafın bulunması aşağıdaki sanat akımlarından hangisini etkiler?
Barok |
Rönesans |
Klasik |
Oryantalist |
İzlenimci |
Fotoğrafın bulunması İzlenimci sanat akımını etkiler.
15.Soru
10. yüzyılda üretildiği düşünülen, üzerinde Deesis sahnesi ve havarilerin yer aldığı fildişi kabartma ikona aşağıdakilerden hangisidir?
Azize Eudokia İkonası |
Harbaville Triptiği |
Romanos Khalisi |
Son Yargı ikonası |
Hodegetria İkonası |
10. yüzyılda üretildiği düşünülen Harbaville Triptiği üzerinde Deesis sahnesi (İsa, Meryem, Yahya) ve havariler yer alır. İncelikli bir üslupla kabartma tekniğinde yapılmış olan eser üzerindeki konuları itibariyle inanana kuşkusuz nihai yargıyı hatırlatıyordu. Doğru yanıt B'dir.
16.Soru
1478 yılında Venedik Cumhuriyeti tarafından Fatih Sultan Mehmet'in portresini yapmak üzere İstanbul'a gönderilen sanatçı kimdir?
Constanzo di Ferrara |
Pisanello |
Gentile Bellini |
Leonardo da Vinci |
Leone Battista Alberti |
Fatih Sultan Mehmet Akdeniz dünyasında elde ettiği hâkimiyet ve gücü görsel olarak ifade etmek için ise İtalyan sanatçıları kullanmıştır. Gentile Bellini (1429–1507) Rönesans döneminde Venedik'te yaşamış İtalyan bir ressamdır. 1478 yılında Venedik Cumhuriyeti tarafından Fatih Sultan Mehmet'in portresini yapmak üzere İstanbul'a gönderilmiştir.
17.Soru
I. Abdurrahman tarafından kurulan Endülüs Emevileri aşağıdaki Avrupa ülkelerinden hangisinde etki göstermiştir?
İtalya |
Romanya |
Fransa |
Yunanistan |
İspanya |
Abbasîlerin Suriye ve çevresinde yaptığı katliamdan saray ailesinden tek kurtulan kişi olan I. Abdurrahman (756 -788) uzun bir yolculuktan sonra İspanya’nın güneyine sığındı ve Endülüs olarak anılan bölgeyi bağımsız bir emirlik haline getirdi. Aslında İspanya ve çevresindeki fetih hareketleri
Emevîler döneminde başlamıştı. Tarık bin Ziyad (öl. 720) Tanca (Mağribü’l- Aksa) valisiyken 711’de Toledo’ya dek ilerleyerek, İspanya’nın güneyindeki büyük kentleri almayı başarmıştı; ardından Mağrip Bölgesi Valisi Musa Bin Nusayr’la birlikte Pirenelere kadar gitmeleriyle Endülüs bölgesinde yeni bir
uygarlığın temelleri atılmıştı. Emevîlerin ardından çok sayıda Berberi kavimler Kuzey Afrika’dan gelerek Endülüs’e yerleşti.
18.Soru
Modern sanatın başlangıcını aşağıdaki sanat akımlarından hangisi oluşturur?
Gerçeküstücülük |
İzlenimcilik |
Kübizm |
Fütürizm |
Dadaizm |
Modern sanatın başlangıcını izlenimci ressamlar oluşturur. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Paleolitik sanatta ortaya konulan eserler ve tekniklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Paleolitik sanat, yapılış şekilleri bakımından üç grup içinde toplanmaktadır |
Kazıma tekniğiyle yapılan eserlerin en eskileri, mağaraların killenmiş duvarları üzerine sanatçının parmağı ile çizdiği makarna çizgilerdir |
Franko-Kantabrik sanatın gravürlerinde çizgiler genellikle beceriksizce ve net çizilmemiştir |
Fransa’da Laussel'de bulunmuş olan’eli boynuzlu kadın’ alçak kabartma örneğidir |
Willendorf venüsü olarak adlandırılna kadın heykelciğinde kırmızı aşı boyası izleri vardır |
Kazıma tekniğiyle yapılan eserler, kendilerini farklı formlar altında gösterirler. Bunların en eskileri, mağaraların killenmiş duvarları üzerine sanatçının parmağı ile çizdiği makarna çizgiler (macaronis) denilen bazen anlamsız, bazen de bir hayvanı temsil eden motiflerdir. Yine ince, derin, çift çizgili gravürler farklı bir biçimde oluşturulmuşlardır. Gravür tekniğine sokabileceğimiz döğme tarzı, özellikle Afrika’da Mısır ve Sahra sanatında yaygındır. Franko-Kantabrik sanatın gravürlerinde çizgiler genellikle son derece becerili ve dikkat çekici bir biçimde nettir.
20.Soru
I. Sosyo-ekonomik yapı
II. Sanatçı ve bilim adamı göçleri
III. Yüzyıl savaşları
IV. Haçlı seferleri
V. Coğrafi keşifler
Orta Çağ’da Akdeniz’de gelişen İslâm sanatında aşağıdakilerden hangisinin etkisi vardır?
I, V |
I, II, IV |
II, III ve IV |
III, V |
II, IV, V |
Orta Çağ’da Akdeniz’de gelişen İslâm sanatında: bölgenin sosyo-ekonomik yapısı, kültürel verileri başrolü oynamıştır. Bu biçimlenmede ticaretin, sanatçı ve bilim adamı göçlerinin, bu ortamın yaratıcısı konumundaki kurucular (baniler) ile yapım yöneticisi ve sanatçıların çok büyük katkısı olmuştur. Ayrıca, Haçlı Seferleri’nin ve bölgede kurulan geçici Haçlı Devletleri’nin çift yönlü etkisini de unutmamak gerekir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ