Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Oryantalist mimari özellikler, yeni bir üslûp olarak hangi padişah döneminde örneklerini vermiştir?
Sultan Abdülhamid |
III. Ahmet |
Sultan Abdülmecid |
Sultan Abdülaziz |
II. Mahmut |
Oryantalist mimari özellikler yeni bir üslûp olarak Sultan Abdülaziz döneminde İstanbul’a da gelmiş ve ilk örneklerini Beylerbeyi Sarayı’nda vermiştir. Fransız mimar ve ustalar tarafından yapılan bu işlerde Owen Jones’un Elhamra bezemeleri ve sütun başlıkları Beylerbeyi Sarayı’nda Mavi Salon’da yoğun olarak görülür.
2.Soru
I. Kutsal Topraklardaki yapılarda bu sanatın
eklemeleri izlenir.
II. Gotik üslubunun etkilerini taşımaz.
III. Batı Akdeniz’de 12. yüzyılın başından itibaren
etkisini gösterir.
Haçlıların sanatı için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
I |
II, III |
I, III |
II |
I, II, II |
Haçlıların sanatı, Batı Akdeniz’de değil, Doğu Akdeniz’de 12. yüzyılın başından itibaren etkisini gösterir. Gotik üslubunu taşırlar.
3.Soru
Birincisi II. Urbanus tarafından başlatılan on dört haçlı seferi hangi yıllar arasında gerçekleşmiştir?
1075-1170 |
1095-1270 |
1085-1190 |
1195-1280 |
1075-1370 |
11. yüzyılın sonlarına doğru İslâm dünyası oldukça karışık bir sürece girdi. Bu ortamdan yararlanan Papa II. Urbanus (1088 -99) Birinci Haçlı Seferini başlattı. 1095-1270 yılları arasında on dört Haçlı Seferi gerçekleşti.
4.Soru
1442 de Kârlılık oranı çok yüksek bir iş
olan köle ticaretini uzun yıllar kimler yapmıştır?
Portekizli denizciler |
İspanyol denizciler |
Fenikeli denizciler |
Cenovalı denizciler |
İngiliz denizciler |
Portekizli denizciler
5.Soru
Endülüs Emevilerinin en güçlü hükümdarı olan ve halife unvanını alan kişi kimdir?
Tarık bin Ziyad |
III. Abdurrahman |
Ebu Cafer el-Mansur |
Muaviye bin Ebu Süfyan |
Mu’tasım |
Tarık bin Ziyad, Tanca valisidir. Ebu Cafer el-Mansur, Abbasi halifelerinin ikincisidir. Muaviye bin Ebu Süfyan, Emeviler dönemindeki Suriye valisidir. Mu’tasım, Abbasi halifelerinden biridir. III. Abdurrahman ise, Endülüs Emevilerinin en güçlü hükümdarı ve halife unvanını alan kişidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılara verilen tanımdır?
Batılı |
Yerli |
Avrupalı |
Levanten |
Devşirme |
Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik
bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılara doğulu anlamında Levanten denildi.
7.Soru
İsa Pantokrator Manastırı'nın ortasındaki tek mekânlı, imparatorların mezar yapısı olarak bilinen yapı kime adanmıştır?
Azize Madeleine |
Meryem Ana |
Meryem Eleusa |
Aziz Sabas |
Başmelek Mikael |
İmparatorluk ailesinden II. Ioannes Komnenos ve karısı Eirene’nin İstanbul’da yaptırdığı İsa Pantokrator Manastırı (Zeyrek Camisi) Komnenos sülalesinden imparatorların gömü yeri olarak dikkat çeker. Meryem Eleusa’ya (Şevkatli Meryem) adanmış kuzey kilise ise cemaatin kilisesiydi. Ortadaki tek mekânlı Başmelek Mikael’e adanmış yapı ise imparatorların mezar yapısı olarak bilinir. Doğru yanıt C'dir.
8.Soru
Aşağıdaki ressamlardan hangisi izlenimcilik akımı içerisinde yer almaz?
Claude Monet |
Louis Leroy |
Edgar Degas |
Camille Pissaro |
Renoir |
İzlenimcilik adı dönemin resim eleştirmenlerinden Louis Leroy’un, Claude Monet'in İzlenim, Şafak isimli tablosunu gördükten sonra bunun bitmemiş bir tablo gibi göründüğünü söylemesi üzerine ortaya çıkmıştır. Louis Leroy eleştirmendir.
9.Soru
Aşağıdaki devletlerden hangisi Orta Anadolu'yu Demir Çağı boyunca etkisi altında tutmuştur?
Galatlar |
Hititler |
Lydialılar |
Asurlular |
Frigler |
Orta Anadolu, Demir Çağ’ında Friglerin kontrolü altındadır. Yunan tarihçisi Herodot, Friglerin Balkanlardan geldiklerini söyler. Frig dilinin, genelde yerel Anadolu kavimlerinin konuştuğu Hititlerin kullandığı Luviceyle hiç alakası yoktur ve Yunancaya daha yakındır. Bu durum Friglerin Anadolu’ya batıdan geldiği tezini destekler ama yine de bu tez tam olarak kanıtlanamamıştır. M.Ö. 9. yüzyıldan itibaren Friglerin en önemli yerleşim yeri Gordion’da ele geçen erken döneme ait seramikler tipik gri Anadolu seramikleri olsa da, Akurgal (1998, 266) M.Ö 8. ve 7. yüzyıla tarihli Alişar vazolarıyla Helen geometrik vazolarının ortak özelliklerine dikkat çeker. Siluet figürler, ortaları noktalı dairecikler, ışın sırası, meander frizi Helen geometrik vazolarında görülen motiflerdir.
10.Soru
İzlenimci resim aşağıdakilerden hangi sanat akımının örneğidir?
Modern |
Gerçeküstücülük |
Avangard |
Neo-Klasik |
Akademik |
İzlenimci resim Modern sanat akımının örneğidir.
11.Soru
I. Franko-Kantabrik bölgede yok denecek kadar azdır.
II. Tasvirler büyüklükleri 10 cm’yi geçmeyen taş, kemik boynuz ve diş gibi maddeler üzerine yapılır.
III. Natüralizm yerine şematizm ağırlıklıdır.
IV. Paleolitik Çağ sonrasında Mezolitik’te yaygınlaşır.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Paleolitik dönemin kaya sanatının özeliklerindendir?
I, III ve IV |
II ve III |
II, III ve IV |
Yalnız I |
I ve IV |
Tasvirler büyüklükleri 10 cm’yi geçmeyen taş, kemik boynuz ve diş gibi maddeler üzerine yapılır cümlesi taşınabilir sanata aittir. Buna karşın, Paleolitik’e bağlanabilecek kaya sanatı, Franko-Kantabrik bölgede yok denecek kadar azdır. Kaya sanat grubu, Paleolitik Çağ sonrasında Mezolitik’te yaygınlaşır. Franko-Kantabrik sanatta görülen natüralizm, bu sanatta yerini şematizme bırakır.
12.Soru
Jean Léon Gérôme‘un Paris’teki atölyesinde yetişen ve ünlü Kaplumbağa Terbiyecisi tablosunu yapan Osmanlı Dönemi Oryantalist ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Şeker Ahmet Paşa |
Halil Paşa |
Hoca Ali Rıza |
Hüseyin Zekai Paşa |
Osman Hamdi Bey |
Osman Hamdi Bey Jean Léon Gérôme‘un Paris’teki atölyesinde yetişen ve ünlü Kaplumbağa Terbiyecisi tablosunu yapan Osmanlı Dönemi Oryantalist ressamıdır.
13.Soru
Hamamlar, Anadolu uygarlıklarından hangisinin döneminde ortaya çıkmıştır?
Helenistik |
Fenike |
Etrüsk |
Yunan |
Roma |
Roma hamamları birer kültür ve spor merkezi gibi işler. Dolayısıyla işlev itibariyle Helen gymnasionunu andırırlar. Anadolu’da Roma döneminde ortaya çıkan hamam-gymnasion yapı gruplaması bu işlev açısından sürekliliğe işaret eder. Doğru cevap E seçeneğinde verilmektedir.
14.Soru
Denizci Henri, gerçek bir coğrafya araştırmaları merkezini aşağıdaki yerlerden hangisine kurmuştur?
Sagres |
Cenova |
Floransa |
Venedik |
Cuta |
Denizci Henri, Portekiz kıyılarının en göze çarpan çıkıntısı olan Saint Vincent Burnu yakınlarında, Sagres' deki şatosuna gerçek bir coğrafya araştırmaları merkezi kurdu. Doğru seçenek A' dır.
15.Soru
İstanbul'da Sanayi Nefise-i Şahanenin kuruluşunda öncülük etmiş,bir dönem İstanbul Arkeoloji Müzesinin müdürlüğünü yapan, Gerome'nin Paris'teki atölyesinde yetişmiş oryantalist ressamımız kimdir ?
Ahmet Ali Paşa |
Hüseyin Zekai Paşa |
Ahmet Bedri |
Osman Hamdi Bey |
Mehmet Kangır |
İstanbul'da Sanayi Nefise-i Şahanenin kuruluşunda öncülük etmiş,bir dönem İstanbul Arkeoloji Müzesinin müdürlüğünü yapan,Gerome'nin Paris'teki atölyesinde yetişmiş oryantalist ressamımız Osman Hamdi Bey'dir. Doğru yanıt D'dir.
16.Soru
Aşağıdaki ülkelerden hangisinde ilk kez kâğıt üretilmeye başlanmıştır?
İtalya |
Hindistan |
Çin |
Mısır |
İspanya |
Kâğıt ilk defa Çin’de üretilmeye başlanmıştır. Abbasi döneminde kalitesi iyileştirilen kâğıt 12.yüzyılda Haçlı seferlerine katılanlar tarafından Avrupa’ya taşınmıştır.
17.Soru
Sanatta düz çizgi yerine eğri çizgiler, akılcı ve mesafeli bir anlatım yerine coşkulu ve taşkın bir ifade biçimi, simetri yerine dağınıklık, düz yüzeyler yerine kat kat boğumlu ve hacimli bir anlatımı ön plana çıkaran aşağıdakilerden hangisidir?
Modernizm |
Gotik |
Barok |
Romanesk |
Klasik |
Barok sanatta düz çizgi yerine eğri çizgiler, akılcı ve mesafeli bir anlatım yerine coşkulu ve taşkın bir ifade biçimi, simetri yerine dağınıklık, düz yüzeyler yerine kat kat boğumlu ve hacimli bir anlatım ön plana çıkmıştır. Böylece mimaride, yapının dünyeviliği (sütün, kubbe gibi mimari öğeler) saklanmaya çalışılmış resimde doğrusal perspektif yerini eğrisel çizgilere bırakmış, heykelde ise aşırı kabartmalı ve hareketli yüzeylerle hızlı bir ritm oluşturulmuştur.
18.Soru
Levanten kelimesinin anlamsal karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Asiller |
Askerler |
Avrupalı kökenli aileler |
Din adamları |
Zenginler |
Levanten, yerleşik Avrupalı kökenli aileler için kullanılan bir adlandırmadır.
19.Soru
I. Antik Yunan Dönemi düşünürü Aristoteles'in felsefesini esas alır.
II. Hümanizm akımı Rönesans'ın ideolojisini ve ilerici yönünü oluşturur.
III. Bu düşünce sisteminde insan evrenin merkezinde yerini alır.
IV. Hristiyan din bilgisinin geleneksel düşünce biçimini yansıtmaktadır.
Erken Modern Döneme hakim olan hümanizm (insancıllık) ile ilgili yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve IV |
II ve III |
III ve IV |
II, III ve IV |
Erken Modern Dönemde düşünsel yapıya insanı merkez alan hümanizm (insancıllık) akımının ha^kim olduğunu görüyoruz. Orta C¸ağ'daki feodal-dinsel ideolojiyi esas alan skolastik (Antik Yunan Dönemi düşünürü Aristoteles’in felsefesi ile Hristiyan din bilgisinin birleştiği geleneksel düşünce biçimi) düşünceye karşı, bu dönemde insanı temel alan akla dayalı bilimsel düşünce gelişmeye başlayacaktır. Döneme damgasını vuran Rönesans'ın ideolojisini hümanizm akımı oluşturacaktır. Hümanist düşünce sisteminde her şey yeniden incelenip sorgulanmaya başlanacak, insanın evren hakkındaki düşünceleri değişecek ve insan evrenin merkezinde yerini alacaktır. İnanan insanın yanısıra düşünen ve sorgulayan insan önem kazanacaktır. Bu hümanist insan, bağımsız olma arzusundadır. Hatta ırk, kavim ve aile bağlarından bile kurtulma çabası içindedir. Böylece birey, kendisini sınırlayan düşünsel zincirleri birer birer kırmaya başlayacak ve kendi ideolojisini yaratma çabası içine girecektir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Gerçeküstücülük Akımının sanatçılarındandır?
Salvador Dali |
Carlo Carrà |
Gino Severini |
Giacomo Balla |
Antonio Sant'Elia |
Freud’un araştırmaları ve kullandığı psikanaliz yöntemi, bireyin gördüğü rüyaları, insanların söyledikleri kadar sakladıkları veya farkında olmadıkları gizli ruhsal durumlarını da açığa çıkartmak için kullanıldı. Bilinç, bilinçaltı ayırımı belirlenirken insanın benlik yapısını oluşturan üst benlik ve alt benlik gibi tanımlarda ortaya çıktı. Böylece rüyaların insanın bilinçaltını yansıttığı varsayıldı. İnsanın duygularının serbest kalmasına ve bu duyguların akıl yoluyla bastırılmaması gerektiğine inanılmaktaydı. Sanatçılar için rüya hali yaratıcılığının önemli bir durumu idi. Rüyalarda gerçekte olamayacak her türlü eylem yapılabilmekte, duygular hissedilmekteydi. İnsanlar uçabiliyor, nesneler biçim değiştirebiliyor, gerçek yaşamda mantıklı olan her şey gerçek üstü düzeyde tamamen alt üst olabiliyordu. Denizin kırmızı gökyüzünün yeşil görünmesi normaldi. İşte bu gerçek üstü anlayış edebiyat ve sanatta da yeni bir akımın oluşmasına neden oldu. Bu sanatçılar arasında Salvador Dali’de bulunmaktadır.
Carlo Carrà, Gino Severini, Giacomo Balla, Antonio Sant'Elia Fütürizm (Gelecekçilik) Akımının üyelerindendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ