Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dadaist tavırdan etkilenen Türk ressamlarından değildir?
Nurullah Berk |
Abidin Dino |
İbrahim C¸allı |
Elif Naci |
Cemal Tollu |
Dadaist yaklaşım Paris’te resim eğitimi alıp Türkiye’ye dönen bir grup sanatçıyı da etkilemişti. 1933 de D grubunu kuran ressam Nurullah Berk, Abidin Dino, Zeki Faik İzer, Elif Naci, Cemal Tollu ve heykeltraş Zühtü Mürüdoğlu dadaist tavırdan etkilenerek grubun adını D grubu koymuşlardır. Ayrıca kendilerinden önce yapılan sanat eserlerini ve sanat yaklaşımını reddeden bu grup, Türkiye’deki sanat ortamına entelektüel bir yorum getirmek istemişlerdir. 1937 yılına kadar gruba katılan yeni üyelerle her yıl sergi açmışlardır. Doğru cevap C’dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hümanist düşünceyi başlatan olarak kabul edilmektedir?
Petrarch |
Boccacio |
Bacon |
Monteigne |
Erasmus |
Hümanizm, İtalya'da antik dönem yazarlarının eserlerine ilgi duyan, bu eserleri araştırarak genel kütüphaneler, edebiyat dernekleri kuran fikir adamlarının bir araya gelerek görüş alışverişinde bulunmaları sonucu ortaya çıktı. Bu araştırmacı yazarlara hümanist denildi. Önce antik dönem eserlerini incelediler, sonra kendi eserlerini verdiler. Hümanistler içinde çok ünlü isimler vardır. Bunlardan biri hümanist düşünceyi başlatanlardan Petrarch'dır, diğer temsilcileri arasında ise Boccacio, Bacon, Monteigne, Erasmus gibi isimler sayılabilir.
3.Soru
Hangi ressam D Grubu'na dahil değildir?
Nurullah Berk |
Nazmi Ziya Güran |
Zeki Faik İzer |
Elif Naci |
Abidin Dino |
Dadaist yaklaşım Paris’te resim eğitimi alıp Türkiye’ye dönen bir grup sanatçıyı da etkilemişti. 1933de D grubunu kuran ressam Nurullah Berk, Abidin Dino, Zeki Faik İzer, Elif Naci, Cemal Tollu ve heykeltraş Zühtü Mürüdoğlu dadaist tavırdan etkilenerek grubun adını D grubu koymuşlardır.
4.Soru
Osmanlı mimarisinde en gelişmiş örneklerini 16. yüzyılda büyük Mimar Sinan'ın eserlerinde gördüğümüz iç mekâna egemen merkezi kubbeli camilerin öncüsü sayılan Artuklu dönemi cami hangisidir?
Harput Ulu Cami |
Silvan Ulu Cami |
Mardin Ulu Cami |
Kızıltepe Ulu Cami |
Siirt Ulu Cami |
Silvan Ulu Cami, 13.50 m. çapındaki kubbesi ne döneminde, ne de 15. yüzyıla kadar diğer dönemlerde aşılamamış; Osmanlı mimarisinde en gelişmiş örneklerini 16. yüzyılda büyük Mimar Sinan'ın eserlerinde gördüğümüz iç mekâna egemen merkezi kubbeli camilerin öncüsü olmuştur.
5.Soru
Bugün Makedonya’da Üsküp yakınında bulunan Nerezi’de Aziz Panteleimon Kilisesi’nin resimlerinin en önemli özelliği nedir?
İfadeci, zarif resimler olması |
Klasik etkili figür üslubuyla öne çıkan bir örnek olması |
Bizans aristokratik kültürünün hamilik ettiği özel bir örnek olması |
Bizans coğrafyasında çalışan ressamların farklı üslûplarını gösterir. |
Gotik sanatın gelişmiş örneğidir |
Makedonya’da Üsküp yakınında bulunan Nerezi’de Aziz Panteleimon Kilisesi’nin resimleri (1164) Bizans aristokratik kültürünün hamilik ettiği özel bir örnektir.
6.Soru
11. yüzyılın ikinci yarısında başkent etkisiyle inşa edilmiş Sakız Adasındaki Nea Moni Kilisesi İmparator Kontantinos Monomakhos’un desteği ile inşa edilmiş bir yapıdır. Söz konusu yapı hangi plan tipinde inşa edilmiştir?
Üçgen |
Dörtgen |
Beşgen |
Altıgen |
Sekizgen |
11. yüzyılın ikinci yarısında başkent etkisiyle inşa edilmiş Sakız Adasındaki Nea Moni Kilisesi, İmparator Kontantinos Monomakhos’un desteği ile inşa edilmiştir ve sekizgen planlıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kare içinde haç planlı kiliselere örnektir?
Aya Sofya |
Lips Manastırının Kuzey Kilisesi |
Lateran Kilisesi |
Aziz Petrus Kilisesi |
Studios Kilisesi |
907’de inşa edilen İstanbul’daki Lips Manastırının (Fenari İsa Camisi) Kuzey Kilisesi kare içinde haç planının önemli örneklerinden biridir. Mekân kareye yakın bir dikdörtgen içinde dört desteğin taşıdığı bir orta kubbe ve dört yöne uzanan haç kollarından oluşan bir naosa (ibadet alanı) sahiptir. Doğu yönde üç bölümlü bir kutsal alan batıda narteks (giriş mekânı) ile naosu tamamlar.
8.Soru
Aşağıdaki konulardan hangisi oryantalist resim geleneğinde ele alınmaz?
Doğunun yaşam biçimi |
Kadınların yaşamı ve giyimi |
Çöl manzaraları |
Bedevilerle yapılan savaşlar |
Doğa olayları |
Oryantalist resim geleneğinin ele aldığı konular şu şekildedir: Bu bölgedeki yaşama biçimi, özellikle toplumda görüntülemesi zor olan kadınların yaşamı, giyimi çok ilgi çekmekteydi. Bu kadınların kimileri gerçek yaşamın içinde gösterilmeğe çalışılmıştır. Ancak, kadın ve erkek ayırımı, erkeklerin birden fazla kadınla evlenebilmeleri, popüler romanların ve seyyahların anılarında yer alan cariyelerin varlığı ve hizmetleri, kadınları, daha çok hayali bir şehvet öznesi haline dönüştürmüştür. Yağlıboya tablolarda, desenlerde, gravürlerde, sulu boya resimlerde erkeklerin mutluluğu için var olan bu kadınları uzanıp dinlenirken, hamamda veya dans ederken görmekteyiz. Doğuda özellikle çöl manzaraları, bedeviler, bedevilerle yapılan savaşlar ise farklı bir konuyu oluşturmaktaydı. Arap kısrakları ise on dokuzuncu yüzyılda Avrupa toplumunda üst sınıf kesiminin yeni keşfettiği bir alandı.
9.Soru
Batıda 1000’li yılların sonunda Katolik dünyada gelişen mimari stil aşağıdakilerden hangisidir?
Barok |
Gotik |
Romanesk |
Klasik |
Modern |
Orta Çağ’ın önemli sanat üsluplarından biri hiç şüphe yok ki batıda 1000’li yılların sonunda Katolik dünyada gelişen Romanesk stil olmuştur. Aslında tam bir karma ürün olarak Romanesk ya da Roman sanat, Avrupa’nın Orta Çağ öncesi Roma dönemi sanat gelenekleriyle işgalci toplumların beğenilerini Bizans ve İslam sanatı etkileriyle harmanlamıştır.
10.Soru
Fenikelileri tarih sahnesinde öne çıkaran en önemli özellikleri ne olmuştur?
Savaşçılıkları |
Teknolojik üstünlükleri |
Kökenleri |
İnanışları |
Ticari faaliyetleri |
Fenikelilerin etnik kökenleri hala çözülememiş bir gizemdir. Zaten bu sorunun cevabının bulunması hiç de önemli değildir, çünkü Fenikelileri etnik kökenleriyle değil, coğrafi olarak yerleştikleri bölgeyle ve buradan yola çıkarak Akdeniz kıyıları boyunca yaptıkları ticari faaliyetle özdeşleştirmek daha doğrudur.
11.Soru
Merinî Sultanı Ebu İnan’ın isteği üzerine, çıktığı uzun geziler sırasında gördüklerini Tuhfetü ’n-nüzzârfîgarâ’ib il-emsâl ve’l-acâ’ib il-esfâr adlı eserinde anlatan Tancalı ünlü gezgin aşağıdakilerden hangisidir?
İbni Abdun |
İbni Battuta |
İbni Bacce |
İbn Tufeyl |
İbn Rüşd |
İbni Battuta olarak tanınan Tancalı ünlü gezgin Şerafeddin Ebu Abdullah (1304 -1368/69 veya 1377), Merinî Sultanı Ebu İnan’ın (1348 -1359) isteği üzerine, çıktığı uzun geziler sırasında gördüklerini Tuhfetü ’n-nüzzârfîgarâ’ib il-emsâl ve’l-acâ’ib il-esfâr (kısaca İbni Battuta Seyahatnamesi) adlı eserinde (1357) anlatmıştır.
12.Soru
Abbasi döneminde, somuttan soyuta ve yüzeyselden eğri kesime doğru gelişmiş üç farklı üslûpta (A, B ve C) alçı üzerine bitkisel bezemenin yaygın kullanım alanı bulduğu en çarpıcı eser aşağıdakilerden hangisidir?
Samarra Ulu Camisi |
Kubbetü’s-Süleybiye |
Balkavura Sarayı |
Beytü’l-Hikme |
Medinetü’s-Selâm |
Abbasîlerde süsleme örneklerine baktığımız zaman, Samarra’da somuttan soyuta ve yüzeyselden eğri kesime doğru gelişmiş üç farklı üslûpta (A, B ve C) alçı üzerine bitkisel bezemenin yaygın kullanım alanı bulduğu görülür. Samarra’daki Balkuvara Sarayı’nda (854) bu süslemelerin en çarpıcı örneklerine yer verilmiştir.
13.Soru
Rönesans döneminin önemli çalışmalarından olan Vitruvius Adamı adlı eser kime aittir?
Giotto |
Michalengelo |
Dürer |
Leonardo da Vinci |
Boticelli |
On Beşinci yüzyıl Floransa’sı Rönesans sanatının merkezi olur. Bu dönemde sanatçılar, edebiyatçılar, hümanist düşünürler ve bilim insanları ile beraber dünyayı yeniden keşfetmektedirler. Bu da bilim ve sanatın henüz ayrılmadığını ve uzmanlık alanlarının belirginleşmediğini gösterir, Leonardo da Vinci'ninVitruvius Adamı, Rönesans döneminde yapılmış örnek bir bilim ve sanat eseri olma özelliğini taşır.
14.Soru
Hangisi Rönesans dönemi heykeltraşlarından biridir?
Donatello |
Mantagna |
Lotto |
Veronese |
Giorgione |
Diğerleri Rönesans dönemi ressamlarındandır. Cevap A şıkkıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rönesans sanatının başlangıcı olarak kabul edilir?
Barok dönemin bitmesi |
Floransa'nın bir sanat merkezi hâline gelmesi |
Coğrafi keşiflerin başlaması |
Giotto’nun kiliselerdeki fresklerinde görülen yeni mekân anlayışı |
Leonardo Da Vinci'nin sanat sahnesine çıkması |
14. yüzyıl sonunda Nicola Pisano oluşturduğu yeni heykel anlayışı ve Giotto’nun kilisele fresklerinde görülen yeni mekân anlayışı Rönesans sanatının başlangıcı olarak kabul edilir. İnsan figürünün Gotik ve Bizans sanatındaki durağan ve kurallarla belirlenmiş görünümünden sonra Giotto insanı daha canlı ve doğal görünümünde göstermeye başlamıştır.
16.Soru
Gotik üslup nerede ortaya çıkmıştır?
Almanya |
İtalya |
Venedik |
Fransa |
İspanya |
Akdeniz’in batısı 12. yüzyılın ortalarında yeni bir sanat üslubunun yaratılmasına sahne olur. Orta Çağ’ın mimarları Romanesk kiliselerinin katı duruşlarını Gotik adı verilen yeni sanatla yıkmışlardır. Fransa’da ortaya çıkan Gotik üslûp Avrupa’nın köklerindeki klasik sanattan gücünü almakta, Orta Çağ’ın manevi düşüncesiyle özdeşleşen gökselliği öne çıkarmaktaydı.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Osmanlı Modernleşme Döneminde ilk opera binasının açıldığı şehirdir?
İskenderiye |
Beyrut |
İstanbul |
Selanik |
İzmir |
On dokuzuncu yüzyılın ilk çeyreğinde çok etkin olan Kavalı, İskenderiye kentini modern bir kent olarak tasarladı. İlk Opera binası burada açıldı.
İstanbul’da ve Beyrut’ta Askeri Mühendislik okulları açılmıştır. İzmir, Selanik on dokuzuncu yüzyılda, yeniden canlanan liman kentleridir.
18.Soru
İstanbul’daki hipodromda Mısır’dan getirtilmiş obelisk için yaptırılan kaidenin dört yüzünde hangi imparatorun tasviri yer alır?
I. Theodosios |
I. Konstantin |
I. Justinianus |
I. Valentinianus |
II. Leo |
I. Theodosios tarafından İstanbul’daki hipodromda (günümüzde Sultan Ahmet Meydanı) Mısır’dan getirtilmiş obelisk (granit sütun) için yaptırılan kaidenin dört yüzünde İmparator’un tasviri yer alır. Doğru yanıt A'dır.
19.Soru
İslâm dünyasında soyut süsleme hangi yapıda ortaya çıkmaya başlamıştır?
Divriği Darüşşifası |
Medinet’ül Zehra |
El- Ezher Camisi |
Samarra Sarayı |
Firdevs Medresesi |
İslâm dünyasında soyut süsleme Samarra Sarayında ortaya çıkmaya başlamıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Romanesk mimarisinin örneklerinden biridir?
Lips Manastırının Kuzey Kilisesi |
Vaftiz Kilisesi |
Aziz Petrus Kilisesi |
Pammakaristos Kilisesi |
St. Sernin Katedrali |
Toulouse’daki St. Sernin Katedrali (1070) Romanesk döneminin belirgin özelliklerini yansıtan anıtsal bir hacı yapısıdır. Transeptli bazilikal plandaki kilise dışta ağır duvarlarıyla bir kale görünümündedir. Batıdaki giriş cephesi kemerlerle oluşturulmuş iki açıklık üstünde sivri bir kemerin çevrelediği yuvarlak (rozas/gül) pencereyle biçimlenir. İç mekânda apsise doğru giden uzun koridorları (nefler) ayıran destek dizileri büyük profilli payelerden (örme taşıyıcı) oluşur. Örtü sistemi olan beşik tonozlar ise belirli aralıklarla yerleştirilmiş kemerlerle desteklenmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ