Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Osmanlı anıtsal cami mimarisinin ilk örneğidir?
Bursa Ulu Cami |
Silvan Ulu Cami |
Harput Ulu Cami |
Mardin Ulu Cami |
Kızıltepe Ulu Cami |
Bursa Ulu Camisi de yirmi kubbesi ile daha sonra gelişecek olan Osmanlı anıtsal cami mimarisinin ilk anıtsal örneğini oluşturacaktır.
Artuklu yapım etkinlikleri arasında en önemli yeri, özellikle önemli merkezlerde yer alan anıtsal camiler alır. Bunlar arasında Siirt (1128-29 öncesi), Bitlis (1150-51 öncesi), Silvan (1152-57), Harput (onarımı 1146-47), Mardin (1176), Kızıltepe (1204) Ulu Camileri sayılabilir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Yunan kültüründe ilk anıtsal taş tapınaklarda görülen düzenin adıdır?
Dorik |
Kompozit |
Aeol |
Korent |
İyonik |
M.Ö. 6. yüzyılda Mısır’a giden Yunanlılar anıtsal mezar yapıları (piramitler) ve tapınaklara karşı kayıtsız kalamazlar. Taştan yapılmış bu binalar Yunan kültüründe mimari estetiğinin ve mimari formların gelişmesinde önemli rol oynarlar. İlk anıtsal taş tapınaklar M.Ö. 6. yüzyılda Dorik düzende yapılmışlardır.
Kompozit Roma dönemi gelişmiş bir düzendir. Aeol düzen, İzmir ve Menderes ırmağının kuzeyine yerleşen Aeollar tarafından kullanılmıştır. Korent Helenistik dönem sıklıkla kullanılan bir düzendir. İyonik düzen ise her dönemde görülebilen bir düzendir.
3.Soru
Dünyaca ünlü Davut Heykeli’ni yapan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Leonardo da Vinci |
Donatello |
Michelangelo |
Ghiberti |
Giotto |
Dünyaca ünlü Davut Heykeli’ni yapan sanatçı Michelangelo’dur.
4.Soru
Floransa vaftizhanesinin bronz kapılarını yapan sanatçı kimdir?
Donatello |
Michalengelo |
Leonardo da Vinci |
Giotto |
Ghiberti |
Floransa vaftizhanesinin bronz kapıları Ghiberti tarafından yapılmıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Paleolitik sanatta yoğun olarak işlenen hayvan figürlerinden değildir?
Öküz |
Mamut |
Kedi |
Mağara aslanı |
Bizon |
Paleolitik sanatta yoğun olarak işlenen hayvan türleri; bizon (Bos pricus), öküz (Bos primigenius), at (Equus prezewalski), mamut (Elephas primigenius), kıllı gergedan (Rhinocerus tichorhinus), ayı (Ursus spelaeus), mağara aslanı (Felis spelaeus), rengeyiği (Rangifer tarantus), alageyik (Cervus elaphus), antilop (Antilop saïga) şeklinde sıralanabilir. Bunlardan atlar ve bizonlar ilk iki sırada yer alırlar. Kedi, bu hayvanlar arasında bulunmamaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Akdeniz coğrafyasının ortak özelliği olarak daha çok ele alınır?
Sıcaklığı |
Coğrafi yapısı |
Denizi |
Bitki örtüsü |
Yağışı |
Bu coğrafyanın ortak özelliği, iklimden çok bitki örtüsünde kendini ele verir: Kuzeyden güneye giderken bu iklim kuşağı ilk zeytin ağacıyla başlar, son zeytinin bittiği, palmiyelerin artık öbekleştiği anayurduna kadar sürer. Doğru cevap D’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Karolenj mimarisinin özelliklerinden biridir?
Mimarisi Bizans etkilidir |
Bazilikalar kilise mimarisinde en önemli yapı tiplerinden biri olarak ortaya çıkar |
Ağırlıklı olarak ahşap kullanımı öne çıkmıştır |
mimarisi kendi içinde bütüncül özellikler gösterirken, Güney Anadolu, Sina Yarımadası gibi coğrafyalarla etkileşim içinde olmuştur |
Suriye mimarisindeki gibi at nalı kemeri ve taş malzemeyi kullanan yapılar mevcuttur |
Tasvir yasağı artık doğudan kopmuş olan Batı Akdeniz toplumunun sanatını etkilememiştir. Özellikle minyatürlü elyazmalarının üretiminin yoğun olduğu dikkat çeker. Frank soyundan gelen Şarlman’a 800 yılında Roma’da Aziz Petrus Kilisesinde Papa tarafından giydirilen taç, birçok değişimin ve mesajın işareti gibidir. Akdeniz’de kendini o güne kadar tek imparator olarak görmüş Bizans İmparatoru Şarlman’ı kabul etmek zorunda kalır. Avrupa’nın büyük bölümünde etkili olan Şarlman döneminde gelişen Karolenj mimarisi yine de Bizans etkilidir. Ancak bu etkinin daha çok Iustinianus döneminin Avrupa’ya uzanan sanat hâkimiyetinden kaynaklandığı da yadsınamaz. Aachen’daki Şarlman’ın saray şapeli merkezi planı, kubbesi ve düzenlemeleriyle 6. yüzyılın San Vitalesi’ne benzerlikler gösterir.
8.Soru
Korsanlık hangi yüzyılda yoğun olarak görülmeye başlamıştır?
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
17. yy en yoğun görüldüğü dönemdir. Cevap E şıkkıdır.
9.Soru
Aşağıdaki kavamlardan hangisi Aydınlanma düşüncesi ile gelişerek toplumsal yaşamın güncel değerlerinde yeniliklere yol açmıştır?
Matematik |
Modernite |
Modernizm |
Akılcılık |
Felsefe |
Rönesans döneminden sonra Aydınlanma düşüncesi ile gelişerek on dokuzuncu yüzyılda düşünce ve zihniyet dünyasına hakim olan yenicilik (modernite) anlayışı sadece sanatta ve edebiyatta değil, ekonomi ve siyasetin yanı sıra bilim dünyasında, sosyal yaşamda ve güncel değerlerde de yenilikler getirmişti.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Venedikli ressamlardan biridir?
Ucello |
Piero della Francesca |
Andrea del Castagno |
Tintoretto |
Fra Flippo Lippo |
Tintoretto
11.Soru
Neolitik Dönem hangi tarihler arasında gerçekleşmiştir?
M.Ö. 8000-5500 |
M.Ö. 7000-7200 |
M.Ö. 5000-5300 |
M.Ö. 8000-8200 |
M.Ö. 7300-8000 |
Neolitik Dönem M.Ö. 8000-5500 yılları avcı-toplayıcı yaşam biçiminden tarımın yapıldığı döneme geçildiği bir çağdır. Bu nedenle devrim olarak kabul edilir.
12.Soru
Abbasiler döneminde kurulan Samarra kentinin önemli yapılarından biri kabul edilen en erken tarihli türbenin adı nedir?
Sultan Şüca Türbesi |
Gevher Nesibe Türbesi |
Samanoğlu İsmail Türbesi |
Kubbetü’s Süleybiye |
Şeyh Fazıl Türbesi |
Samarra’nn önemli yapılarından biri, en erken tarihli türbe olan Kubbetü’s Süleybiyedir. Doğru cevap D şıkkıdır.
13.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Paris'te aldıkları eğitimden sonra yurda dönen 1914 Kuşağı Sanatçıları arasında değildir?
Feyhaman Duran |
Avni Lifij |
Hikmet Onat |
Abidin Dino |
Ali Sami Boyar |
Abidin Dino 1914 kuşağı ressamlarından birisi değildir. Paris'te aldıkları resim eğitiminden sonra yurda döndükleri yıl ile anılan 1914 Kuşağı Sanatçıları, Nazmi Ziya Güran, Avni Lifij, İbrahim Çallı, Feyhaman Duran, Ruhi Arel, Hikmet Onat, Namık İsmail ve Ali Sami Boyar'dır.
14.Soru
6. yüzyılda Akdeniz’de sanatta olan gelişmeler ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yalnıştır?
Akdeniz’de 6. yüzyıl sanatta yeni dengelerin kurulduğu parlak bir dönem olarak görülür |
Batı Akdeniz’de bu dönemde küçük krallıklar yerel sanatlarını yaratmış olmalarına rağmen henüz bütüncül bir sanat üslubundan söz etmek mümkün değildir |
Sanatın cazibe merkezi hala Doğu Akdeniz’dir |
Yapılan anıtlar Roma İmparatorluğu’nun geleneğini takip etmekte ve halka açık anıtlarda ya da soyluların mezarları için yapılan lahitler ve pagan geleneğin biçimleri dikkat çekmektedir |
Doğu Akdeniz’de üretilen ikonalar, minyatürlü elyazmaları ve fildişi eserlerden ilham alınmaktadır |
A, B, D ve E şıklarındaki bilgiler doğrudur. C şıkkındaki bilgi 4. ve 5. Yüzyıl tasvir sanatı ile ilgilidir, dolayısıyla yanlıştır.
15.Soru
İtalya’nın Demir Çağı kültürü olarak ilkleri oluşturan ve Kuzey İtalya’da Bologna bölgesinde görülen kültür aşağıdakilerden hangisidir?
Protogeometrik |
Yeni Krallık |
Villanova |
Geometrik |
Etrüsk |
15. İtalya’nın Demir Çağı kültürü olarak ilkleri oluşturan ve Kuzey İtalya’da Bologna bölgesinde görülen kültür Villanova’dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Akdeniz'de küçük bir yönetici grubun olduğu oligarşi yönetiminden kent devleti modeline geçilip Atina, Sparta gibi şehir devletlerinin ön plana çıktığı dönemdir?
Cilalı Taş Devri |
Genç Tunç Çağı |
Paleolitik Çağ |
Mezolitik Çağ |
Geometrik Çağ |
Akdeniz'de küçük bir yönetici grubun olduğu oligarşi yönetiminden kent devleti modeline geçilip Atina, Sparta gibi şehir devletlerinin ön plana çıktığı dönem Geometrik Çağ'dır. Doğru cevap E seçeneğinde verilmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, sanayileşmenin ilk kez başladığı Akdeniz ülkesidir?
Fransa |
İtalya |
İspanya |
Portekiz |
Cezayir |
Akdeniz ülkeleri içinde ilk kez Fransa’da başlayan sanayileşme, İngiltere ve ABD’ deki rekabet ortamı içinde gelişmekteydi. Böylece Fransa maddi ve manevi desteği tarih boyunca siyasi ve ekonomik ilişkiler içinde bulunduğu Akdeniz ülkelerinde aradı. Akdeniz bölgesi, bir yandan Fransa ve İngiltere’nin sanayileşmeyi destekleyici sömürgecilik rekabeti içine girerken, diğer yandan da Akdeniz ülkeleri yenilikçilik ve gelişim adına bu ülkelerin kültür ve sosyal yaşam biçimini başat kabul etmeğe başladılar.
Napolyon, İtalya ve Dalmaçya seferlerinin ardından Malta adası üzerinden Mısır’a giderek Osmanlı toprakları olan İskenderiye ve Kahire’yi işgal etti. Daha sonra Suriye bölgesine yönelerek Yafa ve Akka’yı ele geçirdi. Fransa 1830’lardan sonra Kuzey Afrika’da yani Akdeniz’in güney kıyılarında Cezayir, Tunus ve Fas bölgesinde sömürgelerini oluşturdu. Diğer Akdeniz ülkeleri arasında yayılmacı anlayışı ile İspanya ve Portekiz de okyanus ötesi sömürgeleri ile meşguldü. İtalya’da ise Napolyon’un seferlerinden sonra Venedik gibi Akdeniz ticaretine yüzyıllardır hakim olan bir çok şehir devletin varlığı sona ermiş ve İtalya 1861 yılında ilk kez birleşik bir devlet haline gelmişti. Böylece uzun zamandır Osmanlı etki alanında bulunan Akdeniz dünyasında, başka bir Akdeniz ülkesi yani Fransa, siyasi ekonomik ve kültürel ağırlığını koymaya başlamıştı.
18.Soru
Modern sanatın başlangıcını hangi akımın ressamları oluşturmuştur?
Modern sanatın başlangıcını hangi akımın ressamları oluşturmuştur?
Barok |
İzlenimcilik |
Dışavurumculuk |
Klasizm |
Kübizm |
Modern sanatın başlangıcını izlenimci ressamlar oluşturur. Fransa’da o döneme kadar ha^kim olan sanat anlayışı 1816 tarihinde yeniden kurulmuş olan ve sanatsal etkinlikleri yönlendiren Akademinin tekelindeydi. Akademik resim geleneğini ve geçmiş üslu^pları reddeden bu ressamlar içinde yaşadıkları dönemi gösterdikleri, tablolarında yeni konulara ve görsel ifade biçimlerine başvurdukları için yaptıkları resim türüne modern resim ve modern sanat denildi. Bu ressamların kullandıkları üslu^p ise izlenimcilik olarak tanımlandı ve Modern Resmin başlangıcını İzlenimci resim okulu oluşturdu. Doğru cevap B’dir.
19.Soru
Konularını kentin yaşam olgularından alan panolarda avcılar, hayvan betimleri, deve üzerinde gezenler gibi konuların görüldüğü mozaikler aşağıdakilerden hangisinde yer almıştır?
Tekfur Sarayı |
İstanbul Büyük Saray |
Azize Katherina Manastır Kilisesi |
Blakhernae Sarayı |
Laskaris Sarayı |
Bu dönemin anıtsal resim örneklerinden en önemlileri İstanbul Büyük Sarayı’ndan gelir. Çok çeşitli konularla öne çıkan zemin mozaikleri olasılıkla Iustinianos tarafından yaptırılmış olmalıdır. Konularını kentin yaşam olgularından alan panolarda avcılar, hayvan betimleri, deve üzerinde gezenler, hayvanlarını sağan ya da besleyenler gibi konuların görüldüğü mozaiklerde çoğunlukla beyaz bir fon yer alır. Kaliteli işçiliği ile bir yandan saray sanatını gözler önüne sererken diğer taraftan dönemin üslubunu ve kent yaşamından sahneler sunması bakımından değerli mozaiklerdir.
20.Soru
Bizans mimarisinde 4-5. yüzyılda Anadolu’nun kıyı bölgeleri ve art bölgelerinde ağırlıklı olarak hangi yapı malzemesi kullanılmıştır?
Tuğla ve taş |
Mermer ve taş |
Tuğla |
Mermer |
Taş |
Yapı malzemesi, Akdeniz kentlerinde tüm Orta Çağ boyunca yerel/bölgesel özellikler göstermiştir. Böylece 4-5. yüzyıl mimarisinde de Suriye, Kutsal Topraklar, Anadolu’nun kıyı bölgeleri ve art bölgelerinde ağırlıklı olarak taşın kullanımı öne çıkarken, İstanbul, Balkanlar ve İtalya gibi yerlerde tuğla ve taş birlikte tercih edilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ