Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 27. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Çizdiği haritalar ve minyatürlerle ün kazanmış olan 16. yüzyıl Osmanlı sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
Nakkaş Matrakçı Nasuh |
Evliya Çelebi |
Mimar Sinan |
Pir-i Reis |
Barbaros Hayrettin |
16. yüzyılın diğer bir özelliği de minyatürlü el yazmaların artmaya başlamasıdır. Kanuni'nin neredeyse tüm seferleri ile ilgili elyazmaları bulunmaktadır. Bunların içerisinde Nakkaş Matrakçı Nasuh tarafından resimlenmiş olanlar özellikle imparatorlukta kentleri betimlemesi bakımından son derece önemlidir. Ayrıca ordunun katıldığı seferlere katılan Matrakçı Avrupa kentlerini de elyazmalarında resmetmişti.
2.Soru
"Ademle Havva'nın Cennetten Kovuluşu" adlı fresk kime aittir?
Michalengelo |
Donatello |
Ghiberti |
Brunelleschi |
Leone Battista Alberti |
Cevap A şıkkıdır. Michalengelo'ya aittir.
3.Soru
Innsbruck Müzesi’ndeki İskender’in göğe çıkışı sahnesinin betimlendiği düşünülen mine işi madenî tas hangi döneme aittir?
Emevî |
Artuklu |
Fatımî |
Eyyubî |
Abbasî |
Innsbruck Müzesi’ndeki İskender’in göğe çıkışı sahnesinin betimlendiği düşünülen mine işi madenî tas Artuklu dönemine aittir.
4.Soru
Osmanlı İmparatorluğu'nda 2. Mahmut zamanında gerçeklik kazanan yenileşme haraketleri ilk hangi padişah zamanında başlamıştır ?
Sultan Abdülmecid |
Sultan Abdülaziz |
3. Selim |
Sultan Ahmet |
Kanuni Sultan Süleyman |
Osmanlı İmparatorluğu'nda 2. Mahmut zamanında gerçeklik kazanan yenileşme haraketleri ilk 3. Selim zamanında başlamıştır. Doğru yanıt C'dir.
5.Soru
"Vitruvius Adamı" kime ait bir çalışmadır?
Nicola Pisano |
Leonardo da Vinci |
Fra Flippo Lippo |
Piero della Francesca |
Andrea del Castagno |
Leonardo da Vinci
6.Soru
8.yüzyılın sanatsal üretimini derinden etkileyen en önemli olay aşağıdakilerden hangisidir?
Monofizit hareketin ortaya çıkışı |
İslamiyetin ortaya çıkışı |
Süryani ve Kıpti dillerinin yaygınlaşmaya başlaması |
Bizans İmparatorluğunun güç kaybetmeye başlaması |
İkonaklasmus hareketinin ortaya çıkışı |
8. yüzyılın sanatsal üretimini derinden etkileyen en önemli olayı İkonaklasmus denilen tasvir kırıcı harekettir.
7.Soru
Juan Miro, Salvador Dali ve Giorgio de Chirico, gibi sanatçılar hangi akımın temsilcisi olarak sayılabilirler ?
Dadaizm |
Kübizm |
Fütürizm |
Gerçeküstücülük |
Post-modernizm |
1924 yılında André Breton, Paul Elouard, Louis Aragon gibi edebiyatçılar şair Breton’un kaleme aldığı bir manifesto etrafında birleştiler. İnsanın duygularının serbest kalmasına ve bu duyguların akıl yoluyla bastırılmaması gerektiğine inanılmaktaydı. Sanatçılar için rüya hali yaratıcılığının önemli bir durumu idi. Bu sanatçılar arasında İspanyol asıllı Juan Miro, Salvador Dali, Yunan asıllı İtalyan Giorgio de Chirico, Fransız Yves Tanguy ve gruba katılmak için gelen Belçikalı René Magritte ile Alman Max Ernst’in yapıtları sanat dünyasını uzun süre etkiledi. Gerçeküstücülük edebiyat akımları yanı sıra artık gelişmiş olan fotoğraf ve sinema sanatında da görülür. En çok ünlenenler arasında René Clair ve François Picabia’nın yaptıkları Ent’acte filmi ile Salvador Dali ve Luis Buñuel’in çektikleri Un Chien Andalou kısa filmleridir.
8.Soru
İzlenimcilik adı dönemin resim eleştirmenlerinden Louis Leroy’un, Claude Monet'in İzlenim, _____ isimli tablosunu gördükten sonra bunun bitmemiş bir tablo gibi göründüğünü söylemesi üzerine ortaya çıkmıştır.
Yukarıdaki boşluğu aşağıdakilerden hangi şık tamamlar?
Rouen Katedrali |
Paris- Boulevard des Capucines |
şafak |
St.Lazare Garı |
Günaydın Bay Courbet |
İzlenimcilik adı dönemin resim eleştirmenlerinden Louis Leroy’un, Claude Monet'in İzlenim, Şafak isimli tablosunu gördükten sonra bunun bitmemiş bir tablo gibi göründüğünü söylemesi üzerine ortaya çıkmıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fatih Sultan Mehmet'in portresini yapmıştır?
Donatello |
Titian |
Leonardo da Vinci |
Gentille Bellini |
Michelangelo |
Gentile Bellini, Fatih Sultan Mehmet'in portresini yapmıştır.
10.Soru
Aşağıda devletlerle kuruluş yerleri eşleştirilmiştir. Hangi seçenek yanlıştır?
Emeviler-Filistin, Suriye çevresi |
Abbasiler-Kuzey Afrika, bugünkü Tunus ve Cezayir bölgesi |
Endülüs Emevileri-İspanya’nın güneyi |
Eyyubiler-Mısır ve çevresi |
Memluklar-Irak ve çevresi |
Memluklar, Irak ve çevresinde değil, Eyyubi devletini fethederek Mısır ve çevresinde kurulmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin betimi, İstanbul’da Aya Sofya Kilisesi’nin apsisinde 867 yılında yapılmış olan, başkentin ikon kırıcı dönemden sonra yapılmış olan en erken tarihli anıtsal resim örneği olarak günümüze ulaşmıştır?
Theotokos Meryem |
İmparator Konstantinos |
Hosios Lukas |
Pantokrator İsa |
Baş Melekler |
İstanbul’da Aya Sofya Kilisesi’nin apsisinde 867 yılında yapılmış olan Theotokos Meryem betimi başkentin ikon kırıcı dönemden sonra yapılmış olan en erken tarihli anıtsal resim örneği olarak günümüze ulaşmıştır.
12.Soru
Bizans'ta ikonaklasmus dönemi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Tasvir kırıcı bir harekettir. |
726-843 yılları arasında etkili olmuştur. |
Dini yapılarda aziz portrelerine izin verilmiştir. |
Manastırlar bu harekete karşı çıkmıştır. |
Bu dönemde kiliselerin figürlü betimleri yerine simgesel işaretlerin yapıldığı görülmektedir. |
İkonaklasmus döneminin gerçekleşmesinin nedenlerinden en baskını tasviri yapılan kutsal kişiliklerin birer tapınma nesnesi haline dönüşmesidir. Bu nedenle dini yapılarda aziz portrelerine yer verilme gibi bir durum söz konusu değildir. Doğru yanıt C'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, oryantalist resmin konularından değildir?
Siyasal olaylar |
Silah tacirleri |
Haremde cariyeler |
Çöl manzaraları |
Arap atları |
Türk resminde Çallı Kuşağı, doğa resimlerinden başka dönemin sosyal, toplumsal, siyasal olaylarını da yansıtmışlardır. Oryantalist resim geleneğinde konu olmamıştır.
Oryantalist tablolarda resmedilen kapalıçarşılardaki pazarlıklar, silah tacirleri, haremde cariyeler görülmektedir. Uzak ve bilinmeyen bir coğrafi bölge olarak ele alınan Doğuda özellikle çöl manzaraları, bedeviler, bedevilerle yapılan savaşlar ise farklı bir konuyu oluşturmaktaydı. Sosyal yaşam içinde at yarışlarının önem kazanması birçok Avrupalı zengini at yetiştirmeğe yönlendirdi. Dolayısıyla oryantalist resmin diğer yaygın konusunu ise Arap atları oluşturdu.
14.Soru
Fransa'da Akademi hangi yılda yeniden kurulmuştur?
1815 |
1816 |
1817 |
1818 |
1819 |
Modern sanatın başlangıcını izlenimci ressamlar oluşturur. Fransa’da o döneme kadar ha^kim olan sanat anlayışı 1816 tarihinde yeniden kurulmuş olan ve sanatsal etkinlikleri yönlendiren Akademinin tekelindeydi. Akademik resim geleneği de Rönesanstan beri devam eden tek çizgi üzerinde gelişen perspektif anlayışına dayalı, ana hika^yenin tablonun merkezine alındığı, konuların mitolojiden veya tragedyalardan seçildiği geleneksel bir resim anlayışını savunmaktaydı.
15.Soru
Üç direkli, beş yelkenli ve yaklaşık 30 metre uzunluğunda olup okyanusun dev dalgalarını göğüsleyecek güçte olan gemilere ne ad verilir?
Romorkör |
Karavella |
Hücumbot |
Kruvazör |
Destroyer |
Okyanusun dev dalgalarını göğüsleyecek güçte olan gemilere Karavella adı verilir. Karavella'lar üç direkli, beş yelkenli ve yaklaşık 30 metre uzunluğundadır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
16.Soru
Hat sanatı alanındaki ilk etkileyici kûfi yazılı Kur’an örnekleri Aşağıdakilerden hangisinde yazılmıştır?
Ifrıkkiye |
Kayrevan |
Bağdat |
Şam |
Mekke |
Hat sanatı alanındaki ilk etkileyici kûfi yazılı Kur’an örnekleri de Kayrevan kentinde yazıldı. Kûfi yazı üslubu, kuzey Afrika’dan Endülüs’e ulaştı. Burada Endülüs’e özgü öğelerle birlikte hâlâ kullanılan Mağribi yazıya dönüştü.
17.Soru
"Bütün dünyayı çeviren bir tek okyanus vardır, Afrika'yı güneyden dolaşarak Hindistan 'a varmak mümkündür. Dünya yuvarlaktır, o halde hep batıya doğru yol alacak bir denizci Asya 'nın doğusuna varabilecek ve hareket ettiği noktaya geri dönebilecektir." Bu sözü söyleyen İlk Çağ’ın ünlü coğrafyacısı kimdir?
Kristof Kolomb |
Ptolemaios |
Marco Polo |
Toscanelli |
Vasco de Gama |
Kristof Kolomb, Yeni dünyayı keşfeden kişidir. Marco Polo, dünyayı dolaşan gezgindir. Toscanelli, astronomdur. Vasco de Gama, Ümit Burnu’nu aşan kişidir. Soruda verilen sözü söyleyen ünlü coğrafyacı, Ptolemaios’tur.
18.Soru
Aristoteles felsefesini Yeni-Platonculuk ile birleştiren, Aristoteles’ten sonra gelen anlamına “ikinci öğretmen” unvanına hak kazanan İslam düşünürü kimdir?
el-Harizmî |
El-Kindî |
Farabî |
er-Razi |
İbni Sina |
Aristoteles felsefesini Yeni-Platonculuk ile birleştiren, Aristoteles’ten sonra gelen anlamına “ikinci öğretmen” unvanına hak kazanmasının yanı sıra mantığı bir bilim haline getiren ve Halep merkezli Hamdanîlerin (945–1004) sarayında önemli bir konum elde eden Farabî (870–950).
19.Soru
Doğu Roma’nın yıkılışı ve Amerika Kıtası’nın keşfi gibi gelişmelerle başladığı kabul edilen Modern Öncesi Dönem hangi tarihe denk gelmektedir?
12. yüzyılın ilk yarısı |
16. yüzyılın sonları |
15. yüzyılın ikinci yarısı |
14. yüzyılın başları |
13. yüzyılın sonları |
Modern Öncesi Dönemin başlangıcı için bir tarih vermek gerekirse, genellikle kabul gören iki tarih karşımıza çıkar: 1453 (İstanbul'un Osmanlılar tarafından fethi ve Doğu Roma İmparatorluğu'nun yıkılması) ve 1492 (Amerika Kıtası'nın keşfi ve İspanya'daki Müslüman Devlet Gırnata’nın tarihe karışması). Hangi tarihi bu dönemin başlangıcı olarak kabul edersek edelim esas olan, artık 15. yüzyılın ikinci yarısından itibaren, yeni bir dönemin başladığı gerçeğidir.
20.Soru
Aya Sofya Kilisesi’ni, çağdaşı yapılardan ayıran en önemli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Dikdörtgen planlı oluşu |
Boyutu ve anıtsal kubbesi |
Giriş sütunları |
İç süslemeleri |
Duvar resimleri |
Aya Sofya'da daha önceki dönemlerin de mimarisinde kullanılan kubbe ve bazilikal plan kullanılmıştır. Ancak bu unsurlar ilk kez bir arada bu tasarımla ortaya çıkmakta ve bu büyüklükteki bir kubbe ilk kez bir kilisede uygulanmaktadır. Mimarla,r çağlarının yapı bilgisinin çok ötesinde bir şeyi, dikdörtgen bir mekâna anıtsal kubbeyi oturtmayı başarmışlardır. Havada asılı gibi duran kubbe dört büyük taşıyıcı ayak üzerine yerleştirilmiştir. Yapı, Orta Çağ insanının algı gücünü zorlayan boyutlarıyla kendi çağı içinde benzersiz kalmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ