Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 29. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Anadolu’da Selçukluların ilk önemli külliyesidir?
Gevher Nesibe Külliyesi |
Mansur Seyfeddin Kalavun Külliyesi |
Sultan Hasan Külliyesi |
Zahir Seyfeddin Berkuk Külliyesi |
Melik Emineddin Külliyesi |
Keyhüsrev’in kız kardeşi Gevher Nesibe Hatun'un vasiyeti üzerine Kayseri'de yaptırttığı ve darüşşifa, medrese, bimarhane (akıl hastahanesi), türbe ve küçük bir hamamdan oluşan Gevher Nesibe Külliyesi’dir. Bu yapı topluluğunda yalnızca hastalar tedavi görmüyor, aynı zamanda tıp eğitimi de yapılıyordu. Darüşşifa'nın taç kapısı, dönemin süsleme anlayışını yansıtan çok önemli bir örnektir. Yoğun geometrik bezemelerinin yanı sıra, saltanat gücünün simgesi olan aslan ve tıbbın günümüzde bile simgesi olma özelliğini sürdüren yılan motifiyle dikkati çeker. Bu yapı topluluğu Selçukluların ilk önemli külliyesidir.
Bahrî Memlukları’nın en güçlü hükümdarı olan Mansur Seyfeddin Kalavun (1280-1290), Kahire’de bimaristan (hastane), cami, medrese ve türbeden oluşan büyük bir külliye (1285) inşa ettirmiştir. Bu külliye Eyyubî örneklerinden esinlenmiştir. Nâsıreddîn el-Hasan (1347–51 ve 1354– 61) ise, Kahire’deki en etkileyici yapı topluluklarından biri olan Sultan Hasan Külliyesi’ni (1356–61) yaptırmıştır. Anıtsal medresesi mimarisi ve süslemesiyle Memluk sanatında çok özel bir konuma sahiptir. 1382’de Memlukların bir başka kolu, çoğunluğunu Çerkezlerin oluşturduğu Burcî Memlukları iktidarı ele geçirdi ve Sultan Zahir Seyfeddin Berkuk (1382 - 99) önderliğindeki Burcîler ikinci Memluk Devleti’nin temellerini attı. Berkuk, Kalavun Medresesi yakınında bulunan hankâh ve medreseden oluşan bir külliye yaptırmıştır. Mardin'deki 1108–09 yılında Artuklu Meliki Emineddin tarafından yapımına başlanıp 1122-23 yılında kardeşi Necmeddin tarafından tamamlanan Emineddin Külliyesi döneminde altı yapıdan oluşan büyük bir külliyeydi.
2.Soru
Sanayileşme ilk kez hangi Akdeniz ülkesinde başlamıştır?
İspanya |
Fransa |
İtalya |
Yunanistan |
Portekiz |
Akdeniz ülkeleri içinde ilk kez sanayileşme Fransa’da başlamıştır. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Modernizm dönemini psikolojik olarak hazırlayan bir süreç olan on dokuzuncu yüzyıl başında görülen akım aşağıdakilerden hangisidir?
Barok |
Maniyerizm |
Romantizm |
Oryantalizm |
Avangardizm |
Avrupalı edebiyatçılar, sanatçılar, mimarlar içinde yaşadıkları bu durumdan kaçmak için Kuzey ve Doğu Akdeniz’deki Osmanlı tarihi coğrafyasına sığınmışlardır. On dokuzuncu yüzyıl başında görülen Oryantalizm (doğu ilgisi) akımı daha sonra gelecek olan Modernizm dönemini psikolojik olarak hazırlayan bir süreç olduğu için bu akımla beraber değerlendirilir. Buna göre doğru cevap D'dir.
4.Soru
Hangi yüzyılda Akdeniz’de kilise artık kurum olarak yadsınamayacak bir güç ve etkiye sahip olmuştur?
2.yy |
3.yy |
4.yy |
5.yy |
6.yy |
Doğu topraklarında ortaya çıkan Hristiyanlık, 1. yüzyıl boyunca yoksul ve ezilmiş insanların arasında yayılım göstermiştir. Doğu Akdeniz’in Suriye, Filistin ve Anadolu havzasındaki kentlerde Aziz Paulus ile yaygınlaşmaya başlayan bu yeni inanç 2. yüzyılın sonunda kentlerin alt orta sınıf insanları, zanaatkârları, askerleri arasına nüfuz etmiştir. 4. yüzyılın Akdeniz’inde kilise artık kuram olarak yadsınamayacak bir güç ve etkiye sahiptir.
5.Soru
Doğu Roma İmparatorluğu'nun başlangıcı aşağıdaki olayların hangisine dayanmaktadır?
Büyük Konstantinos ’un Mayıs 330’da İstanbul’u, başkent seçmesi |
Akdeniz'deki köklü Antik Çağın oluşturduğu çevrede yaklaşık M.S. 200’lerden itibaren yaşanan değişim |
Roma İmparatorluğu’nun Hristiyanlık dinine 325’te resmiyet kazandırmış olması |
Doğu topraklarında pagan inancın yerine Hıristiyanlığın benimsenmiş olması |
Doğu Roma'nın hızla gelişmesi |
Büyük Roma İmparatorluğu’nun çözülmesi ya da başka bir anlamda Doğu Roma İmparatorluğu’nun başlangıcı, 11 Mayıs 330’da Büyük Konstantinos ’un İ stanbul’u, o dönemdeki adıyla Byzantion ’u baş kent seçmesiyle başlar.
6.Soru
Aristoteles felsefesini Yeni-Platonculuk ile birleştiren, Aristoteles’ten sonra gelen anlamına “ikinci öğretmen” unvanına hak kazanmasının yanı sıra mantığı bir bilim haline getiren İslam filozofu kimdir?
Ebu Cafer Muhammed el-Harizmî |
Farabi |
İbni Sina |
İbni Düreyd |
Ebu’l-Hasan Ali |
Farabi
7.Soru
Osmanlı İmparatorluğu’nda Yenileşme Dönemi aşağıdaki Padişahların hangisi zamanında başlar?
Kanuni Sultan Süleyman |
III.Mustafa |
II. Murat |
I. Ahmet |
II. Mahmut |
Osmanlı İmparatorluğu’nda Yenileşme Dönemi II. Mahmut zamanında başlar.
8.Soru
Gerçekçiliğin egemen olduğu sanat aşağıdakilerden hangisinde görülmektedir?
Gerçekçiliğin egemen olduğu sanat aşağıdakilerden hangisinde görülmektedir?
Chauvet-Pont-d’Arc |
Franko-Kantabrik |
Lascaux |
Altamira |
Pe´rigord |
Franko-Kantabrik sanatta gerçekçiliğin egemen olduğu görülmektedir. Oysa Paleolitik C¸ağ’ı izleyen Mezolitik C¸ağ’ın sanatı tamamen şematize olmuştur. Bu ünite içinde büyük bir yoğunlukla Franko- Kantabrik sanat temel olarak alınmıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Erken Yunan sanatında Akdeniz yoluyla gelen etkilerden biri değildir?
Mısır etkisiyle gelişen taş tapınak mimarisi |
Mısır heykel sanatının etkisiyle ortaya çıkan ”kore” heykelleri |
Korinthos yapımı bronz silahlar |
Korinthos seramiklerindeki oryantalizan motifler |
Mısır heykel sanatının etkisiyle ortaya çıkan kouroi |
Korinthos yapımı bronz silahlar Erken Yunan sanatına Akdeniz yoluyla gelen etkilerden biri değildir.
10.Soru
İstanbul’da Blakhernae Sarayı’nın bir pavyonu olarak 13. yüzyılın sonu 14. yüzyılın başında inşa edilmiş saray aşağıdakilerden hangisidir?
Dolmabahçe Sarayı |
Tekfur Sarayı |
Beylerbeyi Sarayı |
Yıldız Sarayı |
Topkapı Sarayı |
İstanbul’da saray mimarisinin bir örneği Blakhernae Sarayı’nın bir pavyonu olarak 13. yüzyılın sonu 14. yüzyılın başında inşa edilmiş Tekfur Sarayı’dır. Doğru yanıt B'dir.
11.Soru
Aşağıdaki yapılardan hangisi Emevilerin ana merkezlerin dışındaki kasırlardan değildir?
Kuseyr Amra |
Hırbet-ül-Mecfer |
Kubbetü's-Sahra |
Kasrü'l-Hayrü'l-Garbi |
Mşatta |
Kubbetü's-Sahra kasır değil ilk anıtsal İslam yapısıdır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
12.Soru
İslamiyet, 647-709 yılları arasında aşağıdaki hangi bölgeye yayılmamıştır?
Kudüs |
Mısır |
Çin |
İran |
Kuzey Afrika |
Peygamberin ölümünü (632) izleyen yüzyıl içinde Suriye’ye (636), Kudüs’e (638), Mısır’a (639), Mezopotamya’ya (641), İran’a (651) ve Kuzey Afrika’ya (647 -709) kısa sürede yayılmış; Akdeniz bir Müslüman gölü olmuştur. İslâm Ülkelerinde Sanat adlı yapıtında Suut Kemal Yetkin, “Hilâlin bir ucunun batı Çin’e (714), öbür ucunun da Fransa’da Poitiers’ye (732) dayandığını” belirtmektedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Akdeniz’deki stratejik adalardan değildir?
Kıbrıs |
Rodos |
Korsika |
Girit |
Sicilya |
Akdeniz aynı zamanda bir adalar denizidir. Kıbrıs, Rodos, Girit, Sicilya, Malta, Korfu, Cebelitarık gibi adalar büyük ve/veya stratejik adalardır.
İspanya yarımadası açıklarındaki Balear adaları ile Korsika ve Sardinya hem karayla bağlantıları açısından hem de stratejik bakımdan elverişsiz konumları nedeniyle genel olarak tarihte pek bir önem taşımamışlardır.
14.Soru
Hz.İsa için yapılmış Kenisetü’l-Kıyamet (Kutsal Mezar) ve Kubbetü’s-Suud (Göğe Yükseliş) kiliseleri hangi şehirde bulunmaktadır?
Kudüs |
Mekke |
Şam |
Medine |
Halep |
Kudüs’te bulunan Hz.İsa için yapılmış Kenisetü’l-Kıyamet (Kutsal Mezar) ve Kubbetü’s-Suud (Göğe Yükseliş) kiliseleri gibi Bizans dönemine ait anıtsal yapılardandır.
15.Soru
Hangi lider zamanında tasvirli Sasani ve Bizans taklidi sikkelerin yerine Arapça yazılı sikkeler bastırıldı ve Arapça resmi dil olarak kabul edildi?
Abdülmelik |
Ebu Cafer Muhammed |
III. Abdurrahman |
Muhammed bin Yusuf bin Nasr |
Selâhaddin Eyyubî |
Abdülmelik ayrıca, o zamana dek kullanılan tasvirli Sasani ve Bizans taklidi sikkelerin yerine Arapça yazılı sikkeler bastırttı ve Arapça resmi dil olarak kabul edildi.
16.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Osmanlı ordusunun seferlerine katılarak Avrupa kentlerini elyazmalarında resimlemiştir?
Evliya Çelebi |
Katip Çelebi |
Çelebi Mehmet Efendi |
Mustafa Çelebi |
Nakkaş Matrakçı Nasuh |
16. yüzyılın diğer bir özelliği de minyatürlü el yazmaların artmaya başlamasıdır. Kanuni'nin neredeyse tüm seferleri ile ilgili elyazmaları bulunmaktadır. Bunların içerisinde Nakkaş Matrakçı Nasuh tarafından resimlenmiş olanlar özellikle imparatorlukta kentleri betimlemesi bakımından son derece önemlidir. Ayrıca ordunun katıldığı seferlere katılan Matrakçı Avrupa kentlerini de elyazmalarında resmetmişti.
17.Soru
I. Narteks, kilisenin avlusu
II. Naosa, kilisenin giriş mekânı
III. Rölik, kutsallara ait beden parçaları
IV. Atrium, kilisenin ibadet alanı
Yukarıdaki tanımlamalardan hangisi / hangileri doğrudur?
I, II |
Yalnız II |
II, III, IV |
Yalnız III |
II, IV |
Narteks, giriş mekânı, naosa, ibadet alanı; atrium avlu; rölik kutsallara ait beden parçaları anlamına gelir.
18.Soru
Ünlü “Vitruvius Adamı” hangi sanatçının eserleri arasındadır?
Leonardo da Vinci |
Rafael |
Michelangelo |
Donatello |
Ghiberti |
Rönesans döneminde yapılmış örnek bir bilim ve sanat eseri olma özelliğini taşıyan Vitruvius Adamı Leonardo da Vinci’ye aittir.
19.Soru
Fatih Sultan Mehmet’e ait madalyon hangi İtalyan sanatçı tarafından yapılmıştır?
Pisanello |
Constanzo di Ferrara |
Gentille Bellini |
Andrea del Castagno |
Boticelli |
Osmanlı padişahları kendilerini imzaları olan ve resmi evrak üzerine yazılan tuğraları ile temsil ederlerdi. Oysa Fatih buna ek olarak Akdeniz dünyasının alışık olduğu görsel bir dil kullanmak istemiş ve imgesinin Akdeniz bölgesinde dolaşmasını sağlamak için portresinin olduğu madalyonlar döktürmüştür. Constanzo di Ferrara tarafından yapılan yağlıboya portresi ve madalyonu Fatih'i ileri bir yaşta göstermektedir.
20.Soru
17. yüzyıl başlarında İtalya'da ortaya çıkan ve tüm Avrupa'yı etkileyen sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Rönesans |
Rokoko |
Romanesk |
Barok |
Gotik |
Rönesans sanatındaki klasik Yunan ve Roma geleneklerine bağlı simetrik düzenlemeli, yalın, doğrusal eksenler üzerinde planlanan tasarım anlayışı on yedinci yüzyılda değişmeğe başladı. Daha önceleri Hellenistik Dönem sanat anlayışının Roma dönemi sanat anlayışa getirdiği farklılık gibi Barok Dönem sanatı da akılcılıktan çok duygulara ve algılara yönelik bir sanat akımı oldu. On yedinci yüzyıl başında İtalya’da ortaya çıkan bu akım tüm Akdeniz dünyası ve Avrupa’yı etkiledi. İspanyol ve Portekiz sömürgeleri aracılığıyla Orta ve Güney Amerika ülkelerine de yayıldı. O nedenle aslında Barok (Portekizce eğri büğrü inci anlamına gelmektedir) sanatı tek bir tiplemeye indirgemek
zordur, bir değil birçok barok sanat vardır, buna Osmanlı Barok sanatı da dâhildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ