Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi erken dönem Hristiyan dünyasında ortaya çıkmış olan ev kiliselere örnek olarak gösterilebilir?
Beytüllahim |
Dura Europos |
Lateran |
Aziz Petrus Kiliseleri |
Aziz Demetrios Kilisesi |
3. yüzyıl ve öncesinde Hristiyanlar tarafından kullanılan ev kiliseler doğal olarak henüz yaygınlaşmamış bir ibadet yeri geleneğinin devamıydı. Bunların en önemlilerinden biri Suriye’de Dura Europos’taki ev kilisedir. Bir salon ve bir vaftiz bölümünden oluşan mekânın duvarlarında en erken Hristiyan içerikli resim örnekleri yer alır.
2.Soru
Aşağıdaki Üst Paleolitik kültürlerinden hangisinde mağaralar kutsal sayılmaya başlanmış ve yalnızca belirli insanlar girebilmeye başlamıştır?
Orinyasiyen |
Magdaleniyen |
Hamburg |
Halfan |
Gravettian |
Görkemli duvar sanatı örneklerini içeren bu tip mağaralar, genellikle iskân edilmemişlerdir, buna karşılık birtakım ayinlerin gerçekleştirildiği tapınaklar olarak kullanılmışlardır. Bazı araştırmacılar buralara kutsal olmayan kişilerin sokulmadıklarını ileri sürerler. Bu durum, özellikle Üst Paleolitik’in son kültürü olan Magdaleniyen (Magdalénien) için söz konusudur. Buna karşılık Üst Paleolitik’in ilk kültürü olan ve sanatın ilk kez başladığı Orinyasiyen’de sanatçılar iskân görmekte olan mağaralarda çalışmışlardır. Pek ustaca bir başlangıcı olmayan Orinyasiyen duvar sanatı, gittikçe gelişerek yüksek bir seviyeye ulaşan Magdaleniyen sanatın bütün formlarına
öncülük etmiştir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 19.Yüzyılda, Sanayi devrimi ile birlikte gelişen iktisadi süreçler ve teknolojiler ile daha büyük ölçekli bir egemenlik düşüncesiyle Batı Avrupa’da imparatorluğa dönüşen ülkelerden birisidir?
Almanya |
Hollanda |
İspanya |
Belçika |
İngiltere |
Sanayi Devrimi ile birlikte gelen yeni iktisadi süreçler ve teknolojiler daha büyük ölçekli ve derinlemesine işleyen bir egemenlik düşüncesini gündeme getirmişlerdir. Bunun sonucunda, önce Batı Avrupa’da İngiltere ve Fransa, yüzyılın sonuna doğru da kendi birliğini sağlayan Almanya deniz aşırı topraklar edinerek birer imparatorluğa dönüşmüşlerdir.
4.Soru
Modern sanatın başlangıcı aşağıdakilerden hangisi oluşturmuştur?
Doğalcılık |
İzlenimcilik |
Fütürizm |
Gerçeküstücülük |
Gerçekçilik |
Modern sanatın başlangıcını izlenimci ressamlar oluşturur. Akademik resim geleneğini ve geçmiş üslûpları reddeden bu ressamlar içinde yaşadıkları dönemi gösterdikleri, tablolarında yeni konulara ve görsel ifade biçimlerine başvurdukları için yaptıkları resim türüne modern resim ve modern sanat denildi. Bu ressamların kullandıkları üslûp ise izlenimcilik olarak tanımlandı ve Modern Resmin başlangıcını İzlenimci resim okulu oluşturdu.
5.Soru
Hangisi Osman Hamdi Bey öncülüğünde 1883 yılında İstanbul’da kurulmuştur?
Nefise-i Şahane |
Müze-i Hümayun |
Eski Şark Eserleri Müzesi |
Mekteb-i Osmanî |
Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i Şâhâne |
Osman Hamdi Bey öncülüğünde 1883 yılında İstanbul’da Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i
Şâhâne ( Güzel Sanatlar Akademisi ) kuruldu.
6.Soru
İslam sanatında kullanılan prizma biçimli, ışıkgölge etkilerini en iyi biçimde yansıtan ve sonsuzluk etkisi yaratan üç boyutlu yapıya sahip geometrik bezeme türüne ne ad verilir?
Mukarnas |
Pandantif |
Silme |
Kavsara |
Tiraz |
Geometrik bezemedeki çeşitlemeler, mukarnas adı verilen prizma biçimli, ışıkgölge etkilerini en iyi biçimde yansıtan ve sonsuzluk etkisi yaratan üç boyutlu yapısıyla İslâm çevrelerindeki birçok esere damgasını vuran yeni ve gelenekselleşecek bir öğeyle doruğuna ulaştı. Mukarnas, 11. yüzyıldan başlayarak Orta Çağ İslâm Dünyasında özellikle taçkapılar, sütun başlıkları, kemerler, örtü sistemi ve minarelerin vazgeçilmez süsleme öğesi haline geldi. Doğru cevap A şıkkıdır.
7.Soru
I- Geleneksel sanat anlayışı yerine deneyselliğin ön plana çıkması,
II- Sadece batı uygarlıkları tarafından benimsenmesi
III- Teknoloji, bilim, ulus devletler ve kapitalizmin ortaya çıkışıyla özdeşleşmesi
IV- 18.Yüzyılın sonunda ortaya çıkması
Yukarıda sıralananlardan hangisi veya hangileri modernite kavramını açıklayıcı niteliktedir?
I, II ve IV |
Yalnız I |
II ve III |
I ve III |
I, III ve IV |
Ekonomi ve teknolojiye bağlı değişen yeni dünya düzeni deneyselliği ön plana çıkarıp geçmişi red etmesiyle şimdi anlamına gelen modern sözcüğü ile tanımlanmaya başlamıştır. Böylece modernleşme Avrupa ve Amerika’da teknoloji, bilim, demokrasi, ulus devletler ve kapitalist üretim sisteminin ortaya çıkışı ile özdeştir. Modernleşmeyle beraber sadece deneysel düşünce, akılcılık, deneycilik, geleceğin programlanması ortaya çıkmamış, Avrupa sömürgeciliğin yayılmasıyla tüm dünyada modernleşme kavramı batılılaşma kavramıyla örtüşmüştür. Modernleşme aynı zamanda mentalite değişikliğine neden olmuştur. Ancak toplumların kendi tarihsel geçmişleri ve kültürleri modernleşme süreçlerinin yaşanmasında farklılıklar gösterir. Bu nedenle geçmişe karşı çıkma ve geleneksel olanı reddetme anlamına gelen modernite olgusunu her toplum farklı zaman ve durumlarda yaşayabilir. Akdeniz çevresindeki kimi toplumlarda bu süreç halen devam etmektedir.Modernleşmenin genel olarak on dokuzuncu yüzyıl ortasında başlayıp, dünya düzeninin yeniden değiştiği II. Dünya Savaş’ına kadar (1945) devam ettiği varsayılır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Doğu Hristiyan topluluğu değildir?
Ortodoks |
Kıpti |
Süryani Kadim |
Protestan |
Ermeni Gregoryen |
Doğu Hristiyanları: Ortodoks, Kıpti, Nasturi, Süryani Kadim, Ermeni Gregoryen.
9.Soru
Fatih Sultan Mehmet'in yağlı boya resmini yapan ve madalyonlardaki portresini hazırlayan ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Constanzo di Ferrara |
Boticelli |
Gentile Bellini |
Leonardo da Vinci |
Brunelleschi |
Osmanlı padişahları kendilerini imzaları olan ve resmi evrak üzerine yazılan tuğraları ile temsil ederlerdi. Oysa Fatih buna ek olarak Akdeniz dünyasının alışık olduğu görsel bir dil kullanmak istemiş ve imgesinin Akdeniz bölgesinde dolaşmasını sağlamak için portresinin olduğu madalyonlar döktürmüştür. Constanzo di Ferrara tarafından yapılan yağlıboya portresi ve madalyonu Fatih'i ileri bir yaşta göstermektedir. Madalyonun bir yüzünde Fatih profilden, diğer yüzünde tüm yöneticiler gibi at üzerinde gösterilmiştir.
10.Soru
İlk anıtsal İsla^m yapısı aşağıdakilerden hangisidir?
İlk anıtsal İsla^m yapısı aşağıdakilerden hangisidir?
Kubbetü’s-Sahra |
Kenisetü’l-Kıyamet |
Kubbetü’s-Suud |
S¸am Emeviye Camisi |
Kudüs Aksa Camisi |
691’de Kudüs’te ilk anıtsal İsla^m yapısı olan Kubbetü’s-Sahra inşa edildi. Sekizgen planlı ve büyük bir kubbeyle örtülü yapı mimari özellikleriyle, her ikisi de Kudüs’te bulunan Hz.İsa için yapılmış Kenisetü’l-Kıyamet (Kutsal Mezar) ve Kubbetü’s-Suud (Göğe Yükseliş) kiliseleri gibi Bizans dönemine ait anıtsal yapılardan etkilendi. Mirac olarak bilinen Peygamber’in göğe yükseldiği mucizevi^ gece yolculuğunun yapının ortasındaki kayadan başladığına inanılır. Kubbetü’s- Sahra’nın iç meka^nındaki ilginç bitkisel bezemelerde özellikle Sasani ve Bizans sanatı etkileri görülür.
11.Soru
I. Theodosios tarafından yaptırılan Mısır’dan getirtilmiş kaidenin dört yüzüne İmparator’un tasvir edildiği obelisk nerede bulunmaktadır?
Sultan Ahmet Meydanı |
Dolmabahçe Sarayı |
Çırağan Sarayı |
Topkapı Sarayı |
Yeraltı Sarnıcı |
I. Theodosios tarafından İstanbul’daki hipodromda ( günümüzde Sultan Ahmet Meydanı) Mısır’dan getirtilmiş obelisk ( granit sütun) için yaptırılan kaidenin dört yüzünde İmparator’un tasviri yer alır (Resim 5. 2). Roma’nın imparatorluk kült geleneğini benimsemiş tasvirde Theodosios maiyeti ile birlikte hipodromdaki kathismasında (İmparatorluk Locası) törenleri izlerken betimlenmiştir.
12.Soru
Emevîler döneminin başlangıç merkezi neresidir?
Filistin |
Irak |
İran |
Arap yarımadası |
Suriye |
Hz. Ali’nin 661’de Hariciler tarafından öldürülmesinden sonra önce oğlu Hasan, ardından da Suriye valisi olan Muaviye bin Ebu Süfyan (661 - 680) halife olur. Başkent Şam’a taşınır ve böylelikle İslâm tarihinin en önemli evrelerinden biri olan Emevîler Dönemi Suriye merkezli olarak başlar.
13.Soru
Resim eleştirmenlerinden Louis Leroy’un "bitmemiş bir tablo gibi" göründüğünü belirttiği ve döneme adını veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Edgar Degas'ın "Fernando Sirkinde Bayan Lala" isimli tablosu |
Claude Monet'in "Şafak" isimli tablosu |
Renoir'in "Sandal Gezisinde Öğle Yemeği" isimli tablosu |
Edourd Manet'in "Folie Berger" isimli tablosu |
Joaqin Sorolla Bastilda'ın "Kumsalda Yürüyüş" isimli tablosu |
İzlenimcilik adı dönemin resim eleştirmenlerinden Louis Leroy’un, Claude Monet'in İzlenim, Şafak isimli tablosunu gördükten sonra bunun bitmemiş bir tablo gibi göründüğünü söylemesi üzerine ortaya çıkmıştır. Doğru cevap B şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdaki sanatçılardan hangisinin eserleri, Kübizm akımı içerisinde incelenmez?
Pablo Picasso |
George Braque |
Hans Arp |
Alexander Archipenko |
Paul Cezanne |
Paul Cezanne, Kübizme öncü olarak kabul edilir, ve resimleri Picasso ve Braque'i fazlasıyla etkilemiştir. Fakat Kübizm akımı içinde incelenmez. Buna göre doğru cevap E'dir.
15.Soru
İnebahtı Deniz Savaşı kaç yılında olmuştur?
1453 |
1478 |
1534 |
1571 |
1789 |
A şıkkı İstanbul'un fethi; b şıkkı Bellini'nin Fatih sultan Mehmet'in portresini yaptığı tarih; C şıkkı Hafsi hanedanının devrilmesi; e şıkkı Fransız İhtilali'nin tarihidir. Cevap d şıkkıdır.
16.Soru
İtalya’nın Demir Çağı kültürü olarak ilkleri oluşturan ve Kuzey İtalya’da Bologna bölgesinde görülen kültür aşağıdakilerden hangisidir?
Hallstatt |
Urnfield |
Villanova |
Asur |
Etrüsk |
İtalya’nın Demir Çağı kültürü olarak ilkleri oluşturan ve Kuzey İtalya’da Bologna bölgesinde M.Ö. 1100-700’lerde görülen kültür Villanova’dır. Villanova kültürünün Orta Avrupa’nın maden ve yerleşik kültürleri olan Hallstatt ve Urnfield kültürleri ile olan bağlantısı batıdaki müzelerde bulunan eşyalarında ve ürettikleri gri-kahve renkli amforalarda görülür. Maden işlemede çok ileri olan bu kültüre ilişkin bilgileri, daha sonraki dönemde İtalya’da etkin olan Etrüsk kültüründen almak mümkündür. Ayrıca, Villanova kültürünün maden işleme sanatının Urartu kazanlarında görülen dövme işçiliği ile çok ortak özelliği vardır. Kendisini takiben Etrüsk sanatında da metal ustalığında Doğu Akdeniz yoluyla taşınan Asur, Urartu etkilerini görmek mümkündür.
17.Soru
Arkaik Yunan sanatında, ilk anıtsal taş tapınaklar hangi düzende yapılmıştır?
Dor |
İyon |
Korinth |
Tholos |
Cella |
Yunan tapınağının temelinde hangi etkiler yatar konusu oldukça çok tartışılan bir konudur. Anıtsal taş yapının temelleri, megaron formuna ve ahşap öncüllere dayandırılsa da özellikle anıtsal taş ifadenin kazanılmasında Mısır’ın etkisi yadsınamaz. M.Ö. 6. yüzyılda Mısır’a giden Yunanlılar anıtsal mezar yapıları (piramitler) ve tapınaklara karşı kayıtsız kalamazlar. Taştan yapılmış bu binalar Yunan kültüründe mimari estetiğinin ve mimari formların gelişmesinde önemli rol oynarlar. İlk anıtsal taş tapınaklar M.Ö. 6. yüzyılda Dorik düzende yapılmışlardır.
18.Soru
Selçuklu sultanı Keykubat'ın Akdeniz'e açılmak amacıyla yaptığı ilk iş aşağıdakilerden hangisidir?
Kalonoros (Alanya) Kalesi'nin fethi |
Alaaddin Cami'nin tamamlanması |
Atabek Ayaz ile çalışması |
Saray inşa ettirmesi |
Doğu'ya sefer düzenlemesi |
Sultanın Akdeniz’e açılmak amacıyla yaptığı ilk iş 1223 yılında Kalonoros (Alanya) Kalesi’nin fethidir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
19.Soru
İlk felsefî Arap romanı kim tarafından yazılmıştır?
İbni Abdun |
Ebubekir Muhammed |
İbni Bacce |
İbn Tufeyl |
İbn Rüşd |
İşraki felsefesinin Endülüs’teki en önemli temsilcilerinden olan İbn Tufeyl’in ilk felsefî Arap romanı olan Ruhun Uyanışı ya da Hayy bin Yazkan’ın Olağanüstü Serüveni adlı eseri, ıssız bir adaya düşen bir adamın ruhsal gelişimini anlatır.
20.Soru
I. Doğu olarak tanımlanan bölgeler Kuzey Afrika, Orta-Doğu ve İstanbul’du.
II. Doğu’ya duyulan bu ilginin görselleştirilmesinde ise belli konular ön plana çıkmaktaydı.
III. Jean Auguste Dominique Ingres (1780–1867),Eugène Delacroix (1798–1863)Jean-Léon Gérôme oryantalist ressamlar arasında sayılabilir.
IV. Oryantalist resimleri birleştiren özellikler üslûp değil ele aldıkları konulardır.
V. Oryantalist resimde Doğu olarak tanımlanan bölgedeki yaşama biçimleri, özellikle de toplumda görüntülemesi zor olan kadınların yaşamı, giyimi en önemli konulardan biridir.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Oryantalist resim geleneğinin özellikleri arasında sayılabilir?
I, II, III, IV |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, III, IV, V |
Oryantalist resim geleneğinde Doğu olarak tanımlanan bölgeler Kuzey Afrika, Orta-Doğu ve İstanbul’du. Doğu’ya duyulan bu ilginin görselleştirilmesinde ise belli konular ön plana çıkmaktaydı. Jean Auguste Dominique Ingres (1780–1867),Eugène Delacroix (1798–1863)Jean-Léon Gérôme (1824–1904), gibi oryantalist ressamların üslûpları birbirinden farklıydı, dolayısıyla bu tür resimleri birleştiren özellikler üslûp değil ele aldıkları konulardır. Bu bölgedeki yaşama biçimi, özellikle toplumda görüntülemesi zor olan kadınların yaşamı, giyimi çok ilgi çekmekteydi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ