Antropoloji Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
3. Antropoidler Platiriniler (Yeni Dünya Maymunları) ve Katariniler (Eski Dünya Maymunları) olarak ikiye ayrılmaktadır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi platiriniler’in alt sınıfıdır?
a) Cebidae
|
b) Colobinae
|
c) Hilobatlar
|
d) Pongidler
|
e) Hominidler
|
2.Soru
Homo cinsi olarak adlandırılan insanın evrimleşmesine bağlı olarak homo habilis, homo erectus, homo neanderthalensis ve homo sapiens gibi gruplara ayrılmasında en kritik faktör aşağıdakilerden hangisidir?
Fosilin bulunduğu coğrafi bölge
|
Fosilin yaşı
|
Fosilin fiziki özellikleri
|
Teknik beceri olarak gelişkinlik
|
DNA yapısı
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Ortadoğu kökenli evcilleştirilen hayvan türlerinden biri değildir?
Tavuk |
Köpek |
Koyun |
Keçi |
Domuz |
Tavuk; Güneydoğu Asya kökenlidir.
Bugün iç içe olduğumuz bazı hayvan türlerinin evcilleştirilme alanları da ilk tarım alanları ile aynı bölgededir. (bkz. Tablo 6.2). Tablo 6.2 Kaynak: Mannion, 1999. Hayvan Türlerinin İlk Evcilleştirme Alanları: Koyun Doğu Akdeniz, Orta Fırat ve Yukarı Mezopotamya bölgesinde; keçi Toroslara kadar uzanan Doğu Akdeniz bölgesinde ve domuz Zagros bölgesinde, günümüzden 10 bin ilâ 7 bin yıl öncesine uzanan zaman diliminde evcilleştirilmişti. Ancak ilk evcilleştirilen hayvanın köpek olduğu bilinmektedir.
4.Soru
Biyolojik temelli soy akrabalığına verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Evlilik |
İçevlilik |
Hısımlık |
Kandaşlık |
Dışevlilik |
Birbirinden ayrı olan ama karşılıklı ilişkisi bulunan iki akrabalık türü söz konusudur: Bunlardan biri kandaşlıktır. Kandaşlık biyolojik temelli bir soy akrabalığıdır; hısımlık ise evlilik yoluyla edinilmiş akrabalıktır. Ancak her toplum kandaşlığı farklı biçimde tanımlar. Bazı toplumlarda çocuk yalnızca anasıyla kandaş sayılırken, bazılarında yalnızca baba kandaşlığı kabul edilir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içevliliklerin özellikleri arasındadır?
Dışarıdan evlenilir |
Grubu dışarıya kapalı tutar |
Tecrit durumunu ortadan kaldırır |
Grupları evlilik yoluyla birbirine bağlar, akrabalık oluşturur |
Evlilikte değerler ve kimlik önemli değildir |
İçevlilik (endogami) kişinin kendi grubu içinden, dışevlilik (egzogami) ise dışarıdan evlenmesidir. İçevlilik, grup içinden evlilik olduğu için grubu dışarıya kapalı tutar ve mülk, servet, kaynak ve soy dağılımını önler. Paralel ve çapraz kuzen evlilikleri birer içevlilik türüdür. İçevlilik grubun kimliğini korumanın sıkı bir yoludur. Böylelikle diğer gruplarla kurulan bizlik-ötekilik ilişkisi de süreklilik ve kararlılık kazanır. Dışevlilik ise içevliliğin getirdiği tecrit durumunu ortadan kaldıran, grupları evlilik yoluyla birbirine bağlayan, başka bir deyişle onları akraba yapan evlilik biçimidir. Cevap: B
6.Soru
Basit iletişimin yerini karmaşık iletişimin alması neyin varlığının bir göstergesidir?
Dilin |
Yazının |
Jest ve mimiklerin |
Toplumun |
Kültürün |
Basit iletişimin yerini karmaşık iletişimin aldığı yerde biz kültürü buluruz.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi atropologların önerdiği örnek akrabalık sistemleri arasında yer almamaktadır?
Crow sistemi |
Iroquis sistemi |
Kandaşlık sistemi |
Omaha sistemi |
Hawai Sistemi |
Çok sayıda akraba adlandırma düzeni vardır. Buna karşılık antropologlar, bu düzenleri bazı örnek sistemler altında birleştirmişler ve altı sistem önermişlerdir: Hawai Sistemi, Eskimo Sistemi, Sudan Sistemi, Omaha Sistemi, Crow Sistemi, Iroquis Sistemi. Cevap: C
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kültürel süreçlerden biri değildir?
Evrim |
Zorla Kültürleme |
Kültürleme |
Kültürel Gecikme |
Kültürlenme |
Bütün canlıların temel amacı hayatta kalmaktır. Milyonlarca yıl süren biyolojik evrim süreci, bugün yaşayan pek çok canlının değişen koşullara uyarlanarak ve buna göre değişim geçirerek bugüne kadar hayatta kaldığını ve türünü devam ettirdiğini göstermektedir. Ne var ki evrim süreci, canlıların hayatta kalmasında temel mekanizmanın biyolojik uyarlanma yeteneği olduğunu işaret etmektedir. Oysa insanın biyolojik evrim süreci boyunca geçirdiği değişim, onun uyarlanmasını tam olarak açıklamak bakımından yetersizdir. Zira insan türü, çevresel baskılara kendi yarattığı bir araçla, kültürle uyarlanma yolunu seçerek ayakta kalmış ve türünün devamını sağlamıştır.
Kültürün yaşanmasına, süreklilik sağlamasına ve değişmesine aracılık eden birtakım süreçlerden söz etmek mümkündür. Bu süreçler antropologlar tarafından sınıflandırılmış ve açıklanmıştır. Bu süreçlerden bazıları şunlardır: Zorla Kültürleme (Trans-Culturation), egemen kültürün, doğuracağı tepkileri dikkate almaksızın, diğer kültürleri zorla kendine benzetmeye ve bu yolla yok olmalarını sağlamaya itmesidir. Bu süreçte dönüştürülmek istenen kültüre ait tarihsel ve manevî izler de tahrip olur. Bir kültürün içine doğan bireyin annesinden başlayarak halkalar halinde genişleyen kurumlar ve öğeler üzerinden içine doğduğu o kültürü öğrenmesi süreci, kültürleme süreci olarak adlandırılır. Kültürel Gecikme (Cultural Lag), William F. Ogburn tarafından önerilen bu kavramla, kültürel değişme etkisi altında kalan kurumların bu değişmeye gösterdikleri tepkinin hızındaki farklar anlatılır. Kültürlenme (Culturation), Farklı kültürel yapılardan gelen kişilerin başka bir kültürel alana gelmeleri durumunda ya da geldikleri yerde yeni bir uyarlanma ihtiyacıyla karşılaştıklarında, ne içine girdikleri kültürde bulunan ne de ait oldukları kültürde var olan yeni bir öğe yaratmaları, yeni bir bireşime varmaları durumudur.
9.Soru
Merkezinde şaman adı verilen mistik bir kişinin yer aldığı Şamanizm inancı hangi bölgede köklenmiştir?
Pasifik |
Sibirya |
Kuzey Amerika |
İç Asya |
Avustralya |
Şamanizm, animistik temelde ortaya çıkmış karmaşık dinsel, büyüsel ve tıbbi uygulamalar bütünüdür. Şamanizm’in merkezinde şaman adı verilen mistik bir kişi yer alır. Özgün Sibirya ve İç Asya kültürlerinde görülen, kimi Pasifik adalarında ve Kuzey Amerika’nın bazı Kızılderili topluluklarında da rastlanan şaman ve Şamanizm uygulaması Sibirya kökenlidir. Doğru cevap B’dir.
10.Soru
Kuzey Kanada ve Grönland’ın Kuzey Kutup sahasına yakın bölgelerinde yaşayan İniut toplumuyla Kuzey Amerika’da yaşayan bazı Kızılderili kabilelerinde geçerli olan bu akrabalık sisteminde kuzenler, erkek ve kız kardeşlerden ayırt edilerek isimlendirilmekle birlikte, bütün kuzenler aynı akrabalık kategorisi içinde yer alır.
Bahsedilen akrabalık sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
Hawai Sistemi |
Eskimo Sistemi |
Omaha Sistemi |
Crow Sistemi |
Iroquis Sistemi |
Doğru cevap B'dir.
11.Soru
Evliliğin kurumsallaşmasına dayanak teşkil eden asıl etken aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan yavrusunun uzun süreli bağımlılığı |
İş bölümü |
Cinsel rekabet sorunu |
Toplumsal statü |
İktisat |
Evliliğin kurumsallaşmasına dayanak teşkil eden asıl etken, insan yavrusunun uzun süreli bağımlılığıdır. İnsan yavrusu, doğduğu andan itibaren üç-dört yıl boyunca tam gün bakıma ihtiyaç duyar ve altı yaşına gelene dek annenin ona göz kulak olması gerekir. Çocuğun ve bakıcısının geçimini güvence altına almanın en yaygın, kültürel olarak tanınmış ve güvenli yolu evliliktir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi canlıların ilk sınıflandırma girişiminde bulunan filozoflardan birisidir?
Thales |
Herakleitos |
Anaksimandros |
Aristoteles |
Platon |
13.Soru
Benzer uyarlanmalara sahip, benzer türlerden oluşan taksonomik bir birim nedir?
Hominid |
İnsan |
Tür |
Prosimian |
Cins |
Cins: Benzer uyarlanmalara sahip, benzer türlerden oluşan taksonomik bir birimdir.
14.Soru
"Dizi tekeşliliği" kavramı aşağıdakilerden hangisini tanımlamaktadır?
Ailede büyük olanın daha önce evlenmesi |
Aile içi evliliği |
Kişinin aynı kişi ile nikah tazelemesi |
Kişinin boşanmadan tekrar evlenmesi |
Kişinin boşanıp yeniden evlenmesi |
Boşanmanın hukuken ve kültürel olarak mümkün olduğu toplumlarda kişinin boşanıp yeniden evlenmesi biçiminde tezahür eden evlilik biçimine dizi tekeşlilik adı verilmektedir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi M.Ö. 1350 yıllarında Mısırlıların insanların görünür özelliklerine göre yaptıkları gruplamalardan biri değildir?
Kırmızılar |
Sarılar |
Siyahlar |
Beyazlar |
Morlar |
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi evliliğin işlevlerinden biridir?
Sağlıklı ve uzun bir yaşam sağlamak
|
Toplumun gelişmesini sağlamak
|
Ekonomik birlik oluşturmak
|
Bireyin gelişimini sağlamak
|
Üretimin devamını sağlamak
|
17.Soru
Modern toplumlarda eşin ölümü ya da boşanma durumda, kişinin yeniden evlenmesi büyük ölçüde neye veya kime bağlıdır?
Babaya |
Töreye |
Kişinin kendisine |
Hukuka |
Sağdıça |
Modern toplumlarda eşin ölümü ya da boşanma durumda, kişinin yeniden evlenmesi büyük ölçüde kendi tercihlerine bağlıdır.
18.Soru
İnsanların bütün doğayı canlı olarak algılamasına ne ad verilir?
Şamanizm |
Animalizm |
Animizm |
Animatizm |
Teizm |
Animizm insanlarda ve diğer canlılarda var olduğu düşünülen ruhların fiziksel çevrede bulunan her türlü nesnede de bulunduğuna inanılmasıdır. Animatizm ise bunun bir adım öncesidir ve insanların bütün doğayı canlı olarak algılaması biçiminde tanımlanabilir. Animalizm, insanların hayvanlarla kurduğu özel mistik bir ilişkinin adıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mitosların işlevlerinden biri değildir?
Bir toplumun tarihsel öykülerini oluşturur |
Toplumsal olaylar diğer kuşaklara aktarılır |
Doğru hayatı anlatan birer ahlak öğretisi olurlar |
Toplumsal düzeni ve davranış kurallarını önemsemezler |
Mitoslar, varoluşsal sorulara kültürün ürettiği cevapların aktarılmasında en büyük aracılardır |
Toplumsal düzeni ve davranış kurallarını belirlerler. Mitoslardaki tarih anlatısı, belirli çıkar gruplarının ya da belirli kurumların haklılıklarını ve toplum içindeki varoluşlarının isabetini vurgulayabilir. Böylelikle güncel toplumsal düzeni kutsal bir geçmişe bağlar ve davranış kurallarını belirler. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Toplumsal olgu ve ögelerin ancak toplumsal yapı denilen ve sadece bir model kullanılarak erişilebilecek gizli bir boyutun varlığı üzerinden anlaşılabileceğini öne süren kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Yapısal-İşlevselcilik |
İngiliz İşlevciliği |
Yapısalcılık |
Tarihsel Özgücülük |
Yeni Evrimcilik |
Yapısalcılık, toplumsal olgu ve ögelerin ancak toplumsal yapı denilen ve sadece bir model kullanılarak erişilebilecek gizli bir boyutun varlığı üzerinden anlaşılabileceğini öne sürer. Bu gizli boyut dilde saklıdır. Zira dil, insan aklını düzenleyen mekanizmaların dışa vurumudur ve kültür dediğimiz şey, aslında bu mekanizmaların dışsal yansımasından başka bir şey değildir. Dolayısıyla insanların zihinsel algıları, insanla nesnel dünya arasındaki yegâne ilişki biçimidir. Doğal ya da nesnel dünya, insanın zihinsel kavrayışı dışında bir gerçeklik değildir. Bu dünya zihnin temel mekanizmaları tarafından zihinde inşa edilmekte ve dille dışa vurulmaktadır. İşte yapısalcı antropoloji bu temel mekanizmaların ilkelerini bulmaya çalışır. Yapısalcılığın temel kabulüne göre bu ilkeler zaten insan düşüncesini yöneten süreçlerinin yapısında mevcuttur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ