Basın Fotoğrafçılığı Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Okuyucu araştırmalarına göre bir gazetede ilk dikkat çeken ögenin hangisi olduğu kanısına varılmıştır?
Fiyat |
Manşetler |
Fotoğraflar |
Spor sayfaları |
Promosyonlar |
Fotoğraf gazete sayfasındaki en dikkat çekici ögedir. Okur araştırmalarının belirttiği gibi, okurun sayfada diğer bütün ögelerden önce, ilk gördüğü şey fotoğraftır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete görsel öğeleri içinde gerçeğine en yakın şekilde yeniden üretilebilir?
Karikatür |
İllüstrasyon |
Tablo |
Çizim |
Fotoğraf |
Fotoğraf, gazete görsel öğeleri içinde gerçeğine en yakın şekilde yeniden üretilebilir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayfa tasarımının işlevlerinden biridir?
Gazeteyi çekici ve ilginç kılmak |
Gazetenin satın alınmasını sağlamak |
Haber değerlerini belirlemek |
Fotoğrafları manipüle etmek |
Logonun görünmesini sağlamak |
Gazete tasarımının işlevlerini şöyle sıralamak mümkündür:
- Gazeteyi çekici ve ilginç kılmak.
- Gazeteyi mümkün olduğunca kolay okunur ve anlaşılır kılmak.
- Okur için haberleri sıralandırmak.
- Gazetede bir tarz (kimlik) oluşturmak ve bunu gazetenin bütününde sürdürebilmek.
4.Soru
Tamamen fotoğrafın aslını kaynak alan ve görüntüyü bir mozaik gibi çok küçük parçalara ayırarak matbaada basılmaya uygun şekle dönüştürebilen baskı tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
CMYK |
Piksel |
RGB |
Halftone |
Raster grafik |
Amerika'da "Halftone" adı verilen ve tamamen fotoğrafına slını kaynak alan ve görüntüyü bir mozaik gibi çok küçük parçalara ayırarak matbaada basılmaya uygun şejkle dönüştürebilen bir baskı tekniği ilk kez 1980'de, New York'ta The Daily Graphic gazetesinde kullanılmıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi her fotoğrafın başarısını değerlendirmede kullanılan ölçütlerden biridir?
Dikkat çekme |
İnanırlık |
Gerçeklik |
Teknik |
Görsellik |
Teknik
6.Soru
Genellikle başlığın altına yerleştirilmiş, asıl metinden ayrılmış bir ya da iki cümleden oluşan, çarpıcı haber özetlerine ne denilmektedir?
Haber metni |
Aktarıcı başlık |
Spot |
Fotoğraf altı |
Alt başlık |
Genellikle başlığın altına yerleştirilmiş, asıl metinden ayrılmış bir ya da iki cümleden oluşan, çarpıcı haber özetlerine spot denilmektedir. Doğru cevap C seçeneğinde verilmektedir.
7.Soru
Fotoğrafçı veya yayın organı tarafından saptırılan gerçeğin verebileceği en önemli zarar aşağıdakilerden hangisidir?
Yayın organının kapatılması |
Fotoğrafçının görevine son verilmesi |
Fotoğrafçının cezaya mahkum edilmesi |
Basın fotoğrafının inanılırlığının zedelenmesi |
Yayın organının takip edilirliğinin düşmesi |
Gerçek fotoğrafta saptırılabilir, doğru da aktarılabilir. Ancak unutulmaması gereken bir öge, saptırılan gerçeğin hem fotoğrafçının hem de yayın organının kariyerine zarar vereceğidir. Hatta bunlardan da önemlisi, basın fotoğrafının inanılırlığının zedelenmesidir ki bunun doğuracağı sonuç basın fotoğrafçılığı mesleğinin tümden bindiği dalı kesmesi olur.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, forojurnalizm tarihinin en önemli aktörlerinden biri olan Mahnum fotoğraf ajansının kurucularından biri değildir?
Robert Capa |
David "Chim" Seymour |
Roger Fenton |
George Rodger |
Henri Cartier-Bresson |
1947'de fotojurnalizm tarihinin en önemli aktörlerinden biri olan Magnum fotoğraf ajansı kurulmuştur. Kurucular; Robert Capa, David "Chim" Seymour, Geroge Rodger ve Henri Cartier-Bresson'dur.
9.Soru
I- Fotoğraf çoğaltım teknolojisi
II- Pozlama süresini kısaltan objektifler
III- Duyarkartın bulunuşu
IV- Sayısal fotoğraf teknolojisi
Fotoğrafın bulunmasından günümüze kadar geçen sürede fotoğrafçılığın önünü açan gelişmeler aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak sıralanmaktadır?
III- I- II- IV |
IV- III- II- I |
I- II- IV- III |
II- I- III- IV |
I- II- III- IV |
Fotoğrafın bulunuşundan günümüze kadar gerçekleştirilen bazı teknolojik ilerlemeler haber fotoğrafçılığının önünü¨ açan çok önemli fırsatlara ortam hazırlamıştır. Bu açıdan çok özel bir yere sahiptirler. Bunların başlıcaları;
Fotoğrafın çoğaltım teknolojisi
Fotoğrafın matbaada tıpkıbasımının mümkün olmasıyla Fotoğrafın gazete sayfalarına taşınması
Pozlama süresini kısaltan, birim zamanda daha yüksek ışık geçirgenliğine sahip objektifler
Fotoğraf makinesinin ve Fotoğraf üretim sürecinin sürekli daha pratik ve ucuz olmasını amaçlayan teknolojik gelişmeler
Duyarkat (ışığa duyarlı yüzey) hızının artmasına bağlı olarak pozlama süresinin daha da kısalması
Telefoto teknolojisi ile telgrafın yazı aktardığı gibi Fotoğrafın da telefoto ile aktarılabilmesi
İnternet
Sayısal Fotoğraf teknolojisi olarak sıralanabilir.
10.Soru
Dijital devrimin, basın fotoğrafçılığında sağladığı avantajlar aşağıdakilerden hangileridir?
hızlı olması, tekrarlanabilmesi, uzaktan gazeteye ulaştırılabilmesi, banyo gerektirmemesi |
hızlı olması, biricikliği, banyo gerektirmemesi |
hızlı olması, sanatsal ve görsel açıdan harikalar yaratılabilmesi, banyo gerektirmemesi |
uzaktan gazeteye ulaştırılabilmesi, banyo gerektirmemesi, en ufak ayrıntıyı bile görüntüleyebilmesi |
otomatik netlik, teknik kalite, uzaktan gazeteye ulaştırılabilmesi, banyo gerektirmemesi |
BASIN FOTO/RAFINDA DİJİTAL DEVRİM bölümünü okuduğumuzda doğru yanıtın (A) olduğunu görüyoruz.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir fotoğrafçının basın fotoğrafçısı vasfını kazanmasını sağlayan özelliklerden biridir?
Fotoğrafın teknik özelliklerine hakim olması |
Düşünsel birikimini fotoğraf karesine aktarabilmesi |
Bir fotoğraf makinesine sahip olması ve kullanabilmesi |
Rastlantı sonucu da olsa önemli bir haberi görüntülemiş olması |
Özveriyle kendini mesleğine adayıp sağlığı ve canı pahasına çalıştığı kuruma fotoğraf iletimini sağlaması |
Basın fotoğrafçısı, sıradan bir fotoğrafçıya göre çok daha büyük bir özveriyle, haberin olduğu her yerde bulunarak, gazete okuyucuları için dünyada gerçekleşen bütün haberleri görselleştirirler. Bu yüzden eline fotoğraf makinesi alan her kişi, kendisini fotoğrafçı olduğunu öne sürebilir ancak basın fotoğrafçısı olduğunu söyleyemez. Rastlantı sonucu önemli bir haberi görüntüleyen bir kişi de kendisinin basın fotoğrafçısı olduğunu söyleyemez. Basın fotoğrafçılığı, kendisini bu mesleğe adayan insanların, haber olan her yerde bulunma ve bazı durumlarda, sağlıkları ya da canları pahasına çalıştığı kuruma fotoğraf iletme özverisiyle gerçekleşen bir meslektir. Dünya tarihi, bunun örneklerini sergileyen yüzlerce basın fotoğrafçısının hayat öyküleri ile doludur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sayfa tasarımını yapan kişilerin, tasarım işlevini yerine getirebilmek için kullandıkları tasarımın ham maddelerinden biridir?
Metin |
Televizyon |
İnternet |
Yazıcı |
Radyo |
Sayfa tasarımını yapan kişilerin, bu işlevleri yerine getirebilmek için kullandıkları tasarımın ham maddeleri; reklamlar, metin, başlıklar ve fotoğraflardır. Bu durumda reklam, zaten hazır gelen ve gazeteyi biçimlendiren kişilerin de müdahale edemeyecekleri bir öge olduğu için ve aynı zamanda bir haber sunum ögesi olmadığından dışarıda bırakılarak, sayfa tasarımında kullanılan haber sunum ögelerini metin, başlıklar ve görsel ögeler olarak üç başlık altında incelenir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir haberin değerini belirleyen ölçütlerden biridir?
Ne |
Neden |
Nasıl |
Kim |
Şöhret |
Daima okuyucunun ilgisini temel aralarak, bir haberin değerini belirleyen ölçütler şunlardır: "Etki, yakınlık, zamanındalık, şöhret, sıradışılık, çatışma".
14.Soru
Gazetede yer alan haberlerin gerçekliğinin kanıtı aşağıdakilerden hangisidir?
Basın fotoğrafı |
Gazete |
Gazeteci |
Gazeteciler Cemiyeti |
Gazete tirejı |
Gazetede yer alan haberlerin gerçekliğinin kanıtı basın fotoğraflarıdır.
Doğru cevap A şıkkıdır.
15.Soru
1821’de İngiliz gazetesi Observer’ın IV. George’un taç giyme törenini resmeden dört gravür basması, basın tarihine ne şekilde yansımıştır?
Gazetenin okuyucusu bundan etkilenmemiştir. |
Okuyucu sayısı azaltmıştır. |
Okuyucu sayısı artmıştır. |
İnsanlar resimleri gazetede görmekten hoşlanmamışlardır. |
İngiltere Kraliyet ailesine ilgiyi arttırmıştır. |
Basın tarihine bakıldığında “1821’de İngiltere’de Observer’ın IV. George’un taç giyme törenini resmeden dört gravür bastığı ve altmış bin sattığı” görülmektedir (Goldberg, 1993). Bu o dönem için çok yüksek bir satış sayısıdır. Bu nedenle doğru yanıt (C)'dir.
16.Soru
Fotoğrafçılıkta "karar anı" kavramı hangi fotoğrafçı tarafından kullanılmıştır?
Henri Cartier Bresson |
John Szarkowski |
August Sander |
Susan Sontag |
Roland Barthes |
Henri Cartier Bresson
17.Soru
Basın fotoğrafçılığın altın çağı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
1900-1930 |
1930-1950 |
1950-1980 |
1980-1900 |
1900-1930 |
1930’lara gelindiğinde basın fotoğrafçılığına daha Önce hiç olmadığı kadar uygun Fotoğraf makineleri üretilmeye başlandı. Fotoğraf bir zarf içerisine konmadan bir yerden başka bir yere telefoto ile gönderilebiliyordu. Renkli Fotoğraf basabilen basın kuruluşları dahi vardı. Basın fotoğrafçılığında altın çağ olarak adlandırılan dönemin ilk etkileri net olarak hissediliyordu. Bu dönem 1950’lere kadar sürmüştür ve 20. yüzyılın ikinci yarısında etkileri azalmaya başlamış. Yine de basın fotoğrafçılığının altın çağının etkileri 1970’lere kadar kendisini hissettirmiştir.
18.Soru
Basın fotoğrafında çekilen fotoğrafların günlük gazetelere yetiştirilebilmelerini etkileyen en önemli gelişme aşağıdakilerden hangisidir?
Basın fotoğrafının yayın politikası. |
Basın fotoğrafçılığında zaman ve mekan sınırı. |
Basın fotoğraflarının zamanla ilişkileri. |
Gazetelerin dijital dönüşümü. |
Fotoğrafçılığın dijital dönüşümü. |
Haber, zamana bağlı bir olgu olup fotoğrafçıların da zamana karşı yarışmasını gerektirir. Özellikle günlük basılan gazetelerde basın fotoğrafları kullanıldığı için çekilen fotoğrafın en kısa sürede gazeteye iletilmesini ilgilendiren teknolojik gelişmeler çok önemli olmaktadır. Dijital fotoğraf makineleri film yerine görüntüleri sayısal ortama kaydederek filmin banyo süresini kaldırdıkları için basın fotoğrafçıları için dijital fotoğrafçılık, zaman sorununa gelen en önemli çözümlerden biri olmuştur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haber üretim sürecinde olay yani haber yerinde bulunmak zorundadır?
Muhabir |
Editör |
Fotoğrafçı |
Yazı işleri müdürü |
Sayfa tasarımcısı |
Fotoğrafçı
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi video kameranın fotoğraf makinesine göre olan önemli bir farkı olarak kabul edilmektedir?
Görüntülerin hareketsiz oluşu |
Maliyetinin yüksek oluşu |
Maliyetinin düşük oluşu |
Tek kişilik iş gücü |
Maliyetinin düşük olması |
Video kameranın fotoğraf makinesinden farkı, görüntüleri hareketli olarak kaydetmesi ile kaydedilen görüntülerin diğer insanlarla paylaşımı ve dolaştırılmasının fotoğraflar kadar kolay olmayışı ve maliyetinin daha yüksek oluşudur. Bunlara ek olarak medyada kullanılan fotoğrafik görüntü ve video görüntüsünün karşılaştırılmasına gelince; bir deneyimin aktarılması için bir tek fotoğrafçı yeterlidir ancak çoğunlukla videonun bir ekip işi olması, üretim sürecini zorlaştıran bir öğedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ