Batı Edebiyatında Akımlar 1 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik Klasik Latin Edebiyatının Altın ve Gümüş Çağı yazarlarından biri değildir?
Vergilius |
Horatius |
Sulpicia |
Seneca |
Euripides |
Euripides Klasik Yunan Çağı yazarlarındandır. Tragedyanın son büyük temsilcisi Euripides (İÖ 484-406) 90’ı aşkın tragedya yazdı, sadece dört kere birincilik kazandı. Yaşamında da sonrasında da çok popüler bir şairdi.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sadece dört kere birincilik kazansa bile 90’ı aşkın tragedya yazmış ve Tragedyanın son büyük temsilcisidir?
Euripides (İO¨ 484-406) |
Sofokles (496-406) |
Aiskhylos (İO¨ 525-455) |
Menandros (İO¨ 342/41 – c 290) |
Aristofanes (İO¨ 450-385) |
Tragedyanın son büyük temsilcisi Euripides (İO¨ 484-406) 90’ı aşkın tragedya yazdı, sadece dört kere birincilik kazandı. Oysa yaşamında da sonrasında da çok popüler bir şairdi. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Osmanlı döneminde yapılan İp Cambazı minyatürü hangi nakkaşa aittir?
Nakkaş Mustafa |
Nakkaş Mafuz |
Nakkaş Harun |
Nakkaş Ali |
Nakkaş Osman |
Nakkaş Osman
4.Soru
“Sanat için sanat” ya da Türkçe’de daha sık kullanılan şekliyle “sanat sanat içindir” görüşü, hangi sanatçı tarafından kuramsallaştırılmıştır?
Théophile Gautier |
Caudwell |
Gombrich |
Ernst Klein |
W. Roger |
Théophile Gautier
5.Soru
Yunan edebiyatın en eski örneği İlyada ile Odysseia destanlarıdir. Bunlar dünya edebiyatının da en seçkin örneklerindendir; hem Yunan dünyasının kurucu metinleri, hem de Batı edebiyatının temel metinleridir. Söz konusu bu eserler hangi şaire aittir?
Homeros |
Akhilleus |
Agamemnon |
Menelaos |
Patroklos |
Homeros
6.Soru
İnanç ve algılardan bağımsız bir gerçeğin olduğu görüşüne ne ad verilir?
Düalizm |
Realizm |
Sofistizm |
Materyalizm |
İdealizm |
Temelde “gerçeklik” le ilgili felsefi tartışmalar, gerçekliğin algı, inanç ve diğer zihinsel ve kültürel faktörlere olduğu gibi dinler ve politik hareketler, ortak bir kültürel dünya görüşü kavramı veya ideolojiye bir şekilde bağımlı olup olmadığıyla ilgilidir. Bu konudaki görüşlerden biri, gerçeklik hakkındaki algı ve inançların ötesinde gerçek bir gerçek olmadığıdır. Bu bir öznel gerçekçilik tanımıdır ve kökleri Eski Yunan’daki sofistlere kadar uzanır. Bu görüşe göre algılarımızın dışında ve ondan bağımsız nesnel ve değişmez bir doğaya sahip bir gerçeklik yoktur. Ancak bunun tersini savunanlar da vardır: İnanç ve algılardan bağımsız bir gerçeğin olduğu görüşüne gerçekçilik (realizm) denir. Genel olarak, herhangi bir cismin/maddenin sınıfı, varlığı ya da temel özelliklerinin algılar, inançlar, dil veya herhangi bir diğer insan eserine dayanmadığı söylendiğinde, o nesne hakkında “gerçekçilik” ten bahsedilebilir. Bir de görünür gerçekliğin yanılmalara, çarpıklıklara ve değişimlere açık olduğunu düşünüp bunların bir yansıması olduğu hakiki özler, biçimler olduğuna inananlar vardır: Buna idealizm denir. Gerçek nedir sorusuna, ruh/tin/idea cevabını verenler idealisttir. Madde cevabını verenler maddeci (materyalist), hem madde hem tin/ruh/idea cevabını verenler düalisttir. Doğru cevap B’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasisizmin gelişmesini sağlayan nedenlerden biri değildir?
Fransız krallığının XIV. Louis dönemindeki güçlü ve merkezi yapısı |
İç savaş ve huzursuzlukların sanat çevrelerinde tepki yaratması |
Antik Çağ'dan etkilenme ve hümanizm etkisi |
Fransız dilinin kurallı hale getirilmesi konusundaki çalışmalar |
Akılcılık etkisiyle açık, sade ve anlaşılır yapıtlara yönelimin artması |
B
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik çağ komedya yazarlarından biridir?
Euripides |
Aiskhylos |
Sofokles |
Aristofanes |
Solon |
Euripides, Aiskhylos, Sofokles klasik çağ tragedya yazarlarındandır. Solon şairdir. Aristofanes klasik çağ komedya yazarıdır.
9.Soru
Antik dünyanın en ünlü şairidir, genç kızların yetiştiği bir topluluğun başı olarak resmedilmiştir. Söz konusu bu şair kimdir?
Solon |
Sappho |
Xenofanes |
Parmenides |
Hesiodos |
Sappho
10.Soru
Köklü Yunan şiir geleneğinin başlıca konuları olan övgü, bir tanrının, kişinin ya da duygunun yüceltilmesi ya da yergisini ele almak yerine yeni toplumsal düzendeki değerler çatışmalarının sahnelendiği eserlere ne ad verilir?
Tragedya |
Komedya |
Şiir |
Destan |
Koro |
Tragedyalar, köklü Yunan şiir geleneğinin başlıca konuları olan övgü, bir tanrının, kişinin ya da duygunun yüceltilmesi ya da yergisini ele almak yerine yeni toplumsal düzendeki değerler çatışmalarının sahnelendiği eserlerdir. Bunu da yurttaşların gündelik dünyası içerisinde sahnelemez; çatışmaları ve açmazları mitolojinin yarı tanrı, tanrı ve olağanüstü kişilerinin dünyasına taşıyarak yapar.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik resim anlayışının özelliklerinden biri değildir?
Klasik eser ruhsal insan doğasını resmeder. |
Tutku ve duyguların resmi sadece evrensel genelleme yapmak için gerçekleştirilir. |
Klasik eserde, bireysel tutku ve duygu çözümlemelerine yer verilmez. |
Klasik eserde, ideal insan tipleri yaratılmaz. Bu nedenle kahramanlar soylu sınıf içinden değil, halk içinden seçilir. |
Klasik eserde “ben” nefret edilen şeydir, çünkü yeterince geniş ve soylu bir inceleme alanı oluşturmaz. |
İdeal insan tipleri yaratılır. Bu nedenle kahra- manlar halk içinden değil, soylu sınıftan seçilir. Klasik eser belli bir kimseyi anlatmadığı için kişisizdir.
12.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Platon'un idealar öğretisinde savunduğu bir düşüncedir?
Platon varlıkları sınıflandırmış, türlere ayırmış, gözlem ve deneyle bilgi edinilebileceğini belirtmiştir. |
Platon bu öğretisinde duyusal dünyanın tanınabileceğini ve bunun bir bilinç durumu olduğunu belirtmiştir. |
Platon'a göre idealar ve nitelikler bir arada bulunamazlar. |
Herhangi bir şey var olmadan önce de idealar dünyasında o şeyin ideası vardır ve hep var olmuştur. |
Platon bu öğretisinde doğayı ve ilgili disiplinleri öne çıkarmış ve birçok bilim dalının kurucusu olmuştur. |
Platon, tümellerin gerçek özler olduğu ve niteliklerden bağımsız olarak var olduğu görüşündedir. Bu nedenle idealar öğretisini anlamak için hareket noktası olarak "bir şey var olmadan önce de idealar dünyasında o şeyin ideası vardır ve hep var olmuştur" görüşünden yola çıkmak gerekir.
13.Soru
Metafizik güzel anlayışının en belirgin tanımını Kant vermiştir. Kant’a göre güzel aşağıdakilerden hangisi değildir?
Çıkarsız olarak hoşa giden şeydir. |
Herkesin hoşuna giden şeydir yani evrenseldir. |
Toplumsal ve tarihsel insan faaliyetinin ürünüdür. |
Kendi dışında hiçbir amaç olmadan hoşa giden şeydir. |
Zorunlu olarak hoşa giden şeydir. |
Metafizik güzel anlayışının en belirgin tanımını Kant vermiştir. Kant’a göre güzel:
1. Çıkarsız olarak hoşa giden şeydir. Örneğin ahlâki hazdan farklıdır, herhangi bir fayda düşüncesine dayanmaz.
2. Herkesin hoşuna giden şeydir yani evrenseldir. Duyarlık kişiden kişiye değişse de bilgi yetilerimiz genel kanunlara uymaktadır; bu kanunların evrenselliği zevk yargısının evrenselliğini gerektirir.
3. Kendi dışında hiçbir amaç olmadan hoşa giden şeydir. Zevk yargısının konusu olan güzellik, öznel ve nesnel bütün amaçlardan uzaktır; bir şeydeki biçimin, hayal gücü ile düşünme gücü arasındaki ahenge uymasından doğar.
4. Zorunlu olarak hoşa giden şeydir. Güzellik yargısı evrensel olduğuna göre zorunludur.
Buna karşın Diyalektik düşünceye göre güzel kavramı toplumsal ve tarihsel insan faaliyetinin ürünüdür. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
Hümanist düşüncelerin yaygınlaşmasında en etkin rolü aşağıdakilerden hangisi oynamıştır?
Büyük Keşif seyahatleri |
Ticaretin gelişmesi |
Ülkeler arasındaki savaşlar |
Matbaanın yaygınlaşması |
Bilimsel bilginin artması |
Hümanist düşüncelerin yaygınlaşmasında en etkin rolü matbaaların yaygınlaşması oynamıştır. Doğru cevap D'dir.
15.Soru
Hangi üçlü Klasik Latin Edebiyatı'na aittir?
Lucretius-Cicero-Catullus |
Moliere-Shakespeare-Cicero |
Platon-Aristoteles-Sokrates |
Aristoteles-Catullus-Moliere |
Cato-Scipio-Plautus |
A şıkkındaki üçleme aittir. Cevap Aşıkkıdır.
16.Soru
İnsan yaratılmadan önce değişmez düşüncelerin/ideaların yaratıldığına
inanır ve bu doğrultuda hareket eden düşünür kimdir?
Johannes Scottus |
Eflatun |
Anselmus |
Augustinus |
August |
Eflatun
17.Soru
I. Henüz düzyazı geleneğinin oluşmadığı bir dönemde yazılmıştır.
II. İÖ 8. yüzyıl ortalarında Ege kıyılarında bugünkü haline bürünmüştür.
III. Yunan tanrılarını ve mitolojisini yaratan başlıca metinlerdendir.
IV. Baştan sona tekdüze bir üslubu vardır.
Homeros destanlarıyla ilgili olarak verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I, II |
I,II,III |
II, III, IV |
III, IV |
I, II, III, IV |
I, II, III
18.Soru
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini aşağıdakilerden hangi nedenlerle açıklar?
Sosyolojik |
Ekonomik |
Coğrafi |
Ailvei |
Psikolojik |
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini tamamen ekonomik nedenlerle açıklar. Müzik, dans ve şiir, kabilenin üyelerini ortak hareket etmeye yöneltme, birey için topluluğun bir parçası olma, onu kabile yaşamına uydurma gibi işlevlere sahiptir. İlkel insan, çapa yapmak, ekin biçmek gibi işleri bunların ihtiyaçlarına uygun sanatsal bir öz taşıyan ve bu uğraşların ardındaki ortak coşkuyu dile getiren ritmik bir şarkıya çevirir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyat akımlarının özelliklerinden biri değildir?
Akımların bir bildirge yayımlama gibi bir zorunluluğu yoktur. |
Bir sanatçı sanat yaşamı boyunca birden çok akımla bağlantılı olabilir. |
Akımlar çoğunlukla o dönemde yaygın akımlara karşı çıkılmasıyla başlar. |
Akımlar daha sonraki çağlarda yeniden ortaya çıkabilir. |
Akımlar genellikle çok katı ilkeler çerçevesinde ortaya çıkar. |
Edebiyat akımı, edebiyat sanatı konusunda aynı görüşte olan sanatçıların oluşturduğu topluluk şeklinde tanımlanır. Akımlar çoğunlukla o dönemde yaygın ve yerleşik olan akımlara karşı çıkılmasıyla başlar. Akımlar belirli bir dönemde doğar ve yaygınlık kazanır ancak başlangıç ve bitiş tarihlerini belirlemek zor ve tartışmalıdır. Akımlar daha sonraki çağlarda yeniden ortaya çıkabilir, etkisini hissettirebilir, yeniden yorumlanabilir. Akımlar doğup geliştikleri tarihler arasında da daha sonraki yeniden doğuşlarında da durağan, değişmez ve homojen değillerdir. Akımlar içinde ayrıca eğilimler vardır. Bir sanatçı sanat yaşamı boyunca birden çok akımla bağlantılı olabilir, farklı akımların etkisi altına girebilir hatta görüşlerini bütünüyle değiştirebilir. Bir akımın ya da topluluğun bir bildirge yayımlama gibi bir zorunluluğu yoktur. Akımlar genellikle çok katı ilkeler etrafında oluşmaz, akımın temel ilkeleri doğrultusunda eserler verildikçe belirli bir zevk ortaya çıkar. Doğru cevap E’dir.
20.Soru
Saray ve şatolardaki hanımefendi ve derebeylerine yönelik olarak yazıldıkları ve içeriklerinde şövalye ve saray aşkları anlatıldığı için bu tür anlatılara saray roman(s)ı denir. Bu türe giren eserleri kaç gurup altında toplamak mümkündür?
İki |
Üç |
Beş |
Altı |
Sekiz |
Üç
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ