Batı Edebiyatında Akımlar 1 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda romantizmle ilgili verilenlerden hangisi yanlıştır?
Romantizmin etkisi kıta Avrupası ile sınırlı kalmıştır. |
Romantizm yeni edebi türlerin icat edilmesini sağlamıştır. |
Romantizm temelde bir reddediş hareketidir. |
Romantizm edebi metinlerde bazı teknik değişmelere yol açmıştır. |
Romantizm milliyetçilik'in doğuşunu hazırlamıştır. |
Romantizm mensur şiir gibi yeni edebi türlerin icat edilmesini sağlamıştır. Romantizm edebi metinlerde piyes ve romanlarda
olağanüstülüklere yer verilmesi gibi bazı teknik değişmelere yol açtı. Romantizm temelde bir reddediş hareketidir, bir geleneğe bağlı değildirler ve bu yüzden anarşist hareketle karıştırılmıştır. Romantizm milliyetçilik'in doğuşunu hazırlamıştır. Fakat romantizmin etkisi kıta Avrupası ile sınırlı kalmamıştır. Doğru cevap A'dır.
2.Soru
Romantik-Klasik ayrımının edebi tartışmalarda kullanılmasına karşı çıkarak, kelimeyi Orta Çağ’a özgü, olağanüstü ya da dine ait olan anlamında kullanmayı önerdi. Ona göre klasik sağlıklı, romantik ise hastaydı. Söz konusu sözleri sarf eden edebiyatçı kimdir?
Goethe |
Schiller |
Schlegel |
Rousseau |
Voltaire |
Goethe
3.Soru
Natüralizm terimi “Nature” kelimesinden gelir. Sözkonusu terim Türkçede hangi terimle ifade edilir?
Doğalcılık |
Saflık |
Natürel |
Klasik |
Hümanist |
Doğalcılık
4.Soru
Türk edebiyatında aşağıdaki saptamalardan hangisi Şinasi'nin romantik eğilimleri içinde yer almaz?
Mevcut değerlerin yerine yeni değerler ikame etti. |
Sade bir dille, toplumun geniş kesimlerini hedefledi. |
Ele aldığı konular onun toplumu değiştirmek konusundaki idealizmini gösterir. |
Şinasi klasik temayüllü bir yazardır, romantik değildir. |
Tıpkı romantikler gibi Şinasi de bir geleneği devam ettirmemiştir. |
Şinasi romantik edebiyat açısından çok önemli bir isimdir.
5.Soru
1880’lerden itibaren her ne kadar halk tarafından natüralist eserlere karşı ciddi bir teveccüh varsa da natüralist yazarlar daha önce realist yazarların da karşısında taarruzlarıyla onları yıldıran birkaç cepheyle mücadele etmek zorunda kalırlar. Bunlar kimlerdir?
Ortodoks sanat severler |
Klasikçiler |
Ekspresyonistler |
Serbest sanat taraftarları |
Katolik spiritüalistler |
1880’lerden itibaren her ne kadar halk tarafından natüralist eserlere karşı ciddi bir teveccüh varsa da natüralist yazarlar daha önce realist yazarların da karşısında taarruzlarıyla onları yıldıran birkaç cepheyle mücadele etmek zorunda kalırlar. Bunlar muhafazakâr Katolik spiritüalistler, akademik sanat taraftarları ve empresyonistlerdir.
6.Soru
Aşağıdaki ünlü isimlerden hangisi sembolizm akımının temellerini atan şairlerden birisi değildir?
Paul Valéry |
Paul Verlaine |
Charles Baudelaire |
Arthur Rimbaud |
Stéphane Mallarmé |
Doğru cevap A dır. Paul Valéry sembolizm akımının temellerini atan şairlerden birisi değildir.
7.Soru
I. Günlük yaşamı ve toplumsal sorunları, bireysel duygulara yer vermeden ele alma
II. Günlük yaşamı ve toplumsal sorunları, ayrıntılarıyla betimleme ve anlatma
III. Tabiatı aşkınlaştırma ve coşkunluk yaratma
Yukarıdakilerden hangileri sanatta realizmin temel ilkeleri arasında yer alır?
I-II |
I-III |
II-III |
Yalnız I |
Yalnız II |
Sanatta realizm, günlük yaşamı, toplumsal sorunları bireysel duygulara fazla yer vermeden, olduğu gibi, ayrıntılarıyla betimleme ve anlatma ilkesine dayanır. Kendisinden hemen önceki romantizmin tabiatı aşkınlaştırma ve coşkunluk yaratma arzusu, gerçeğin yapısını bozduğunu düşünen realistlerin tepkisini artırmışsa da onlar, genel olarak kendilerinden önceki tüm kavramsal gerçeklik savunucularına karşı çıkmıştır. Buna göre doğru yanıt A şıkkıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. Yüzyılda Parnas estetiğinden doğan ama giderek bu şiir anlayışına karşı çıkan ilk avangard hareketin temsilcileridir?
Dekadanlar |
İzlenimciler |
Dışavurumcular |
Dadaistler |
Sürrealistler |
Sembolistlerin bir bakıma öncülü olan Dekadanlar, 19. Yüzyılda Parnas estetiğinden doğan ama giderek bu şiir anlayışına karşı çıkan ilk avangard hareket olur. Doğru cevap A’dır.
9.Soru
I. Yalnızca üst sınıfların yaşamını konu alması
II. Türler arasındaki kesin sınırları kaldırması
III. Özgürlükçü ve inkılapçı olması
IV. Akıl yerine duygu ve sezgiyi koyması
V. Olağanüstülüklere ve akıl dışı varlıklara yer vermesi
Yukarıdakilerden hangileri romantizmin niteliklerindendir?
I,II,III |
I,II,IV,V |
II,III,IV,V |
I,II,III,IV,V |
I,IV,V |
C
10.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde Orta Çağ edebiyatında ağırlık olarak kendini gösteren iki temel unsur aynı anda verilmiştir?
Din ve Politika |
Derebeylik ve Politika |
Derebeylik ve Din |
Din ve Sanat |
Sanat ve Felsefe |
Orta Çağ edebiyatında ağırlık olarak kendini gösteren iki temel unsur Derebeylik sistemi ve dindir. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
"............, Aydınlanma Çağı’nın etkisiyle akılcılığı ve sanatta klasik kuralları, siyasi açıdan da monarşiyi ve aristokrasiyi savunuyorlardı." cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdaki seçeneklerden en uygun olanı hangisidir?
Klasikler |
Romantikler |
Toplum sözleşmesinde |
Bir gezginin düşsel yolculuğu'nda |
İtiraflar |
Klasikler, Aydınlanma Çağı’nın etkisiyle akılcılığı ve sanatta klasik kuralları, siyasi açıdan da monarşiyi ve aristokrasiyi savunuyorlardı. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
12.Soru
Avrupa’nın endüstriyel ilerlemesine en büyük etkiyi yapan içat nedir?
Elektrik |
Buhar Motoru |
Gemi |
Araba motoru |
Petrol |
Elektrik
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “sembolizmin dört atlısı” olarak bilinen şairlerden biri değildir?
Charles Baudelaire |
Stéphané Mallarmé |
Paul Verlaine |
Arthur Rimbaud |
Immanuel Kant |
Sembolizmin dört atlısı olarak bilinen şairler Charles Baudelaire, Stéphané Mallarmé, Paul Verlaine ve Arthur Rimbaud’dur. Immanuel Kant, 18. Yüzyılda yaşamış ve düşünceleri ile sembolistleri etkilemiş Alman bir filozoftur.
14.Soru
Leibniz’in felsefesinde, sonul gerçekliği oluşturan sonsuz küçüklükte ruhsal-maddi varlıklara ne ad verilir?
Monad |
Leibniz |
Sturm |
Drang |
Hume |
Monad
15.Soru
Sembolist manifesto (‘Le Symbolisme’, Le Figaro) 1886’da aşağıdakilerden hangisi tarafından yayınlanmıştır?
Anatole Baju |
Jean Moréas |
Maurice Barrès |
Edgar Allan Poe |
Charles Baudelaire |
18 Eylül 1886), 1886’da Jean Moréas tarafından yayınlandı. Moréas, “ders vermenin (öğretimin), nutuk söylemenin, sahte duyarlılığın, nesnel
tasvirin” düşmanı olan sembolist şiirin amacının
“fikrin duyulabilir bir biçimde örtüldüğü” ve “kendi kendisini değil fikri ifade etmeyi amaçlayan bir
biçim kurmak” olduğunu söyler.
Doğru cevap b'dir.
16.Soru
Romantizmin ortaya çıktığı dönemden önce, Aydınlanma Çağı boyunca egemen olan felsefi anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
sezgicilik |
mistisizm |
akılcılık |
kuşkuculuk |
spiritüalizm |
c
17.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Namık Kemal'in tarih konusuna duyarlılığını gösteren bir eseridir?
Şair Evlenmesi |
Romeo ve Juliet |
Cezmi |
Tasvir-i Efkâr |
Mukaddime |
Cezmi, Celaleddin Harzemşah, Vatan Yahut Silistre Namık Kemal'in tarihsel eserleridir.
18.Soru
"Deliliğe Övgü" adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Desiderius Erasmus |
Thomas More |
René Descartes |
Baruch Spinoza |
Gottfried Leibniz |
"Deliliğe Övgü" adlı eserin yazarı Desiderius Erasmus'tur. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir duyunun uyarılmasının, aynı anda başka bir duyuda da his oluşturması, duyuların anormal bir şekilde harmanlanması, iç içe geçmesine verilen addır?
Mal du sie`cle |
Aleksandrin |
Ezoterik |
Sembol |
Sinestezi |
Sinestezi, “Synesthesia”, Yunanca syn: “birlikte” ve aesthe-sis: “algılamak” köklerinden gelir. Bir duyunun uyarılmasının, aynı anda başka bir duyuda da his oluşturması, duyuların anormal bir şekilde harmanlanması, iç içe geçmesidir. Başka bir deyişle, beş duyunun (görme, koku, ses, tat ve dokunma) öngörülemez ama tutarlı bir şekilde birbirine karışmasıdır. Doğru cevap E’dir.
20.Soru
I. Sanatçının zihni ve dehası farklı bir dünya algısının kapısını okurlarına açar.
II. Şair bir kahin gibi bir kehanet düzeyine erişerek görünenin ardındaki gerçekleri deneyimler.
II. Şiir; geleneksel ölçülere göre yazılmalı ve ahlaklı olmalıdır.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri sembolizmin sanat anlayışı ile uyumludur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Sembolizmde sanatçı sen derece merkezi bir konuma sahiptir. Onun zihni ve dehası farklı bir dünya algısının kapsını okurlarına açar. Sembolizmde şair özel, neredeyse seçilmiş bir bireydir ve sıradan insana açık olmayan deneyimlerin aktarıcısıdır. Sembolist şairlerden Arthur Rimbaud şairi bir kahine benzetir. Şair bir kehanet düzeyine ulaşarak görünenin ardındaki gerçeklikleri deneyimler. Sembolist sanatçılar aynı zamanda dönemlerinin burjuva anlayışına karşı çıkmış, söz edilmesi hoş karşılanmayan temaları şiirlerinde işlemişler ve geleneksel ölçülerin dışına çıkarak serbest ölçüde şiirler yazmışlardır. Bunlardan dolayı doğru yanıt D’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ