Batı Edebiyatında Akımlar 1 Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1827’de Cromwell adlı bir piyes yazar. Hiçbir zaman sahnelenmemiş
olan bu eserin önsözü, Fransız romantizminin beyannamesi olarak kabul edilmiştir. İkinci dramı Hernani ise 25 Şubat 1830’da sahnelenir ve edebiyat tarihine “Hernani Savaşı” olarak geçen dönem başlamış olur. Söz konusu bilgiler hangi ünlü edebiyatçıya aittir?
Victor Hugo |
Goethe |
Rousseau |
Emile Deschamps |
Lamartine |
Victor Hugo
2.Soru
- 15. ve 16. yüzyıllarda Avrupa’da gelişmiştir.
- Dünyanın ve kâinatın akılla kavranabileceği ve akıl sayesinde insanlığın mutluluğa ve refaha kavuşabileceğini savunur.
- John Locke, ampirist felsefesi ile akıl çağının, aydınlanmanın öncülerindendir.
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri Aydınlanma Çağı ve felsefesi için doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I-II |
II-III |
I-II-III |
Aydınlanma Çağı 17.ve 18.yüzyıllarda Avrupa'da gelişmiştir. Dünyanın ve kâinatın akılla kavranabileceği ve akıl sayesinde insanlığın mutluluğa ve refaha kavuşabileceğini savunur. John Locke, ampirist felsefesi ile akıl çağının, aydınlanmanın öncülerindendir. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
"Realist edebiyatın ayırt edici yönlerinin başında .............. gelir. Realizm, edebi eserde anlatılacak olayların ve kahramanların gerçek hayatın birer yansıması olduklarını ortaya koymak ve sahihlik algısını güçlendirmek için insanı çevresiyle bir bütün içinde değerlendirir."
Realist edebiyatın temel ilkeleri kapsamında yukarıdaki boşluğa getirilebilecek sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Abartma |
Betimleme |
Klasik ideal |
Sembolik anlatım |
Öyküleme |
"Realist edebiyatın ayırt edici yönlerinin başında betimleme gelir. Realizm, edebi eserde anlatılacak olayların ve kahramanların gerçek hayatın birer yansıması olduklarını ortaya koymak ve sahihlik algısını güçlendirmek için insanı çevresiyle bir bütün içinde değerlendirir." Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Lirizm bir çeşit duygululuk durumudur. İngiliz ve Alman edebiyatı ile karşılaştırıldığında lirizmden uzak edebiyat akımı hangisidir?
Fransız |
İtalyan |
İspanyol |
Portekiz |
Türk |
18. yüzyıl Fransız edebiyatı, İngiliz ve Alman edebiyatlarıyla mukayese edildiğinde görülecektir ki, lirizmden uzak bir edebiyattır. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
5.Soru
19. yüzyıl modern Türk edebiyatının son önemli nesli Servet-i Fünûn, romantizmden teknik bakımdan değil, ............. bakımından etkilenmiştir.
Yukarıda verilen boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Anlatım |
Duyarlık |
İçerik |
Karakterler |
Olaylar |
19. yüzyıl modern Türk edebiyatının son önemli nesli Servet-i Fünûn, romantizmden teknik bakımdan değil, duyarlık bakımından etkilenmiştir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Emile Zola’nın gerek edebî gerek siyasi ve toplumsal düşünceleri kısa süre içerisinde genç entelektüeller çevresinde karşılık bulur. Özellikle L’Assomoir romanının yarattığı etki, gençlerin ilgisini Zola’ya çevirir ve onun düşüncelerini ve estetiğini benimseyen bir grup oluşmaya başlar. Zola’nın evinde perşembe akşamları toplanmaya başlayan bu isimlerden en önemlisi Guy de Maupassant’tır. Aşağıda verilen isimlerden hangisi bu toplantılara katılan entelektüellerden biridir?
Alphonse Daudet (1840-1897) |
Julles Valles (1832-1885) |
Henry Céard (1851-1924) |
Gerhart J.R. Hauptmann (1862-1946) |
Édouard Rod (1857-1910) |
Zola’nın evinde toplanan diğer isimler Léon Hennique (1850-1935), JorisKarl Huysmans (1848-1907), Henry Céard (1851-1924), Paul Alexis (1847-1901)’tir. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı C seçeneğidir.
7.Soru
- 1767-1785 yılları arasında Almanya’da etkili olmuş edebiyat akımıdır.
- Adını Friedrich Maximilian Klinger’in piyesinden almıştır.
- Akımın mensupları evrenin anlaşılabilir ve açıklanabilir bir olgu olduğunu savunmuşlardır.
Sturm und Drang (Coşku ve Fırtına) hareketiyle ilgili olarak yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I-II |
II-III |
I-II-III |
Sturm und Drang (Coşku ve Fırtına) hareketi 1767-1785 yılları arasında Almanya’da etkili olmuş edebiyat akımıdır. Adını Friedrich Maximilian Klinger’in piyesinden almıştır. Akımın mensupları için evren, gizemli ve insan aklının anlayamayacağı derecede karmaşık bir olgudur. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Latince edebiyatında, İÖ 1. yüzyıl başında cumhuriyetin son yıllarında başlayıp, İS 2. yüzyıl sonuna kadar süren, edebiyat düşünce ürünleri açısından olağanüstü verimli döneme ne ad verilir?
Klasik çağı |
Altın çağ |
Gümüş çağı |
Roma Çağı |
Aydınlanma Çağı |
Latince edebiyatın klasik çağı İÖ 1. yüzyıl başında cumhuriyetin son yıllarında başlayıp, İS 2. yüzyıl sonuna kadar sürer, edebiyat düşünce ürünleri açısından olağanüstü verimli bir dönemdir bu. Lucretius, Cicero, Catullus’la Cumhuriyetin son on yıllarında başlayan olgun yapıtlara, iç savaştan sonra yeni bir uyum yaratan Augustus’un döneminde özellikle şiirde doruk yapıtlar eklenir, bu döneme altın çağ adı da verilmiştir. Augustus’un İS 14 yılındaki ölümünden sonra başlayıp yüzyıl süren döneme, klasik Latince edebiyatın gümüş çağı denir.
9.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Paul Verlaine tarafından yazılmıştır?
Zuhal S¸iirleri (Poe`mes Saturniens) |
Yalancı Cennet (Les Paradis artificiels) |
Romantik Sanat (L’art romantique) |
Küçük Düzyazı S¸iirler (Petit poe´mes en prose) |
Kötülük C¸içekleri (Les Fleurs du Mal) |
Paul Verlaine tarafından yazılan eserler: Zuhal S¸iirleri (Poe`mes Saturniens, 1866), C¸apkın Törenler (Fe^tes galantes, 1869), İyi S¸arkı (La Bonne Chanson, 1870), Sözsüz Romanslar (Romances sans Paroles, 1874), Bilgelik (Sagesse, 1880), Lanetli S¸airler (Les Poe`tes Maudits, (1884), Aşk (Amour, 1888) Paralle`lement (1889), Sövgüler (Invectices 1896). Doğru cevap A’dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Leibniz’in felsefesinde, sonul gerçekliği oluşturan sonsuz küçüklükte ruhsal-maddi varlıklara verilen addır?
Sturm |
Monad |
Drung |
Herder |
Aufklarung |
Monad, Leibniz’in felsefesinde, sonul gerçekliği oluşturan sonsuz küçüklükte ruhsal-maddi varlıklardır.
11.Soru
Sembolistlerden önce kurallı, düzenli, tanımlayıcı ve açıklayıcı ancak insanın duygusal deneyimlerine çok az ışık tutan şiirleri yazan şairler hangi akımın temsilcileri idiler?
Natüralizm |
Realizm |
Pozitivizmi |
Parnasizm |
Determinizm |
Doğru cevap D dir. Sembolistlerden önce kurallı, düzenli, tanımlayıcı ve açıklayıcı ancak insanın duygusal deneyimlerine çok az ışık tutan şiirleri yazan şairler Parnasizm temsilcileri idiler.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi idealist felsefenin gerçek anlayışını ortaya koymuştur?
Pisagor |
Hegel |
Aristo |
Platon |
Socrates |
Antikçağ Yunan Eleacılığından başlayarak günümüze kadar sürüp gelen idealist felsefenin gerçek anlayışı, bu felsefenin doruğu olan Hegel’de şu deyimle dile gelir: “Gerçek, ussal (aklî) olandır.” Pisagor her şeyin sayı olduğunu ve kozmosun sayısal ilkelerden geldiğini ileri sürdü. Ona göre fiziksel dünya varlığın matematiksel dünyasının taklididir. Bu fikirler Herakleitos, Parmenides ve Platon’da çok etkili oldu. Çeşitli diyaloglarda, en önemlisi Devlet’te Sokrates, ortalama insanın neyin bilinebilir ve neyin gerçek olduğuna dair sezgisini tersine çevirir. Aristo ise tümellerin gerçek özler olduğu görüşündedir, ancak varlıkları, onları örnekleyen niteliklere bağlıdır. Doğru cevap B’dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sembolizmin doğuşu ile ilişkilendirilen isimlerden biri değildir?
Baudelaire |
Mallarmé |
Verlaine |
Degas |
Rimbaud |
Sembolizmin doğuşu Charles Baudelaire’in 1857 tarihli Kötülük Çiçekleri (Les Fleurs du Mal) adlı şiir
kitabına dayandırılır. Akımın estetiği 1860-1870 yılları arasında Mallarmé ve Verlaine’in eserleriyle şekillenir. Sembolizmin önemli isimleri olan Verlaine ve Rimbaud, Charles Baudelaire’in şiir ve düşüncesinden
etkilenirler. Baudelaire’in duyular arasındaki karşılıklılık/iletişim konseptini benimsediler ve şiirin müzikal
niteliklerine dair özgün bir fikir üretmek için bunu Wagner’in sanatların sentezi idealiyle birleştirirler.
Sembolistlere göre, böylece bir şiirdeki tema, dikkatle seçilen kelimelerin içinde bulunan ahengin, tonların
ve renklerin hassas bir şekilde manipüle edilmesiyle geliştirilebilir ve düzenlenebilir.
Doğru cevap d'dir.
14.Soru
Pozitivizmin kurucusu kimdir?
Auguste Comte |
Goethe |
Schiller |
Voltaire |
Rousseau |
Auguste Comte
15.Soru
Bir mecaz gibi işlev gören ve kişileştirmeyle istiare (metafor) arasında yer alan anlatım biçimine ne ad verilir?
Alegori |
Sembol |
İmge |
Mitos |
Fin de siecle |
Alegori
Bir mecaz gibi işlev gören ve kişileştirmeyle istiare (metafor) arasında yer alan bir anlatım biçimi. Alegoride kişi, nesne, uzam ve eylemler metin dışında yer alan bir soyutluklar dizisine gönderme yapan varlıklar olarak sunulur.
Doğru cevap a'dır.
16.Soru
Sanayi devriminin sembolü nedir?
Dökme demirden çelik üretimi |
Buharlı motor |
Fabrikalardaki rotatifler |
Demiryolu araçları |
Denizyolu araçları |
Sanayi Devriminin sembolü, James Watt (1736-1819)’ın geliştirdiği “buharlı motor” 1787’de icat edilir. Buhar kullanımı bir anlamda teknolojinin ilk adımıdır. Sorunun doğru cevabı B seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Güneş Doğarken realist tragedyasının yazarıdır?
Guy de Maupassant |
Emile Zola |
Gerhart Hauptman |
Alphonse Daudet |
Théophile Gautier |
Doğru cevap C dir. Güneş Doğarken realist tragedyasının yazarı Gerhart Hauptman'dır.
18.Soru
Der kuss (Öpücük) adlı eser aşağıdaki ressamlardan hangisine aittir?
Fernand Khnopff |
Van Gogh |
Gustave Moreau |
James Whistler |
Gustav Klimt |
Doğru cevap E dir. Der kuss (Öpücük) adlı eser Gustav Klimt'e aittir.
19.Soru
Gerçekçilik ve izlenimciliğe karşı çıkan ve düşünceyi simgelerle anlatmayı deneyen bir sanat görüşü olmakla beraber, 1885 yıllarında, önce edebiyatta sonra resimde ortaya çıkan akım aşağıdakilerden hangisidir?
Empresyonizm |
Sembolizm |
Ekspresyonizm |
Romantizm |
Maniyerizm |
Sembolizm: (fr. Symbolisme): 1885 yıllarında, önce edebiyatta sonra resimde ortaya çıkan akımdır. Gerçekçilik ve izlenimciliğe karşı çıkan ve düşünceyi simgelerle anlatmayı deneyen bir sanat görüşüdür.
Doğru cevap b'dir.
20.Soru
- V. Hugo’nun 1843’te oynanan Les Burgraves adlı piyesinin başarısızlığı
- Rasyonalizmin bütün Avrupa'da güçlenmeye başlaması
- Pozitivizmin kurucusu Auguste Comte’un fikirlerinin yaygınlaşması
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri romantizmin güç kaybetmesine sebep olmuştur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I-II |
II-III |
I-II-III |
V. Hugo’nun 1843’te oynanan Les Burgraves adlı piyesinin başarısızlığı, rasyonalizmin bütün Avrupa'da güçlenmeye başlaması, pozitivizmin kurucusu Auguste Comte’un fikirlerinin yaygınlaşması romantizmin güç kaybetmesine ve dolayısıyla çökmesine zemin hazırlamıştır. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ