Batı Edebiyatında Akımlar 1 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Romantik piyeslerin sergilenememesinin temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Kurallara karşı olmaları |
Üç birlik kuralına uymamaları |
Olağanüstü ve akıldışı varlıklara yer vermeleri |
Aristokrasiyi ve kültürünü eleştirmeleri |
Romantik eserlere sansür uygulanması |
c
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi deneysel romanın ortaya çıkmasında Emile Zola’nın olguların mantıksal bir silsile içinde sıralanmasına ve deney ortamının hazırlanmasına örnek olarak gösterdiği yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Alphonse Daudet - Jack |
Victor Hugo- Sefiller |
Balzac – Kuzen Bette |
Stendhal – Kızıl ve Kara |
Alexandre Dumas – Monte Cristo |
Balzac – Kuzen Bette
3.Soru
Jules Barbey d’Aurevilly, romancının bir bilim adamı gibi metotlu çalışmasının şairin ilhamının önüne geçemeyeceğini, metodun ilhamdan daha iyi olamayacağını savunur. Barbey, bu görüşü doğrultusunda Emile Zola'yı nasıl nitelemiştir?
Alaylı yazar |
Doğalcı kadın yazar |
Sanatsallığı düşük betimlemeci |
Romantik anlatıcı |
Aşağılık bir sanatkâr |
Katolik romantik cephe Jules Barbey d’Aurevilly (1808-1889) önderliğinde saf tutar. Barbey, romancının bir bilim adamı gibi metotlu çalışmasının şairin ilhamının önüne geçemeyeceğini, metodun ilhamdan daha iyi olamayacağını savunur, Zola’yı da “aşağılık bir sanatkâr” olarak niteler.
4.Soru
Bilge Nathan eseriyle üç büyük dinin ahlâk temelleri bakımından eşitliğini ortaya koymaya çalışan yazar ve düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781) |
Christian Wolff (1679, 1754) |
Gottfried Leibniz (1646-1716) |
Immanuel Kant (1724-1804) |
Rudolph Carnap (1891-1970) |
Bilge Nathan eseriyle üç büyük dinin ahlâk temelleri bakımından eşitliğini ortaya koymaya çalışan Lessing, yapıtlarında tutuculuğa, dinsel bağnazlığa karşı çıkmış ve ön yargıları yıkıp hoşgörüyü taçlandırmak istemiştir. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi parnasizmin kurucusu kabul edilmektedir?
Thedore de Banville |
Jose- Maria de Heredia |
Catulle Mendes |
Théophile Gautier |
François Coppeé |
Théophile Gautier
6.Soru
İnsanın aklından çok duygularıyla ilgilenen akıma ne ad verilir?
Romantizm |
Klasisizm |
Hümanizm |
Realizm |
Naturalizm |
Romantizm
7.Soru
Romantizmi Almanca’dan aktardığı kelime ile Fransa’da bir edebiyat akımına adını
veren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
John Milton |
Madame de Stael |
A. W. Schelegel |
Jean Jacques Rousseau |
Descartes |
Romantizm kelimesini akımın öncü ve kurucu isimlerinden Madame de Stael kullanmıştır.
8.Soru
Romantik neslin en tipik ressamlarından biri, yazar ve teorisyenlerinden biridir. Resimlerinde kullandığı simgeler, hayaletler, kartallar, çıplak kadın figürleriyle tam bir gerçeküstücü coşkuya sahip. Kendi kuşağının en etkili ressamlarından olan bu sanatçı kimdir?
Girodet |
Louis |
David |
Regnault |
Delacroix |
Girodet
9.Soru
Deneysel roman fikri hangi düşünürün tesiriyle oluşmuştur?
Claude Bernard |
Emile Zola |
Claude Bernard |
Goncourt Kardeşler |
Flaubert Taine |
EDEBİYATTA NATÜRALİZMİN DOĞUŞU
10.Soru
Emile Zola’nın gerek edebî gerek siyasi ve toplumsal düşünceleri kısa süre içerisinde genç entelektüeller çevresinde karşılık bulur ve Zola’nın evinde perşembe akşamları toplanmaya başlayan bir grup oluşur.
Aşağıdakilerden hangisi bu grup içerisinde yer almaz?
Guy de Maupassant |
Henry Céard |
Herbert Spencer |
Léon Hennique |
Paul Alexis |
Zola’nın evinde perşembe akşamları toplanmaya başlayan grup arasında Herbert Spencer ismi yer almaz. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Romantizmin ortaya çıkmasında etkili olan gruplardan birisidir?
Sturm und Drang |
Moliere- Corneille |
La Bruyere |
Daniel Defoe |
Montaigne |
19. yüzyıl başında (1808) Almanya’da ortaya çıkan duygucular ve onlardan önce yine Almanya’da gördüğümüz Sturm und Drang gibi gruplar romantizmin hazırlayıcılarıdır. Onlar insan tabiatının coşkulu yanına sesleniyorlardı. C¸ünkü akıl, toplumsal düzen, kurallar ve kanunlar, insanın içinden geldiği gibi davranmasını ve yaşamasını engelliyor böylece duygular bastırılmak zorunda kalınıyordu.
12.Soru
I. Güzel, çıkarsız olarak hoşa giden şeydir. II. Güzel uyumlu olandır. III. Güzel, kendi dışında hiçbir amaç olmadan hoşa giden şeydir. IV. Güzel, zorunlu olarak hoşa giden şeydir. V. Güzel, evrenseldir. Yukarıdakilerden hangileri Kant'ın güzellik anlayışını ifade eder?
I-III-IV-V |
II-III-IV-V |
I-II-III-V |
I-III-V |
II-III-V |
Pitagoras’a göre güzel, uyumlu olandı; evrende bir uyum vardı ve bu bakımdan güzel’di. Doğru yanıt A'dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi romantizmin güç kaybetme nedenlerinden değildir?
1830'da realizmin kesinleşen zaferininin ilan edilmesi. |
1850’den sonra Fransa’da pozitif bilimlerin gelişmesi. |
Fransa’da rasyonalizmin güçlenmesi. |
Gustave Flaubert’in Madam Bovary adlı romanının yayınlanması. |
Victor Hugo’nun 1843’te oynanan Les Burgraves adlı piyesinin başarısızlığı. |
Romantizmin yükseliş ve çöküş dönemlerini yazarların eserlerine paralel olarak düşünmek ve bu yazar ve eserleri tanımak yararlıdır.
14.Soru
“Cogito, ergo sum” (Düşünüyorum, öyleyse varım) sözü kime aittir?
Galilei Galileo (1564-1642) |
Isaac Newton (1643-1727) |
René Descartes (1596-1650) |
Gottfried Leibniz (1646-1716) |
Baruch Spinoza (1632-1677) |
“Cogito, ergo sum” (Düşünüyorum, öyleyse varım) sözü René Descartes (1596-1650) tarafından söylenmiştir. Sorunun doğru cevabı C seçeneğidir.
15.Soru
“Her şeyde tabiatın tam taklidini lüzumlu gören fikir” akımının epistemolojik felsefi temeli aşağıdakilerden hangisidir?
Natüralizm |
Determinizm |
Darwincilik |
Deneysel Roman |
Medan Topluluğu |
Natüralizm terimi “Nature-doğa” kelimesinden gelir ve Türkçede “doğalcılık” olarak da bilinir. XVI. Yüzyıldan XIX. Yüzyıla kadar, “ilk prensip olarak her şeyi tabiata mal edenlerin sistemi (Tanrıyı yadsıyarak)” anlamında kullanılırken 17. yüzyıldan beri “her şeyde tabiatın tam taklidini lüzumlu gören fikir” manasında kullanılmaktadır. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
16.Soru
Hangisi sembolist ressamlardan biri değildir?
Gustav Klimt |
Fernand Khnopff |
Gustave Moreau |
Paul Gauguin |
Arthur Rimbaud |
Rimbaud şairdir. Cevap e şıkkıdır.
17.Soru
................, pozitivizm aracılığıyla romantizmin coşkunluğunu, bireysel zevk ve ihtiraslara meylini, mucizelere, rastlantılara olan düşkünlüğünü zaten törpülemişken ardından gelen ................, gerçekçilik geleneğini bir kat daha yukarıya taşır.
Yukarıdaki önermede boş bırakılan yerlere aşağıdaki seçeneklerden sırasıyla en uygun olanı hangisidir?
Natüralizm - Realizm |
Realizm - Natüralizm |
Natüralizm - Determinizm |
Realizm - Determinizm |
Determinizm - Darwinizm |
Realizm - Natüralizm verilen boşluğa uygun iki terimdir. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı da B seçeneğidir.
18.Soru
Hangisi sembolizmin özelliklerinden biri değildir?
Öznel gerçeklikten hareket edilir |
İdealizmi ve sezgicilik savunulur |
Bütün metafizik alana ilgi gösterilir |
Ele alınan temalardan biri kahramanlıktır |
Biçim ve içerikle ilgili yenilikleri modernizme damga vurur |
Temalar:dini mistisizm, sapkınlık,erotik ve çöküş duyarlılığının birleşimidir. Cevap d şıkkıdır.
19.Soru
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini hangi nedenlerle açıklar?
Ekonomik |
Sosyalleşme |
Oyun |
Doğayı kontrol etme çabası |
Yararlılık |
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini tamamen ekonomik nedenlerle açıklar: “Hasat için toprağı hazırlamak gerekir. Bir savaş yürüyüşüne geçmek gerekir. Uzun, yoksunluk içindeki kış günlerinde içeriye kapanıp yiyeceği kısmak gerekir. Bütün bu kolektif zorunluluklar, insandan kendi içgüdüsel enerjisinin kullanılmasını ister ama ona bunları yapmasını söyleyecek bir içgüdü yoktur. Karıncalar ve arılar içgüdüyle depo eder yiyeceklerini, ama insanlar böyle değildir. Kunduzlar içgüdüyle açar yuvalarını; insan değil. İnsanın içgüdülerini çalışma çarkına koşmak, onun coşkularını bir araya toplayıp faydalı ekonomik kanala yöneltmek gerekir. Bunları yöneten araç da bu yüzden kökeninde ekonomiktir” (1988, s. 37).
20.Soru
Parnasizmin sanat ilkelerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Şiir dilini nesir diline yaklaştırırlar |
Vezinsiz şiir yazmaya gayret ederler |
Kafiye gibi ritm unsurlarını şiirin dışına atarlar |
Doğayı bütün görselliği ile resimleştirmek isterler |
Eski nazım biçimlerini terk ederler |
Natüralizmin romanı ilmileştirmesi gibi parnasizm de şiiri ilmileştirmek ister. Arkasını yasladığı pozitivizm onu, duygulardan çok somut gerçekliklerle uğraşmaya zorlar. Yukarıdaki gibi herkesçe bilinen olgu ve olaylar yanında yine herkesçe aynı görülen somut gerçeklikler ve kuşkusuz “doğa” parnasizmin en büyük malzemelerinden biridir. Doğayı duygulardan uzak, dönüştürmeden olduğu gibi nakletmek isterler. Doğru yanıt D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ