Batı Edebiyatında Akımlar 2 Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fransız simgeci şairlerin izlerine şiirlerinde rastladığımız şair aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Okay |
Ahmet Haşim |
Hüseyin Rahmi |
Mehmet Fuat |
Ali Canip |
Şiirlerinde akşam, anne, gece, kadın, gerçekten kaçış ve yalnızlık gibi izlekleri görülen Ahmet Haşim simgecilik akımının temsilcisi olarak görülür.
2.Soru
Aydınlanma Çağının Türklere geçişi neden ancak 19. Yüzyılda olabilmiştir?
Dönemde savaşlar ile uğraşılması
|
Batıya olan ilginin azlığı
|
İletişim araçlarının gelişmemiş olması
|
Ekonomik sıkıntılar
|
Yeterli çevirilerin olmaması |
Bu gecikmenin nedeni, XVIII. Yüzyılda İngiliz edebiyatıyla doğrudan temasın olmaması ve Fransız edebiyatından çevirilerin daha geç dönemde başlamasıdır. Doğru cevap E’dir.
3.Soru
"XVIII. Yüzyıl düşünce ve sorgulama akımlarından yeterince pay alamamış olan Türk aydını ve ülke yöneticileri, zorlayıcı unsurların gerektirdiği kurumsal yenilik çalışmalarından öte pek fazla bir şey gerçekleştiremez. Toplumun tüm katmanlarını ilgilendiren yenilikler ancak XIX. yüzyılda hayatın her safrasında görülmeye başlanır.” Diyerek dönemin analizini yapan Türk aydını hangisidir?
Ahmet Haşim |
Cemal Süreyya |
Namık Kemal |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Ziya Paşa |
Ahmet Hamdi Tanpınar'ın dediği gibi, XVIII. Yüzyıl düşünce ve sorgulama akımlarından yeterince pay alamamış olan Türk aydını ve ülke yöneticileri, zorlayıcı unsurların gerektirdiği kurumsal yenilik çalışmalarından öte pek fazla bir şey gerçekleş-tiremez. Toplumun tüm katmanlarını ilgilendiren yenilikler ancak XIX. yüzyılda hayatın her safrasında görülmeye başlanır
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun yazarlarından biridir?
Recaizade Mahmut Ekrem |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Abdülhak Hamit Tarhan |
Muallim Naci |
Nabizade Nazım |
Halit Ziya Uşaklıgil Servet-i Fünun yazarlarından biridir.
5.Soru
Fütürist edebiyatı canlandırabilmek için aşağıdakilerde hangisi yapılabilir?
Geçmişte yapılan eserleri iyi anlamak
|
Sanatçıyı sınırlandırmak
|
Geleneksel yapıları yakından takip etmek
|
Çağa uygun temalara odaklanmak
|
Şiirin klasik yapısını korumak |
Fütürist edebiyatı canlandırmak için geçmişteki eserleri reddetmek, sanatçıyı özgür bırakmak, geleneksel yapılara ilgi göstermemek ve şiirin klasik yapılarını kırmaktır.
6.Soru
Türk aydınları özellikle bu dönemde Romantizmle tanışır. Bu dönem edebiyatında ağırlıklı olarak öne çıkan edebî akım Romantizmdir. Bu bahsedilen Edebi dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Cumhuriyet Dönemi |
Fecr-i Ati Dönemi |
Tanzimat Dönemi |
Servet-i Fünun Dönemi |
Milli Edebiyat Dönemi |
Tanzimat edebiyatında ağırlıklı olarak öne çıkan edebî akım Romantizmdir. Romantizm, klasisizmin getirdiği kurallara karşı bir tepki olarak doğar, toplumsal yapı ve yaşamdaki değişikliklerden beslenir.Türk aydınları özellikle bu dönemde 1840'lı yıllar itibarıyla hem yurt dışında, hem de yurt içinde yaptıkları okuma ve çeviriler yoluyla Romantizmle tanışırlar.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dadaizm’in önemli temsilcilerinden biri değildir?
Jean Arp
|
Tristan Tzara
|
Marcel Duchamp
|
Kurt Schwitters
|
Filippo Tomasso Marinetti |
Marinetti, Fütürizm Manifostosu başlığını taşıyan bildirgesi ile fütürist akımın ilk ve öncü sanatçılarından biri olmuştur. Fütürizm, İtalyan Sanatı’nı eski ihtişamlı günlerine döndürmek amacıyla belirli bir felsefi temel çerçevesinde ortaya çıkmış bir sanat akımıdır.
8.Soru
Postmodernistlerin ilerleme fikrine duydukları kuşkuyu anlatan ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Simülakra |
Tarihin Ölümü |
Zeitgeist |
Büyük Anlatı |
Büyük Anlatıların Çöküşü |
Simülakra, orjinalliği olmayacak eksiksiz bir kopya; büyük anlatı, bilginin kuramsal ve ideolojik biçimleri; zeitgest, zamanın ruhu; büyük anlatıların çöküşü, bilginin niteliğinin ve konumunun değişmesidir. Tarihin sonu ya da tarihin ölümü ifadesi, postmodernistlerin ilerleme fikrine duydukları kuşkuyu ifade eder. Geleneksel tarih yazımının dışladığı kişi, grup ve olayları ele alır, daha önce söz hakkı olmayan bu kişilerin tarihini yazarlar. Geleneksel tarih yazımının kendisini büyük anlatılar yoluyla nesnel olarak toplumlara sunduğu her türlü çıktısından kuşku duyar ve bunu yıkmaya çalışırlar.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi I. Kuşak Tanzimat Dönemi yazarlarından biridir?
Namık Kemal |
Nabide Nazım |
Muallim Naci
|
Ali Bey |
Abdülhak Hamit |
Nabide Nazım, Muallim Naci, Ali Bey, Abdülhak Hamit II. Kuşak Tanzimat Dönemi yazarlarındandır.
10.Soru
I. Nesnelliği koruma
II. Algıya değil görmenin kendisine yönelme
III. İzlenim ve öznelliğe vurgu
IV. Üçüncü tekil şahıs anlatıcılar
Yukarıdakilerden hangileri Edebiyat açısından modernizmin belli başlı özelliklerindendir?
Yalnız III |
I, II ve III |
I ve II |
Yalnız II |
II, III ve IV |
İzlenim ve öznelliğe vurgu; algılananın ne olduğundan çok “görme”nin nasıl gerçekleştiğine vurgu. Her şeyi bilen üçüncü tekil şahıs anlatıcıların, sabit bakış açılarının ve kesin ahlâkî konumların sağladığı görünüşte nesnellikten uzaklaşma.
11.Soru
Hıristiyan ahlâkına, insanın bütün özgürlüklerinden fedakârlık etmesi- anlamına geldiği için karsı çıkan; püriten köklerine karsı bir tepki olarak ateizmi benimseyerek “Tanrı öldü” sonucuna ulaşan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Hegel |
Sartre |
Nietzsche |
Bergson |
Blondel |
Söz konusu düşünür Nietzsche’dir.
12.Soru
Oyuncağını arkadaşı ile paylaşmayan çocuk, babasının “o da seninle paylaşmaz” dediği anda hangi kavramın etkisi altına girer denilebilir?
Sürreel ego |
İd |
Ego |
Süper ego |
Alter ego |
Oyuncağını arkadaşı ile paylaşmayan çocuk, babasının “o da seninle paylaşmaz” dediği anda toplumsal baskı ve yönlendirmenin yani süper egonun etkisi altına girer.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern edebiyatın özelliklerinden biri olarak sayılamaz?
Çoğulculuk esastır |
Anlamlar tasarlanabilir |
Kurgu tutarsızlaşır ve boşluklar içerir |
Tür ayrımları ortadan kalkar |
Yazar ölmüştür |
Postmodern edebiyatta çoğulculuk esastır, anlam tasarlanamaz, yazar ölmüştür, kurgu tutarsızlaşır ve boşluklar vardır, üst kurmaca egemendir, tür ayrımları ortadan kalkar.
14.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi ve hangi eserinde, kurgusal bir öyküsel biçim olarak büyülü gerçekçilik ile fantastik arasında kuramsal bir ayrım önermiştir?
Christiane Van de Putte - Büyülü Gerçekçilik: Roman, Resim ve Sinema, başlıklı çalışmasında |
Irlemar Chiampi - “Latin Amerika Büyülü Gerçekçiliği” başlıklı çalışmasında |
Jacques Stephen Alex - Büyüleyici Gerçekçilik adlı yapıtında |
Stephen Slemon - “Sömürgecilik-sonrası Söylem Olarak Büyülü Gerçekçilik” başlıklı makalesinde |
Amaryll Chanady - Büyülü Gerçekçilik ve Fantastik: Çözülmüş ve Çözülmemiş Karşıtlık başlıklı karşılaştırmalı tezinde |
Doğru cevap E dir. Amaryll Chanady, Büyülü Gerçekçilik ve Fantastik: Çözülmüş ve Çözülmemiş Karşıtlık başlıklı karşılaştırmalı tezinde, kurgusal bir öyküsel biçim olarak büyülü gerçekçilik ile fantastik arasında kuramsal bir ayrım önermiştir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı toplum yaşamında Fransız dili ve kültürünü yerleştirmekte katkıları olan dergilerden biridir?
Gazette Française de Constantinople |
La Revue Orientale |
Bullettin de Nouvelles |
Le Courrier de Smyrne |
Le Spectateur Oriental |
Gazette Française de Constantinople, Bullettin de Nouvelles, Le Courrier de Smyrne ve Le Spectateur Oriental Fransızca yayın yapan gazeteler iken, La Revue Orientale Fransızca yayın yapan bir dergidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernizm kavramının tanımıdır?
Ortaçağ sonrası Avrupa’da yaşanan dönem |
1850 ile 20. yüzyılın ilk yarısını kapsayan estetik hareketlere gönderme yapan bir terim |
İlerlemeci, akılcı, bilgiyi merkez alan felsefe |
Şimdiyi geçmişten ayırmak |
Nesnel bilginin olmadığını iddia eden düşünce |
1850’lerden sonra temeli atılan ve 20. yüzyılın ilk yarısını kapsayan estetik hareketlere gönderme yapmak üzere kullanılan bir terimdir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernizm kavramının tanımıdır?
Ortaçağ sonrası Avrupa’da yaşanan dönem |
1850 ile 20. yüzyılın ilk yarısını kapsayan estetik hareketlere gönderme yapan bir terim |
İlerlemeci, akılcı, bilgiyi merkez alan felsefe |
Şimdiyi geçmişten ayırmak |
Nesnel bilginin olmadığını iddia eden düşünce |
1850’lerden sonra temeli atılan ve 20. yüzyılın ilk yarısını kapsayan estetik hareketlere gönderme yapmak üzere kullanılan bir terimdir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmin edebiyat alanındaki temsilcilerinden biridir?
Umberto Eco |
Friedrich Nietzsche |
Michel Foucault |
Jacques Derrida |
Jean François Lyotard |
Friedrich Nietzsche, Michel Foucault, Jacques Derrida, Jean François Lyotard postmodern filozoflardır. Umberto Eco ise postmodern edebiyatçıdır. Umberto Eco’nun bazı eserleri: Gülün Adı, Foucault Sarkacı, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, Ortaçağı Düşlemek ve Sıfır Sayı’dır.
19.Soru
Türk şiir tarihinde ilk kez serbest dizeyi kullanan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Necip Fazıl Kısakürek |
Nazım Hikmet |
Orhan Veli Kanık |
Cahit Sıtkı Tarhancı |
Sait Faik Abasıyanık |
Nazım Hikmet, Türk şiir tarihinde ilk kez serbest dizeyi kullanan sair olur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “simülakra” kavramının tanımdır?
Orijinalliği olmayan eksiksiz bir kopya |
Orijinalden elde edilen kopya |
Kopyadan elde edilen kopya |
Kopyadan elde edilen yeni orijinal |
Orijinalliği olmayan eksik bir kopya |
Orijinalliği olmayan eksiksiz bir kopyadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ