Batı Edebiyatında Akımlar 2 Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fransa Sefaretnamesi adlı kitabında Parislilerin sosyal yaşamı, kurumların işleyişi vb konular hakkında izlenimlerini paylaşan Paris Elçisi aşağıdakilerden hangisidir?
Said Mehmet
|
İbrahim Müteferrika
|
Sadrazam İbrahim Paşa
|
Yirmisekiz Mehmet Efendi
|
III.Selim |
III.Selim Döneminde Sadrazam İbrahim Paşanın önerisiyle Avrupayla ilişkileri kurmak/geliştirmek amacıyla Avrupa kentlerinde elçilikler açılır. Paris’e atanan elçi Yirmisekiz Mehmet Efendidir.1728 yılında İbrahim Müteferrika ile ilk matbaayı kuran kişi Said Mehmettir. Bu matbaada Fransızca sözlük ve gramer kitabı gibi basılan eserler ile iki ülke arasında kültürel ilişkiler başlamıştır. Doğru cevap D dir.
2.Soru
Aşağıdaki sanatçı- eser eşleştirmelerinde hangisi doğrudur?
Heinrich Mann -Alexender Platz
|
Alfred Döblin-Profesör Umrat
|
James Joyce-Şato
|
Franz Kafka- Sürgünler
|
Ernst Weiss- Die Galerie |
Doğru cevap E seçeneğidir. Heinrich Mann- Profesör Umrat, Alfred Döblin-Alexender Platz, James Joyce-Sürgünler, Franz Kafka-Şato eşleşmesi doğru olan eşleşmedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmin vurguladığı konulardan biri olamaz?
Büyük anlatılar |
Demokratikleşme |
Kadın hareketi |
Heterojenleşme |
Enformatik devrimi |
Postmodernizm büyük anlatıları reddeder ve temelde demokratikleşme, heterojenleşme, kadın hareketi ve enformatik devrim konuları üzerinde durur.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Serveti Fünûn Döneminin özelliklerinden biridir?
Toplum için sanat yapmak
|
Batıdan bağımsız eserler ortaya koymak
|
Edebiyatı Cedîde akımından etkilenmiştir
|
Tanzimat dönemi bu dönemin devamıdır
|
Sanat için sanat yapmak |
Onlar için her şeyden önemli olan, sanatı sanat için yapmaktır. Doğru cevap E’dir.
5.Soru
Postmodernizm de tıpkı modernizm gibi aynı ilkelere sahip olduğunu ancak, bu ilkeleri değerlendirişinin farklı olduğunu söyleyen edebiyetçı-düşünür kimdir?
Klages |
Habermas |
Baudelaire |
Bergson |
Avangard |
Klages'a göre postmodernizm modernizmle aynı ilkelere uyar. Ancak bu ilkeleri değerlendirişi farklıdır. Postmodernizm de yüksek kültür kitle kültürü ayrımını, türler arasında katı ayrımları reddeder, pastiş, parodi, ironi ve oyunbazlığa yönelir. Postmodern sanat ve düşünce, dönüşlülüğü, öz bilinci (kendini bilme, kendinin farkında olma), parçalanmayı, (özellikle anlatısal yapılarda) süreksizliği, muğlaklığı, eşzamanlılığı tercih eder ve yapısı bozulmuş, merkezsizleşmiş, makineleşmiş özneye vurgu yapar.
6.Soru
Seçeneklerden hangisi Letrist şiirin ilkelerinden biridir?
Şiirde ritim kullanımı üzerinde durmak |
Şiirin ulusal niteliğine ulaşmak |
Harf ve seslerle dilde yeni bir anlam evreni yaratmak |
Geleneksel yapılardan yararlanmak |
Anlamı kelime ile kurmak |
Harf ve seslerle dilde yeni bir anlam evreni yaratmak
7.Soru
“Latin Amerika Büyülü Gerçekçiliği” çalışmasının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Irlemar Chiampi |
Donald Yates |
Michael Dash |
Jacques Stephen Alex |
Amaryll Chanady |
Doğru cevap A dır. “Latin Amerika Büyülü Gerçekçiliği” çalışmasının yazarı Irlemar Chiampi'dir.
8.Soru
Edebiyat eleştirmenlerince ilk büyülü gerçekçiliğe örnekçe olarak benimsenen yapıt aşağıdakilerden hangisidir?
Sayın Başkan |
Guatemala Efsaneleri |
Bu Dünyanın Krallığı |
Alçaklığın Evrensel Tarihi |
Miroir du merveilleux (Olağanüstünün aynası) |
Büyülü gerçekçilik akımı, edebiyat alanında da etkisini kısa sürede gösterir. Arjantinli yazar Jorge Luis Borges (1899–1988) 1935 yılında Alçaklığın Evrensel Tarihi adlı yapıtını yayımlar. Borges, edebiyat eleştirmenlerince ilk büyülü gerçekçi örnekçe olarak benimsenen bu yapıtında, eski masalların ve gerçek yaşam öykülerinin yapısını bozup kurmaca ile gerçekliği aynı anda iç içe geçirerek yeniden öykülemiştir.
9.Soru
1923 yılında anlatımcılığa tepki olarak resim sanatı için büyülü gerçekçilik yerine, Yeni Nesnellik (İng. New Objectivism) kavramını öneren kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Rudolf Schlichter |
Gustav Hartlaub |
Oscar Kokoschka |
Karl Hubbuch |
Otto Dix |
1923 yılında Gustav Hartlaub, anlatımcılığa tepki olarak resim sanatı için büyülü gerçekçilik yerine, Yeni Nesnellik (İng. New Objectivism) kavramını önerir
10.Soru
Varoluşçuluğun öncüsü kimdir?
Kierkegaard |
Nietzsche |
Scheler |
Bergson |
Blondel |
Kierkegaard varoluşçuluğun öncüsü iken, 19. Yüzyıl sonlarında Almanya’da Nietzsche ve Scheler, Fransa’da Bergson, Blondel gibi düşünürler varoluşçuluk düşüncesini geliştirirler.
11.Soru
Bir yazarın eserini yazma sürecini öyküleştirmesi hangi kavramla ifade edilir?
İçkinlik |
İnşa etme |
Üstkurmaca |
Karnavallaştırma |
Melezleme |
Romanın yazılış¸ öyküsünün romanlaştırılması, öykünün okur eşliğinde ve onun ?gözü önünde yazılması. üstkurmaca yöntemlerinden biridir.
12.Soru
I. Büyük anlatıların çöküşü
II. Toplumun heterojenleşmesi
III. Gerçek-kopya karşıtlığının ortadan kalkması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Lyotard’ın modernizmden postmodernizme geçişi bağladığı nedenlerdendir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
Yalnız I |
I, II, III |
Lyotard’ın modernizmden postmodernizme geçişi, Büyük anlatıların çöküşü, toplumun heterojenleşmesi, gerçek- kopya karşıtlığının ortadan kalkmasına bağlar.
13.Soru
Büyülü gerçekçilik akımının Türkiye’deki ilk önemli temsilcisi Latife Tekin’in 1983 yılında yayımladığı ilk romanı hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
Buzdan kılıçlar |
Gece dersleri |
Berci Kristin Çöp Masalları |
Sevgili Arsız Ölüm |
Ormanda Ölüm Yokmuş |
Bu akımın Türkiye’deki ilk önemli temsilcisi Latife Tekin’dir. Yazar, 1983 yılında yayımladığı ilk romanı Sevgili Arsız Ölüm’dür.
14.Soru
Empresyonizmden önce Fransa’daki sanat ve düşünce ortamıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Empresyonizmin ortaya çıktığı senelerde Fransız klasik sanat geleneği etkisini yitirmiştir.
|
Klasik ve romantik sanatçılar idealist değildirler.
|
Gustave Courbet resmi otoriteyle çelişmeyen bir sanatçıdır.
|
Yeni resim anlayışı sıradan insanları ve gündelik hayatı yüceltir
|
Klasiklerle yeni resim anlayışlarının kökleri 8. yüzyıla kadar dayanır |
Doğru cevap D seçeneğinde verilmiştir.
Çünkü Empresyonizmin ortaya çıktığı senelerde Fransız klasik sanat geleneği etkisini devam ettirmektedir. Klasik ve romantik sanatçılar idealisttirler. Gustave Courbet resmi otoriteyle çatışan bir ressamdır. Klasiklerle yeni resim anlayışlarının kökleri 18. Yüzyıla kadar dayanır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi büyük anlatılar (grand recit) ile ilgili değildir?
Lyotard öne sürmüştür |
İngiliz dilinde sömürgecilik sonrası söylem |
Bilginin kurumsal biçimleridir |
Modernizmin araçlarıdır |
Bittikleri noktada postmodernizm başlar |
Büyük anlatılar, bilginin kurumsal ve ideolojik biçimleridir ve modernizmin araçlarıdır. Büyük anlatıların bittiği, inanılırlığını yitirdiği noktada postmodernizm başlar.
16.Soru
“Tarihin Sonu” tezinden hareket eden düşünürler geleneksel tarih yazımının dışladığı kişi, grup ve olayları ele alır, daha önce söz hakkı olmayan bu kişilerin tarihini yazarlar. Bu kavram aşağıdaki düşünce akımlarından hangisine aittir?
Postmodernizm |
Perspektivizim |
Modernizm |
Modernite |
Rasyonalizm |
Tarih aynı zamanda anlam açısından bakıldığında gösterge ve gösterilen arasındaki kurgusal ilişkinin nesnel bir ilişkiymiş gibi gözükmesine, tarih anlatısının bir gerçeğin yansıması olduğu yanılgısına yol açan bir zemindir. Tarihin sonu ya da tarihin ölümü ifadesi, postmodernistlerin ilerleme fikrine duydukları kuşkuyu ifade eder. Geleneksel tarih yazımının dışladığı kişi, grup ve olayları ele alır, daha önce söz hakkı olmayan bu kişilerin tarihini yazarlar. Geleneksel tarih yazımının kendisini büyük anlatılar yoluyla nesnel olarak toplumlara sunduğu her türlü çıktısından kuşku duyar ve bunu yıkmaya çalışırlar
17.Soru
I. Batı edebiyatını yakından izlemek
II. Edebi çalışmalara Batıdaki yenilikler doğrultusunda yön vermek
III. Batıdaki eserlerin çevirilerini yapmak
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Fecri Âti Döneminin ilkeleri olarak sayılabilir?
I ve II
|
I ve III
|
II ve III
|
Yalnız II
|
I, II, III |
Bu grubun ilkeleri arasında da Batı edebiyatını yakından izlemek, edebî çalışmalara Batıdaki yenilikler doğrultusunda yön vermek, Batı edebiyatının yapıtlarını Türkçeye kazandırmak gibi hususlar vardır. Doğru cevap E’dir.
18.Soru
“Saçma’nın Uslamlaması” adlı denemesinde, yalnızca tek bir felsefî problem olduğunu, bunun da intihar olduğunu söyleyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Heidegger |
Nietzsche |
Hegel |
Camus |
Blondel |
“Saçma’nın Uslamlaması” adlı denemenin yazarı Camus’tur.
19.Soru
Bilgilerin yaşanmış deneyimlerden kaynaklandığını savunan öğreti hangisidir?
Amprizm |
Sensüalizm |
Presiozite |
Levanten |
Romantizm |
Tüm bilgilerimizin yasanmış̧ deneyimlerimizden kaynaklandığını savunan öğretiye Ampirizm denir.
20.Soru
Fütürizm savunuculuğu yapan ilk dergi aşağıdakilerden hangisidir.
LET |
LEF |
REF |
SEF |
LEV |
Fütürizmin savunuculuğunu yapan ilk LEF dergisi 1923-1925 yılları arasında LEF (Sol Sanat Cephesi)ismiyle , diğeri ise Novy LEF ismiyle (1927-1928) yılları arasında yayımlanmıştır. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ