Batı Edebiyatında Akımlar 2 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Pragmatizm
II. Sentetizm
III. Fütürizm
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri gerçeküstü akımın estetik alt yapısını hazırlayan akımlar arasında gösterilebilir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Gerçeküstü akımın estetik alt yapısını hazırlayan bazıları küçük çaplı da olsa başka akımlar da vardır. Bunlar arasında ünanimizm, sentetizm, fütürizm öne çıkanlardır.
2.Soru
Aşağıdaki ressamlardan hangisi 1923 yılında resim sanatı için büyülü gerçekçilik yerine, yeni nesnellik kavramını önermiştir?
Max Beckman |
Rudolf Schlichter |
Oscar Kokoschka |
Ludvig Meidner |
Gustav Hartlaub |
Doğru cevap E dir. 1923 yılında Gustav Hartlaub resim sanatı için büyülü gerçekçilik yerine, yeni nesnellik (İng. New Objectivism) kavramını önermiştir.
3.Soru
Harf ve sese dayalı bir dille şiir yazmak amacıyla yola çıkan akımın adı nedir?
Fütürizm |
Kübizm |
A-Z |
Letrizm |
Poetizm |
Harf ve sese dayalı bir dille şiir yazmak amacıyla yola çıkan akım letrizmdir.
4.Soru
Büyülü gerçekliğin niteliğine ilişkin verilen "hayalet" örneğine göre kahvaltı masasında karşılaşılan hayaletten korkulması büyülü gerçekçi romanı hangi roman türünden ayırır?
Polisiye |
Tarihi |
Fantastik |
Romantik |
Postmodern |
Genellikle fantastik türle karıştırılan bu akım, kimi yönleriyle fantastiği andırsa da temeldeki ayrım çok açık ve kesindir. Bu bağlamda, daha önce 1985 yılında Mary-Ellen Ross’un Jacques Ferron’un olağanüstü gerçekçiliği başlıklı doktora tezinde verdiği örneği geliştiren David Punter’in bu ayrıma ilişkin verdiği örneği burada anımsamak oldukça açıklayıcı görünmektedir: ‘Eğer bir hayalet kahvaltı masanıza oturur ve siz de korkar, dehşete düşerseniz bu [türce] korku ya da fantastik olur. Ancak eğer, ‘Ah, bir hayalet; lütfen şu reçeli bana uzatır mısın? derseniz büyülü gerçekçilik olur. David Punter, bu örneği büyülü gerçekçiliğin önemli niteliklerinden yalnızca birisini belirtmesi açısından yeterli bulmayarak şu eklemeyi yapar: “Ancak siz, ‘Ah, bir hayalet; lütfen şu reçeli bana uzatır mısın?’ dedikten sonra hayalet: ‘Benim büyükannem çok güzel soğan reçeli yapardı’ der ve siz buna karşılık ‘saçmalama, soğanın reçeli yapılmaz!’ derseniz, işte o zaman anlatı büyülü gerçekçi olur’
5.Soru
Resmin yüzeyinde derinliksiz ve iki boyutlu imgeler yaratmayı amaçlar. Doğanın ve eşyanın yapısını bozarak onları keskin hatlı geometrik şekiller olarak sunan resimde kullanılan akım aşağıdakilerden hangisidir.
Dadaizm |
Kübizm |
Empresyonizm |
Ekspresyonizm |
Sürrealizm |
Kübik resim, resmin yüzeyinde derinliksiz ve iki boyutlu imgeler yaratmayı amaçlar. Doğanın ve eşyanın yapısını bozarak onları keskin hatlı geometrik şekiller olarak sunar. Bu bakımdan perspektif, hacimlendirme ışık-gölge uyumu gibi geleneksel tekniklere karşıdır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi "İnsan ancak kendi yaptığı gibi olacaktır. Buna göre insan doğası yoktur, zira onu tasarlayan bir tanrı yoktur." ifadesini kullanmıştır?
Dostoyevski |
Jean Paul Sartre |
Friedrich Nietzche |
Albert Camus |
Franz Kafka |
Sartre'a göre "insan ancak kendi yaptığı gibi olacaktır. Buna göre insan doğası yoktur, zira onu tasarlayan bir tanrı yoktur. Herhangi bir insanın hayatı projesidir" der. Ona göre Tanrı'nın insan üzerinden elini çekmesiyle insan, varoluşunun bütün yük ve sorumluluğunu yüklenmiştir.
7.Soru
Tsentrfüg grubunun fütüristlerden farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Kelimelerin özgür olması gerektiğini savunur. |
Şiirin dış yapısına büyük önem verir. |
Geçmişi yok saymaz. |
Moderni yakalamak için geçmişi reddeder. |
Var olan değerlere savaş açar. |
Tsentrfüg grubu geçmişi yok saymaz. Doğru yanıt C’dir.
8.Soru
Tüm düşüncelerin insan duyularından ortaya çıktığını savunan öğretiye verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Nihilizm |
Ampirizm |
Büyülü gerçeklik |
Doğaçlama |
Sansüalizm |
Soruda tanımı verilen öğreti Sansüalizm olarak adlandırılmaktadır.
9.Soru
Genelinde varoluşçu felsefenin, benlik, özgürlük, kaygı ve sorumluluk gibi kavramların etkili olduğu 1949 tarihli Huzur adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilge Karasu |
Oğuz Atay |
Yusuf Atılgan |
Demir Özlü |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Huzur adlı eserin yazarı Ahmet Hamdi Tanpınar’dır
10.Soru
Eski masalların ve gerçek yaşamöykülerinin yapısını bozup kurmaca ile gerçekliği aynı anda iç içe geçirerek yeniden öykülediği Alçaklığın Evrensel Tarihi adlı yapıtıyla büyülü gerçekliğin ilk örneklerinden birini sunan Arjantinli yazar kimdir?
Rob Gonsalves |
Gustav Hartlaub |
Estado Caberra |
Miguel Angel Asturias |
Jorge Luis Borges |
Büyülü gerçekçilik akımı, edebiyat alanında da etkisini kısa sürede gösterir. Arjantinli yazar Jorge Luis Borges (1899–1988) 1935 yılında Alçaklığın Evrensel Tarihi adlı yapıtını yayımlar. Borges, edebiyat eleştirmenlerince ilk büyülü gerçekçi örnekçe olarak benimsenen bu yapıtında, eski masalların ve gerçek yaşamöykülerinin yapısını bozup kurmaca ile gerçekliği aynı anda iç içe geçirerek yeniden öykülemiştir. Borges anlatısında, alçaklık kavramını her şeyin üzerinde evrensel bir değer olarak okura sunmuş, bu kavramı büyülü gerçekçi bir yaklaşımla okurla buluşturmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi empresyonist ressamlardan değildir?
Edouard Monet
|
Paul Cezanne
|
Auguste Renoir
|
Sisley
|
Ernst Ludwig Kirchner |
Doğru cevap E şıkkıdr; çünkü Ernst Ludwig Kirchner Alman Ekspresyonizminin önemli örneklerini vermiştir.
12.Soru
Büyülü gerçekçilik akımının Türkiye'deki temsilcisi olan yazar aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Aziz Nesin |
Selim İleri |
Bilge Karasu |
Latife Tekin |
Füruzan |
Latife Tekin, büyülü gerçekçiliğin Türkiye'deki edebi temsilcisidir.
13.Soru
İkinci Meşrutiyet hangi yılda ilan edilmiştir?
1839 |
1859 |
1876 |
1895 |
1908 |
İkinci Meşrutiyet 1908 yılında ilan edilmiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Yüzyıllık Yalnızlık" romanını yazan kişidir?
Donald Yates |
Gabriel Garcia Marquez |
Irlemar Chiampi |
Michael Dash |
André Breton |
Gabriel Garcia Marquez, "Yüzyıllık Yalnızlık" romanının yazarıdır. Marquez'in bu yapıtının yayımlandığı zamana kadar, büyülü gerçeklik bir biçem (uslup) olmaktan öteye geçememiştir. Bu romanın yayınlanmasından sonra, bu yazma biçemi, yazınsal bir akım olarak değerlendirilmeye başlar.
15.Soru
Büyülü gerçeklik kavramını resim alanında kullanan ilk kişi kimdir?
Gabriel García Márquez |
Franz Roh |
Alejo Carpentier |
Jorge Luis Borges |
Ernst Jünger |
Büyülü gerçekçilik, ilk olarak 18. yüzyılda yazar takma adı Novalis olan Friedrich Leopold Freiherr von Hardenberg (1772-1801) tarafından, felsefî bir konuyu açıklamak amacıyla kullanılır. Daha sonra 1925 yılında Alman tarihçi ve sanat eleştirmeni Franz Roh, Dışavurumculuk-sonrası Büyülü Gerçekçilik: Judean Avrupa Resminin Sorunları adlı yapıtında resim alanında kullanmıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "gerçekliğin postmodern bir görüntüsünü" ifade eder?
Korku |
Fantastik |
Büyülü Gerçeklik |
Sanal Gerçeklik |
Artırılmış Gerçeklik |
Büyülü gerçeklik, içinde büyülü öğeleri barındıran gerçeklik anlayışı çerçevesinde, "düşsel/gerçekdışılık ile gerçekliği birbirine bağlayan" gerçekliğin postmodern bir görüntüsüdür.
17.Soru
Expresyonizmin ilkeleriyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Gerçek sadece bir tanedir.
|
Psikanaliz bir resim tekniğidir.
|
Bu akım Empresyonistin dışa baktığı gibi kendi içine bakmasıdır.
|
Toplum yararını gözetmekten çok sanat ve sanatçının çıkarlarını gözetir.
|
Arthur Rimbaud önemli ekspresyonistlerden biridir. |
Doğru cevap C seçeneğidir. Çünkü, gerçek iki tanedir biri fiziksel diğeri ise sezgisel gerçekliktir. Psikanaliz ekspresyonistlerin kullanabileceği bir psiko-analiz yöntemidir. Toplum çıkarı ön plandadır. Arthur Rimbaud bir empresyonisttir.
18.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi büyülü gerçekçilik terimini ilk olarak değiştirilmiş gerçekliği gösteren bir tabloyu tanımlamak için kullanmıştır?
Arturo Uslar-Petri |
Franz Roh |
Alejo Carpentier |
Massimo Bontempelli |
Gilbert Keith Chesterton |
Doğru cevap B dir. Alman sanat eleştirmeni Franz Roh büyülü gerçekçilik terimini ilk olarak değiştirilmiş gerçekliği gösteren bir tabloyu tanımlamak için kullanmıştır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransızcadan çeviri yoluyla Tanzimat edebiyatı döneminde kazandırılmış eserlerden biri değildir?
Mağdurin |
Atala |
Muhayyelat |
Telemak |
Hikaye-i Hikkemiyye-i Mikromega |
Mağdurin, Atala, Telemak ve Hikaye-i Hikkemiyye-i Mikromega Fransızcadan tercüme yoluyla kazandırılmış eserlerdir. Muhayelat ise Tanzimat edebiyatı öncesinde Osmanlı geleneğinde var olan hikaye türündeki eserin ismidir.
20.Soru
”Hececi şiir geleneğinden olan şairin şiirlerinde 'sıkıntı', 'ölüm', 'bıkkınlık', 'ölüm karşısındaki çaresizlik' ve 'hoşnutsuzluk' gibi düşüncelere sıkça raslanır. Özellikle 'ölüm korkusu', ölümün günün birinde her şeyi yok edeceği ve bu durumda yaşamanın anlamsızlığı düşüncesi eserlerin de çokça işlenir. En bildik şiirlerinden biri Otuz Beş Yaş şiiridir.” Edebi özelliklerinden bahsedilen bu Cumhuriyet dönemi şairi kimdir?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Mahmut Şevket Esendal |
Melih Cevdet Anday |
Orhan Veli |
Cahit Sıtkı Tarancı |
Özellikle 'ölüm korkusu', ölümün günün birinde her şeyi yok edeceği ve bu durumda yaşamanın anlamsızlığı düşüncesi Tarancı'da Albert Camus'nün 'Saçma felsefesi'ni çağrıştırır. Hececi şiir geleneğinden olan Cahit Sıtkı Tarancı'nın şiirlerinde 'sıkıntı', 'ölüm', 'bıkkınlık', 'ölüm karşısındaki çaresizlik' ve 'hoşnutsuzluk' gibi izlekler sıkça karşılaşılan iz- leklerdir. En bildik şiirlerinden biri olan Otuz Beş Yaş şiiri de benzer iletileri veren şiirlerindendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ