Çağdaş Felsefe 2 Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Heidegger'in Ereignis kavramına ilişkin aşağıda verilenlerden hangileri doğrudur?

I. Gerisinde bir temel yoktur.

II. Öznenin kendi iradesiyle meydana getirdiği bir olaydır.

III. İlksel, orijinal sözü söyleyiş olayıdır.

IV. Varlıkla düşüncenin birbirini sahiplenmesi olayıdır.


Yalnız I

I ve II

II ve III

I, III ve IV

Hepsi


2.Soru

20. yüzyılda Husserl’in değer kuramını takip eden pek çok düşünür bu kuramı aşağıda verilen görüşlerden hangisine ciddi bir alternatif olarak görmüşlerdir?


Pozitivistizm

Kantçılık

Post modernizm

Rölativizme

Post pozitivistizm


3.Soru

Bergson'un "Evren Nedir?" sorusuna cevap aradığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Gülme

Düşünce ve Devingen

Sürem ve Eşzamanlılık

Ahlakın ve Dinin İki Kaynağı

Yaratıcı Tekamül


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Husserl’in etik anlayışına aykırıdır?


Değer bilgisi etiğin temelidir

Etik yalnızca doğru değerlendirmelerle ilgilenir

Değerlendirmelerimize duygular ve heyecanlar eşlik eder

Etik hem teorik hem normatif bir disiplindir

Etik eylemlerin temeli değerlendirmelerdir


5.Soru

Bergson Neo-Darwinciliğin kalıtımla bir bireyden diğer bireye aktarılanın bir tohumda arızi bir biçimde meydana gelen değişiklikler olduğunu ve doğal seçilimin hayatta kalmaya uygun olmayan içgüdüleri eleyeceğini kabul eder. Evrimin zaman aldığı fikrini de. Kabul etmediği şey nedir?


Evrimin bir hafızası olduğu fikrini 

Yaşamsal güdülerin basit bir birikim sonucunda meydana geldiği

Yaşam hamlesinin kendi sonuçlarının bir taslağını içinde taşıyan basit bir edim oluşunu

Bilinçdışı bir biçimde hissedilen bir hakikatin bilinçli bir ifadesi olmasını

Evrimin ürünleri olan organik varlıkları anlamak için de yaşamın yaratıcı etkinliğini sürem olarak düşünmeye ihtiyacımız olmasını


6.Soru

Bergson’a göre mistisizm ile ilgili olarak;

I. Mistik tecrübe tanrının temaşa edilmesinden ibaret değildir, yaratıcıdır; harekete, eyleme
dönüşür.

II.  Açık din söz konusu olduğunda yaratıcı heyecan bizi mistik deneyime götürür.

III. Kapalı ahlaktaki kısıtlamalara rağmen; açık ahlâk eğilmez kuralların, katı
ödev ve mecburiyetlerin ötesinde müstesna tecrübelere delâlet eder. 

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?


Yalnız I

I-III

I-II-III

II-III

Yalnız II


7.Soru

Husserl, kendini başkasının, başkasını ise kendi
yerine koyabildiği eşleşmeyle başkasını bir alter ego olarak kendi bilincine sunmaya ne ad verir?


Epokhe

Fenomenolojik redüksiyon

Eşsunum

Transandantal

Tekbencilik


8.Soru

I.   Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme

II.  Madde ve Hafıza

III. Yaratıcı Tekâmül

IV.  Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı

Yukarıdakilerden hangileri Bergson'un eserlerindendir?


I ve II

III ve IV

I, II ve III

II, III ve IV

I, II, III ve IV


9.Soru

Husserl’e göre aşağıdakilerden hangisi temel mantıksal kategorileri açıklığa kavuşturmamıza imkan veren süreçlerden biri değildir?


Deneysel süreçler

Görü edimi süreci

Zihinsel süreçler

Psikolojik süreçler

Mantıksal çözümleme süreçleri


10.Soru

Aşağıdakilerden hangileri Heidegger'in düşüncelerindendir?

I. Var olanın nasıl belirdiğini araştırmak için var olanın varlığını kurucu öğelerine çözümlememiz gerekir.

II. Varlığı anlama duygulanımlarla iç içe geçer.

III. Heidegger’e göre felsefe bilim değildir

IV. “Düşünce”, bilimsel faaliyetin aradığı kesinliğe benzer bir kesinlik aramaz.


Yalnız I

I ve II

I ve III

Yalnız IV

Hepsi


11.Soru

Heidegger'in dasein kavramına ilişkin aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

I.Dasein’ın varlığının temel hali “dünyada olma”dır. 

II. varlığı anlayan, varlığın anlamı sorusunu soran bir
varolan olarak diğer varolanlardan ayrılır. 

III.Dasein analitiği dediğimiz girişimin bir başka adı da Egzistansiyal Analitik’tir. 

IV.Dasein’ın dünya içre olanlarla ve başka Dasein’larla ilişkisinin, onlara yönelişinin ontolojik temeli “ilgi”dir


I ve II

I ve III

III ve IV

I, II ve IV

Hepsi


12.Soru

Bergson'un felsefi görüşleri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


Metafiziğe yönelir.

Sürem olarak zamana yönelir.

Bilincin verilerini araştırma konusu haline getirir.

Pozitif bilimlere yönelir. 

Herbert Spencer’ın evrimciliğinde çağdaş biyolojinin
gelişimine uygun bir doğa felsefesi bulduğuna inanır.


13.Soru

Husserl’e göre fenomenolojik redüksiyon aşağıdakilerden hangisini askıya almaz?


Doğal tavra ait bilgiler

Bilincin yaşantısında beliren dünya

Dünyanın varolduğu inancı

Sağduyuya ait bilgiler

Bilimlerin doğru kabul ettiği bilgiler


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bergson'un "sürem" ile ilgili fikirlerini yansıtmaz?


“Sürem” fikrini “hafıza” ile ilişkilendirir.

Sürem bilinçteki her anın onun ardından gelen anla bütünselleştiği bir harekettir.

Süremdeki bir an yok olmaz, onu takip eden anda erir.

Sürem” fikrinde yalnızca “süreklilik”, “varlıkta devam etme” anlamları bulunur.

Sürem hem özdeş hem de değişken varlığın adıdır.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi fenolojik yöntemin keşfi içerisinde yer alan fenomenolojik redüksiyon kavramını ifade eder?


Duygusal olmayan varlıkların zihinde görülebileceği

Saf mantığın nesnel bilgisine sahip olabileceği

Gündelik hayatımızda içinde bulunduğumuz doğal tavrın aşılması, düşünümsel bir tavıra geçilmesi anlamına gelir.

Algı yoluyla bilincimde beliren maddi ve fiziksel bir şeyin gerçek olabileceği

Nesnel olarak bilinç yaşantılarına geri dönülebileceği


16.Soru

Husserl’e göre aşağıdakilerden hangisi yaşam dünyası ile bilimin nesnel dünyası arasındaki ilişkiyi anlamak için gereklidir?


Bilimlerin mantıksal yapısını açıklamak

Mantıksal yapının deneyimde önşekillenmesini açıklamak

Yargılarımızın psikolojik temellerini açıklamak

Zihinsel ve tinsel gerçekliği açıklamak

Deneyimin mantıksal yapısını açıklamak


17.Soru

Temsil terimiyle ilgili hangi ifade yanlıştır?


Temsil terimi bilincimizin gerçekliğe ilişkin tasavvurlarını anlatmak için kullanılır.

Temsile dayanan zihin kuramlarına göre zihnimiz düşünceler, kavramlar, algılar, duyumlar, kurallar, şemalar, imgeler ve fantezilerle doludur.

Bir temsilin semantik bazı özellikleri vardır.

Realist kavrayış da temsile dayanmaktadır.

Madde idealist bir biçimde kavrandığı zaman temsile indirgenir.


18.Soru

Heidegger’in “bizim kendisi olduğumuz varolan”a verdiği ada ................................. denir.

Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?


Ereignis

Aletheia

Araçsallaştırma

Kategorik Görü

Dasein


19.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi Husserl'in etik üstüne 1908-1914 yılları arasında verdiği derslerin derlemesidir?


Etik ve Değer Kuramı Üzerine Dersler

Deneyim ve Yargı

Avrupa Bilimlerinin Krizi

Aşkın Fenomenoloji

Ideen 2


20.Soru

Bergson; "yaşamın özdeşliği tüm varolanların aynı amaca yönelmesiyle sağlanmaz, bir itkiden kaynaklanır" düşüncesini nasıl adlandırır?


Sürem

Evrim

Hayat hamlesi

Neo-Lamark

Seçilim