Çağdaş Felsefe 2 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 11 Soru1.Soru
I. Kapalı ahlak tüm insanlığa açık değildir.
II. Kapalı ahlakın sebebi insanların da diğer canlılar gibi bir topluluğa ihtiyaç duymasıdır.
III. Kapalı ahlakın kuralları son derece sıkıdır ve bireylerden tam bir itaat bekler.
IV. Kapalı ahlak evrenseldir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Bergson'un kapalı ahlak anlayışını ifade etmektedir?
Yalnız II |
I-III |
I-II-III |
II-IV |
Yalnız III |
Bergson'un kapalı ahlak anlayışı evrensellik ile ifade edilmeyen bir toplum içindeki katı kuralların eseridir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bergson'un Yaratıcı Tekamül adlı eseri ile ilgili değildir?
Ben neyim sorusunu ele alır. |
"Sürem” kavrayışı onun “yaratıcı tekâmül” anlayışını derinden etkiler. |
"Bütünün tabiatı benimkiyle aynıdır” önermesine sahiptir. |
Oluş düşüncesi hayattan başlayarak tüm evrene ve hatta zekânın alanı olan maddeye yayılır. |
Neo-Darwinizmin mekanikçiliği ile Neo-Lamarkçılığın |
Bergson’un Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme’de “Ben neyim?” sorusuna bir yanıt vermeyi hedefler. Diğer seçenekler "Yaratıcı Tekamül" ile ilgiliir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
3.Soru
Husserl’e göre fenomenolojik redüksiyon hangisini askıya almaz?
Sağduyuya ait bilgiler |
Bilimlerin doğru kabul ettiği bilgiler |
Doğal tavra ait bilgiler |
Bilincin yaşantısında beliren dünya |
Dünyanın varolduğu inancı |
Bilincin yaşantısında beliren dünya
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Martin Heidegger'e ait eserlerden biridir?
Varlık ve Zaman |
Varlık Hakkında Ontolojik Araştırmalar |
Varolanın Birçok Anlamı Hakkında |
Kapital |
Mantık Bilimi |
Heidegger 1923 yılında Marburg Üniversitesi tarafından kadrosuz profesör olarak ders vermeye davet edilir. 1927’de Varlık ve Zaman’ın yayınlanmasıyla doçentliğe yükseltilir.
5.Soru
Yazgıyı bir adresten bir başkasına yollanan ve alıcısına ulaşana dek birçok kez açılıp okunmuş bir mektuba benzeten düşünür hangisidir?
Aristoteles |
Platon |
Dilthey |
Heidegger |
Husserl |
Yazgı bir adresten bir başkasına yollanan ve alıcısına ulaşana dek birçok kez açılıp okunmuş bir mektuba benzer. Böyle bir anlatı kurarak Heidegger felsefeye özünde Eski Yunan kökenli bir kimlik kazandırmaktadır. Ancak felsefenin Eski Yunanlı olduğunu söylemek Heidegger için felsefenin Batılı veya Avrupalı olduğunu söylemektir.
6.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Bergson'un Madde ve Hafıza adlı eserinde bireyin anılarının geçmişten günümüze akışkanlık gösterdiği durum ile ilişkilidir?
Madde ile ilişkinin algı tarafından kuruluyor olması |
İmge şeyden az, temsilden fazlasıdır. |
Beyin maddi dünyanın parçasıdır, maddi dünya beynin bir parçası değilir. |
Sezgi temsil edici değildir. |
Hafıza sivri ucu aşağıya bakan bir konidir. |
Hafıza’da hafızayı bir düzlemde sivri ucu aşağıda duran bir koniye benzetir. Düzlem benim evrenimi simgeler, koninin ucu algılayan ve eyleyen bedenimi, koninin havada duran geniş zemini ise en eski anılarımı. Onun altında yeri şimdiden uzaklığına göre belirlenmiş çeşitli geçmiş bölgeleri vardır. Koni baş aşağı durduğu için bu anılar kendiliğinden şu andaki algıma doğru hareket etmekte, ona doğru ilerlemektedir.
7.Soru
Ereksellik ne anlama gelmektedir?
tüm varolanların aynı amaca yönelmesidir. |
bir olayın neden meydana geldiğini sebep sonuç ilişkilerine veya kurucu süreçlere atıfla açıklar. |
Doğada insan eylemlerindekine benzer bir amaç, bir nihai erek olduğunu savlar. |
Evrenin statik bir bütünlüğüdür. |
insanlık durumunun ötesini düşünme gerekliliğidir. |
Ereksellik ise doğada insan eylemlerindekine benzer bir amaç, bir nihai erek olduğunu savlar. Bu erek doğaya dışsal veya içsel olarak düşünülebilir.
8.Soru
Yaratıcı Tekâmül’de Bergson ne yapmaya çalışır?
İlkin oluşu bilinçte düşünür daha sonra oluş düşüncesini hayattan başlayarak tüm evrene ve hatta zekânın alanı olan maddeye de yayar. |
"Zekâ” (intelligence) ile “sezgi” (intuition) arasında yapılan ayrımı ele alır |
Neo-Darwinizmin mekanikçiliği ile Neo-Lamarkçılığın erekselciliği arasında bir üçüncü yol bulmaya çalışır |
Kozmolojiye uzanır. |
Zamanı nedensellik ilişkisine dayanarak anladığımız tezini geliştirir |
Yaratıcı Tekâmül’de Bergson Neo-Darwinizmin mekanikçiliği ile Neo-Lamarkçılığın
erekselciliği arasında bir üçüncü yol bulmaya çalışır
9.Soru
Bergson’un aşağıdaki hangi eseri Yaratıcı Tekâmül’de geliştirilen biyoloji modelli metafiziğe ait fikirlerle özellikle de evrim fikriyle devamlılık içinde bulunur?
Madde ve Hafıza |
Yaratıcı Tekâmül |
Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı |
Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme |
Sürem ve Eşzamanlılık |
Bergson’un Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı başlıklı eseri Yaratıcı Tekâmül’de geliştirilen biyoloji modelli metafiziğe ait fikirlerle özellikle de evrim fikriyle devamlılık içinde bulunur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dasein’ın analitiğinin sonuçlarından biri değildir?
Varlığın kapısının açıldığı bir varolandır |
Başka varolanlarla ilişki kurabilir |
Varlığının temel hâli “dünyada olma”dır |
Varlığının birliğini kuran “ilgi”dir |
Kurucu öğelerinden biri ölüme doğru olmaktır |
Heidegger’ e göre etik meseleler varlık düşüncesinden ayrılamaz. Onun için önemli olan insanın
araçsallaştırıldığı bu çağdan başka bir çağa sıçrayıp sıçrayamayacağını bilmektir. Bu sıçrama
varolanlarla yeni bir ilişki kurma imkânını doğurabilir.
11.Soru
“Bergson’a göre “…………” meydana gelenin radikal anlamda yeniliğini ve öngörülemezliğini ifade eder. Zaten bu yüzden Bergson ona “yaratıcı” sıfatını layık görür.”
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Dünya |
Zihin |
Bilinç |
Sezgi |
Evrim |
Bergson’a göre “evrim” meydana gelenin radikal anlamda yeniliğini ve öngörülemezliğini ifade eder. Zaten bu yüzden Bergson ona “yaratıcı” sıfatını layık görür.