Çağdaş Felsefe 2 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 9 Soru1.Soru
Sartre Varlık ve Hiçlik’e “kendi-için-varlık” (être-pour-soi) ile “kendinde-varlık” (être-en-soi) arasında bir ayrım yaparak başlar. “Kendi-için-varlık” terimiyle kastedilen nedir?
Zeka |
Tanrı |
İnsan |
Özne |
Bilinç |
Sartre Varlık ve Hiçlik’e “kendi-için-varlık” (être-pour-soi) ile “kendinde-varlık” (être-en-soi) arasında bir ayrım yaparak başlar. “Kendi-için-varlık” terimiyle kastedilen “bilinç”tir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sartre'a göre kaynaşmış grubun özelliklerindendir?
Toplumsallığı kuran topluluktur. |
Kaynaşmış gruplarda bireyler edilgendirler. |
Bu gruplarda bireyler arasında doğrudan bir ilişki yoktur. |
Bu gruplar bireylerin kendi etkinliğiyle, bilinçli yönelimiyle kurulmuştur. |
Bu gruplarda bireyler kendilerini bir çoğunluğun bir parçası olarak görmezler. |
Özgür bir toplum nasıl kurulur ve varlığını sürdürebilir? Sartre bu soruya yanıt verirken iki temel toplumsallık çeşidinden söz eder: “Dizi” ve “kaynaşmış grup”. Toplumsallığı kuran topluluk dizidir, toplumsal özgürleşme ise kaynaşmış grup praksisi sayesinde meydana gelir. Dizisel topluluklarda bireyler edilgindirler; kaynaşmış gruplarda ise etkin ve kurucudurlar. Dizisel bir toplulukta bireyler arasında doğrudan bir ilişki yoktur, bireyler diziyi doğrudan kurmamışlardır. Aynı otobüse binmek için durakta bekleyen insanlar, aynı gazeteyi okuyan veya aynı radyo programını dinleyen kişiler Sartre’a göre bir dizisel bir topluluk oluştururlar. Bu topluluk içindeki bireyler kendilerini bir çoğulluğun veya topluluğun bir parçası olarak tanımlamazlar; bir gazeteyi okumak, şehir merkezine giden otobüsü beklemek gibi kendi tekil deneyimleri dolayısıyla kendilerini o topluluğun içinde bulurlar. Yaşamımız boyunca farklı dizisel topluluklara dâhil olur ve onlardan koparız. Başka deyişle, kişisel varoluşumuzun zemininde bu tür bir toplumsallık boyutu hep vardır. Kaynaşmış grup ise bireylerin kendi etkinliğiyle, bilinçli yönelimiyle kurulmuştur. Kaynaşmış grubun en belirgin özelliği, onu oluşturan bireylerin ortak bir amacı gerçekleştirmek için ortak bir eylem içinde bir araya gelmiş olmalarıdır. Dahası, bu bireyler kendilerini bir çoğulluğun parçası olarak, ortak bir eylemin öznesi olarak tanımlarlar. Doğru cevap D'dir.
3.Soru
I. Descartes
II. Leibniz
III. Spinoza
IV. Popper
Yukarıdaki isimlerden hangisi hem uzamlı varlıkta hem de ruhta sonsuz ile sonlu arasındaki ilişkiyi kurmanın bir yolunu aramıştır?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
Yalnız IV |
I, II ve III |
Yalnızca Ortaçağ filozofları değil, Descartes, Spinoza ve Leibniz gibi modern felsefenin rasyonalist kolu da, hem uzamlı varlıkta hem de ruhta sonsuz ile sonlu arasındaki ilişkiyi kurmanın bir yolunu ararlar. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Sartre'yi Fransız edebiyat gündemine taşıyacak olan 1938’de yayınladığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Bulantı (La nausée) adlı romanıdır. |
Sarsıntı (La nausée) adlı romanıdır. |
Derinlik (La nausée) adlı romanıdır. |
yalnızlık (La nausée) adlı romanıdır. |
Rüzgar(La nausée) adlı romanıdır. |
Sartre'yi Fransız edebiyat gündemine
taşıyacak olan eseri 1938’de yayınladığı Bulantı (La nausée) adlı romanıdır.
5.Soru
1950’lerde Sartre hangi akımının kurucusu ve savunucusu olarak tanınır?
Aristoculuk Akımı |
Varoluşçuluk Akımı |
Ampirizm Akımı |
Deizm Akımı |
Fatalizm Akımı |
1950’lerde Sartre varoluşçuluk akımının kurucusu ve savunucusu olarak
tanınır.
6.Soru
Différance kavramı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Derrida tarafından ortaya atılan bir kavramdır. |
Mevcudiyeti ve yokluğu önceler. |
Yarı-transandantal bir kavramdır. |
Benzerliklerin ürünü olarak da bilinmektedir. |
Hem nesneye hem de özneye önceldir. |
Derrida bu hareketi farkların bir oyunu olarak düşünür, ona différance adını verir. Yalnızca konuşmanın değil, dünyanın anlamlılığını da kuran bu oyundur. O, hem özneye hem de nesneye önceldir. Hem nesnenin kuruluşu hem de öznellik bu temelsiz temele işaret eder. O hâlde burada “oyun” yarı-transandantal bir kavramdır, mevcudiyeti ve yokluğu, özneyi ve nesneyi önceler. Derrida, “Metnin dışı yoktur” önermesini bu yüzden kurar. Bu cümle popülerkültürde “post-modernizm” terimiyle anılan şeyi tarif etmede kullanılmıştır. Bazı avant-garde sanatsal yaklaşımların cazip bulduğu, muhafazakâr yaklaşımların ise
görececilikle ve nihilist olmakla eleştirdikleri “Aslolan oyundan ibarettir.” genellemesi de buna dayanır.
7.Soru
''Toplum sözleşmesini bilfiil meydana getiren edimler, bir hak transferi (Hobbes), bir haktan vazgeçiş (Locke), kendini bir bütüne verme (Rousseau) gibi, aslında tarihsel olarak hiçbir zaman gerçekleşmemiş olayları belirtirler.'' Derrida'nın bu eleştirisi ne üzerinedir?
Performatif edimler |
Pasif toplumlar |
Otoriteyi kutsayan toplumlar |
Liberal toplum sözleşmesi kuramları |
Merkeziyetçi yönetimi benimseyenler |
Derrida, liberal toplum sözleşmesi kuramlarını da eleştirir: Toplum sözleşmesini bilfiil meydana getiren edimler, bir hak transferi (Hobbes), bir haktan vazgeçiş (Locke), kendini bir bütüne verme (Rousseau) gibi, aslında tarihsel olarak
hiçbir zaman gerçekleşmemiş olayları belirtirler. Olmamış olanın bu beyanı sayesinde, olanı meşrulaştırabilecek bir düzen, dil düzleminde ortaya çıkar. Doğru yanıt D şıkkıdır.
8.Soru
Levinas kimin düşüncesine hayranlık duymaktadır?
Kant |
Mill |
Aristoteles |
Husserl |
Heidegger |
Levinas Heidegger düşüncesine hayranlık duymaktadır. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Sartre varlıkbilimsel yaklaşımı düşünsel güzergâhının çeşitli uğraklarında geliştirmektedir, bu güzergâha birliğini veren temel sorun nedir?
özgürlük |
özgürlüğün olgusallıkla ilişkisi |
olgusallık |
Yönetimsellik |
aşkınlık |
Sartre varlıkbilimsel yaklaşımı düşünsel güzergâhının çeşitli uğraklarında geliştir- mektedir, bu güzergâha birliğini veren temel sorun özgürlüğün olgusallıkla ilişkisi sorunudur.