Çağdaş Felsefe 2 Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İlksel veya kökensel varlık deneyimlerini çarpıtan tarihsel yorumların devre dışı bırakılarak veya ayıklanarak bizi öncel varlık anlayışının, radikal farklılığı, başkalığıyla karşılaştırmayı amaçlamasına ne ad verilir?
Destrüksiyon |
Nihilizm |
Pozitivizm |
Materyalizm |
Epistomoloji |
Destrüksiyon ilksel veya kökensel varlık deneyimlerini çarpıtan tarihsel yorumların devre dışı bırakılarak veya ayıklanarak bizi öncel varlık anlayışının, radikal farklılığı, başkalığıyla karşılaştırmayı amaçlar.
2.Soru
“Her bilinç bir şeyin bilincidir.” sözü bilincin hangi en genel karakterini ya da işlevini vurgulamaktadır?
Yönelimsellik |
Doğrulama |
Görü |
Anlam verme |
Nesneleştirme |
Yönelimsellik
3.Soru
''Son on yılda edebiyat ve felsefe alanında, Emmanuel Levinas, Georges Bataille, Michel Foucault, Sigmund Freud, Edmund Husserl, Edmond Jabes, Antonin
Artaud gibi figürler üstüne yazılmış makaleleri bir araya getiren bir derlemedir.'' özellikleri verilen Derrida eseri hangisidir?
Fenomen ve Grammatolojiye Dair |
Ses ve Fenomen |
Yargılama Fakültesi |
Bağışlamak |
Yazı ve Fark |
Yazı ve Fark son on yılda edebiyat ve felsefe alanında, Emmanuel Levinas, Georges Bataille, Michel Foucault, Sigmund Freud, Edmund Husserl, Edmond Jabes, Antonin Artaud gibi figürler üstüne yazılmış makaleleri bir araya getiren bir derlemedir. Doğru yanıt E şıkkıdır.
4.Soru
Heidegger’e göre çağın en önemli sorunu nedir?
Etik meselelerin varlık sorunundan ayrı düşünülmesi |
Araçsal aklın her şeye egemen olması |
Sanata olması gerekenden az yer verilmesi |
Her şey fayda açısından değerlendirilmesi |
Varolanların ne ise o olmalarına izin verilmemesi |
Bu çağın asıl sorunu araçsal aklın hâkimiyetini kurması, her şeyin araçsallaştırılması mıdır?
Her şeyin faydaya tabi olarak değerlendirilmesi midir? İlginç olan bir nokta Heidegger’in hiçbir şeyin tamamen araçsallaştırılamayacağını düşünmesidir.
5.Soru
Sartre hangi eserinde çocukluk yıllarını anlatır?
Sözcükler |
İmgelem |
Bulantı |
Çıkış Yok |
Sinekler |
Sözcükler (1963) Sartre’ın çocukluk yıllarını anlatır. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Sartre’a göre “yönelimsellik” nedir?
Kendi içinde bir ilişki |
Varlık içinde varlık |
Fenomenolojik bir sorun |
Bilincin dışa doğru hareketi |
Toplumsal özgürlüğün imkanları |
Sartre’a göre “yönelimsellik” bu eski sorunu ortadan kaldıran yepyeni bir başlangıç olarak görülmelidir. Yönelimsellik, bilincin dışarı doğru hareketi, yani “aşkınlık” tır.
7.Soru
- Fonosantrisizm
- Etnosentrizm
- Kültürel rölativizm
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Derrida'nın metafiziğe getirdiği eleştiri başlıklarındandır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Metafizik söz ile yazıyı bir karşıtlık ilişkisi içinde ele alır, yazıyı yetersiz ve tehlikeli ila^n eder. Derrida bu tavra “logosmerkezcilik” adını verir. Logosmerkezcilik aynı zamanda, bir sesmerkezciliktir (fonosantrisizm). Metafiziğin yazı türlerini kıyasladığında her zaman fonetik yazıyı yüceltmesinde de açığa çıkar bu. Logosmerkezcilik bir etnomerkezcilik, bir Avrupamerkezcilik de olagelmiştir. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Sartre somut yaşam tecrübelerini çözümleyebilmek için felsefe yaptığını düşünür ve en ilgi çekici, en parlak felsefi çözümlemeleri de ..........ilişkindir.Cümlede boş kalan yeri en uygun hangi kelime doldurur?
somuta |
yalına |
olaya |
kolaya |
dünyaya |
Sartre somut yaşam tecrübelerini çözümleyebilmek için felsefe yaptığını düşünür ve en ilgi çekici, en parlak felsefi çözümlemeleri de somuta ilişkindir.
9.Soru
Levinas’ın düşüncesinin güzergâhı ilk kez aşağıdakilerden hangisiyle karşımıza çıkmaktadır?
Doğurganlık |
Aşkınlık |
Sonsuzluk |
Bütünlük |
Türlülük |
Levinas’ın düşüncesinin güzergâhı ilk kez 1935’te karşımıza çıkan aşkınlık sorusunun yeniden sorulması ve ona çeşitli yollardan yanıtlar aranması çerçevesi içine yerleştirilebilir.Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Derrida'nın felsefesiyle ilişkilendirilemez?
Differance |
Dekonstrüksiyon |
Post-yapısalcılık |
İlavesellik |
Doğa üzerine |
Diğer tüm şıklar Derrida'nın ya bizzat ortaya attığı kavramlardır ya da o kavramlar kendisinden sonra bilirnirlik kazanmıştır,ancak Derrida'nın doğa üzerine diye bir makale ya da çalışması yoktur.
11.Soru
Levinas’a göre Batı felsefesi nedir?
Eski yunan yaşam tarzı |
Eski Yunandan kalma dini gelenekler |
Ortaçağda Hıristiyanlığın geleneği |
Ortaçağ yaşam tarzı |
Eski Yunan geleneği ile Yahudi-Hıristiyan geleneğinin birbiriyle karşılaşmasının tarihi |
1950’lerde yazdıkları Levinas’ın Batı felsefesini, Eski Yunan geleneği ile Yahudi-Hıristiyan geleneğinin birbiriyle karşılaşmasının tarihi oluşarak düşündüğünü gösterir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Sonluluk tüm varolanla ilişkinin koşulu haline gelir' cümlesi aşağıdaki hangi eserle ilişkilidir?
Kaçış üzerine. |
Zaman ve başka. |
Bütünlük ve sonsuz. |
Kefaret yıldızı. |
Varlık ve zaman. |
Varlık ve zaman. Cevap E'dir.
13.Soru
Jacques Derrida hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Derrida siyasal olaylar üzerine doğrudan konuşmak yerine siyasetin ve etiğin temellerini, bu temellere ait kökensel deneyimleri ele alarak düşünür. |
Derrida Batı metafiziğinin dekonstrüksiyonuna karşı çıkmasıyla tanınmaktadır. |
Derrida' nın felsefi düşüncesinin en çok feminizm ve antropoloji alanlarını etkilediği bu nedenle felsefi düşüncesinin bu alanlarla eşitlendiği görülmektedir. |
Derrida felsefenin herkesin hakkı olamayacağını, belli bir kesime ait olacağını belirtmiştir. |
Derrida felsefi yolculuğunun başında, varoluşçuluğa, fenomenolojiye ve yapısalcılığa yakın duruşuyla tanınmaktadır. |
Derrida felsefi yolculuğunun başında, varoluşçuluğa, fenomenolojiye ve yapısalcılığa karşı mesafe almıştır.Bu mesafenin kendisine özgü tarafı “Batı metafiziğinin dekonstrüksiyonu” girişimi içinde açığa çıkar. Dekonstrüksiyonun psikoloji, edebiyat, kültürel araştırmalar, dilbilim, feminizm, sosyoloji ve antropoloji alanlarında önemli bir etkisi olmuştur. Elbette bu disiplinler her zaman felsefeden beslenirler, fakat dekonstrüksiyonun özellikle ilgi çekici olmasının sebebi onun geleneksel felsefenin kapanışını kırması, felsefi düşünümü dışarıya, “felsefi olmayan”a açıyor olmasıdır. Dekonstrüksiyonun bu yaygın etkisi aynı zamanda da dekonstrüksiyonun tek olmadığını gösterir. Bu pratiklerin hepsi Derrida’nın düşüncesinden ilham almış olabilirler ama bu durum, Derrida’nın felsefi düşüncesiyle bunları birbirine eşitlemeyi gerekçelendirmez. Derrida felsefe yapmanın herkesin hakkı olması için çalışmış, Güney Afrika’daki apartheid politikalarına, totaliter rejimlere, düşünceye sansüre, Fransa’nın göçmen politikalarına karşı mücadele etmiştir. Fakat tercihi siyasal olaylar üzerine doğrudan bir biçimde konuşmak değildir. O, siyasetin ve etiğin temellerini, bu temellere ait kökensel deneyimleri ele alarak düşünür. Böylece çağının politik
olaylarına tepki verir.
14.Soru
Derrida'nın felsefesinin güzergahını belirlemesinde etkili olan filozof kimdir?
Foucault |
Deleuze |
Heidegger |
Levinas |
Artaud |
Derrida’nın neden dekonstrüksiyon gibi bir stratejiyle ortaya çıktığını anlamak
için onun Heidegger’le ilişkisini dikkate almak gerekir. Heidegger’in varlık tarihine ilişkin saptamaları, 1930’larda metafiziğin kapanışına vurgu yapması, metafiziği destrüksiyona tabi tutma gereğinden söz etmesi, düşüncenin böylece metafizik varsayımlardan serbest kalabileceği yeni bir çağa girebileceğimiz umudunu taşıması, Derrida’nın dekonstrüksiyonu icadına ilham kaynağı olmuştur.Doğru yanıt C şıkkıdır.
15.Soru
Dekonstrüksiyon ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenebilir?
Dekonstrüksiyon yalnızca sosyologlar tarafından sahiplenilir. |
Dekonstrüksiyon, tüm fen bilimcileri tarafından ele alınır. |
Dekonstrüsiyona, tüm felsefe eserleri tabi tutulur. |
Dekonstrüksiyonun arkeoloji alanına önemli etkisi olmuştur. |
Dekonstrüksiyon Şiddetin Eleştirisi adlı eserle ayrıntılı açıklanmaya çalışılmıştır. |
Dekonstrüksiyon yalnızca felsefeciler tarafından değil, çok geniş bir yelpaze içinde, neredeyse tüm sosyal bilimler, sanat disiplinleri ve aydın çevreler tarafından sahiplenilmiştir. İlk önce Amerika’da ses getirmiş, oradan tüm dünyaya yayılarak çeşitli dekonstrüksiyon pratiklerinin ilham kaynağı olmuştur. 1980’lerde üniversite kampüslerinde moda akımdır, edebiyat ve felsefe eserleri dekonstrüsiyona tabi tutulur, mimarların da bu akıma eklenmesiyle simetriyi göz ardı eserler tasarlanmaya başlanır. Dekonstrüksiyonun psikoloji, edebiyat, kültürel araştırmalar, dilbilim, feminizm, sosyoloji ve antropoloji alanlarında önemli bir etkisi olmuştur.
16.Soru
Sartre ilk felsefi eserini kaç yılında vermiştir?
1938 |
1934 |
1940 |
1950 |
1954 |
Sartre ilk felsefi eserini 1934’te Husserl’den aldığı “yönelimsellik” kavramını yorumlamak suretiyle verir. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
Levinas’ın “Bilinç neyle karşılaşırsa karşılaşsın, karşılaşmanın terimlerini kendisi koyuyorsa, olsa olsa kendisiyle karşılaşır.” düşüncesi hangi düşünceye yöneltilmiş bir eleştiri olamaz?
Kant’ın eleştirel felsefesine |
Alman idealizmine |
Husserl fenomenolojisine |
Yahudi Talmud geleneğine |
Eski Yunan geleneğine |
Ontoloji bu yüzden aynının özgürlüğünü pekiştirir, başkayı ortadan kaldırır veya aynıya indirger. Husserl “Şeylerin kendisine gidelim.” demişti, ama beliriş varlığın anlaşılmasıyla dolayımlanıyorsa hiçbir şey kendisinden itibaren, olduğu gibi belirmez, şey bize bizim onu anladığımız gibi görünür. Bilinç neyle karşılaşırsa karşılaşsın, karşılaşmanın terimlerini kendisi koyuyorsa, olsa olsa kendisiyle karşılaşabilir.
18.Soru
1947-48 yıllarında yayınlanan' Zaman ve Başka' eseri aşağıdakilerden hangisine yanıt arayan bir eserdir?
Konukseverlik. |
Aşkınlık. |
Sonsuzluk. |
Özdeşleşme. |
Bütünlük. |
Aşkınlık. Cevap B'dir.
19.Soru
Yönelimsellik, bilincin dışarı doğru hareketi, yani “aşkınlık” tır.
“şaşkınlık” |
“taşkınlık” |
“aşkınlık” |
“kaçkınlık” |
“fazlalık” |
Yönelimsellik, bilincin
dışarı doğru hareketi, yani “aşkınlık” tır. Onun sayesinde biz dünyada, güneşin
altında, yolun kıyısında, tozun toprağın içinde, dışarıdayızdır.
20.Soru
Levinas hangi eserinde aşkınlık sorusunun cevabını yeniden aramaya başlamıştır?
Levinas Zaman ve Başka |
Olmaktan Başka Türlü’nün Bütünlük ve Sonsuz |
Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde |
Zaman ve Başka ve Varoluştan Varolana 1935’te Kaçış Üzerine |
Kaçış Üzerine |
Levinas bulduğu çözümden tatmin olmamış olsa gerektir ki 1974’te Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde’de aşkınlık sorusunu bu kez yeniden ele alır. Bu kez veludiyet tecrübesi gözden tamamen kaybolmuştur. Bunun sebebi bazı yorumculara göre çocuğumla ilişkinin başkasıyla fazlaca özdeşlemeyi getiriyor olmasıdır.Doğru cevap C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ