Çağdaş Türk Romanı Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işçi romanıdır?
Teneke |
Bizim Köy |
Köyün Kanburu |
Bereketli Topraklar Üzerinde |
Yılanların Öcü |
Bereketli Topraklar Üzerinde işçi romanıdır.
2.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi biyografik romanın temsilcilerinden değildir?
Namık Kemal |
Hıfzı Topuz |
Zeynep Oral |
Burçak Çerezcioğlu |
Ayşe Kulin |
Namık Kemal biyografik romanın temsilcilerindedir . Hıfzı Topuz, Zeynep Oral, Burçak Çerezcioğlu, Ayşe Kulin, biyografik romanın en güçlü temsilcilerindendir.
3.Soru
“Hidayet romanları” kavramı aşağıdaki gelenekçi roman kesit veya tarzlarından hangisine aittir?
İslami Roman |
1950’ler |
1960’lar |
1970’ler |
1980 ve sonrası |
“Hidayet romanları” kavramı gelenekçi roman kesit veya tarzlarından İslami Romana aittir.
4.Soru
Türk edebiyatında biyografi türündeki ilk örneği kim yazmıştır?
Hasan Âli Yücel |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Hüseyin Nihal Atsız |
Mahmut Şevki Esendal |
Türk edebiyatında biyografi türünde asıl ilk örnek, Hasan Âli Yücel’in (1897-1963) yazdığı Goethe: Bir Dehanın Romanı (1932) başlığını taşır. Romanın ön sözünde Yücel, bu romanın bir hayranlık duygusundan doğduğunu açıklar. Goethe’ye ve onun düşüncelerine olan hayranlığı Yücel’e bu romanı yazdırmış olmalıdır. İlk biyografik romanın, konusunu kendi tarih, kültür ve sanat dünyamızdan almamış olması ilgi çekicidir.
5.Soru
Gelenekçi Romanın doğuşuyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Tek partili dönem büyük katkı sağlamıştır. |
Bu doğuşa romanlar öncülük etmiştir. |
Batılaşmayı hiç sorgulayan olmamıştır. |
Modern hayat yok olma eğilimine geçmiştir. |
Modern ile geleneksel sentezlenmiştir. |
Sadece modern veya tarzı benimseyenler olduğu gibi bu iki eğilimi sentezleyip özümseyen bir anlayışta gelişmiştir. Tek parti dönemi bu doğuşun önünde bir engel oluşturmuştur. İlk örnekler şiir biçiminde olmuştur. Doğuş sürecinin temel motifi Batılı hayat tarzının sorgulanması olmuştur. Modern hayat yok edilmekten çok gelenekse hayatı tanıması beklenmiştir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tarık Buğra’nın eserlerinden biri değildir?
Osmancık |
Üşüyen Sokak |
Dönemeçte |
İbiş’in Rüyası |
Yağmur Beklerken |
Gelenekçi romanın ilk nitelikli örnekleri, Tarık Buğra’nın kalem ürünleridir. Buğra, Küçük Ağa, İbiş’in Rüyası, Firavun İmanı, Dönemeçte, Gençliğim Eyvah, Yağmur Beklerken, Osmancık gibi romanlarıyla Türk toplumunun geleneksel değerlerine bağlı bir yazar kimliği sergiler.
7.Soru
Öyküleme ve betimleme tekniklerini kullanarak gerçek kişileri roman kurgusu içinde anlatan metinlere ne ad verilir?
Biyografik roman |
Kültürel roman |
Deneme |
Serbest roman |
Dönüşsel roman |
Öyküleme ve betimleme tekniklerini kullanarak gerçek kişileri roman kurgusu içinde anlatan metinlere edebî biyografi ya da biyografik roman denir.Biyografik romanlarda gerçek kişilerin ruhsal ve fiziksel özellikleri, duyguları, düşünceleri, davranışları, alışkanlıkları, tavır alışları, tepkileri, hayata bakışları, dünya görüşleri, giyinişleri başta olmak üzere gibi pek çok değişik özellikleri ayrıntılı olarak verilir. Söz konusu ünlü kişilerin bir bakıma portresi çizilir.
8.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde Cumhuriyet döneminde yetişen ve eser veren kadın yazarlarımızdan değildir?
Şükûfe Nihal Başar (1896 - 1973) |
Güzide Sabri Aygün (1886 - 1946) |
Halide Nusret Zorlutuna (1901 - 1983) |
Müfide Ferit Tek (1892 - 1971) |
Fatma Aliye Hanım (1864 -1936) |
Fatma Aliye Hanım tanzimat dönemi yetişen ve sonrası eser veren kadın yazarlarımızdandır.
9.Soru
“Daha önce Ölmüş Bir Kadının Evrâk-ı Metrukesi” romanıyla ünlenen ve sonra “Hicran Gecesi”, “Necla”, “Mâzî’nin Sesi” adlı eserleri veren yazarımız kimdir?
Güzide Sabri Aygün |
Şükûfe Nihal |
Pınar Kür |
Adalet Ağaoğlu |
Halide Edip Adıvar |
Güzide Sabri (Aygün) “Daha önce Ölmüş Bir Kadının Evrâk-ı Metrukesi (1905) romanıyla ünlenen Güzide Sabri’nin Hicran Gecesi (1930), Necla (1941) adlı romanında, genç kızların sıkıntı, acı aşk ve aldatma ile dolu dünyaları dikkatlere sunulur. Son romanı Mâzî’nin Sesi (1944), genç ve güzel bir kız olan Feriha’nın hatıra defteri biçiminde oluşturulmuştur.
10.Soru
“Bu romanında 1950’li yıllarda Urfa’ya gelin giden üniversite eğitimi görmüş, İstanbullu bir kızın mistik özellikler taşıyan bu uzak yurt köşesinde mizaç ve dünya görüşleri bakımından anlaşamadığı kocası ile duygusal yakınlık kurduğu erkek arasında yaşadığı çatışmaları işlemiştir.”
Yukarıda bahsi geçen eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Sevinç Çokum - Çırpıntılar |
Emine Işınsu – Küçük Dünya |
Ayşegül Devecioğlu – Kuş Diline Öykünen |
Süheyla Acar – Yağmurum Yedi Yüzü |
Erdal Öz - Yaralı |
Emine Işınsu’nun Küçük Dünya adlı romanıdır.
11.Soru
Bir Göçmen Kuştu O (1985), Hoşçakal Umut (1987), Kadın Destanı (1994), Emir Beyin Kızları (2000) romanlarını kaleme alan yazarımız kimdir?
Ayla Kutlu |
Leyla Elbir |
Oya Baydar |
Ayşe Kulin |
Pınar Kür |
Ayla Kutlu (1938), Bir Göçmen Kuştu O (1985), Hoşçakal Umut (1987), Kadın Destanı (1994), Emir Beyin Kızları (2000) romanlarını kaleme alır. Bir Göçmen Kuştu O ve devamı niteliğindeki Emir Beyin Kızları romanlarında Kafkaslardan göç eden bir ailenin Anadolu’daki serüveni anlatılır.
12.Soru
Boşnak-Sırp çatışmasının bir fon olarak kullanıldığı Sevdalinka’da adlı eserinde kadın kahramanının bakış açısından ele aldığı kadın erkek ilişkisini, bu ilişkilerden doğan yanlış evlilikleri, pişmanlıkları... Türkiye’nin son yirmi beş yıldaki sosyal ve siyasal olayları çevresinde öyküleştiren yazarımız kimdir?
Ayşe Kulin |
Tarık Buğra |
Oğuz Atay |
Necati Cumalı |
Elif Şafak |
Ayşe Kulin, Boşnak-Sırp çatışmasının bir fon olarak kullanıldığı Sevdalinka’da ise kadın kahramanının bakış açısından ele aldığı kadın erkek ilişkisini, bu ilişkilerden doğan yanlış evlilikleri, pişmanlıkları... Türkiye’nin son yirmi beş yıldaki sosyal ve siyasal olayları çevresinde öyküleştirir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk Romancı kadın yazarımızın adıdır?
Halide Edip Adıvar |
Elif Şafak |
Lale Müldür |
Alev Alatlı |
Fatma Aliye Hanım |
İlk Türk Romancı kadın yazarımız Fatma Aliye Hanım’dır.
14.Soru
İlk tarihi roman örneği oarak Kabul edilen eseri kim kaleme almıştır?
A. Hamdi Tanpınar |
Nedim Gürsel |
Walter Scott |
E. Behnan Şapolyo |
Kemal Tahir |
İskoç halkına ait efsane ve halk hikâyelerini toplayarak kendi tarih bilgisiyle yoğurarak roman haline getiren Walter Scott’tır.
15.Soru
“Kaybolmuş Günler, Dönemeç, Güzel Ölüm, Bir Aşk Serüveni” eserlerini veren gelenekçi yazarımız kimdir?
Mustafa Miyasoğlu |
Tarık Buğra |
Hekimoğlu İsmail |
Abbas Sayar |
Hasan Kayıhan |
Mustafa Miyasoğlu (1946-), Kaybolmuş Günler, Dönemeç, Güzel Ölüm, Bir Aşk Serüveni romanlarıyla gelenekçi bir yazardır. Kaybolmuş Günler (1975), bireysel sorunlarla sosyal ve tarihî olayların iç içe yaşandığı 1960 sonrasında ortaya çıkan iki-üç neslin hikâyesini anlatır. Kaybedilmiş dönemler ve dışarıdan esen yanlış rüzgârlar arasında yaşamaya ve hayata tutunmaya çalışan gençler, romanın konusunu oluşturur. Üniversiteli gençlerin hayatını, aşklarını ve acılarını, “Alternatif 68 Kuşağı”nın farklı bakış açısıyla ortaya koyar. Beşir Güner’in kararsız ve tedirgin kişiliğinde, baştan sona bir huzur arayışını anlatan roman, Cumhuriyet döneminde yaşayan insanımızın iç dünyasındaki parçalanmışlığı ve değerler karmaşasını ele alır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrası gelenekçi yazarlarımızdan bir değildir?
Mustafa Miyasoğlu
|
Osman Çeviksoy
|
İskender Pala
|
Sadık Yalsızuçanlar
|
Orhan Pamuk
|
17.Soru
I. İki Yeşil Susamuru
II. Bir Yaşdönümü Rüyası
III. Kadının Adı Yok
Yukarıda isimleri verilmiş romanların yazarlarıyla doğru eşleşmesi aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
I- Duygu Asena, II-Erendiz Atasü, III- Buket Uzuner |
I- Elif Şafak, II- Buket Uzuner, III-Duygu Asena |
I- Buket Uzuner, II- Latife Tekin, III- Erendiz Atasü |
I-Latife Tekin, II-Duygu Asena, III- Buket Uzuner |
I- Buket Uzuner, II-Erendiz Atasü, III- Duygu Asena |
Doğru eşleştirme I- Buket Uzuner, II-Erendiz Atasü, III- Duygu Asena dır.
18.Soru
Gelenekçi romanın ilk örneklerinden olan Batmayan Gün, Ateş Ağacı, Yaşayan Ölü, Son Menzil gibi romanların yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet (Mizancı) Murad |
Halide Edip Adıvar |
Samiha Ayverdi |
Safiye Erol |
Hüsyin Nihal Atsız |
Söz konusu romanların yazarı Samiha Ayverdi’dir.
19.Soru
Şule Yüksel Şenler'in yazdığı, Türkiye'de "hidayet romanları"nın ilk örneği olarak dikkat çeken eser aşağıdakilerden hangisidir?
Karanlığa Direnen Yıldız
|
Derin Yara
|
Minyeli Abdullah
|
Huzur Sokağı
|
Gurbet Ölümleri
|
20.Soru
“Kadının Adı Yok” ve “Kahramanlar Hep Erkek” gibi romanlarında kadın sorunlarına feminist bir kadının bakış açısından yaklaşan yazarımız kimdir?
Duygu Asena |
Zeynep Oral |
Latife Tekin |
Pınar Kür |
Adalet Ağaoğlu |
80’li yıllarda yazdığı Kadının Adı Yok ve Kahramanlar Hep Erkek gibi romanlarında kadın sorunlarına feminist bir kadının bakış açısından yaklaşan Duygu Asena (1946-2006), son romanı Paramparça’da bu sefer kadın gözüyle erkek dünyasını aralar. Taşra cinselliğinin yasaklı alanlarını romana taşırken, kişilerinin acılarını, bastırılmış duygularını röportaj tekniğiyle romanlaştırır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ