Çağdaş Türk Romanı Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Toplumun kültürel değerlerini kurmacının dünyasına taşıyan, aileyi ve aile içi değerleri yücelten bir anlayışı temsil eden roman türü seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Gelenekçi roman. |
Yenilikçi roman. |
Modern roman. |
Postmodern roman. |
Çağdaş roman. |
Toplumun kültürel değerlerini kurmacının dünyasına taşıyan, aileyi ve aile içi değerleri yücelten bir anlayışı temsil eden roman türü gelenekçi romandır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gelenekçi romanın ilk örneklerini sunan Safiye Erol’un romanlarından biri değildir?
Kadıköyü’nün Romanı
|
Ülker Fırtınası
|
Ciğerdelen
|
Dineyri Papazı
|
Batmayan Gün
|
3.Soru
“Bir Bilim Adamının Romanı – Mustafa İnan” adlı roman aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
İlhan Selçuk |
Mehmet Emin Erişirgil |
Aysun Akkaya |
Oğuz Atay |
Hakan Gezik |
Biyografik roman, Türk edebiyatında 1970’li yıllarda ilk yetkin örneğine kavuşur. Oğuz Atay (1934-1977) imzalı “Bir Bilim Adamının Romanı-Mustafa İnan” (1975), Türkiye’de bu roman türünün en iyi örneklerindendir.
4.Soru
1980’lerden günümüze süregelen gelenekçi romanlardan hangisi “bireysel sorunlarla sosyal ve tarihi olayların iç içe yaşandığı 1960 sonrasında ortaya çıkan iki-üç neslin hikâyesini” anlatır?
Kaybolmuş Günler (1975) |
Dönemeç (1980) |
Güzel Ölüm (1982) |
Gül Yetiştiren Adam (1979) |
Bir Aşk Serüveni (1995) |
Doğru seçenek Kaybolmuş Günler (1975)tir. Soru kökünde geçen konuyla ilgili olan romandır. Dönemeç (1980)Anadolu insanının tarihî bir dönüm noktasındaki tavırlarını, değişen durumlar karşısındaki değişmeyen özelliklerini ortaya koymaktadır. Güzel Ölüm (1982) romanın konusu ise Kıbrıs Barış Harekâtı ekseninde geçen bir aşk hikayesini anlatmaktadır. Gül Yetiştiren Adam (1979) roman ise dindar kimliği sezdirilen kahramanın modernleşme, yanlış Batılılaşma ve kültürel yozlaşma karşısında kendi değerlerine sadık kalma çabasını hikâye eder. Bir Aşk Serüveni (1995) romanı aşkı bütün boyutlarıyla ve kültürel çağrılmalarıyla anlatmaktadır.
5.Soru
Nitelik bakımından çağdaş anlatım tekniklerini romanlarına uygulayan ve alışılmışın dışında yeni önerilerle okurun karşısına çıkan romancı aşağıdakilerden hangisidir?
Oğuz Atay |
Kemalettin Tuğcu |
Halide Edip Adıvar |
Orhan Pamuk |
Ziya Gökalp |
Nitelik bakımından çağdaş anlatım tekniklerini romanlarına uygulayan ve alışılmışın dışında yeni önerilerle okurun karşısına çıkan romancılardan biri Oğuz Atay ‘dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980’lerden günümüze gelenekçi roman ve romancı eşlemelerinden biri değildir?
Nun Masalları-Nazan Bekiroğlu
|
Minyeli Abdullah-Ömer Okçu
|
Ölüm Daha Ölüm Daha Güzeldi-Mehmet Niyazi Özdemir
|
Şehirleri Süsleyen Yolcu-Sadık Yalsızuçanlar
|
Katre-i Matem-İskender Pala
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangi yazar Romanlarının büyük bir bölümünü Cumhuriyetin birinci ve ikinci devrelerinde yayımladıkları halde 1950 sonrasında da romancılıklarını sürdürenler arasında değildir?
Reşat Nuri Güntekin |
Halide Edip Adıvar |
Kerime Nadir Azrak |
Suat Derviş |
Nazım Hikmet Ran |
Nazım Hikmet Ran Romanlarının büyük bir bölümünü Cumhuriyetin birinci ve ikinci devrelerinde yayımladıkları halde 1950 sonrasında da romancılıklarını sürdürenler arasında değildir.
8.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi gelenekten beslenen romanın ilk örneklerini veren yazarlarımızdan biridir?
Halide Edip Adıvar |
Pınar Kür |
Adalet Ağaoğlu |
Betül Mardin |
Halide Nusret Zorlutuna |
Gelenekten beslenen romanların ilk örneklerini Mehmet (Mizancı) Murad’ın (1854-1917) Turfanda mı Yoksa Turfa mı? (1891) ve Halide Edip Adıvar’ın ((1884-1964) Yeni Turan (1912) romanlarına kadar götürmek mümkündür. Her iki roman da millî ütopyalar üzerine kurulur.
9.Soru
Toplumun kültürel değerlerini kurmacanın dünyasına taşıyan, aileyi ve aile içi değerleri yücelten anlayışı temsil eden roman türü aşağıdakilerden hangisidir?
Yenilikçi
|
Çekirdek
|
Gelenekçi
|
Maneviyatçı
|
Hidayet
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kadın yazarlarca misyon edinilmiş ve kadın haklarının korunması kapsamında gelişmiş olan alanlardan biri değildir?
Öğrenim hakkı elde etmek |
Kadına uygulanan şiddete son vermek |
Kadının cinsel özgürlüğünü savunmak |
Bedenine sahip çıkma hakkı |
Sendikal haklara sahip olma arayışı |
Kadın yazarlar feminizmle alakalı olarak sendikal hak arayışıyla ilgili konulara girmemişlerdir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi popüler romancılarımızdan değildir?
Cahit Uçuk
|
Muazzez Tahsin Berkant
|
Kerime Nadir
|
Peride Celal
|
Adalet Ağaoğlu
|
12.Soru
1950’li yıllarda içerik bakımından gelenekçi sayılabilecek romanları yazan ve II. Dünya Savaşından sonra memleketi Kırım’dan ayrılıp İngiltere’de anılarını yazarak hayatına devam eden romancı kimdir?
Cengiz Dağcı |
Münevver Ayaşlı |
Tarık Buğra |
Hüseyin Nihal Atsız |
Ömer Okçu |
Çünkü Cengiz Dağcı 2. Dünya Savaşın sonrasında memleketi Kırım’ı terk edip İngiltere’ye yerleşmiştir. Münevver Ayaşlı,Tarık Buğra, Hüseyin Nihal Atsız diğer yazarlar 1960 ve sonrası dönemine ait olarak farklıdır.
13.Soru
Romanlarında klasik anlatım tekniklerinin dışına çıkarak bilinç akışı, iç monolog gibi yeni anlatım teknikleri deneyen; Ölmeye Yatmak (1973), Fikrimin İnce Gülü (1979), Bir Düğün Gecesi (1979), Yaz Sonu (1980), Üç Beş Kişi (1984), Hayır (1987), Ruh Üşümesi (1991), Romantik Bir Viyana Yazı (1993), Gece Hayatım (1993) adlı romanlarının tümünde yaşadığı dönemi sorgulatan yazarımız kimdir?
Adalet Ağaoğlu |
Sevgi Soysal |
Pınar Kür |
Betül Mardin |
Berna Moran |
Adalet Ağaoğlu, romanlarında klasik anlatım tekniklerinin dışına çıkarak bilinç akışı, iç monolog gibi yeni anlatım teknikleri deneyen yazar Ölmeye Yatmak (1973), Fikrimin İnce Gülü (1979), Bir Düğün Gecesi (1979), Yaz Sonu (1980), Üç Beş Kişi (1984), Hayır (1987), Ruh Üşümesi (1991), Romantik Bir Viyana Yazı (1993), Gece Hayatım (1993) adlı romanlarının tümünde yaşadığı dönemi sorgulamıştır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gelenekçi romanın özelliklerinden biridir?
Toplumun değerleriyle barışık olması. |
Realist bir tavrın takipçisi olması. |
Yerel ağızların kullanılmaması. |
Kronolojik zaman kullanılmaması. |
Klasik olay kurgusunun olmaması. |
Gelenekçi romanın ayırıcı özellikleri şöyle sıralanabilir:
Gelenekçi roman, toplumun değerleriyle barışık, hatta bu değerlere sıkı sıkıya bağlıdır.
Gelenekçi roman, romantik bir tavrın takipçisidir.
Tarihten, yaşama tarzından, inançlardan gelen unsurlar edebî metne yansır.
Gelenekçi romanlarda klasik olay kurgusuna rastlanır.
Gelenekçi romanlarda dün-bugün-yarın şeklindeki kronolojik zaman kullanılır.
Gelenekçi romanlarda genellikle ilahi (hâkim/tanrısal) bakış açışına rastlanır.
Gelenekçi romanlarda estetik anlayışı etik kaygılar yönlendirir.
Gelenekçi romanlar, millî ve İslamî duyarlıktan beslenir.
Gelenekçi romanlarda, popüler roman vadisinde değerlendirilebilecek örneklere rastlanır.
Yerel ağızların kullanıldığı görülür.
Romanlarda olay, verilmek istenen mesajı öne çıkaracak biçimde kurgulanır.
Gelenekçi romanlar, millî, İslamî, tarihî roman gibi nitelemelerle karşımıza çıkabildiği gibi bazen millî-tarihî, bazen İslamî-tarihî, bazen de millî-İslamî- tarihî nitelikte örnekler olarak okuyucuya sunulabilir.
15.Soru
I. Polisiye konular
II. Kadınların sosyal ve siyasi hakları
III. Aşk konuları
IV. Tarihsel konular
Yukarıda verilenlerden hangileri popüler romanın ele aldığı konularındandır?
I ve II |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Yalnızca III |
Yalnızca IV |
Polisiye konular, aşk konuları, tarihsel konular ve casusluk konuları popüler romanın konularındandır.
16.Soru
Son dönem biyografik roman yazarı Ayşe Kulin ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?
Adı Aylin romanıyla yılın yazarı ödülünü kazanmıştır. |
Ünlü bir kadın seramikçinin hayatını anlatan bir romanı vardır. |
Füreyya romanı bir fotoğraf albümünü içermektedir. |
Osmanlıyı anlatan romanları yoktur. |
Türkan Saylan’ın bir biyografisini yazmıştır. |
Çünkü Adı Aylin romanıyla yılın yazarı ödülünü almıştır. Füreyya isimli romanı bir seramik sanatçısının hayatını anlatmakta olup en son bölümünde fotoğrafları içermektedir. Veda-Esir Bir şehirde Konak adlı romanında Osmanlının işgal günlerindeki durumunu anlatmaktadır. Türkan (Tek ve Tek başına) isimli romanı Türkan Saylan’ı anlatmaktadır.
17.Soru
Ülkücü bir öğretmenin, davasına inanmış; milletinin, devletinin meselelerini kendisine dert edinmiş aydın bir insanın romanı olan ve geleneksel roman türünün bir örneğini teşkil eden Yoklar isimli romanın yazarı kimdir?
Halide Edip Adıvar |
Tarık Buğra |
Hasan Kayıhan |
Emine Işınsu |
Bahaeddin Özkişi |
Ülkücü bir öğretmenin, davasına inanmış; milletinin, devletinin meselelerini kendisine dert edinmiş aydın bir insanın romanı olan ve geleneksel roman türünün bir örneğini teşkil eden Yoklar isimli romanın yazarı Hasan Kayıhan’dır.
18.Soru
80’li yıllarda yazdığı “Kadının Adı Yok” ve “Kahramanlar Hep Erkek” gibi romanlarında kadın sorunlarına feminist bir kadının bakış açısından yaklaşan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Feyza Hepçilingirler |
Nezihe Meriç |
Duygu Asena |
Aysel Alpsal |
Sevgi Soysal |
80’li yıllarda yazdığı Kadının Adı Yok ve Kahramanlar Hep Erkek gibi romanlarında kadın sorunlarına feminist bir kadının bakış açısından yaklaşan Duygu Asena, son romanı Paramparça’da bu sefer kadın gözüyle erkek dünyasını aralamıştır.
19.Soru
2000’li yılların romancılarından olduğu halde konularını uzun zamandır ilgi görmeyen Reşat Nuri’nin başlattığı idealist öğretmenlerin Anadolu’nun çeşitli yerlerindeki serüvenlerinden alan, “Gördüm Dokundum ve Sevdim” romanının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Süheyla Acar |
Tuna Kiremitçi |
Halim Bahadır |
Nazan Bekiroğlu |
Kemal Selçuk |
2000’li yılların romancılarından Kemal Selçuk (Ay Aşkları), Halim Bahadır (Gördüm Dokundum ve Sevdim) gibi yazarlar uzun zamandır ilgi görmeyen Reşat Nuri’nin başlattığı idealist öğretmenlerin Anadolu’nun çeşitli yerlerindeki serüvenlerini konu alan romanlar yazarlar.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de İslami ve milli romanın gelişmesini engelleyen nedenlerden biri sayılamaz?
Tek parti iktidarının baskıcı tutumu
|
Yönetimin pozitivist anlayışı
|
İktidarın evrensel değerler iddiası
|
İktidarın laikliği kendine göre yorumlaması
|
Milli ve İslami anlayışta yazarın olmaması
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ