Çocuk Ve Drama Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Eski bilişsel örüntülerin yeni bir şekilde algılanmaları ve buna bağlı olarak da davranışların yeniden düzenlenmesi yoluyla bireylerdeki ve gruplardaki değişimleri kolaylaştıran rol kuramına dayalı olan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Yaratıcı-Eğitici/Eğitimde Drama |
Psikodrama |
Sosyodrama |
Bir öğretim yöntemi (araç) olarak drama |
Bir disiplin (amaç) olarak drama |
Psikodrama “gerçeği dramatik yöntemler kullanarak bulmaya ve incelemeye çalışırken aynı zamanda bireylere başkaları ile olan ilişkilerini gözden geçirme, bu ilişkilerde yaşadıkları sorunları anlatma ve tanıma yeteneğine geliştirme, alternatif çözüm yollarının farkına varma, bu alternatiflerden birisini seçme ve ona göre davranma becerisini artırma olanağı verir. Psikodrama yaklaşımı, eski bilişsel örüntülerin yeni bir şekilde algılanmaları ve buna bağlı olarak da davranışların yeniden düzenlenmesi yoluyla bireylerdeki ve gruplardaki değişimleri kolaylaştıran rol kuramına dayalıdır.
2.Soru
"Drama sürecine katılan çocukların başka bir kimliğe, canlı ya da cansız varlığa bürünerek, onun olası duygu, düşünce ve davranışlarını anlayıp yansıtmak, oynamak" olarak ifade edilen drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Rol oynama |
Rol değiştirme |
Rol içinde yazma |
Doğaçlama |
Dramatizasyon |
Rol oynama, drama sürecine katılan çocukların başka bir kimliğe, canlı ya da cansız varlığa bürünerek, onun olası duygu, düşünce ve davranışlarını anlayıp yansıtmak, oynamak anlamına gelmektedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama süresinde kullanılan ısınma çalışmalarının temel yararlarındandır?
Çocukların rekabet duygusu kazanmalarını sağlar. |
Sözcük dağarcığını hızla artırır. |
Sonucun değil sürecin önemli olduğunu gösterir. |
Çocuklar bir taraftan birbirleri ile kaynaşırken bir taraftan da süreçte yapılacak olan doğaçlamalara hazırlanmış olurlar. |
Çocukların kendi kendilerini değerlendirmelerini sağlar. |
Çocuklar bir taraftan birbirleri ile kaynaşırken bir taraftan da süreçte yapılacak olan doğaçlamalara hazırlanmış olurlar.
4.Soru
“Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?”
gibi temel soruların planlanmasıdır. Drama sürecinin ana hatları belirlenirken bu
soruların yanıtları dikkate alınmalıdır.'' Tanımı aşağıdaki hangi dramatik ögenin tanımıdır?
Öğrenme alanı/Tema |
Çatışma/Gerilim |
Bağlam |
Bakış açısı/Çevre |
Çatışma/Gerilim |
Bağlam: “Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanmasıdır. Drama sürecinin ana hatları belirlenirken bu soruların yanıtları dikkate alınmalıdır.
5.Soru
Drama yöntemiyle ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Dramada semboller, şiirler ve beden dili sık sık kullanılır. |
Drama sürecinde çocuklar bir durumun, bir çatışmanın içine girer ve kurgusal süreçte çatışma yaşarlar. |
Drama süreci yapılandırılmış ve öngörülebilir bir süreçtir. |
Drama sürecinde çocuklar her zaman aktif olmak durumundadır. |
Drama sürecinde sorunların çözümü çocukların yaşantılarından büyük ölçüde etkilenir. |
Drama süreci dinamik bir yapıya sahip olup planlanan sürece her zaman uyulamayabilir. Bu nedenle, liderin gidişatı değiştirmek üzere farklı teknikleri işe koşması gerekebilir. Bu nedenle doğru cevap C'dir.
6.Soru
1965’te yayınlanan “Uygulamalı Dramatizasyon” isimli kitabın yazarı ve “hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” sözlerinin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Emin Özdemir |
Selahattin Çoruh |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu |
Tamer Levent |
İnci San |
Emin Özdemir’in “Uygulamalı Dramatizasyon” isimli bir kitapçığı yayınlanmıstır. Kitapçığın sınıfa dramatizasyon bölümünde “hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” sözleri yer almaktadır. Bu kitapta kılavuz özelligi taşıyan çocuklara yönelik parmak oyunu, sözsüz dramatizasyon, bagımsız dramatizasyon, kukla oyunu gibi drama türleri bulunmaktadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada teknik kullanımının amaçlarından biridir?
Teknikler canlandırmalara bir sanat formu vermek amacıyla kullanılabilirler. |
Teknikler drama sürecinde eski bilgileri tekrar etmek için kullanılır. |
Teknikler sürecin gidişatını sabit hale getirmek için kullanılabilir. |
Teknikler süreç için bir odak bulmayı gerçekleştiremezler. |
Teknikler süreci tekdüze hale getirmek için kullanılabilir. |
Teknikler canlandırmalara bir sanat formu vermek amacıyla kullanılabilirler: Dramada semboller, şiirler ve beden dili sık sık kullanılır. Örneğin, ilkokula giden bir çocuğun arkadaşının dolabından gizlice bir kitap alma anı, “donuk imge” tekniği ile yapılabilir. Kullanılan donuk imge tekniği anlatımı kuvvetlendirir; aynı zamanda kısa sürede bir çok şeyin anlatımı sağlanmış olur. Doğru cevap A'dır.
8.Soru
I. Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel özellik ya da becerileri kazandırır.
II. Duyuların eğitimine odaklanır.
III.Katılımcıların yaşantılarından yola çıkılmasını gerektirir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri dramanın özelliklerindendir?
Sadece I |
Sadece II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
Drama, bilişsel davranışları, duyuşsal özellikleri ve devinişsel becerileri kazandırmada bir öğretim yöntemi, başta duyuların eğitimi olmak üzere bütüncül ve estetik anlayış oluşturmada sanat eğitimi alanı ve yaşanılan süreci betimlemede, açıklama ve kontrol edebilme olanaklarıyla bir disiplin olarak değerlendirilir. Drama sürecinde, katılımcıların yaşantılarından yola çıkarak, bir amacın, düşüncenin, doğaçlama, rol oynama vb. tekniklerden yararlanarak canlandırılması söz konusudur. Bu nedenle doğru cevap E'dir.
9.Soru
Dramada değerlendirme için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Liderlere yol göstermede değerlendirmeler etkili olabilir. |
Drama uygulamasının geliştirilmesi mümkün olur. |
Planın amaca ulaşmada etkili olup olmadığı belirlenmiş olur. |
Diğer yöntemler arasından seçim yapmakta kolaylık sağlar. |
Başarılı öğrenciler bu aşamada ortaya çıkar |
Dramada değerlendirme için başarı ölçüt değildir.
10.Soru
Çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırıldığı ve yaratıcılık diğer tekniklere göre daha sınırlı olan drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Fotoğraf Karesi |
Dramatizasyon |
Rol Değiştirme |
Donuk İmge |
Rol Kartları |
Rol değiştirme tekniğinde; drama etkinliği sırasında farklı rolleri oynayan çocukların, rollerin_ değiştirmeleridir. Lider tarafından çocukların kendilerine verilen kartlarda yazılanları dikkate alarak role girdikleri yöntem rol kartlarıdır. Donuk İmge tekniğinde, drama sırasında önemli bir oluşum gerçeklestirilirken, liderin grubu durdurması ve grubun “o an” üzerine tartışması söz konusudur. Fotoğraf Karesi, katılımcıların belirli bir anın fotoğraf karesini oluşturmaları ile gerçekleşen bir tekniktir. Dramatizasyon, yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, degişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırılmasıdır. Dramatizasyonda, yaratıcılık diger tekniklere göre daha sınırlıdır. Katılımcı belirli bir olaya sadık kalmak zorunda olduğu için, olaya kendinden fazlaca bir şey katamaz. Ancak, öğreneni pasif olmaktan çıkarıp aktif hâle getirdiği için, geçmişte etkili bir teknik olarak kullanılmıştır.
11.Soru
Drama sürecinde katılımcıların keşfetmesi, gelişmesi, düşüncelerini ve duygularını dramatik etkinlikler yoluyla ifade etmesi için önceden planlanmış bir sürece ve süreçte katılımcılara rehberlik eden ve dramanın bileşenlerinden sayılan öge aşağıdakilerden hangisidir?
Katılımcılar |
İzleyenler |
Lider |
Program geliştirmeciler |
Oyuncular |
Lider
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama tekniklerini kullanırken bir drama liderinin dikkat etmesi gereken noktalardan birisi değildir?
Tekniğin hangi amaçla kullanılabileceğini bilmek |
Teknik kullanımını planlayabilmek |
Tekniği uygulayabilmek |
Tekniği değerlendirebilmek |
Tekniği öğretmek |
Dramada teknikler canlandırma aşamasında liderin amaçlarına ulaşmasında etkilidir. Liderin dikkat etmesi gereken nokta hangi tekniğin hangi amaçla kullanılabileceğini bilmek, teknik kullanımını planlayabilmek, uygulayabilmek ve değerlendirebilmektir. Lider; katılımcıların yaşları, gelişim düzeyleri, ilgileri, gereksinimleri ve hazır bulunuşluğuna göre drama sürecinde kullanacağı teknikleri tercih etmelidir. Tekniği öğretmek seçeneği ise eğitimci/liderin yeterliliği için gerekli farklı bir konudur.
13.Soru
Drama çalışmalarında uygun ortam özellikleri aşağıdakilerden hangisidir?
Sahne olmak zorundadır. |
Ahşap ya da halı ile kaplanmış zemine sahip olmalıdır. |
Işık ve ses düzenine sahip olmalıdır. |
Seyirci kapasitesi yüksek salon olmalıdır. |
Araç gereç gerektirmeyen boşlukta olmalıdır. |
Rahat ve temiz bir zemin gerekir.
14.Soru
Aşağıdaki tekniklerden hangisi karakterin düşüncelerinin dışavurumunu sağlar?
Özel Mülkiyet |
Bitmemiş Nesneler |
Sözsüz Oyun |
Yaşam Çemberi |
Düşünce Takibi |
Düşünce Takibi: Bu teknik, karakterin düşüncelerinin dışavurumunu sağlar. Bir gruptaki bireyler canlandırmalarını yaparken bir pozisyonda donarlar. Lider o kişilere düşünce ve duygularını yüksek sesle ve birkaç cümleyle anlatmaları için soru sorar. Bu her bireyin omuzuna hafifçe dokunma ya da onların başının üstünde mukavvadan yapılmış bir düşünce balonu tutmayla yapılabilir. Seçenek olarak düşünce izleme, grubun bir üyesinin, bir karakterin duygularını ve düşüncelerini yüksek sesle söylemesi biçiminde de olabilir.
15.Soru
"Bir ya da birden çok insanın birbirleriyle, doğayla ya da nesnelerle etkileşerek yaşadıkları, içinde eylem olan içsel ve dışsal devinimler" anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Dram |
Drama |
Dramadik |
Yaratıcılık |
-Mış gibi yapmak |
Dramanın tek bir tanımını yapmak oldukça zordur. Ancak en genel anlamda drama, doğaçlama ve rol oynama gibi tiyatro ve drama tekniklerinin kullanıldığı, bir grup çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı, olayı, fikri, soyut bir kavramı ya da davranışı oyunsu süreçlerle canlandırması olarak tanımlanabilir. Bununla beraber drama, bir ya da birden çok insanın birbirleriyle, doğayla ya da nesnelerle etkileşerek yaşadıkları, içinde eylem olan içsel ve dışsal devinimlerdir. Drama grup üyelerinin yaşam durumlarını geniş ölçüde içeren etkinliklerdir
16.Soru
Drama çalışmasının planlanması sırasında dramada yer alacak karekterlerin bakış açısının ana hatları ile tasarlanması hangi dramatik ögenin kapsamındadır?
Bağlam |
Öğrenme alanı |
Tema |
Çatışma |
Çevre |
Bakış açısı /Çevre: Drama çalışmasının planlanması sırasında dramada yer alacak karekterlerin bakış açısının ana hatları ile tasarlanması gerekir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada kullanılan temel tekniklerden birisidir?
Tartışma |
Problem çözme |
Veri toplama |
Gösterip yaptırma |
Doğaçlama |
Drama kendi içinde birçok teknik barındırır. Bu teknikler, çatışma durumlarının giderilmesine, problem durumlarının çözülmesine yardımcı olur. Dramada kullanılan birçok teknik olmakla birlikte “doğaçlama” tekniğinin kullanılmadığı bir drama sürecinden bahsetmek mümkün değildir. Doğaçlama drama çalışmalarında kullanılan temel iki temel teknikten biridir. Rol oynama drama çalışmalarında kullanılan iki temel teknikten bir diğeridir.
18.Soru
“–mış gibi” yapan çocuk daha önceden bildikleri ile yeni karşılaştığı durumlar arasında bir bağ kurar. Bu durum, çocuğun üst düzey bilişsel becerilerine zemin hazırlar. Aşağıdakilerden hangisi üst düzey bilişsel beceri kavramlarından biridir?
Psikodrama |
Eleştirel düşünme |
Drama |
Sosyal öğrenme |
Fiziksel gelişim |
“–mış gibi” yapan çocuk daha önceden bildikleri ile yeni karşılaştığı durumlar arasında bir bağ kurar. Bu durum, çocuğun farklı durumlara uyum sağlaması, bir durum için olası başka yanıtları düşünmek ve deneme-yanılma gibi üst düzey bilişsel becerilere zemin hazırlar. Dolayısı ile “–mış gibi” yapmak çocukların bilişsel gelişmeleri açısından oldukça önemlidir. Üst düzey Bilişsel Beceriler:
-Eleştirel düşünme
-Yaratıcı düşünme
-Problem çözme
-Empati kurma
-İletişimdir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama bileşenlerinden birisi değildir?
Lider |
Katılımcılar |
Yaratıcılık |
Araç ve gereçler |
Ortam |
Lider, katılımcılar, araç ve gereçler ve ortam dramanın bileşenlerini oluşturmaktadır.
20.Soru
I. Rol içinde yazma
II. Rol oynama
III. Dramatizasyon
IV. Doğaçlama
V. Sözsüz oyun
Yukarıda verilenlerden hangileri dramada kullanılan temel tekniklerdir?
I ve III |
II ve IV |
IV ve V |
III ve V |
I ve II |
Rol oynama drama çalışmalarında iki temel teknikten biridir; bir diğeri ise doğaçlamadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ