Çocuk Ve Drama Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde NCTM'nin oluşturduğu içerik standartları doğru şekilde verilmiştir?
Sayılar ve İşlemler, Cebir ve Geometri |
Sayılar ve İşlemler, Cebir, Geometri ve İstatistik |
Sayılar ve İşlemler, Cebir, Geometri, Ölçme ve Veri Analizi ve İstatistik |
Geometri, Ölçme ve Veri Analizi ve İstatistik |
Ölçme ve Veri Analizi, İstatistik ve Sayılar ve İşlemler |
Amerika Matematik Öğretmenleri Ulusal Konseyi (NCTM), okul öncesi dönem çocuklarının matematik eğitimi ile ilgili olarak standartlarını oluşturmuştur. Bu standartlar içerik ve süreç standartı olmak üzere iki çeşittir. İçerik standartı çocukların matematik öğretiminde öğrenmesi gereken konuları belirleyen standartlardır. Türkiye’de okul öncesi eğitim programı çerçevesinde, matematiğe yönelik çocukların hangi kavramları ve konuları bilmeleri ve ne yapabilmeleri gerektiğine dair içerik standartı bulunmamaktadır.
NCTM’nin oluşturduğu içerik standartları şu şekildedir (NCTM, 2015; Orçan, 2013):
• Sayılar ve İşlemler
• Cebir
• Geometri
• Ölçme ve Veri Analizi
• İstatistik
2.Soru
“Bu teknik, yazılı bir metin üzerinden hareket etmez, sonucu öngörülemez, süreç önemli ve genişletilebilirdir. Yazılı ve önceden belirlenmiş bir metin olmasa da bu teknikte güçlü bir ön-metin vardır. Ön-metin bazen bir cümle, bazen bir gazete haberi bazen de bir resimdir”. Açıklaması verilen tekniğin adı aşağıdakilerden hangisidir?
Süreçsel Drama |
Forum Tiyatrosu |
İmge Tiyatrosu |
Uzman Mantosu |
Okul Oyunu |
Soruda açıklaması verilen teknik Süreçsel Drama'dır. Doğru yanıt A'dır.
3.Soru
Drama sürecinde planlama yapılırken öncelikle çocukların hangi gereksinimlerinin dikkate alınması gerekmektedir?
Gelişim özellikleri, ilgi ve gereksinimleri |
Ortam uygunluğu |
Kişi sayısı |
Dil becerileri ve yetenekleri |
Uyum ve empati yetenekleri |
Planlama yapılırken öncelikle çocukların gelişim özellikleri, ilgi ve gereksinimlerinin dikkate alınması, kazanım ve göstergeler ile kavramların belirlenmesi gerekir.
4.Soru
Temsil etme hangi materyalleri ve mesajları içermektedir?
İşitsel |
Görsel |
Sıvı |
Katı |
Canlı |
Temsil etme, görsel materyalleri ve görsel mesajları içermektedir.
5.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde verilen hangi matematik süreç standardı ile çocuk belli bir kuralın pek çok şeye uygulanabileceğini fark etmekte ve kalıcı öğrenme gerçekleşmektedir?
Problem çözme |
Akıl yürütme ve ispat etme |
İletişim |
Bağlantı kurma |
Temsil etme |
Bağlantı kurma çocuğun daha kolay anlamlandırmasını sağlar. Çünkü bağlantı kurma sayesinde çocuk belli bir kuralın pek çok şeye uygulanabileceğini fark eder ve kalıcı öğrenmeler gerçekleşir.
6.Soru
Uzman Mantosu Yaklaşımında, öğrencinin iletişimdeki rolü nedir?
Yapılan işin öğretmene sunulması |
Arkadaşlar ve öğretmen ile işbirliği yapma |
İştirak etme |
Dinleme ve anlama |
Olayları araştırma |
Uzman Mantosu Yaklaşımı Dorthy Heathcote tarafından, yeni başladığı için ne yapacağını şaşıran drama liderleri/ öğretmenleri için geliştirilmiş bir tekniktir. Buradaki “Manto” insanların görevleri nedeniyle üzerlerine aldıkları sorumluluğu ifade eder. Bu yaklaşımda öğrencinin arkadaşları ve öğretmeni ile işbirliği yapması beklenir.
7.Soru
Hangisi sınıf ortamı dışında yapılacak bir drama oturumunda çalışmayı drama liderinin kendisi yapacaksa liderin atması gereken ilk adımdır?
Öğrenci sayısına karar vermek |
Dersin günü ve saatini mekana göre ayarlamak |
Mekanda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almak |
Mekanın özelliklerinin çalışmada kullanılıp kullanılmayacağına karar vermek |
Derste karşılaşılabilecek sorunları öngörmek |
Eğer drama ortamının gerçekleşeceği meka^nda bir eğitimci yoksa veya çalışmayı drama liderinin kendisi veya öğretmen yapacaksa liderin sorumluluğu artmaktadır. Bu noktada yapılması gerekenlerden ilki, meka^nda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almaktır. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Aşağıdaki modellerden hangisi özel gereksinimli çocuklara uygun drama etkinlikleri hazırlanırken kullanılan en yaygın modeldir?
Yaratıcı- Etkileyici Model |
Pandomim |
Görevler ve Beceriler Modeli |
Problem Çözme Modeli |
Kendini Savunma Modeli |
Yaratıcı-Etkileyici Model, grubun bütün olarak ya da bireysel olarak yaratıcılıklarını fark etmeleri ve kendileriyle ilgili beğendikleri yönlerine odaklanmalarına imkân vermektedir. Sözlü iletişimin yanında sözsüz iletişim örnekleri de yer almaktadır. Kişiler arası iletişim ve etkileşim yüksek dü- zeydedir. Gerek öz saygı ve öz güven gerekse grup içi dinamiğinin oluşmasında etkilidir. Bu nedenlerle özel gereksinimli çocuklara uygun drama etkinlikleri hazırlanırken kullanılan en önemli ve yaygın modeldir.
9.Soru
Resnick'e göre aşağıdaki seçeneklerden hangisi resmi öğrenmenin boyutları arasında yer almaktadır?
Araç kullanma |
Paylaşımlı düşünme |
Sembolleri kullanma |
Bağlamsal muhakeme |
Kişiye özel yeterlilikler |
Resnick'e göre "Sembolleri Kullanma" resmi öğrenmenin boyutları arasında yer almaktadır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işitme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklarla drama uygulaması planlayan bir öğretmenin, dikkat etmesi gereken noktalardan biri değildir?
Sözel iletişim kurmak önemli değildir |
Ortam düzenlemesinde çocuğun gereksinimleri göz önünde bulundurulmalıdır. |
Pandomim, tekniğini basit, rutin etkinliklerle başlatmalı devamında daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir. |
Müziği hissedemesede ritmi hissedebilen bu çocuklar ritme uygun danse edebilirler. |
Bütün sözsüz etkinlikler bu çocuklarla uygulanabilir |
İşitme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklarla drama uygulaması planlayan bir liderin/öğretmenin aşağıdaki noktalara dikkat etmesi önerilmektedir:
• Ortam düzenlemesinde çocuğun gereksinimleri göz önünde bulundurulmalıdır.
• İşitme yetersizliği olan çocuğun, drama liderinin ağız hareketlerini görebileceği bir yerde, karşısında olması gerekir.
• Sözel iletişim önemlidir.
• Pandomim, kullanılabilecek önemli bir tiyatro tekniğidir. Bu tekniği basit, rutin
etkinliklerle başlatmalı devamın da daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir.
•Müziği hissedemese de ritmi hissedebilen bu çocuklar ritme uygun dans edebilirler.
•Bütün sözsüz etkinlikle bu çocuklarla uygulanabilir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Uzman Mantosu tekniğine ait bir özellik değildir?
Sürecin önemli ve genişletilebilir olması |
Öz-farkındalık oluşturmanın amaçlanması |
Gücün paylaşılması |
Öğrenmenin eşit ve birbiriyle ilişkili olması |
Öğrencilerin kendilerine herhangi bir alanda uzman rolü alması |
Uzman Mantosu, liderin/öğretmenin otoritesinden ziyade bütün katılımcıların bilgi ve deneyimlerinden yola çıkarak öz-farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu teknikte, öğrenciler kendilerine herhangi bir alanda uzman rolü alırlar. Bu rollerin içerisinde gerçek yaşam sorunlarını birlikte araştırır ve yeni bilgiyi geliştirirler. Dramanın uygulandığı sınıflarda, öğretmenin temel otorite olduğu bir durum yoktur. Aksine güç paylaşılır, öğrenme eşit ve birbiriyle ilişkilidir. Sürecin önemli ve genişletilebilir olması ise; Süreçsel Drama kavramının bir özelliğidir.
12.Soru
Var olan tarihî, sosyal ve politik yapının irdelenmesini amaçlayan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Forum Tiyatrosu |
Ezilenlerin Tiyatrosu |
İmge Tiyatrosu |
Uzman Mantosu |
Süreçsel Drama |
Drama alanına Augusto Boal tarafından kazandırılan yaklaşım ise Ezilenlerin Tiyatrosudur. Ezilenlerin Tiyatrosu, Paulo Freire’nin Ezilenlerin Pedagojisi isimli eleştirel eğitim akımından yola çıkarak geliştirilen bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımda, var olan tarihî, sosyal ve politik yapının irdelenmesi amaçlanmaktadır. Doğru Cevap B'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi psikomotor becerilerden biri değildir?
Koşma |
Yürüme |
Kalem Tutma |
Fikirlerini Dile getirme |
Merdiven Tırmanma |
Çocukların fikirlerini dile getirmesi bilişsel ve dil gelişimleriyle ilgili bir kavramdır.
14.Soru
Drama sürecine katılan çocukların başka bir kimliğe, canlı ya da cansız varlığa bürünerek, onun olası duygu, düşünce ve davranışlarını anlayıp yansıtmak, oynamak anlamına gelen ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Doğaçlama |
Röportaj |
Düşünce Takibi |
Odak Bulma |
Rol oynama |
Rol oynama drama çalışmalarında iki temel teknikten biridir. Rol oynama, drama sürecine katılan çocukların başka bir kimliğe, canlı ya da cansız varlığa bürünerek, onun olası duygu, düşünce ve davranışlarını anlayıp yansıtmak, oynamak anlamına gelmektedir. Isınma çalışmalarından itibaren rol oynama başlar ve tüm drama sürecinde sıklıkla bu teknikten yararlanılır. Rol oynama grubun değil, bir katılımcının yaptığı etkinliktir.
15.Soru
“Liderin, grubun bir parçası olarak ve role girerek drama sürecine doğrudan katılması” olarak açıklanan drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Dramatizasyon |
Donuk imge |
Sözsüz oyun |
Fotoğraf karesi |
Liderin rolde olması |
Liderin rolde olması; liderin, grubun bir parçası olarak ve role girerek drama sürecine doğrudan katılmasıdır. Liderin role girmesinin en önemli katkılarından biri çocukların motivasyonunu artırmasıdır. Süreci monotonluktan kurtarmak, çatışmayı yaratmak gibi durumlarda da liderin role girmesi etkili olabilir. Etkinliğin başında, çocukları davet etmek ya da toplamak, rolleri dağıtmak ve etkinliği başlatmak için yönlendirici olabilir. Ancak etkinlik başladıktan sonra lider de çocuklar gibi belirlediği bir role girebilir.
16.Soru
Drama, eğitimin farklı alanlarında kullanıldığı gibi farklı yaşam alanlarında da kullanılabilir. Aşağıdakilerden hangisi drama uygulaması yapılan farklı yaşam alanlarından biridir?
Laboratuvar |
Hastane |
Süpermarket |
Müze |
Postane |
Drama, ortam olarak sadece sınıflarda ve okullarda uygulanan bir eğitim yöntemi olmaktan öte, katılımcılara uygun her ortamda çalışmaların planlanabileceği ve uygulanabileceği bir disiplindir. Drama, eğitimin farklı alanlarında kullanıldığı gibi farklı yaşam alanlarında da kullanılabilir. Bu farklı yaşam alanlarına örnek olarak huzurevleri, meydanlar, hastaneler, cezaevleri, ibadet alanları, öğrenci yurtları verilebilir. Şıklarda verilen tüm seçenekler alternatif drama alanlarındandır. Hastane ise aynı zamanda yaşam alanı olma özelliği gösterir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama için seçilen dış mekanların önceden tahmin edilebilen özelliklerinden değildir?
Seyirci |
Gürültü |
İzin |
Güvenlik |
Alanın Genişliği |
Eğer drama ortamının gerçekleşeceği meka^nda bir eğitimci yoksa liderin sorumluluğu artmaktadır. Bu noktada yapılması gerekenlerden ilki, meka^nda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almaktır. Ancak izin dışmekan özellikleri ile ilgili değildir. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
- Objelerle etkileşim
- Gözlem ve duyguları ifade etme
- Müze kültürü geliştirme
- Kültürel değerleri inceleme
Yukarıdakilerden hangileri müzede drama eğitimi yapmanın faydaları arasında yer almaktadır?
I ve IV |
II ve III |
I, II ve III |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Müzede drama uygulamasında temel amaç bir eseri, bir dönemi, bir eşyayı, bir kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek olabilir. Konu okul programı ile paralel olabileceği gibi okul programından bağımsız bir şekilde de seçilebilir. Dolayısıyla asıl amaç bütün müzeyi en kısa zamanda gezip bir an önce çıkmak değildir. Tam tersine, tek bir dönem hatta tek bir esere odaklanarak diğer eser ve dönemler hakkında merak uyandırabilmektir. Müzede bir çalışmaya uygulamalı olarak katılan kişiler müzeye tekrar gelip gezmek konusunda daha motive olmaktadırlar. Bu nedenle, müzede drama uygulamalarında tek bir odak üzerinden gidilmekte bir bölüm hatta bir eserle sı- nırlı tutulması tercih edilmektedir. C¸alışmanın belli bir amaç da^hilinde olmadığı sürece tüm müzeye yayılmasına gerek duyulmamaktadır. Drama liderinin müzede yer alan bir dönem veya eserden yola çıkarak yapacağı drama çalışmasının çocuk açısında pek çok kat- kısı vardır. O¨rneğin gözlem yapma, olaylara geniş bir perspektiften bakma, hayal gücünü geliştirme ve kendi yaşantısı ile eser arasında bir bağ kurabilme, kültürel, sosyal, tarihi^, antropolojik değerleri fark etme, ekip çalışması içinde kendi duygularını ifade edip mü- zenin verdiği mesajı algılama gibi (Paykoç, 2008). Tüm bu çıktıların elde edilebilmesi için çalışmayı yapacak eğitmenin eseri ve/veya dönemi çok iyi bilmesi ve iyi yapılandırılmış bir drama oturumu ile katılımcıların karşısına çıkması gereklidir. Bu noktada, daha önce de bahsedildiği gibi drama oturumu yapacak öğretmenin (liderin) yetkinliği çok önemlidir.
19.Soru
Bir öğretmenin fen ve matematik etkinliğini drama yöntemiyle hazırlarken planına “60-72 aylık çocuklar (8 kız, 7 erkek)” bilgisini yazması gerekir. Bunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
NCTM’nin içerik standartları |
NCTM’nin süreç standartları |
Ulusal Fen Eğitimi Standartları |
Dramanın üç aşaması |
5N1K kuralı |
Fen veya matematik ile ilgili kavram veya olayı konu alan drama planı hazırlanırken, 5N1K kuralı gözden geçirilmelidir. 5N1K kuralında: Kim? Ne? Nerede Niçin? Nasıl? Ne Oldu? soruları bulunmaktadır ve öncelikli olarak bu sorulara yanıt aranmalıdır. “Kim” sorusunun cevabı, drama çalışması planlanırken, uygulama yapılacak olan grup hakkında bilgi sahibi olmamıza yardımcı olur. Planda konu kısmını yazdıktan sonra kime uygulayacağımız hakkında küçük bir bilgi vermeniz gerekmektedir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Bilimsel süreç becerilerinin dışında kalan seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Bireyin kavram ve olguları öğrenmesini kolaylaştırmak |
Bireyin aktif olmalarını sağlamak |
Bilgiyi işlemelerini sağlamak |
Akıl yürütmek |
Kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygularını geliştirmek |
Bilimsel süreç becerilerini, bireyin kavram ve olguları öğrenmesini kolaylaştıran, bireyin aktif olmalarını ve bilgiyi işlemelerini sağlayan ve kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygularını geliştiren beceriler olarak tanımlamak mümkündür. Akıl yürütmek ise; Amerika Matematik Öğretmenleri Ulusal Konseyi (NCTM)’nin belirlediği matematik süreç standartları içerisinde yer alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ