Çocukta Sanat Eğitimi Ve Yaratıcılık Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Wallas Modeli’ne göre yaratıcı düşünce süreci kaç aşamadan oluşur?
2 |
3 |
6 |
5 |
4 |
Yaratıcı düşünce süreci dört aşamadan oluşur: Hazırlık aşamasında yaratıcı düşüncenin oluşmasını gerektiren problem
belirlenir. Bu süreçte düşünceyi tetikleyen bir unsur vardır.
Kuluçka aşamasında yaratıcı fikir ya da ürün bilinç ötesinde
olgunlaşır. Aydınlanma aşamasında bireyin zihninde bir şimşek çakar ve problemin çözümüne ilişkin fikirler ortaya çıkar.
Değerlendirme aşamasında ise, çözümlerin gereksinimlere
uygun olup olmadığı sınanır ve karar verilir
2.Soru
Onur öğretmen çok sık ağlayan Ahmet’e olumsuz bir duygu yaşadığında durumla ilgili bir davranış sergilemeden önce derin bir nefes alıp problemi düşünmesi ve ne yapması gerektiğini düşünmeyi öğretmiştir. Onur öğretmen hangi tekniği kullanmıştır?
Caydırma tekniği
|
Disiplin tekniği
|
Duygusal becerilerin iletişim ile desteklenmesi
|
Kaplumbağa tekniği
|
Duygusal becerilerin sevgi ile desteklenmesi |
Kaplumbağa Tekniği: Yoğun ve olumsuz bir duygulanım yasadığında durumla ilgili bir davranış sergilemeden önce derin bir nefes alıp düşünerek problemi ve ne yapması gerektiğini düşünmesi öğretilmelidir (Kaplumbağa tekniği). Doğru cevap D’dir.
3.Soru
Geleneksel eğitim yaklaşımları nasıl bir bireyin yetiştirilmesine yöneliktir?
Birbirine benzer bakış açısına sahip bireylerin yetiştirilmesine yöneliktir. |
Birbirinden farklı bakış açısına sahip bireylerin yetiştirilmesine yöneliktir. |
Yaratıcı düşünmeyi destekleyen bireylerin yetişmesine yöneliktir. |
Özgün fikirlerin ortaya çıkması desteklenir. |
Problemlere farklı çözümler bulunması istenir. |
" Geleneksel eğitim yaklaşımları birbirine benzer bakış açısına sahip bireylerin yetiştirilmesine yöneliktir."
4.Soru
‘Bu aşamada zihinsel imajlar ve bu imajların birbirleriyle olan ilişkisi ile problem üzerinde yoğunlaşılır. Yaratıcı fikir ya da ürün bilinç ötesinde olgunlaşmaktadır. Bu dönemde birey, problemi bilinçli bir biçimde düşünmez, geçmiş deneyimleri ve yeni bilgilerinin etkileşimi sonucu birtakım zihinsel süreçler gerçekleşir. Bu aşamada, araya başka düşünceler ve konular girse bile beyin arka planda çalışmasını sürdürür.’ diyen birisi yaratıcı düşüncenin hangi aşamasından söz etmektedir?
Hazırlık aşaması
|
Kuluçka aşaması
|
Aydınlanma aşaması
|
Değerlendirme aşaması
|
Yaratma aşaması |
Kuluçka aşaması: Bu aşamada, zihinsel imajlar ve bu imajların birbirleriyle olan ilişkisi ile problem üzerinde yoğunlaşılır. Yaratıcı fikir ya da ürün bilinç ötesinde olgunlaşmaktadır. Bu dönemde birey, problemi bilinçli bir biçimde düşünmez, geçmiş deneyimleri ve yeni bilgilerinin etkileşimi sonucu birtakım zihinsel süreçler gerçekleşir. Ancak, problem bilinçaltına atılmaktadır. Bu aşamada, araya başka düşünceler ve konular girse bile beyin arka planda çalışmasını sürdürür. Araya giren yeni uğraşlar, gözlemler, düşünceler ve deneyimler, yaratıcı düşüncenin ortaya çıkmasına katkı sağlar. Doğru cevap B’dir.
5.Soru
Düz bir yüzey üzerine fotoğraf, gazete kâğıdı ve benzeri nesnelerin yapıştırılmasıyla ve bazen boya ile de karıştırılarak uygulanan resimleme tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Kağıt-karton işleri
|
Kolaj çalışması
|
Kil çalışması
|
Kağıt hamuru
|
Artık malzeme çalışması |
Düz bir yüzey üzerine fotoğraf, gazete kâğıdı ve benzeri nesnelerin yapıştırılması kolaj çalışmasıdır. Resim alanından gelme bu terim, hazır malzemelerin (read made) bir araya getirilmesiyle oluşan kompozisyondur. Doğru cevap B’dir.
6.Soru
Erken çocukluk döneminde sanat, çocuğun hangi etkinliklerde kendisini ifade etmesini sağlayan bir araçtır.
Düşünsel etkinlikler. |
Bilişsel etkinlikler. |
Duyuşsal etkinlikler. |
Bedensel etkinlikler. |
Hepsi. |
"Bu dönemde sanat, çocuğun düşünsel, bilişsel, duyuşsal ve bedensel etkinlikler içinde bulunarak kendisini ifade etmesine olanak sağlayan çok yönlü bir araçtır".
7.Soru
Yaratıcılığı destekleyen öğretmen niteliklerinden birisi aşağıdakilerden hangisidir?
Çocukların gelişim özelliklerini bilir. |
Sınıf ortamının kontrolü kolay olmalıdır. |
Her öğrenme merkezi için bir planlama ve seçim tablosu oluşturulabilir. |
Öğrenme merkezlerinin nasıl kullanıldığı değerlendirilmelidir. |
Öğrenme merkezlerinden, öğrenmeyi kolaylaştırmak için yararlanılmalıdır. |
Çocukların gelişim özelliklerini bilir.
8.Soru
I. Tasarım özellikleri, sıcak bir ev ortamını yansıtmalıdır.
II. Öğretmen çocukların çabalarını desteklemelidir.
III. Çocuklara ne yapacaklarına karar verme olanağı verilmelidir.
Yukarıda verilenlerden hangileri çocuklar açısından en iyi sınıf ikliminin sahip olması gereken unsurlardandır?
Yalnız I
|
Yalnız III
|
I ve II
|
II ve III
|
I, II ve III |
Çocuklar açısında en iyi sınıf iklimi aşağıdaki unsurlara sahip olmalıdır:
• Tasarım özellikleri, sıcak bir ev ortamını yansıtmalıdır. Örneğin, halı kaplı yüzeyler, açık renkler, yumuşak ve rahat mobilyalar gibi.
• Araç gereçler çocukların ilgisini çekmeli ve hayal gücünü desteklemelidir. Aynı zamanda, ilgi çekici biçimde, çocukların boyuna uygun yükseklikteki açık raflara yerleştirilmelidir.
• Öğretmen çocukların etkinlikleriyle gerçekten ilgili olmalı ve onların çabalarını desteklemelidir.
• Öğrenmeye açık olan çocuklara, seçenek ve ne yapacaklarına karar verme olanağı verilmelidir. Doğru cevap E’dir.
9.Soru
Aşağıda sıralanan dönemlerden hangisi, erken çocukluk eğitimine aittir?
Doğum ve temel eğitim arası |
Temel eğitim ve ilköğretim arası |
İlköğretim ve ortaöğretim arası |
Ortaöğretim ve yükseköğretim arası |
Yükseköğretim ve yaygın eğitim arası |
Doğum ve temel eğitim arası, erken çocukluk eğitimine aittir.
10.Soru
Yaratıcılığı destekleyen öğretmenden nasıl bir davranış sergilemesi beklenmez?
Heyecanlı ve bunu çocuklara yansıtan yapıya sahiptir |
Öğrencilerini bireysel olarak çalışmaya zorlayan bir yapıya sahiptir |
Öğrencilerin hayal gücünü güçlendirici etkinlikler yapmayı sever |
Öğrencilerini birlikte çalışarak öğrenmeye güdüleyen bir yapıdadır |
Yeni fikir üretmeleri için çocukları cesaretlendirir |
Yaratıcılığı destekleyen öğretmenden "Öğrencilerini bireysel olarak çalışmaya zorlayan bir yapı" davranış sergilemesi beklenmez?
11.Soru
I. Yer değiştirme: Nesneyi başka bir şeyin yerine koyma çalışması
II. Birleştirme: Farklı düşünceler ve ögeler bir araya getirme çalışması
III. Uyarlama: Nesnenin bir amaca ya da duruma uyum sağlaması için üzerinde düzeltmeler yapılması
IV. Değiştirme, küçültme, büyütme: Bu aşamada nesnenin orijinali üzerinde farklılıklar oluşturma
V. Başka amaçlarla kullanma: Nesneyi olduğundan farklı bir işlevselliğe dayalı kullanma
VI. Yok etme: Nesneye ilişkin işlevselliğin tamamen çıkarılması
Yukarıdan SCAMPER (Yönlendirilmiş beyin fırtınası) etkinliği çerçevesinde yer alan yedi aşamaya ilişkin eşleştirmelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Hepsi
|
I, II, III, V, IV
|
V ve VI
|
Sadece VI
|
IV, V, VI |
SCAMPER etkinliğine dayalı olarak yapılan eşleştirmelerin tamamı doğrudur. Doğru cevap A’dır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuğun yaratıcılığını öne çıkaran davranışlar arasında yer almaktadır?
Ayrıntılara çok yer veren tavırlar
|
Bulunulan ortama uyum gösterme
|
Fiziksel gereksinimlerin giderilmesi
|
Otoriter tutum ve davranışlar
|
Akademik başarıya odaklanmak |
Çocuğun fiziksel gereksinimlerinin giderilmesi yaratıcılığını öne çıkaran davranışlar arasında yer almaktadır. Doğru cevap C’dir.
13.Soru
Aşağıdaki renklerden hangisi heyecan, hoşlanma, huzursuzluk, canlılık, mücadele gibi psikolojik etkiler oluşturur.
Mavi |
Kırmızı |
Sarı |
Yeşil |
Turuncu |
Kırmızı renk heyecan, hoşlanma, huzursuzluk, canlılık, mücadele gibi psikolojik etkiler oluşturur. Doğru yanıt b dir.
14.Soru
I. Eğitim ortamının temiz olması
II. Derslikte sergileme panosunun bulunması
III. Sanatsal etkinliklerin kesinlikle bir yapıt üretme kaygısı ile yürütülmemesi
Yukarıda verilenlerden hangileri okul öncesi sanat eğitimini etkinliklerinin yapılacağı ortamların genel özelliklerindendir?
Yalnız I
|
Yalnız III
|
I ve II
|
II ve III
|
I, II ve III |
Okul öncesi sanat eğitimi etkinliklerinin yapılacağı ortamların genel özelliklerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili şunları söyleyebiliriz:
• İlk önce eğitim ortamının temiz olması gerekir.
• Çalışma ortamındaki masa, dolap, sandalye gibi kullanım malzemeleri çocukların özelliklerine uygun olmalıdır.
• Kesici, yanıcı olan katı veya sıvılar ve benzeri maddeler, çocukların ulaşamayacakları ortamlarda saklanmalıdır.
• İki veya üç boyutlu etkinlikler sanat eğitiminin çalışma biçimleridir. Bu çalışmalar yapılırken çalışma ortamında geniş bir büyük masanın ortada bulunması çalışanlar açısından büyük bir rahatlıktır. Yoğurma çalışmaları için de aynı şekilde, uzun bir masa iş görür.
• Derslikte bir sergileme panosunun bulunması son derece gereklidir.
• Çocukların ilgi farklılıklarını unutmamak gerekir, birisi için etkili olan şey diğeri için bir şey ifade etmeyebilir. Bu nedenle sıradan hazırlanmış sanat programları dışında onları uyarabilecek sanat köşeleri ve benzeri ortamların oluşturulması ile kendilerini özgür ve özgün bir şekilde ifade edebilirler.
• Tepegöz, dia makinesi, etkileşimli tahta gibi öğretimi kolaylaştırıcı araçlar sınıf ortamında kullanıma hazır bir şekilde, bulundurulmalıdır.
• Sonuç olarak, özellikle okul öncesi eğitimde dikkate değer en önemli noktalardan birisi de sanatsal etkinliklerin kesinlikle bir yapıt üretme kaygısı ile sürdürülmemesidir. Doğru cevap E’dir.
15.Soru
Çocuğunuzun sanat alanında gelişmesini istiyorsanız hangi davranışı gerçekleştirmeniz daha doğru olur?
Doğum gününde ona pastel boya hediye etmek |
İnsan çizmeye yönlendirmek |
Karne gününde boyama kitapçığı hediye etmek |
Hazır resmi boyamasını istemek |
Yapılan çizimleri taklit etmesini istemek |
Çocuğunuzun sanat alanında gelişmesini istiyorsanız "Doğum gününde ona pastel boya hediye etmek" daha doğru olur.
16.Soru
Bir alışveriş merkezinde annesini kaybeden bir çocuğun “hüngür, hüngür” ağlaması neticesinde oluşan gözyaşlarını resminde göle dönüştürerek ifade etmesi aşağıdakilerden hangisini açıklamaktadır?
Merak
|
Mecaz
|
Yaratıcılık
|
Sezgi
|
Espri |
Çocukların sanat öğrenmelerine ilişkin yapılan araştırmalarda mecaz, merak, sezgi ve yaratıcılık dürtüleriyle hareket eden çocukların, yetişkinlerin zannettiğinden çok daha yüksek bir öğrenme kapasitesine sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Çocuğun yaşantısının zenginleşmesi resmindeki mecaz anlayışına da yansır, “mecaz” ya da “benzetme” sadece edebiyat alanıyla sınırlı bir kavram değildir. Örneğin bir alışveriş merkezinde annesini kaybeden bir çocuğun “hüngür, hüngür” ağlaması neticesinde oluşan gözyaşları çocuğun resminde göle dönüştürülebilir. Bu ve benzeri sembolik ifadeler birçok çocuğun resminde görülebilir. Doğru yanıt B şıkkıdır.
17.Soru
I. Sınıf ortamının kontrolü kolay olmalıdır.
II. Araç gereçler çocukların ulaşabileceği yerlerde olmalı ve kullanımı kolay olmalıdır.
III. Sınıf içinde karışıklığı önlemek için “Sınıf Trafiği Kuralları” oluşturulmalıdır.
IV. Eğitim ortamı düzenlenirken çocuk gözüyle bakılmalıdır.
Yukarıdakilerden hangisi yaratıcılığı destekleyen bir sınıf ortamı oluştururken dikkate alınması gereken ilkelerden biridir?
Yalnız I
|
I ve III
|
II ve III
|
III ve IV
|
Hepsi |
Yaratıcılığı destekleyen bir sınıf ortamı oluştururken aşağıdaki ilkeler göz önünde bulundurulmalıdır: • Sınıf ortamının iletişim sürecinde önemli bir araç olduğu göz önünde bulundurul-malıdır. • Sınıf ortamının kontrolü kolay olmalıdır. • Araç gereçler çocukların ulaşabileceği yerlerde olmalı ve kullanımı kolay olmalıdır. • Eğitimsel amaçlarla çelişen davranışlar mutlaka uyarılmalıdır. • Çocukların ve yetişkinlerin ortamlarının farklı olması gerektiği unutulmamalı, eğitim ortamı düzenlenirken çocuk gözüyle bakılmalıdır. • Sınıf içinde karışıklığı önlemek için “Sınıf Trafiği Kuralları” oluşturulmalıdır. Böylelikle, öğrenme merkezleri ve oyun kurulan alanların kullanımı kolaylaşır. Doğru cevap E’dir.
18.Soru
Erken çocukluk döneminde sanat eğitiminde; "Çocuğun gelişimini engelleyen duvarları çocuğun kendi kendine aşmasını sağlamak ve sembolik yolla kendini
ifade etmesini sağlamayı" savunan yaklaşım aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Waldorf yaklaşımı |
Herbert Read |
Montessori Yaklaşımı |
Emilia Yaklaşımı |
High / Scope Yaklaşımı |
Erken çocukluk döneminde sanat eğitiminde; "Çocuğun gelişimini engelleyen duvarları çocuğun kendi kendine aşmasını sağlamak ve sembolik yolla kendini
ifade etmesini sağlamayı" savunan yaklaşım Emilia Yaklaşımıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikinci besin seviyesini oluşturur?
Etoburlar
|
Bitkiler
|
Otoburlar
|
Fitoplanktonlar
|
Abiyotik |
Otoburlar ikinci seviye besin zincirini oluştururlar. Doğru cevap C’dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, imge ile düşünme arasındaki ilişkiyi açıklar?
İmge, düşüncenin son halidir. |
İmge, yaratıcı çocukların görsel düşünüşüdür. |
İmge, yetenekli çocukların görsel düşünüşüdür. |
İmge, tek yönlü sınıflandırma aracıdır. |
İmge, düşüncelerin tasarlanmasını sağlar. |
Düşünmek için imgelere gereksinim duyulur. İmgeler ise düşüncenin oluşumuna, gelişimine olanak sağlar. Dolayısıyla görsel imgeler, düşüncelerin tasarlanması ve üretilmesi
bağlamında yaşamı anlamlı hale getirme çabalarıyla özdeştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ