Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir yazarın gazete ve dergi gibi süreli yayınlarda, güncel sosyal ve siyasal olayları belli bir bakış açısından; kanıtlama, belgeleme, ayrıntılama gereği duymadan, günlük konuşma diline yakın bir üslupla yer yer nüktelere yer vererek değerlendirdiği kısa düşünce yazılarına ne ad verilir?
Fıkra |
Deneme |
Makale |
Söyleşi |
Nesir |
Bir yazarın gazete ve dergi gibi süreli yayınlarda, güncel sosyal ve siyasal olayları belli bir bakış açısından; kanıtlama, belgeleme, ayrıntılama gereği duymadan, günlük konuşma diline yakın bir üslupla yer yer nüktelere yer vererek değerlendirdiği kısa düşünce yazılarına fıkra denir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1923 sonrasındaki Türk hikayesinde yeni arayışlara örnek oluşturan yazarlardandır?
Halikarnas Balıkçısı |
Yusuf Atılgan |
Oktay Akbal |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Aziz Nesin |
Yusuf Atılgan Türk hikayesindeki yeni arayışlara örnek teşkil edebilecek eserler vermiştir. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Sohbet türü örneği olan Eşref Saati hangi yazara aittir?
Ahmet Rasim |
Yahya Kemal Beyatlı |
Suut Kemal Yetkin |
Melih Cevdet Anday |
Şevket Rado |
Türk edebiyatında Ahmet Rasim (Ramazan Sohbetleri), Yahya Kemal Beyatlı (Tarih Musahabeleri),Suut Kemal Yetkin (Edebiyat Söyleşileri), Şevket Rado (Eşref Saati), Melih Cevdet Anday (Dilimiz ÜzerineSöyleşiler), Nurullah Ataç (Karalama Defteri), Cenap Şehabettin, Refik Halit Karay, Hasan Ali Yücel,Attila İlhan, Falih Rıfkı Atay, Ercüment Ekrem Talu gibi yazarlar sohbet türünde eser vermiş isimlerdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal/toplumcu gerçekçi hikayeciler arasında yer almaz?
Sadri Ertem |
Nahit Sıtkı Örik |
Sabahattin Ali |
Sait Faik Abasıyanık |
Halikarnas Balıkçısı |
Sait Faik Abasıyanık toplumsal gerçekliğe değil iç gerçekliğe odaklanmıştır. Doğru cevap D'dir.
5.Soru
1923 öncesi Türk hikayesi hangi üç dönem altında incelenmektedir?
Tanzimat - Servet-i Fünun - Milli Edebiyat |
Tanzimat - Servet-i Fünun - Fecri Ati |
Tanzimat - Milli Edebiyat - Fecri Ati |
Servet-i Fünun - Milli Edebiyat - Fecri Ati |
Tanzimat - Servet-i Fünun - Yedi Meşaleciler |
Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli Edebiyat, 1923 öncesi Türk hikayesinin incelenmesinde temel alınan üç dönemi oluşturmaktadır. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Sohbet sözcüğü dilimize hangi dilden geçmiştir?
Farsça |
Arapça |
Urduca |
Latince |
İbranice |
Sohbet sözcüğü, dilimize Arapçadan geçmiştir. Bu nedenle doğru yanıt B seçeneğidir.
7.Soru
Atatürk’ün 1920 yılının ilk günlerinde Ankara’da kurduğu Hâkimiyet-i Milliye gazetesi kimin yönetiminde çıkmıştır?
Vedat Nedim Tör |
Orhan Şaik Gökyay |
Falih Rıfkı Atay |
Yakup Kadri |
Nurullah Ataç |
Atatürk’ün 1920 yılının ilk günlerinde Ankara’da kurduğu Hâkimiyet-i Milliye gazetesi ise 1934’te Ulus adını alır. Gazete Falih Rıfkı Atay’ın yönetiminde çıkmıştır. Ulus’un zengin yazı kadrosu içerisinde yer alan Vedat Nedim Tör, Orhan Şaik Gökyay, Yakup Kadri, Nurullah Ataç gibi isimler Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki problemlere dikkat çeken makale, eleştiri ve fıkralar yazmışlardır.
8.Soru
I. Yaşam, insan, sanat gibi çok çeşitli konularda yazılır.
II. Yazarın düşüncelerine ve okuru bu düşüncelere ikna etmesine dayanır.
III. Yazar, zaman zaman okuyuculara sorular sorar ve bu soruları kendisi cevaplar.
IV. Genellikle üç-beş sayfadan oluşan sohbet yazıları gazete ve dergilerde yayınlanır.
Sohbet türü ile ilgili yularıdakilerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
Sohbet yazıları okuyucuyu ikna etme amacı taşımaz. Doğru cevap D'dir.
9.Soru
Sohbet hangi açıdan denemeye benzemektedir?
Kişisel görüşleri dile getirmesi açısından |
Başkalarının düşüncelerini irdelemesi açısından |
Yazarın kendi görüşlerini kesin yargılara varmadan açıklaması açısından |
Okuyucuyu gerçekleri araştırmaya yöneltmeye çalışması açısından |
Deyimlerden, ünlemlerden, samimi hitaplardan yararlanması açısından |
Yazarın kendi görüşlerini kesin yargılara varmadan açıklaması açısından da denemeye benzer (Yüzbaşıoğlu,1984, 147).
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi daha önce kaleme aldığı romanları tekrar sadeleştirerek yazmıştır?
Ömer Seyfettin |
Halit Ziya |
Halide Edip |
Memduh Şevket |
Yakup Kadri |
Cumhuriyet öncesinde konuşma dilinde kullanılmayan Arapça, Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü, kapalı bir dil ile eserler veren Ahmet Haşim, Cenap Şahabettin gibi şair ve yazarlar, Cumhuriyet sonrasında dillerini daha anlaşılır bir düzeye getirirler. Halit Ziya Uşaklıgil de daha önceden kaleme aldığı romanlarının dilini sadeleştirme gereksinimi duyar. Bu nedenle doğru yanıt B seçeneğidir.
11.Soru
Seçeneklerdeki yazarlardan hangisi sohbet türünde eser vermiş isimlerden birisi değildir?
Ömer Seyfettin |
Refik Halit Karay |
Hasan Ali Yücel |
Falih Rıfkı Atay |
Attila İlhan |
Türk edebiyatında Refik Halit Karay, Hasan Ali Yücel, Attila İlhan, Falih Rıfkı Atay gibi yazarlar sohbet türünde eser vermiş isimlerdir.
12.Soru
Dildeki sadelik bakımından sohbet hangi yazı türüne benzemektedir?
Deneme |
Fıkra |
Makale |
Eleştiri |
Hikaye |
Dildeki sadelik bakımından denemeyi andıran sohbet, uzunluk açısından denemeye göre daha uzun bir türdür.
13.Soru
İçerik bakımından denemeler kaç grupta değerlendirilir ?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
İçerik bakımından denemeler beş temel grupta değerlendirilir. Doğru yanıt D'dir.
14.Soru
I. Ağırbaşlı ve ciddi hava sohbetin tamamına hakimdir
II. Sohbet yazarı, bilimsel makale yazan bilim adamı gibi konuda derinlik yaratmaz
III. Yazarın fikirlerini kanıtlamak gibi bir zorunluluğu yoktur.
IV. Çözümlemeler yapılır, örnekler verilir, yazarın görüşü okuyucuya sezdirilir
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi sohbet ile makale kıyaslamasını doğru olarak tanımlamaktadır?
I ve II |
I, II, III |
I, III, IV |
II, III, IV |
III ve IV |
I. seçenekte verilen bilgi yanlıştır. Sohbet, makaleden üslup açısından ayrılır. Makaledeki ağırbaşlı ve ciddi hava sohbet türünde
yerini tatlı bir samimiyete bırakır. Bu nedenle doğru yanıt D seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyatımızda sohbet türünün temsilcilerinden değildir?
Attila İlhan |
Refik Halit Karay |
Özdemir Asaf |
Hasan Ali Yücel |
Yahya Kemal Beyatlı |
Özdemir Asaf sohbet türünde eserler vermemiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat nesrinin gelişiminde katkısı bulunan kişilerden biri değildir?
Şinasi |
Ahmet Vefik Paşa |
Namık Kemal |
Sinan Paşa |
Ziya Paşa |
Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Şemsettin Sami, Namık Kemal, Ziya Paşa gibi yazarlar, Tanzimat nesrinin oluşmasında önemli katkıları bulunan isimlerdir. Sinan Paşa ise Süslü Nesir döneminde eser vermiş bir yazardır. bu nedenle doğru yanıt D seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi formal denemenin tanınmış isimlerinden biri değildir?
Jonathan Swift |
Charles Lamb |
George Orwell |
Samuel Johnson |
J.H. Newman |
Montaigne ve Bacon Batı edebiyatlarında formal (resmî) ve informal (teklifsiz, senli benli) olmak üzere iki farklı denemenin de ortaya çıkmasına yol açmışlardır. Formal denemenin tanınmış isimleri; Jonathan Swift, J.H. Newman, Mark Twain, Charles Lamb, William Hazlitt, Thomas De Quincey, James Thumber, E.B. White, George Orwell, E.M.Forster’dır. İnformal denemenin tanınmış isimleri ise Joseph Addison, Samuel Johnson, Matthew Arnold, John Stuart Mill, J.H.Newman, Walter Pater, Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau’dur. Bugün formal ve informal deneme arasındaki fark ortadan kalkmış gibidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünce yazısı değildir?
Makale |
Fıkra |
Deneme |
Roman |
Eleştiri |
Makale, fıkra ve deneme düşünce yazılarıdır. Tanzimat neslinden sonra gelen Servet-i Fünûn ve Millî Edebiyat Dönemi yazar ve şairleri, kimi zaman eleştiriyle karışık da olsa, makale türünü daha da olgunlaştırmışlardır.
19.Soru
Seçeneklerdeki eserlerin hangisi Süslü Nesre örnek verilebilir?
Katip Çelebi’nin Mîzân’ül-Hak’ı |
Koçi Bey’in Risale’si |
Mercimek Ahmet’in Kâbusnâme'si |
Evliya Çelebi’nin Seyahatnâme’si |
Sinan Paşa’nın Tazarrunâme’si |
Mercimek Ahmet’in Farsçadan çevirdiği Kâbusnâme Sade Nesre örnektir. Nâimâ’nın Tarih’i, Katip Çelebi’nin Mîzân’ül-Hak’ı, Evliya
Çelebi’nin Seyahatnâme’si, Koçi Bey’in Risale’si ve bazı dinî eserler, fetvalar, sefaretnameler, orta nesrin örnekleridir. Sinan Paşa’nın Tazarrunâme’si ise Süslü Nesir örneğidir. Doğru cevap E seçeneğidir.
20.Soru
Türk edebiyatında modern hikaye hangi yıldan itibaren görülmeye başlamıştır?
1570 |
1670 |
1770 |
1870 |
1970 |
Türk edebiyatında modern hikaye, diğer bazı türlerde (roman, tiyatro vb.) olduğu gibi, Osmanlı Türk toplumunun Batı’ya yönelmesinden sonra 1870’li yıllardan itibaren görülmeye başlar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ