Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nâzım Hikmet portresi üç ayrı algı çerçevesinde çizilmektedir. Birincisi sosyalist düşüncenin dünya çapında temsilini yapmış başarılı bir Türk şairi, ikincisi vatanına ihanet etmiş bir komünist, üçüncüsü ise aşağıdakilerden hangisidir?
sosyalizm düşüncesinin propagandasıdır
|
yaşamı ve sanatını içine alan şiirlerdir
|
aşkları evlilikleri, memleket özlemi gibi motiflerle çizilen bir popüler kültür imgesidir.
|
yaşamını ve sanatını bu denli iç içe geçirmiş bir sanatçı olması
|
estetik değerleri üzerinde yoğunlaşmasıdır
|
2.Soru
Yârab ne müsâavâtı, ne hürriyeti verHattâ ne o yoldan gelecek şöhreti verHep neşve veren aşkı terennüm dilerim Yârab bana bir ses yaratan kudreti ver Yukarıda geçen dizeler hangi şaire aittir?
Mehmet Akif |
Namık Kemal |
Yahya Kemal |
Rıza Tevfik |
Ahmet Haşim |
Yukarıda geçen dizeler Yahya Kemal tarafından yazılmıştır.
3.Soru
Orhan Veli gerek Garip Önsözünde gerekse şiirlerinde, hangi şairin şiirinin parodisini yapmıştır?
Mehmet Akif |
Tevfik Fikret |
Nafi |
Ahmet Haşim |
Nabi |
Oldukça genç bir yaşta (36) ölen Orhan Veli ve Oktay Rifat ile Melih Cevdet, Türk şiirinin akışını değiştirmişlerdir. Bunu öncelikle Ahmet Hâşim ve Hececi şiir olmak üzere kendilerinden önceki şiir anlayışını yıpratarak gerçekleştirmişlerdir. Özellikle Orhan Veli gerek Garip Önsözünde gerekse şiirlerinde, Hâşim şiirinin parodisini yaparak, Hececi şairlerin sözcük seçimi ve konuşma dilinden ayrı, kitabî söz dizimini eleştirerek Türk şiirinin önüne yeni bir yol açmış oldu.
4.Soru
Aşağıdaki şairlerin hangisinde metafizik/mistik eğilimler görülmez?
Fazıl Hüsnü Dağlarca.
|
Asaf Hâlet Çelebi.
|
Necip Fazıl Kısakürek
|
Ahmet Haşim.
|
Oktay Rifat.
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Anadolu’nun masalsı bir mekân algısıyla işlendiği eserlerden değildir?
Cenge Giderken |
Altın Ordu |
Yeni Gün |
Bir Destandan |
Peri Kızı ile Çoban |
Mehmed Emin’in “Cenge Giderken” şiirinde Türkçülük anlayışı hakimdir. Oysa ki, Süleyman Nesib’in “Altın Ordu”, Ömer Seyfeddin’in “Yeni Gün”, “Altın Destan”, Emin Bülend’in “Bir Destandan”, Orhan Seyfi’nin “Peri Kızı ile Çoban” başlıklı şiirleri Anadolu’nun masalsı bir mekân algısıyla işlenmesi eğilimin örneklerindendir.
6.Soru
Orhan Veli ve arkadaşlarının getirdikleri şiir anlayışının Türk edebiyatı içerisindeki asıl kalıcı etkisi aşağıdakilerden hangisi ile gerçekleşmiştir?
Şiirin bütün edebî sanatlardan uzaklaştırılması gerektiğini savunmaları |
Heceden serbest şiire geçme anlayışı getirmeleri |
40 Kuşağı Toplumcu Gerçekçi şairlerini etkilemeleri |
Kendilerinden önce şiire başlamış olanları etkilemeleri |
İkinci Yeni şiir akımının ortaya çıkışına zemin hazırlamaları |
Orhan Veli ve arkadaşlarının getirdikleri şiir anlayışının Türk edebiyatı içerisindeki asıl kalıcı etkisi İkinci Yeni şiir akımının ortaya çıkışına zemin hazırlamaları olmuştur. A, B, C ve D seçeneklerindeki ifadeler de Garip hareketi ile gerçekleşmiştir. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin cumhuriyet dönemi Türk şiirinde metafizik/mistik özellikler taşıyan şairlerden biri sayılması yanlış olur?
Behçet Necatigil |
Hilmi Yavuz |
Sezai Karakoç |
Cahit Zarifoğlu |
Attila İlhan |
Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde metafizik/mistik özellikler taşıyan şairlerin Necip Fazıl Asaf Halet ve Fazıl Hüsnü'den ibaret olduğu söylenemez. Mehmet Âkif, Yahya Kemal, Ahmet Hâşim, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Muhip Dıranas, Behçet Necatigil, Sedat Umran, Hilmi Yavuz, Ali Günvar ve daha bir çok şairin kimi şiirlerinde bu kavramlar ile ilişkilendirilebilecek motifler, söyleyişler görülür. Öte yandan fizikötesi âlemi varlığın özü olarak kabul eden ve bu bakış açısını dünya görüşü olarak benimseyen Sezai Karakoç, Cahit Zarifoğlu, Ebubekir Eroğlu gibi şairler şiirlerinde eşya, tabiat, toplum algısını bütünüyle bu perspektife oturtmuş bulunmaktadırlar.
8.Soru
1909 sonrası birçok örgütün kurulma nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Yapılan anayasal değişiklikle örgütlenme ve gösteri hakkının teminat altına alınması |
II. Meşrutiyet’in ilanı |
II. Abdülhamit’in tahttan indirilmesi |
31 Mart Vakası |
Ekonomik canlılık |
Bu dönemde toplumda bir siyasallaşma eğilimi, örgütlü bir topluma dönüşme girişimi dikkati çeker. 1909’da anayasada yapılan bir değişiklikle her türlü örgütlenme ve gösteri hakkı teminat altına alınmıştır. Böylece kısa sürede siyasal partilerden azınlık derneklerine, meslek örgütlerinden ticari cemiyetlere, fikir kulüplerinden kadın hakları derneklerine kadar çok çeşitli yüzlerce örgüt kurulmuştur.
9.Soru
Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın ilk şiir kitabı olan “Havaya Çizilen Dünya”da en çok aşağıdakilerden hangi şairin etkisi görülür?
Necip Fazıl
|
Orhan Veli
|
Oktay Rifat
|
Yahya Kemal
|
Ahmet Hâşim
|
10.Soru
Hececi şairlerin sözcük seçimi ve konuşma dilinden ayrı kitabî söz dizimini eleştirerek Türk şiirinin önüne açan yeni bir yol çizen hareketin adı nedir?
yedi meşale
|
sembolizm
|
folklor
|
mitoloji
|
garip hareketi
|
11.Soru
Türkçülük akımının yetiştirdiği etkili pek çok isim bulunmasına karşın bu yazar, özellikle Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak (1918) ve Türkçülüğün Esasları (1923) adlı kitaplarıyla akımın düşünce sistemini temellendiren kişidir. Yukarıda bazı eserleri ve hakkında bazı bilgiler verilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp |
Sezai Karakoç |
Cemil Meriç |
Kemal Tahir |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Türkçülük akımının yetiştirdiği etkili pek çok isim bulunmasına karşın Ziya Gökalp, özellikle Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak (1918) ve Türkçülüğün Esasları (1923) adlı kitaplarıyla akımın düşünce sistemini temellendiren kişidir. Yaşadığı asrın uluslaşma dönemi olduğunun farkında olan Gökalp’in görüşleri aynı zamanda Cumhuriyet’in kurucu düşünceleri arasındadır. Türkçülüğün Esasları’nda sekiz başlık altında Türkçülüğün programını verir.
12.Soru
Yahya Kemal’in şiir düşüncesinin anahtar kavramı aşağıdakilerden hangisidir?
Realizm |
İmtidat |
Romantizm |
Hamaset |
Didaktizm |
Yahya Kemal düşüncesinin anahtar kavramı olan “imtidat”, Bergson felsefesindeki dureé kavramına benzer; süreklilik, “değişerek devam etmek, devam ederken değişmek” anlamına gelir.
13.Soru
İlk önce Arnavutların, ardından da I. Dünya Savaşı sırasında Arapların ayrılıkçı tutumu hangi düşünce akımının etkisini azaltmıştır?
Batıcılık
|
Türkçülük
|
İslamcılık
|
Osmanlıcılık
|
Halkçılık
|
14.Soru
Yaşadığı dönemde ''Şair-i azam'' olarak anılan ve dönemin pek çok şairini de etkileyen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Necip Fazıl Kısakürek |
Yahya Kemal Beyatlı |
Ahmet Haşim |
Abdülhak Hâmid Tarhan |
Cenap Şahabettin |
Tanzimat’ın ikinci kuşak şairlerinden olan ve o dönemde yazdığı şiirlerle yenilikçi şiir çizgisine atılım yaptıran Abdülhak Hâmid, Servet-i Fünûn, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde de yaşamış ve bütün bu süreçlerde yenilik yapma çabası içerisinde olmuştur. Bu dönemler içerisinde pek çok şairi etkilemiş ve yaşarken “şâir-i a’zam” ünvanıyla anılmış olan şair, şiirlerindeki metafizik duyarlılık bakımından başta Necip Fazıl olmak üzere Cumhuriyet şiirinin bu özelliği taşıyan şairleri üzerinde belirgin etkisi olsa da dilinin savrukluğu, disiplinsizlik gibi baştan beri şiirinde bulunan zaaflar, etkisinin oldukça sınırlı kalmasına yol açmıştır.
15.Soru
Nazım Hikmet’in şiirlerinde 1938’e kadarki şiirlerinde en ağır basan öğe aşağıdakilerden hangisidir?
Lirizm |
Fütürizm |
Öyküleme tekniği |
Hitabet ögesi |
Yapılandırmacılık |
Şiirinin yapı özellikleri, içinde bulunduğu koşulların etkisine göre az çok değişkenlik gösterir. 1938’e kadarki şiirlerinde hitabet öğesi ağır basarken, hapiste bulunduğu 1950’ye kadarki yıllarda yazdığı şiirlerden bir kısmında öyküleme tekniğinin (Memleketimden İnsan Manzaraları gibi örneklerde), kiminde ise lirizmin ağır bastığı (Saat 21-22 şiirleri) görülür.
16.Soru
Orhan Veli’nin Garip hareketinin dönüm noktası olarak kabul edilen şiiri aşağıdakilerden hangisidir?
Pireli Şiir |
Gelirli Şiir |
Yol Türküleri |
İstanbul Türküsü |
Delikli Şiir |
Orhan Veli’nin Şubat 1945 yılında yayımladığı Vazgeçemediğim kitabı, içinde bulunan “İstanbul Türküsü” başlıklı şiir dolayısıyla Garip hareketinin dönüm noktası kabul edilmiştir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern Türk şiirinin kurucu şairleri arasında sayılmıştır?
Mehmet Akif ERSOY |
Ali Ekrem Bolayır |
Mehmet Emin Yurdakul |
Cenap Şahabettin |
Faik Âli Ozansoy |
Cumhuriyet döneminin öncesinde şiire başlayan şairleri; şiir zevki Tanzimat ve Edebiyat-ı Cedide topluluğu süreçlerinde edinenler, II. Meşrutiyet’ten sonra ve özellikle Millî edebiyat anlayışı doğrultusunda şiir yazanlar ile Mehmet Âkif, Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim’den oluşan kurucu kişiliklerin oluşturduğu üç öbekte toplamak mümkündür.
18.Soru
Cumhuriyet dönemi şiiri içerisindeki Toplumcu gerçekçi anlayışın ilk ve en önemli temsilcisi kimdir?
Cahit Irgat
|
Rıfat ilgaz
|
Nazım Hikmet
|
A.Kadir
|
Ömer Faruk Toprak
|
19.Soru
Garip Önsözü olarak da bilinen poetik yazının içerdiği görüşleri içeren maddeler arasında yer alan ancak ayrıldıkları birçok nokta da olan Batı'da dönemin en önemli düşünce ve sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Kübizm |
Realizm |
Hümanizm |
Sürrealizm |
Klasizm |
Garip Önsözü olarak da bilinen poetik yazının içerdiği görüşleri şu maddeler halinde ele almak mümkündür: (…) Şiiri en saf, en basit halde bulmak için insan tahteşşuurunu karıştırma ameliyesi”nin Sembolistlerin kabul ettiği gibi içimizdeki bir takım gizli tellere dokunma ya da Valery’nin yaratıcı faaliyeti açıkladığı “gayri şuurda olma” görüşü ile karıştırılmaması gerekir. Bu konuda bizim arzumuza en çok yaklaşan sanat akımı Sürrealizm’dir. Otomatizm yöntemi sadece bir çıkış noktasıdır. Sanatçının ustalığı bilinçaltının doğallığını, saflığını kendi yetenek ve çabası ile taklit etmedeki başarısına bağlıdır.
20.Soru
1921 - 1923 yılları arasında yayınlanan Dergâh dergisinin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Milli mücadeleyi desteklemesi |
Tasavvuf düşüncesini benimsemesi |
Hamasi şiirler yayınlaması |
Dinsel içerikli yazılara yer vermesi |
Türk ve İslam düşüncesini benimsemesi |
Dergâh dergisinin ilk göze çarpan özelliği Yahya Kemal’in düşüncelerinin belirlediği çerçevede yayın politikası izlemiş olmasıdır. İstanbul’dan Anadolu’daki Millî mücadeleyi destekleyen dergi Batı’nın maddeciliğine, pozitivizme ve mekanizme karşı bir tavır sergiler. Dergiye göre Müslüman Türk halkı, Anadolu’da düşmana karşı yürüttüğü ölüm kalım savaşında maddi bakımdan kendisinde çok üstün olan bir düşmanla çarpışıyor. Böyle bir durumda, ancak birer araç olarak değer taşıyan sayı, ölçü, pozitif bilim ve teknolojiden söz edilemez. Başarı ancak yeni bir hayat hamlesinden doğabilir ve o da niceliğe karşı niteliğin, mekanizme karşı yaratıcı hamlenin zaferi demektir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ