Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Halbuki mesele yeni telakkiler getirmek değil, telakkilere son vermek, sanatı insanlıkla baş başa bırakmaktan ibarettir. "Melih Cevdet Anday"
Aşağıdakilerin hangisinde Melih Cevdet Anday'ın bu sözlerine ters düşen bir açıklama vardır?
Kökleşmiş sanat reddedilmelidir. |
Dil aydın zümrenin dili olmalıdır. |
Vezin ve kafiye şiirde kullanılmamalıdır. |
Şairene söyleyişe son verilmelidir. |
Sıradan insanlar da şiire girebilmelidir. |
Melih Cevdet Anday "Garip Şiir Akımı"nın temsilcilerindendir. Garip şiir akımının özelliklerinden biri de şiirin ölçüsüz ve uyaksız oluşudur. Doğru yanıt: B'dir.
2.Soru
Nazım Hikmetin şiirinin ana özelliklerini uymayan şık aşağıdakilerden hangisidir?
Şiirin görünüşünü özel bir dikkat ile örme
|
İçeriğe uygun bir ses düzeni oluşturma
|
3. Sinemotografik bir anlatımı benimseme
|
Şiir, roman, öykü, tiyatro, senaryo gibi edebiyat türlerinin birbirine zıt özellikler taşıyan ögelerini bir araya getirme; hem birimi , hemde bütünü gözeten, hem solo hem de orkestra oluşturmayı amaçlayan yapı
|
Şiirlerine tekil açından bakıldığında hem modernist, hem geleneksel ögeleri kullanmaktan kaçınma
|
3.Soru
1910-23 arası süreçte Türk şiiri ve edebiyatına ilişkin aşağıdaki hangi ifade doğru değildir?
1910-23 arası süreçte Türk şiirinin genel eğilimi heceden aruza doğru olmuştur. |
Dönemin üç büyük şairi, Mehmed Âkif, Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim’in aruzla yazmaya devam etmiştir. |
1910-1923 yılları arasındaki edebiyat faaliyetlerinin odak noktasını Millî Edebiyat Akımı oluşturmuştur |
Dilde sadeleşme anlayışı Cumhuriyet’ten hemen önce hedefine ulaşmış görünüyor. |
Yeni Lisan Hareketi’nin en önemli başarıları yazı dili ile edebiyat dilinin birleştirilmesi |
Bütün bunlara karşın 1910-23 arası süreçte Türk şiirinin genel eğilimi aruzdan heceye doğru olmuştur. Dönemin üç büyük şairi, Mehmed Âkif, Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim’in aruzla yazmaya devam etmesine, bir çok şairin hem aruzu hem heceyi birlikte kullanmasına karşın Cumhuriyet’e doğru yaklaştıkça edebiyat tarihlerinde beş hececiler, on hececiler gibi adlarla anılan hecenin ilk kuşağı diyebileceğimiz kuşağın şairleri hecenin Türk şiirinin bu dönemindeki yaygın ölçüsü olmasını sağlamışlardır.
Doğru cevap A dır.
4.Soru
Şiir üzerine yazdıkları yazılarda ve söyleşilerde“eskiye ait olan her şeye karşı çıkmak” ifadesi kimler için söylenmiştir
Ahmet Kutsi Tecer ve arkadaşları
|
Orhan Veli ve arkadaşları
|
Mehmet Akif ve arkadaşları
|
Ziya Osman Saba ve arkadaşları
|
Nurettin Topçu ve arkadaşları
|
5.Soru
Osmanlıcılık ve İslâmcılık akımlarının tersine edebiyat alanında ortaya çıkıp daha sonra siyasal bir nitelik kazanan Türkçülük akımının önderlerinden olan edebiyatçılar aşağıdakilerden hangileridir?
Cemaleddin Efgani, Nazım Paşa |
Fuad Paşa, Enver Paşa |
Şemseddin Sami, Ahmed Vefik Paşa |
Mehmet Akif, Muhammed Abduh |
Talat Paşa, Memduh Cevdet |
Dönemin en etkili hareketi Türkçülük akımıdır. Üstelik Türkçülük ideolojisi, Osmanlıcılık ve İslâmcılık akımlarının tersine edebiyat alanında ortaya çıkıp daha sonra siyasal bir nitelik kazanmıştır. Tanzimat’ın ilk kuşağında görülen edebiyatın dilinin sade Türkçe olması gerektiği yolundaki görüşler ve Şemseddin Sami, Ahmed Vefik Paşa gibi edebiyatçıların Türk dili üzerinde yaptığı çalışmalar Türkçülüğün bireysel ve bilimsel öncülleri arasında sayılır. II. Merutiyet’ten sonra gerek İttihat ve Terakki iktidarının desteği, gerekse tarihsel koşullar Türkçülüğün bir ideoloji olarak gelişmesini sağlamıştır. Türkçülük düşüncesinin iki temel yönü bulunmaktadır. Bir yandan “bütün Türkleri birleştirmek” amacını, öte yandan da “halka dönüş” eğilimini birlikte içeren bir nitelik taşır.
6.Soru
Cumhuriyet’in kuruluşunun hemen öncesinden itibaren ise kimlik oluşturucu bir olgu olarak hangisi görülür?
Anadoluculuk |
İslamcılık |
Turancılık |
Osmanlıcılık |
Batıcılık |
Cumhuriyet’in kuruluşunun hemen öncesinden itibaren ise kimlik oluşturucu bir olgu olarak Anadoluculuk; İslamcılık, Osmanlıcılık ve Turancılık anlayışlarına tepki biçimini almıştır. Buna göre Anadoluculuk, din ve soy etkenlerinin dışında Anadolu’nun maddî ve manevi gerçekliğini esas alan bir Ulusçuluk biçimidir.
7.Soru
Nazım Hikmet’in 1921 yılında İnebolu’da tanıştığı ve düşüncelerini şekillendirdiği grubun adı aşağıdakilerden hangisidir?
Fütüristler |
Spartakistler |
Konstrüktivistler |
Dadaistler |
Realistler |
Nâzım Hikmet’in yaşamını ve düşünce dünyasını etkileyen önemli olaylardan birisi 1921 yılında Millî Mücadele’ye katılmak üzere bir grup arkadaşıyla birlikte geçtikleri İnebolu’da gerçekleşmiştir. Burada Ankara hükümetinin iznini beklerken Almanya’dan gelen Spartakistlerle tanışır. Bu grup içerisindeki Sadık Ahi’nin (Mehmet Eti) anlattığı Bolşevik Devrimi, Marks, Engels, sosyalizm, sınıf çatışmasına dair görüşlerden etkilendiği anlaşılan Nâzım Hikmet, kısa sürede bu düşünceleri benimsemiştir.
8.Soru
Nazım Hikmet Ran hangi şehirde dünyaya gelmiştir?
Ankara |
İstanbul |
Selanik |
Moskova |
Petersburg |
Nazım Hikmet Ran Selanik'te dünyaya gelmiştir.
9.Soru
Orhan Veli'nin hangi şiirinde Ahmet Haşim'in şiir anlayışı alaya alınmaktadır?
Yol Türküleri |
Destan Gibi |
Eskiler Alıyorum |
Delikli Şiir |
Pireli Şiir |
Orhan Veli'nin "Eskiler Alıyorum" başlıklı şiiri Ahmet Hâşim’in şiir anlayışının ve şiirlerinin içini boşaltarak yıpratma amacı taşımaktadır. Şiiri, “sözle musıki arasında, sözden ziyade musıkiye yakın” bir ara dil alarak gören Ahmet Hâşim’in şiir görüşünü alaya almaktadır.
10.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Türkçülük akımını bir düşünce sistemi olarak ortaya koymuştur?
Genç Kalemler
|
Türkçe Şiirler
|
Yeni Lisan
|
Türkçülüğün Esasları
|
Türkün Ateşle İmtihanı
|
11.Soru
Metafizik terimi ilk defa aşağıdakilerden hangisi tarafından kullanılmıştır?
Eflatun |
Cicero |
Andronikos |
Hegel |
Kant |
Metafizik terimi ilk defa Aristoteles’in eserlerini derleyip tasnif ederek kitaplaştıran Andronikos tarafından ünlü filozofun ProtePhilosophia(ilk Felsefe) adlı eserine Meta ta Physika(“Fizikten sonra gelen” anlamında metafizik) adını vermesiyle kullanılmıştır.
Yanıt C şıkkıdır.
12.Soru
- Batı şiiri ile Divan edebiyatı konusunda modern bir seçme ve sentez yapma bilinci taşıması
- Şairin şiirlerinin, onun kişisel yaşantıları ile Türk şiir geleneğinin ve sembolizmin kaynaşmasından oluşması
- Şairin eski kültürün metafizik ve kurumsal değerlerine olan tutkusu
Yukardakilerden hangileri Yahya Kemal şiiri’nin Türk edebiyatında önceki dönemlerde örneği görülmeyen, Cumhuriyet’ten sonra ise model oluşturan bir yapı taşı olmasının sebeplerindendir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
II. ve III. özellikler Ahmet Haşim’e aittir.
13.Soru
23 Temmuz 1908 günü ilan edilen ve kimi araştırmacılar tarafından I. Dünya Savaşını sonlandıran Mondros Mütarekesi’ne (1918) kadarki on yıllık süreyi; kimi araştırmacılar tarafından ise Cumhuriyet’in kurulduğu 1923 tarihine kadarki on beş yıllık süreyi belirten dönemin adı nedir?
II. Meşrutiyet dönemi |
I. Meşrutiyet dönemi |
İstibdat Dönemi |
Lale Devri |
Çöküş Dönemi |
23 Temmuz 1908 günü ilan edilen ve kimi araştırmacılar tarafından I. Dünya Savaşı’nı sonlandıran Mondros Mütarekesi’ne (1918) kadarki on yıllık süreyi; kimi araştırmacılar tarafından ise Cumhuriyet’in kurulduğu 1923 tarihine kadarki on beş yıllık süreyi belirtmek üzere kullanılan “II. Meşrutiyet dönemi” ifadesi Türk tarihinin belki en kısa, fakat en karmaşık süreçlerinden birisini anlatır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat dönemi akımlarından Servet-i Fünun akımının diğer bir adıdır?
Adab-ı Muaşeret |
Edebiyatı-ı Cedide |
Aruz Vezni |
Beş Hececiler |
Batıcılık |
Servet-i Fünun’un eş anlamlısı Edebiyat-ı Cedide’dir.
15.Soru
Memleket edebiyatı şiir anlayışına karşı çıkarak bir araya gelen genç şairlerin oluşturduğu, kısa ömürlü edebiyat etkinliklerinden birisi olarak kalmış toplaşmanın adı nedir?
Fecr-î Âti |
Servet-i Fünûn |
Yedi Meşale |
Üç tepe |
Milli edebiyatçılar |
Memleket edebiyatı şiir anlayışına karşı çıkarak bir araya gelen genç şairlerin oluşturduğu Yedi Meşale toplaşması kısa ömürlü edebiyat etkinliklerinden birisi olarak kalmıştır.
16.Soru
Parçalanmayı önlemek için Osmanlı imparatorluğu’ndaki bütün unsurların din, dil, ırk ayırımı gözetmeksizin eşitliğini sağlamayı hedefleyen akım aşağıdakilerden hangisidir?
Batıcılık |
Osmanlıcılık |
Türkçülük |
Oryantalizm |
İslamcılık |
Osmanlıcılık akımının temel hedefi parçalanmayı önlemek için Osmanlı imparatorluğu’ndaki bütün
unsurların din, dil, ırk ayırımı gözetmeksizin eşitliğini sağlamaktır.
Doğru cevap B seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hikmet’in şiir anlayışının ana özelliklerinden değildir?
İçeriğe uygun bir ses düzeni oluşturma |
Şiirin görünüşünü özel bir dikkat ile örme |
Sinemotografik bir anlatımı benimseme |
Şiirlerini yalnızca Modernist bir yaklaşımla ele alma |
Edebiyat türlerinİn zıt özelliklerini bir araya getirme |
Onun şiirinin ana özelliklerini şöyle belirtebiliriz:
- Şiirin görünüşünü (basamaklı dizeler, büyük-küçük harfleri geleneksel anlayıştan farklı kullanma, aynı sayfa ve şiirde farklı puntolardaki harfleri bir arada kullanma) özel bir dikkat ile örme,
- İçeriğe uygun bir ses düzeni oluşturma (“Makinalaşmak” şiirindeki
“trrrrrum/trrrrrum/trrrrum/trak tiki tak” gibi makine taklidi ses öğelerini kullanması ve daha başka örnekler),
- Sinemotografik bir anlatımı benimseme (meselâ, “Salkımsöğüt” şiirinde yerde kalan askerin atlıların uzaklaşmasını izleyişi; “atlılar atlılar kızıl atlılar” dizesinin, her bir satırda kısaltılarak “at” sözcüğüne kadar indirilmesi ile görüntü ve ses ögelerini birlikte kullanan bir sinema imgesi oluşturur ve bu anlatım tarzını Memleketimden İnsan Manzaraları kitabındaki şiirlerde de kullanır.),
- Şiir, roman, öykü, tiyatro, senaryo gibi edebiyat türlerinin birbirine zıt özellikler taşıyan öğelerini bir araya getirme; hem birimi (mısra-ı bercesteyi), hem de bütünü gözeten, hem solo hem de orkestra oluşturmayı amaçlayan yapı,
- Şiirlerinin bütünü açısından bakıldığında hem modernist, hem geleneksel öğeleri kullanmaktan kaçınmama,
- Bütün bunları birleştiren bir zemin olarak biçim ve içerikte Marksist dünya görüşünü şiir anlayışının temeline oturtmak.
18.Soru
- Edebiyat dilinin konuşulan Türkçeye dayandırılması
- Hece vezninin şiirin asıl ölçüsü olmasının sağlanması
- Millî, tarihî konuların işlenmesi
- Sınıf mücadelesinin aracı olması
Yukarıdakilerden hangileri Türkçülük akımının edebiyattaki en önemli etkileridir?
Yalnız III |
II ve III |
III ve IV |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Başta edebiyat dilinin konuşulan Türkçeye dayandırılması, hece vezninin şiirin asıl ölçüsü olmasının sağlanması ve millî, tarihî konuların işlenmesinin çoğalması Türkçülük akımının edebiyattaki en önemli etkileridir. IV. madde, toplumcu gerçekçi şiir anlayışının bir özelliğidir.
19.Soru
Cumhuriyet’in ilk dönemlerinde hem yönetimin dayanağı olmak bakımından hem de “sınıfsız kaynaşmış” bir kitle anlamını da içeren millet kavramı ile yakın bir anlam alanı içerisinde kullanılan edebiyat akımı olan ”Milli Edebiyat” ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Türkçülük akımını içeren bir edebiyat oluşu |
Milliyetçi bir edebiyat oluşu |
Sade bir dil ile yazılması |
Toplumsal konular dışında bir edebiyat oluşu |
Tanzimat'tan sonraki en etkili akımlardan birisi oluşu |
Tanzimat döneminin başından itibaren edebiyat ve yazı hayatında giderek artan bir sıklıkla görülmeye başlanan ve daha çok memleket sorunları konusunda söz söyleme hakkına, seçme (ve seçilme) yeteneğine sahip nitelikli kitle anlamlarında kullanılan “halk” kavramı, bu dönemde içerik değiştirmeye başlamıştır. Milli edebiyat, halkı yalnızca parlamenter yönetimin dayanağı olarak görmekle kalmıyor, aynı zamanda aydınların ve devletin her türlü faaliyetinin kaynağı olarak yönelinmesi gereken bir potansiyel değer biçiminde algılıyordu. Yani güncel politik ihtiyaçları karşılayan bir kavram olmaktan ulusu oluşturan değerlerin kaynağı biçimine dönüşmekte, böylece millet kavramının oluşmasına zemin hazırlamaktaydı. Cumhuriyet’ten sonra kavram hem yönetimin dayanağı olmak bakımından hem de “sınıfsız kaynaşmış” bir kitle anlamını da içeren millet kavramı ile yakın bir anlam alanı içerisinde sıklıkla kullanılacaktır.
20.Soru
Nazım Hikmeti'in 1922 yılında yazdığı ve özellikleri biçimiyle Türk edebiyatında bir yenilik öncüsü olan şiirinin adı nedir?
Kuvayi milliye destanı
|
memleketimden insan manzaraları
|
saat 21-22 şiirleri
|
açların gözbebekleri
|
rubailer
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ