Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Necip Fazıl'ın şiir anlayışına uygun bir bilgidir?
Sanatkarı insan ruhunun mühendisi olarak görmek gerekir. |
Şiir uyku ile uyanıklık arasındaki seziştir. |
Şiirin önemli kaynaklarından biri intibadır. |
Şiir mutlak hakikatı arama yoludur. |
Şiir müzik giydirilmiş zamandır. |
A seçeneğinde verilen bilgi Nazım Hikmet'i, B ve E seçeneğinde verilen bilgi Ahmet Hamdi Tanpınar'ı, C seçeneğinde verilen bilgi Asat Halet Çelebi'yi işaret eder. Şiir mutlak hakikati aramanın yoludur diyen şair ise Necip Fazıl'dır. Bu nedenle yanıt D'dir.
2.Soru
Kirli sarı fotoğraf Duvarımızda Kaldırsak da kalır Bilerek bilmeyerek çektirdikleri “ Çeki” adlı şiirden alınan yukarıdaki bent hangi şaire aittir?
Mehmet Çınarlı
|
İlhan Geçer
|
Behçet Necatigil
|
Hilmi Yavuz
|
Bülent Bakiler
|
3.Soru
“Yorgun” adlı ilk şiirini, İsmet Özel hangi dergide yayımlamıştır?
Türk Dili |
Şiir Sanatı |
Papirüs |
Halkın Dostları |
Yelken |
Dili, Şiir Sanatı, Papirüs, Yeni Dergi gibi yayın organlarında şiirlerini yayımlamaya devam etti. Ataol Behramoğlu’yla birlikte Halkın Dostları (1970-72) dergisini çıkardı. Yaşadığı iç hesaplaşma ve dönüşümden geçtiği 70’lerin ortasından sonra ise Diriliş, Mavera, Dergâh dergilerinde ürünleriyle göründü. Yanıt E seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisinin ikinci yeni şiiri bağlamında bilinç dışına önem atfettiği söylenebilir?
Turgut Uyar. |
Nazım Hikmet. |
Orhan Veli. |
Yahya Kemal. |
Necip FAZIL. |
TURGUT UYAR. Cevap A'dır.
5.Soru
Şiirlerinde ele aldığı konular (özellikle birey, yabancılaşma, bunalım vb.) kadar, anlatım teknikleri ve nesneyle dili birleştirmeye çalışan imaj dünyaları bakımından Edip Cansever'in yanında ismi en çok anılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Cemal Süreya |
Ece Ayhan |
İlhan Berk |
Sezai Karakoç |
Turgut Uyar |
Edip Cansever’in adı, İkinci Yeni içerisinde en çok Turgut Uyar ile birlikte anılır. Bunun sebebi tematik bakımdan birçok ortak noktanın bulunması (özellikle birey, yabancılaşma, bunalım vb.) kadar, anlatım teknikleri ve nesneyle dili birleştirmeye çalışan imaj dünyaları bakımından benzerlik göstermeleridir. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi için mitoloji önemli bir kaynak değildir?
İlhan Berk |
Turgut Uyar |
Ece Ayhan |
İsmet Özel |
Sezai Karakoç |
ikinci Yeni şairleri olarak anılan İlhan Berk, Turgut Uyar, Ece Ayhan gibi şairlerin şiirlerinde de mitoloji önemli bir kaynaktır. İkinci Yeni şiirinin, Pagan kültürün, Hristiyanlığın, Yahudiliğin, -hattâ az da olsa- İslâm’ın tarihsel ve mitolojik birikimine, kıssa kavrayışına hiç kasılmadan ve taraftar olmadan rahatlıkla uzanan bir yanı vardır. Sezai Karakoç’taki mitolojik ilgi gelenek anlayışıyla yakından ilgilidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cahit Zarifoğlu’nun şiirlerinin özelliklerinden birisi değildir?
Modern Türk şiirinin dilini en çok zorlayan şairlerinden birisi olmuştur |
Modern Türk şiirinin hayal gücünü en çok zorlayan şairlerinden birisidir |
Geleneğe sıkı sıkıya bağlıdır. |
Kendine özgü oluşundan dolayı şiirleri genellikle kapalı ve anlaşılmaz bulunmuştur. |
Şiirin insandan ve maddeden bağımsız bir varlığa sahip olduğunu düşünür. |
Modern Türk şiirinin dilini ve hayal gücünü en çok zorlayan şairlerinden birisi olan Cahit Zarifoğlu, öncesiz ve sonrasız bir şiir ortaya koymuştur. Onun şiirleri, içerdiği hüzün bakımından İkinci Yenicilerden Turgut Uyar’la, düşünce yapısı açısından Sezai Karakoç’la, imge dünyası bakımından Alman şair Rilke ile ilişkilendirilse de, tekil bir şiirdir. Bu kendine özgü oluş, şiirlerinin genellikle kapalı ve anlaşılmaz bulunmasına neden olmuştur. şiir anlayışı bakımından Sezai Karakoç ve Necip Fazıl çizgisinde yer alır. Ona göre şiir, insandan ve maddeden bağımsız bir varlığa sahiptir. Doğru cevap C’dir.
8.Soru
Şiirde dini duyarlılığın modern görünümü üzerine şiirler yazan şairimiz kimdir?
Refik Durbaş
|
Afşar Timuçin
|
İsmet Özel
|
Ataol Behramoğlu
|
Cahit Zarifoğlu
|
9.Soru
Bu şaire göre şiir “her türlü menfaat endişesinden uzak, gayesini yalnız kendinde bulan bir mükemmeliyet”tir. Şiirin ayrı ayrı unsurları olduğu düşünülemez, mükemmel bir terkip olmak zorundadır.
Yukarıda şiire bakış açısından bahsedilen şair hangisidir?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Necip Fazıl Kısakürek |
Orhan Veli |
Nazım Hikmet |
İlhan Berk |
Ahmet Hamdi Tanpınar için şiir, uyku ile uyanıklık arasında şuurlu sezişten doğar. Aslında bu seziş de, bir rüya halidir: “Uyanık bir gayret ve çalışma ile kurulan bir rüya”. Şiir “her türlü menfaat endişesinden uzak, gayesini yalnız kendinde bulan bir mükemmeliyet”tir. Şiirin ayrı ayrı unsurları olduğu düşünülemez, mükemmel bir terkip olmak zorundadır.
10.Soru
Fransa' da edindiği tecrübelerle, istisnai sayılabilecek bir katkı yaparak, ilk defa divan şiirinin ritim ve istif özelliklerini modern bir anlayışla değerlendirerek bir örnek oluşturmuş şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Munis Faik Ozansoy |
Yahya Kemal |
Behçet Necatigil |
Namık Kemal |
Burada Yahya Kemal’in, Fransa’da edindiği tecrübelerle, istisnaî sayılabilecek bir katkı yaptığını tespit etmek gerekir. İlk defa o, Divan şiirinin ritim ve istif özelliklerini modern bir anlayışla değerlendirerek bir örnek oluşturmuştur.
11.Soru
Garipçilerin çıkışını İnönü dönemi tek parti diktasının desteğine,
İkinci Yeni şairlerinin ortaya çıkışını ise Demokrat Parti’nin ‘baskıcı’
yönetimine bağlayan şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Attilâ İlhan |
Orhan Veli |
Turgut Uyar |
Nurullah Ataç |
Can Yücel |
Kimi eleştirmenler bu hareketin ortaya çıkışında dönemin siyasal ortamının da etkili olduğunu belirtirler. Attilâ İlhan, Garipçilerin çıkışını İnönü dönemi tek parti diktasının desteğine, İkinci Yeni şairlerinin ortaya çıkışını ise Demokrat Parti’nin ‘baskıcı’ yönetimine bağlar. Turgut Uyar da kendi şiirinin doğduğu ortamı açıklarken Demokrat Parti’nin yarattığı “para patlaması” ve bunun doğurduğu değerler değişmesinden söz eder.
Yanıt A seçeneği olmalıdır.
12.Soru
Şiirde dini bir teslimiyet temasını benimseyerek kullanmayan şair hangisidir?
Sezai Karakoç |
Necip Fazıl Kısakürek |
Ziya Osman Saba |
Attila İlhan |
Arif Nihat Asya |
Attila İlhan ateist bir şair olarak dini teslimiyet temasını benimseyerek kullanmayan bir şairdir.
13.Soru
Şiirde Orhan Veli, hikayede Sait Faik ve romanda Orhan Kemal'in ortaya koyduğu tema hangisidir?
Şehir ve İnsan |
Aşk |
Din |
Memleket |
Küçük adamın hayatı |
1940’lar, “küçük adam”ın hayatı olarak kavramlaştırılan bir yaşama biçiminin ve anlayışının edebiyata girdiği yıllardır. Şiirde Orhan Veli, hikayede Sait Faik ve romanda Orhan Kemal bu “küçük adam”ların hayatlarını ortaya koyarlar.
14.Soru
Esâtîr adlı eserin konusu nedir ve yazarı kimdir?
Hatırat-Halit Ziya |
Edebiyat Tarihi-Ziya Paşa |
Eleştiri-Namık Kemal |
Mitoloji- Şemsettin Sami |
Edebiyat Teorisi-Recaizade Mahmut Ekrem |
Mitoloji- Şemsettin Sami
15.Soru
Ona göre şiirin dili musiki ile söz arasında sözden ziyade musikiye yakındır. Bu dil, bir açıklama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır. Bu bakımdan kelimeler, şiire anlam değerlerinden çok musiki değerleri ile girerler. Şiirin doğduğu yer, şuuraltıdır.
Aşağıdaki şairlerden hangisi yukarıda tanımlanan şekilde şiirler yazmış olabilir?
Yahya Kemal |
Orhan Veli |
Nazım Hikmet |
İlhan Berk |
Ahmet Haşim |
Ahmet Hâşim “Şiiirde Mana ve Vuzuh” adlı yazısında, şiirin asıl özelliğinin anlaşılmak
değil duyulmak olduğunu söyler. Ona göre şiirin dili musiki ile söz arasında sözden ziyade musikiye yakındır. Bu dil, bir açıklama vasıtası değil bir telkin vasıtasıdır. Bu bakımdan kelimeler, şiire anlam değerlerinden çok musiki değerleri ile girerler. Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır. Bu nedenle yanıt E'dir.
16.Soru
Garip hareketine ilk sistemli tepkiyi verdiği düşünülen edebî topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
Mavi
|
II. Yeni
|
Hisar
|
Toplumsal Gerçekçilik
|
Dergâhçılar
|
17.Soru
Tevriye sanatına olan düşkünlüğü ile bir kitabına 'İki Başına Yürümek'(1968) ismini veren şair kimdir?
Yahya Kemal
|
İlhan Geçer
|
Mustafa Necati Karaer
|
Hilmi Yavuz
|
Behçet Necatigil
|
18.Soru
“İkindi Üstü” aşağıdaki şairlerden hangisinin unutmak istediği ilk kitaptır?
Cemal Süreya |
Oktay Rifat |
Edip Cansever |
Turgut Uyar |
İlhan Berk |
Edip Cansever
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde 60’lı yılların şairleri birarada ve doğru olarak verilmiştir
Refik Durbaş, Ataol Behramoğlu, Afşar Timuçin, İsmet Özel |
Sezai Karakoç, İlhan Berk, Ataol Behramoğlu, İsmet Özel |
Ömer Edip Cansever, Ece Ayhan, Turgut Uyar, Turgay Gönenç |
Asaf Halet Çelebi, Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç, İlhan Berk |
Ahmet Haşim, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ömer Edip Cansever, Ece Ayhan |
1960 kuşağı şairlerinin genellikle 1940 civarında ve 40’lı yılların ilk yarısında doğan isimlerden oluştuğu söylenebilir. Bu dönemde edebiyat ortamına adımını atanlar arasında şiirleriyle dikkati çekenler şunlardır: Turgay Gönenç (1939), Afşar Timuçin (1939), Erdem Bayazıt (1939), Hüsrev Hatemi (1939), Cahit Zarifoğlu (1940), Egemen Berköz (1941), Ataol Behramoğlu (1942), Süreyya Berfe (1943), Refik Durbaş (1944), İsmet Özel (1944), Güven Turan (1944). Bunlar arasında da özellikle Cahit Zarifoğlu ile İsmet Özel’in İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren şairler olarak kuşakları içerisinde öne çıktıklarını ve 60’lı yıllar şiirinin zirvesini oluşturduklarını söylemek gerekir. Doğru cevap A’dır
20.Soru
Sırat Şiirleri, Eskiden Terzi, Kırk Şiir ve Bir, Üzgün Kediler Gazeli adlı şiir kitapları kime aittir?
Haydar Ergülen |
Adnan Özer |
Vural Bahadır Bayrıl |
Arif Ay |
Cevdet Karal |
Haydar Ergülen.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ