Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nazım Hikmet, Türkiye’de sınıfların çatışmasına dayanan bir gelenek olmadığı halde, belki de ilk olarak emek, yoksulluk, sömürülme gibi temaları işlemeye başlar. 1925'ten 80'li yıllara kadar süren bu içerik "toplumculuk" olarak adlandırılır ve birçok şair “halk, emek, devrim” kavramları merkezinde şiirin temel işlevinin “toplumcu aydınlanma”yı sağlamak olduğunu düşünür.
Aşağıdaki şairlerden hangisi bu şairler arasında yer almaz?
Ahmet Muhip Dranas |
Hasan Hüseyin Korkmazgil |
Ahmet Arif |
Egemen Berköz |
Ataol Behramoğlu |
Nazım’dan sonra, “toplumcu edebiyat”ın önemli şairleri olan Hasan Hüseyin Korkmazgil, Ahmet Arif, A.Kadir, Afşar Timuçin, Egemen Berköz, Ataol Behramoğlu gibi şairler “halk, emek, devrim” kavramlar› merkezinde şiirin temel işlevinin “toplumcu aydınlanma”yı sağlamak olduğunu düşünürler.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1970-1980 Arası Türk Şiiri'nin bir özelliği değildir?
Şiirin siyasal mücadelenin bir aracı olarak görülmesi |
Duygusallığın öne çıkması |
Toplumsal iletilerin göze çarpması |
"İkinci Yeni Şiir Akımı" anlayışının reddedilmesi |
Ses, imge, gibi kavramların çok kullanılması |
1970-1980 Arası Türk Şiiri'nde ses ve imge gibi kavramlar çok kullanılmamış geri planda kalmıştır. Doğru yanıt: E'dir.
3.Soru
İkinci Yeni'nin öncülerinden kabul edilen, "Bir sözün anlamı, çoğu zaman o sözün gözümüzün önüne getirdiği görüntüden başka bir şey değildir.” sözünün de sahibi olan şair kimdir?
Cemal Süreya |
Melih Cevdet Anday |
Orhan Veli Kanık |
Attilâ İlhan |
Oktay Rifat |
Oktay Rifat, Perçemli Sokak (1956) kitabıyla ve özellikle bu kitaba yazdığı önsözdeki şiirde anlam konusunda ileri sürdüğü görüşler dolayısıyla bu akımın da öncülerinden kabul edilir.
4.Soru
Cumhuriyet dönemi boyunca oluşan şiir hareketlerinin ve şairlerin sorunlu olduğu konu aşağıdakilerden hangisidir?
Gelenek ve gelenekle ilişki |
Aruz vezni |
Hece ölçüsü |
Yabancı sözcükler |
Yabancı şiir hareketleri |
Cumhuriyet dönemi boyunca oluşan şiir hareketlerinin ve şairlerin temel sorunlarından birisi gelenek ve gelenekle ilişki konusu olmuştur. Şiirin kendi geleneğiyle ilişkisine özellikle temalar, biçimler ve üslup düzeyinde bakıldığında da Cumhuriyet dönemi şiirinin gelenekle farklı oranda ve nitelikte ilişkiler kurduğu görülür
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneğin tanımına uygundur?
Uygarlık
|
Gericilik
|
İdeolojik bir nitelik taşıması
|
Realizm
|
Anlam kapalılığı
|
6.Soru
XIX. yüzyıldan itibaren Türk şairi hangi edebiyat türünü anlamış ve yeni edebiyat oluşturmak istemiştir?
Divan edebiyatı |
Halk edebiyatı |
Varoluşçu edebiyat |
Fantastik edebiyat |
Postmodern edebiyat |
XIX. yüzyılın ortalarından itibaren yeni Türk şairi, gelenek olarak neredeyse
yalnızca Divan edebiyatını anlamış ve onunla bağını kopararak bir yeni edebiyat oluşturmak istemiştir.
7.Soru
Nazım Hikmet, “Putları Yıkıyoruz” kampanyasını hangi dergide başlatmıştır?
Varlık |
Yeni Kitap |
Diriliş |
Diken |
Resimli Ay |
Resimli Ay
8.Soru
Nazım Hikmet, Türkiye’de sınıfların çatışmasına dayanan bir gelenek olmadığı halde, belki de ilk olarak emek, yoksulluk, sömürülme gibi temaları işlemeye başlar. 1925'ten 80'li yıllara kadar süren bu içerik "toplumculuk" olarak adlandırılır ve birçok şair “halk, emek, devrim” kavramları merkezinde şiirin temel işlevinin “toplumcu aydınlanma”yı sağlamak olduğunu düşünür.
Aşağıdaki şairlerden hangisi bu şairler arasında yer almaz?
Ahmet Arif |
A.Kadir |
Afşar Timuçin |
Egemen Berköz |
Yavuz Bülent Bakiler |
Nazım’dan sonra, “toplumcu edebiyat”ın önemli şairleri olan Hasan Hüseyin Korkmazgil, Ahmet Arif, A.Kadir, Afşar Timuçin, Egemen Berköz, Ataol Behramoğlu gibi şairler “halk, emek, devrim” kavramlar› merkezinde şiirin temel işlevinin “toplumcu aydınlanma”yı sağlamak olduğunu düşünürler.
9.Soru
Bu şaire göre şiir bütün özelliği edasında olan anlamdan ibarettir. Ancak şiirdeki anlam, fikir demek değildir. Şiir hayatı takip ve taklit eder; hayattaki değişmeleri takip etmeyen, ondaki dönüşümlere denk düşmeyen bir şiir, işlevsiz kalır. Yani tamamıyla manadan ibarettir.
Yukarıda şiire bakış açısından bahsedilen şair hangisidir?
Orhan Veli
|
Attila İlhan
|
Hilmi Yavuz
|
Behçet Necatigil |
Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Orhan Veli'ye göre şiir bütün özelliği edasında olan anlamdan ibarettir. Ancak şiirdeki anlam, fikir demek değildir. Şiir hayatı takip ve taklit eder; hayattaki değişmeleri takip etmeyen, ondaki dönüşümlere denk düşmeyen bir şiir, işlevsiz kalır. Yani tamamıyla manadan ibarettir.
10.Soru
Yönelişler Dergisi hangi dönem basılmıştır?
1980 ler
|
1970 ler
|
1980-2000
|
1970-1980
|
Hiçbiri
|
11.Soru
Türk şiirindeki "memleket" meselesi hangi tarihi olay/döneme kadar uzatılmaktadır?
Tanzimat |
Islahat |
Meşrutiyet |
İstibdat |
Cumhuriyet |
Cumhuriyet dönemi Türk şiirindeki “memleket” probleminin kökenini, Tanzimat yıllarına kadar uzatmak mümkündür.
12.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi, eserlerinde diğer İkinci Yeni şairlerinden farklı olarak, dili hiçbir zaman anlamı tam olarak kapatan veya karartan bir deformasyona uğratmamıştır?
Ece Ayhan
|
Edip Cansever
|
Cemal Süreya
|
Ülkü Tamer
|
Oktay Rıfat
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980-2000 dönemi şiirinin en genel olarak nitelendirilebilecek özelliklerinden birisidir?
İmgeci olması |
Toplumcu gerçekçi olması |
Gelenekselci olması |
Söylevci-slogancı şiirden saf şiire evrilmesi |
Metafizikçi olması |
1980 sonrası Türk şiirini poetik yönelimler açısından imgeci, anlatımcı, mistik metafizikçi, gelenekselci, toplumcu gerçekçi, beatnik ve marjinalci, yeni garipçi şiir (Asiltürk 2006:V) olarak gruplandıran eleştirmenler bulunmasına rağmen, 1980’lerde yazılan Türk şiirinin genel özelliği 12 Eylül darbesinin ardından toplumsal-siyasal ortamın değişmesine paralel olarak şiir anlayışının söylevci-slogancı anlayıştan saf şiire doğru değişmesidir. Özellikle Yönelişler dergisi çevresinde başlayan ve şiirin poetik değerlerini önde tutan oluşum, derginin sayfalarında farklı ideolojik tavırlara sahip olsalar bile şiirin kendi iç kalite öğelerini önde tutan şairlere de yer vermesiyle dönemin şiirinin bu yönde, saf şiir anlayışına bağlı olarak biçimlenmesinde önemli rol oynamıştır.
14.Soru
Şıklardan hangisi İkinci Yeni şiirinin ilk örneklerinden değildir?
Paul Kleé’de Uyanmak |
Balkon |
Gül |
Yerçekimli Karanfil |
Om Mani Padme Hum |
Om Mani Padme Hum
15.Soru
Şiirlerini Sevmek Varken, Güvercin Uçurmak, Kuşlar ve İnsanlar, Kerem ile Aslı adlı kitaplarında toplamış ve sese verdiği önem ile Hisar Dergisinin en iyi kabul edilmiş şairi kimdir?
Munis Faik Ozansoy
|
Mehmet Çınarlı
|
İlhan Geçer
|
Mustafa Necati Karaer
|
Yavuz Bülent Bakiler
|
16.Soru
İlk şiirlerinde Garip akımının etkisinde kalan ve çıkardığı Yaz Dönemi kitabıyla kendi şiirini kuran şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Haşim |
Attila İlhan |
Behçet Necatigil |
Sezai Karakoç |
Hilmi Yavuz |
İlk şiirlerinde Garip akımının etkisinde kalan ve çıkardığı Yaz Dönemi kitabıyla kendi şiirini kuran şair Behçet Necatigil’dir.
17.Soru
" Genç Şairler Savaş Açıyor " şiirinin şairi kimdir?
Egemen Berköz
|
Hüsrev Hatemi
|
Güven Turan
|
İsmet Özel
|
Ataol Behramoğlu
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk şiirinde 1950’lerden itibaren başlayan geleneğe yaklaşımın dışında tutulur?
Geleneğin modern şiirde motif ve bezemeci bir üslupla kullanılması |
Hisar Grubu şairlerinin geçmişe duygusal bağlılık anlamında geleneğe yaklaşımı |
Şiirin poetik yararlanma ve beslenme anlamında geleneğe yaklaşımı |
Geleneğin bir uygarlık özü olarak görülmesi ve benimsenmesi |
Geleneği modern içerisine katma, modernle harmanlama çabası |
Türk şiirinde 1950’lerden itibaren geleneğe yaklaşımlarda Yahya Kemal bir geçiş noktası işlevi görmüştür. Bu tarihten sonraki şiirimizde, çizgisel bir devamlılık gösteren geleneğe yaklaşımlar üç ana kategori oluşturur:
- Hisar grubu şairleri olarak anılan ve aynı adlı dergi etrafında toplanan çizginin daha çok biçimsel özellikleri sürdürmek ve geçmişe duygusal bağlılık ?anlamında geleneğe yaklaşımı ?
- Behçet Necatigil ile başlayıp Hilmi Yavuz’dan geçerek 80 sonrası kuşağa ulaşan çizginin poetik yararlanma ve beslenme açısından geleneğe yaklaşımı ?
- Sezai Karakoç ile başlayıp Ebubekir Eroğlu ve 80 kuşağının kimi şairleri tarafından izlenen çizginin ise geleneği bir uygarlık özü olarak görüp modern şiir yapısına bu özü katma tutumu içerisindeki yaklaşımları
Ancak A cevabında belirtildiği üzere; Gelenek, modern şiirin içerisinde motif ve bezemeci bir üslupla kullanılmamış tam tersine özünü modern şiirin içerisine katmak gibi çeşitli yaklaşımlar geliştirilmiştir. Doğru cevap A’dır
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 60 kuşağı şairlerinin toplumcu bir söyleyişe yönelmelerinin nedenleri arasında yer almaz?
İktidar-muhalefet zıtlaşmasının topluma yansıması |
1960’ta Silahlı Kuvvetlerin bir darbe ile yönetimi ele geçirmesi |
İşçi Partisi’nin kurulması |
60’ların ortalarından itibaren dünyada Sosyalist eylemlerin giderek artması |
Neo-liberal akımların varlığını hissettirmesi |
Türkiye’nin dönüm noktalarından birisini 1960 oluşturur. 1950’lerin ikinci yarısından itibaren DP iktidarında politik ortamın gerginleşmesi, iktidar-muhalefet zıtlaşmasının topluma yansıması, özellikle 57-60 arasında giderek tırmandırıldığı anlaşılan toplumsal gerilimin ardından 27 Mayıs 1960’ta Silahlı Kuvvetlerin bir darbe ile yönetimi ele geçirmesi, ardından Başbakan Adnan Menderes ve iki bakanın idam cezasına çarptırılması, görece özgür bir anayasa hazırlanması, İşçi Partisi’nin kurulması, dönemin genç şairlerinden bir kısmının bu partiyle organik ilişki içerisinde olması; 60’ların ortalarından itibaren dünyada Sosyalist eylemlerin giderek artması, yurtdışında ölen Nazım Hikmet’in kitaplarının basılmasının 1965’te serbest bırakılması, Garip ve İkinci Yeni anlayışları karşısında bir süredir geri plana düşmüş bulunan 40 kuşağı toplumcu şairlerinden Ahmet Arif, Enver Gökçe gibi isimlerin şiir kitabı yayımlamaları bu dönemin şiirini belirleyecek sosyal-tarihsel öğeler arasında sayılabilir. Yanıt E seçeneğidir.
20.Soru
Bu dönemde Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti ve Türk Dili Tetkik Cemiyeti kurulmuştur. Halk, millet, memleket, vatan, çağdaş medeniyet kavramları dönem edebiyatında sıklıkla ele alınan konular olmuştur. Yunan, Latin ve İslam klasikleri tercüme ettirilip, yayımlatılmıştır.
Yukarıda özellikleri verilen dönem aşağıdakilerden hangisidir?
I. Meşrutiyet Dönemi |
II. Meşrutiyet Dönemi |
Osmanlı Dönemi |
II. Meşrutiyet Sonrası |
Cumhuriyet Dönemi |
1 Kasım 1928’de Latin alfabesinin kabul edilmesi ve 12 Nisan 1931’de Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti’nin, 12 Temmuz 1932’de Türk Dili Tetkik Cemiyeti’nin kurulması kültür ve edebiyatın karakterini belirleyecek türden girişimler olarak dikkati çeker. Ankara’nın başkent olmasıyla dikkatler Anadolu’ya yönelir. Anadolu coğrafyası ve Anadolu insanı edebiyatın temel konuları arasına girer. Halk, millet, memleket, vatan, çağdaş medeniyet kavramları dönem edebiyatının en çok ele alınan konuları arasına girer. Bu dönemde 1940 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’nın Yunan, Latin ve İslâm klasiklerini tercüme ettirip yayımlamaya başlaması ve Tercüme Dergisi’nin çıkarılması, düşünce ve edebiyat yaşamına etkisi bakımından dikkate değer etkinlikler arasındadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ