Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yahya Kemal kimden aldığı derslerden, tarihin milleti yapan bir güç olarak anlamını kavramış ve bir tarih bilinci oluşturmuş ve bu kazanımlar ona Divan edebiyatına yeni bir gözle bakma düşüncesi kazandırmıştır?
Thomas Stearns Eilot |
Jose Maria de Heredia |
Paul Verlaine |
Albert Sorel |
Charles Baudelaire |
Öncelikle Yahya Kemal’in gelenekle ilişkisinin niteliklerini belirlemek gerekiyor.
Sönmez seher-i haşre kadar şi’r-i kadîm Bir meş’aledir devredilir elden ele diyen Yahya Kemal, Fransa’da Parnasyen şair Jose Maria de Heredia’nın sonelerinde klasik Yunan ve Latin sanatının yalın çarpıcılığı ile ilgi kurmanın sonuçlarını görmüş; Sembolist şair Paul Verlaine’nin Fetes Galantes (Âşıkâne Ziyafetler) şiirinde XVIII. asır Versaille sarayının yaşamını o dönemin diliyle nasıl şiirleştirdiğini incelemiş; ayrıca Albert Sorel’in derslerinden milleti yapan bir güç olarak tarihin
anlamını kavramış ve bir tarih bilinci oluşturmuş idi. Bütün bu kazanımlar ona Divan edebiyatına yeni bir gözle bakma düşüncesi kazandırdı.
Yanıt D seçeneği olmalıdır.
2.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi, adını yayınladıkları dergiden alan “Hisar” grubu şairleri arasında sayılır?
Abdülbaki Gölpınarlı |
Namık Kemal |
Necip Fazıl Kısakürek |
Asaf Halet Çelebi |
Bahattin Karakoç |
Hisar topluluğu, 1950-57 (75 sayı) ve 1964-80 (202 sayı) yılları arasında toplam 277 sayı olarak Ankara’da yayımlanan Hisar dergisi etrafında toplanan edebiyatçıların oluşturduğu bir gruptur (Emiroğlu, 2000:102,111). Dergide hem daha önce edebiyatta tanınmış imzalar, hem de yayımı sırasında edebiyat ortamına adımını atmış imzalardan oluşan sayıları yüzlerle ifade edilebilecek bir yazar/şair kadrosu görülür. Elbette dergide görülen bütün bu imzaların Hisarcılar ya da Hisar grubu diye adlandırılan topluluğun temsilcileri olduğunu söylemek zordur. Derginin şairleri arasında Munis Faik Ozansoy, Selahattin Batu, Mehmet Çınarlı, Mustafa Necati Karaer, İlhan Geçer, Gültekin Samanoğlu, Nevzat Yalçın, Bekir Sıtkı Erdoğan, Feyzi Halıcı, Yavuz Bülent Bakiler, Bahattin Karakoç isimleri dikkati çeker. Bunlara daha başka adları eklemek mümkünse de grubu oluşturan şairler olarak bu isimleri düşünmek yerinde olur. Doğru cevap E’dir.
3.Soru
İlk kitabı Eros ve Hgades (1973)’ten itibaren tarihin ve coğrafyanın çok çeşitli kültürlerinden beslenen, farklı yönlere savrulan, aklın ve kültürün yönettiği deneyimci bir şiir üreten şair kimdir?
Enis Batur
|
Nazım Hikmet
|
Ataol Behramoğlu
|
Turan Koç
|
Osman Sarı
|
4.Soru
Şiirin “kâinatın anlaşılmaz sırlarını açıklamada önemli bir yeri olduğu” inancını taşıyan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Nazım Hikmet Ran |
Yahya Kemal Beyatlı |
Necip Fazıl Kısakürek |
Asaf Halet Çelebi |
Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Asaf Halet Çelebi, şiirin “kâinatın anlaşılmaz sırlarını açıklamada önemli bir yeri olduğu” inancındadır.
5.Soru
Ahmet Telli'nin Yangın Yılları, Hüznün İsyan Olur, Dövüşen Anlatsın adlı şiir kitaplarında hangi şairden etkilendiği görülür?
Ataol Behramoğlu |
Cahit Zarifoğlu |
İsmet Özel |
Nazım Hikmet |
Necip Fazıl Kısakürek |
Ahmet Telli'nin Yangın Yılları (1979), Hüznün İsyan Olur (1979), Dövüşen Anlatsın (1980) adlı şiir kitaplarında İsmet Özel etkisi altında kaldığı görülür.
6.Soru
1940’lar, “küçük adam”ın hayatı olarak kavramlaştıran bir yaşama biçiminin ve anlayışının edebiyata girdiği yıllardır. Şiirde bu kavramı en çok hangi şair kullanmıştır?
Orhan Veli |
Nazım Hikmet |
Atila İlhan |
Ece Ayhan |
Cemal Süreya |
Şiirde Orhan Veli, hikayede Sait Faik ve romanda Orhan Kemal bu “küçük adam”ların hayatlarını ortaya koyarlar.
7.Soru
"İmaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi
duygularını işleyen şiirleriyle 60 sonrasının diğer toplumcu şairlerinden ayrılr. Bu
yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle
kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır."
Yukarıda söz edilen şair aşağıdakileren hangisidir?
Ataol Behramoğlu |
Cahit Zarifoğlu |
Güven Turan |
İsmet Özel |
Refik Durbaş |
Güven Turan imaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi
duygularını işleyen şiirleriyle 60 sonrasının diğer toplumcu şairlerinden ayrılr. Bu
yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle
kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır. "Yanıt" adlı şiiri bu özellikleri taşıyan şiirlerden biridir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrası şiirin özelliklerinden biridir?
Siyasi angajmanın belirgin olmasına önem göstermek |
Ötekinin sesine anlam katmaya çalışmak |
İmgeye önem veren, sözü metafor ve metonimi teknikleri içerisinden söyleyerek anlamdan ziyade bir duyuş oluşturmaya çalışmak. |
Sanatın toplum için yararlı bir işlevi olması gerekmediğini göstermek |
Bağlamsal özelliklerin öne çıkarılmasına çalışmak |
İmgeye önem veren, sözü metafor ve metonimi teknikleri içerisinden söyleyerek anlamdan ziyade bir duyuş oluşturmaya çalışmak 1980 sonrası şiirinin özelliklerinden biridir.
9.Soru
Tevriye sevgisi, bu sanata olan düşkünlüğü ile bir kitabına “İki Başına Yürümek” ismini veren şair kimdir?
Yahya Kemal
|
İlhan Geçer
|
Mustafa Necati Karaer
|
Hilmi Yavuz
|
Behçet Necatigil
|
10.Soru
"Sesimi sesinin üstüne koyma
kara gecede, karanlıkta, acılı
yüreğimde yeşerdiyse de alevi ölümün
kan boğmadı daha korkuyu
kırılmadı kin ve öfkenin fidanı"
Yukarıda verilen dizeler aşağıdakilerden hangi şaire aittir?
Ataol Behramoğlu |
Egemen Berköz |
Güven Turan |
Refik Durbaş |
Süreyya Berfe |
Yukarıda verilen dizeler Refik Durbaş'ın "Hücremde Ay Işığı" adlı şiirinden alıntıdır.
11.Soru
Tekke şiiri özelliklerini taşıyan Serâb-ı Ömrüm şiiri gibi, şiirlerindeki mistik söyleyişiyle kendisinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Neyzen Tevfik |
Rıza Tevfik |
Tevfik Fikret |
Fikret Mualla |
Fikret Hakan |
Serâb-ı Ömrüm şiiri Rıza Tevfik tarafından yazılmıştır. Şair, tekke şiiri özelliklerini taşıyan şiirlerindeki mistik söyleyişiyle kendisinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur.
12.Soru
Gelenek ve metafizikle Hilmi Yavuz tecrübesi üzerinden buluşan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ebubekir Eroğlu |
Vural Bahadır Bayrıl |
Murathan Mungan |
Murat Menteş |
İbrahim Tenekeci |
Gelenek ve metafizikle Hilmi Yavuz tecrübesi üzerinden buluşan şair, şiirin varlığını sürdürmesini “nice uygarlıklar görmüş, binlerce yıllık gizemli söz sanatı olmasına, mazlumların ve mağlupların rüyası olmasına bağlar.
13.Soru
Şiirlerinde kültürel ve edebi geleneği şiirinde kendine özgü bireysel bir duygu atmosferi haline getirmekle dikkat çekmiştir. "Osmanlıya Dair Bir Hikâyat, Kum Saati.." adlı şiir kitapları vardır.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Osman Konuk |
Baki Asiltürk |
Tuğrul Tanyol |
Murathan Mungan |
Hüseyin Atlansoy |
Kendine özgü bir şiir dili olan "Osmanlıya Dair Bir Hikâyat, Kum Saati.." adlı şiir kitapları bulunan şair Murathan Mungan'dır. Doğru yanıt: D'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cemal Süreya'nın şiiri için söylenemez?
Onun şiiri gücünü şaşırtıcı metaforlardan alır. |
Onun şiiri gücünü gerçeküstü imajlardan alır. |
Yer yer ironik bir dile sahiptir |
Daima lirik bir dile sahiptir. |
Dili şaşırtıcı ve anlamsızlığa varan bir kapalılıktadır |
Cemal Süreya’da diğer İkinci Yeni şairlerinden farklı olarak dil,
hiçbir zaman anlamı tam olarak kapatan veya karartan bir deformasyona uğramamıştır. Onun şiiri gücünü şaşırtıcı metaforlardan, gerçeküstü imajlardan alır. Yer yer ironik, daima lirik bir dile sahiptir. İkinci Yeni’nin, dili şaşırtıcı ve anlamsızlığa varan bir kapalılıkla kullanmasıyla en çok dikkati çeken şairi Ece Ayhan’dır.
Yanıt E olmalıdır
15.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk düşüncesi, Meşrutiyetten itibaren belirginlik kazanan üç ana çizginin üzerinde gelişmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
Memleketçilik
|
Halkçılık
|
Türkçülük
|
Anadoluculuk
|
Halkçılık
|
16.Soru
Cumhuriyet döneminde kendisinden önceki bütün şiir birikimine, anlayışına itiraz ederek var olmak isteyen şiir hareketi hangisidir?
Geleneksel
|
Mavi hareket
|
Sembolizm
|
Garip hareket
|
Toplumcu
|
17.Soru
Ataol Behramoğlu'nun epik şiir söyleşisini denediği şiirleri aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Bir Ermeni General, Bir Gün Mutlaka, Dörtlükler |
Cesaret ve Kavga Şiirleri, Özlem, Yolculuk |
Dörtlükler, Mustafa Suphi Destanı, İyi Bir Yurttaş Aranıyor |
Kuşatmada, Mustafa Suphi Destanı, İyi bir Yurttaş Aranıyor |
Ne Yağmur...Ne Şiirler, İyi Bir Yurttaş Aranıyor, Yolculuk |
Ataol Behramoğlu, epik şiir söyleyişini “Dörtlükler”, “Mustafa
Suphi Destanı”, ve “İyi Bir Yurttaş Aranıyor”adlı şiirlerinde denemiştir.
18.Soru
Karakoç, Galile Denizi ile ilgili yazdığı yazıda ............’i, İkinci Yeni’nin önderi olarak nitelendirmekle kalmaz; “[Bu akımın] en soyutçusu, en dilcisi, en ülkücüsü, en toplumcusu, en gerçekçisi, en düşçüsü, en yabancısı, en yerlisi; kısacası şiirde “en” kelimesi kullanmak gereken her durumda ......... geliyor aklıma.”
Yukarıdaki boşluklara aşağıdakilerden hangi şair gelmelidir?
Edip Cansever |
Turgut Uyar |
Ece Ayhan |
İlhan Berk |
Mehmet Akif |
Karakoç, Galile Denizi ile ilgili yazdığı yazı da İlhan Berk’i, İkinci Yeni’nin önderi olarak nitelendirmekle kalmaz; “[Bu akımın] en soyutçusu, en dilcisi, en ülkücüsü, en toplumcusu, en gerçekçisi, en düşçüsü, en yabancısı, en yerlisi; kısacası şiirde “en” kelimesi kullanmak gereken her durumda İlhan Berk geliyor aklıma.”
Yanıt Dolmalıdır.
19.Soru
1977 yılından itibaren Diriliş Yönelişler, Yedi iklim, Kayıtlar, Dergah ve Hece gibi dergilerde şiirlerini yayımlayan şair kimdir?
Nazım Hikmet
|
Enis Batur
|
Cahit Koytak
|
Ebubekir Eroğlu
|
Turan Koç
|
20.Soru
İlhan Berk, aşağıdaki hangi kitaptaki şiirleriyle birlikte İkinci Yeni anlayışına katılmıştır?
Günaydın Yeryüzü |
Galile Denizi |
Güneşi Yakanların Selamı |
İstanbul Kitabı |
Türkiye Şarkısı |
Galile Denizi
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ