Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1970'li yıllar Türk şiirini aşağıdaki kavramlardan hangisi daha iyi açıklamaktadır?
Slogan |
Parti |
Sınıf |
Sömürü |
Sevgi |
1970’li yıllar, Türk şiirinin toplumsal-siyasal gelişmelerin yoğun etkisi ile slogana dönüştüğü bir dönem olmuştur.
2.Soru
Hangi şair, Garipçilerin çıkışını İnönü dönemi tek parti diktasının desteğine, İkinci Yeni şairlerinin ortaya çıkışını ise Demokrat Parti’nin ‘baskıcı’ yönetimine bağlar?
Muzaffer Erdost |
Attilâ İlhan |
Orhan Veli |
Oktay Rifat |
Cemal Süreya |
Attilâ İlhan, Garipçilerin çıkışını İnönü dönemi tek parti diktasının desteğine, İkinci Yeni şairlerinin ortaya çıkışını ise Demokrat Parti’nin ‘baskıcı’ yönetimine bağlar.
3.Soru
- “Hasta Mistisizm” - Necip Fazıl Kısakürek,
- “Sanat Mistisizmi” - Ahmet Hamdi Tanpınar,
- “Yaşama Mistisizmi” - Âsaf Hâlet Çelebi,
- “Aşama Olarak Mistisizm” - Fazlı Hüsnü Dağlarca,
- “Ruhsal Mistisizm” - Behçet Necatigil
- “Kurtuluş Olarak Mistisizm” - Sezai Karakoç
Yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi ya da hangilerinde Ahmet İnam’ın “Türk Şiiirinde Mistik Yönelimler” başlıklı yazısında bahsettiği mistik tavırlar doğru olarak verilmiştir?
I,II, III ve IV |
II, III, IV ve VI |
I, II, IV ve V |
II, III, IV, V ve VI |
I, II, III, IV, V ve VI |
Ahmet İnam, “Türk fiiirinde Mistik Yönelimler” başlıklı yazısında; “Hasta Mistisizm”Necip Fazıl Kısakürek, “Sanat Mistisizmi”-Ahmet Hamdi Tanpınar, “Yaşama Mistisizmi”Âsaf Hâlet Çelebi, “Aşama Olarak Mistisizm”-Fazlı Hüsnü Dağlarca, “Ruhsal Mistisizm”-Behçet Necatigil ve “Kurtuluş Olarak Mistisizm”Sezai Karakoç olmak üzere altı ayrı mistik tavırdan söz eder Doğru cevap E’dir.
4.Soru
Türk şiirinde 1950’lerden itibaren geleneğe yaklaşımlarla ilgili olarak aşağıdaki açıklamalardan
hangisi doğru olamaz?
Bu tarihten sonraki şiirimizde, çizgisel bir devamlılık gösteren geleneğe yaklaşımlar dört ana kategori oluşturur |
Türk şiirinde 1950’lerden itibaren geleneğe yaklaşımlarda Yahya Kemal bir geçiş noktası işlevi görmüştür. |
Hisar grubu şairleri olarak anılan ve aynı adlı dergi etrafında toplanan çizginin daha çok biçimsel özellikleri sürdürmek ve geçmişe duygusal bağlılık anlamında geleneğe yaklaşımı |
Behçet Necatigil ile başlayıp Hilmi Yavuz’dan geçerek 80 sonrası kuşağa ulaşan çizginin poetik yararlanma ve beslenme açısından geleneğe yaklaşımı |
Sezai Karakoç’la başlayıp Ebubekir Eroğlu ve 80 kuşağının kimi şairleri tarafından izlenen çizginin ise geleneği bir uygarlık özü olarak görüp modern şiir yapısına bu özü katma tutumu içerisindeki yaklaşımları |
Nitekim Türk şiirinde 1950’lerden itibaren geleneğe yaklaşımlarda Yahya Kemal
bir geçiş noktası işlevi görmüştür. Bu tarihten sonraki şiirimizde, çizgisel bir
devamlılık gösteren geleneğe yaklaşımlar üç ana kategori oluşturur:
- Hisar grubu şairleri olarak anılan ve aynı adlı dergi etrafında toplanan çizginin
daha çok biçimsel özellikleri sürdürmek ve geçmişe duygusal bağlılık
anlamında geleneğe yaklaşımı
- Behçet Necatigil ile başlayıp Hilmi Yavuz’dan geçerek 80 sonrası kuşağa ulaşan
çizginin poetik yararlanma ve beslenme açısından geleneğe yaklaşımı
- Sezai Karakoç’la başlayıp Ebubekir Eroğlu ve 80 kuşağının kimi şairleri tarafından
izlenen çizginin ise geleneği bir uygarlık özü olarak görüp modern
şiir yapısına bu özü katma tutumu içerisindeki yaklaşımları
Yanıt A olmalıdır.
5.Soru
Hisar dergisi denilince ilk akla gelen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Çınarlı |
Munis Faik Ozansoy |
İlhan Geçer |
Mustafa Necati Karaer |
Yavuz Bülent Bakiler |
Servet-i Fünûn şairlerinden Fâik Âli’nin oğlu olan Munis Faik Ozansoy (1911-1975), derginin kurucularından olduğu gibi aruz vezniyle yazdığı şiirleriyle ve yazılarıyla dergiye karakterini veren imzalardan birisidir. Bununla birlikte bugün Hisar dergisi denilince ilk akla gelen isim Mehmet Çınarlı’dır (1925-1999).
Yanıt A seçeneğidir
6.Soru
Fazıl Hüsnü Dağlarca için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hiçbir şairde görülmeyen bir konu çeşitliliğine sahiptir.
|
Sadece epik türde birçok eser vermiştir.
|
Sadece lirik türde birçok eser vermiştir.
|
Şiirlerinde sadece metafizik çizgiye yer vermiştir.
|
Şiirlerinde sadece mistisizime yer vermiştir.
|
7.Soru
“Şiirde Mana ve Vuzuh” adlı yazısında, şiirin asıl özelliğinin anlaşılmak değil duyulmak olduğunu söyleyen şair kimdir?
Necip Fazıl |
Asaf Halet Çelebi |
Ahmet Hâşim |
Yahya Kemal |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Ahmet Hâşim “Şiirde Mana ve Vuzuh” (Ahmet Hâşim 1921) adlı yazısında, şiirin asıl özelliğinin anlaşılmak değil duyulmak olduğunu söyler. Ona göre şiirin dili musiki ile söz arasında sözden ziyade musikiye yakındır.
8.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangileri 1960 kuşağında İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren dönemin zirve isimlerindendir?
Afşar Timuçin-Ataol Behramoğlu |
Cahit Zarifoğlu-İsmet Özel |
Egemen Berköz-Güven Turan |
Refik Durbaş-Erdem Bayazıt |
Süreyya Berfe-Turgay Gönenç |
Cahit Zarifoğlu ile İsmet Özel İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren şairler olarak kuşakları içerisinde öne çıkmış ve 60’lı yıllar şiirinin
zirvesini oluşturmuşlardır.
9.Soru
1940 Kuşağı şair ve eser eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Ömer Faruk Toprak-Haykırışlar
|
A. Kadir-Tebliğ
|
Ahmet Arif-Hasretinden Prangalar Eskittim
|
R. Ilgaz- Yaşadıkça
|
Cahit Irgat-Bu Şehrin Çocukları |
"Haykırışlar" Ömer Faruk Toprak tarafından değil, M. Niyazi Akıncıoğlu tarafından yazılmış eserlerdendir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1970-1980 arası şiirin en belirgin ortak kaynaklarından biridir?
Mistisizm
|
Mitoloji
|
Saf Şiir
|
İdeolojiler
|
Natüralizm
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiir ve mitoloji ilişkisi bağlamında başlangıçtan beri Türk şiirinin kaynaklarından biridir?
Kutadgu Bilig
|
Yusuf ile Züleyha
|
Tâcü-t-Tevârih
|
İskendernâme
|
Şehnâme
|
12.Soru
“kış gürültüsündeki dünyayla yalnızlık arasında ne çocuğuz annemiz var ne sevgilimiz
ağlar gibi gözlerini döken heykeldir çocuk anne, paslı evlere konuk gelmiş bir örtü
çıplağız, gözlerimizden başka örtü yok bize”
(“Örtü”, Sırat Şiirleri)
Dizelerinin “Şiirin güzel, anlamlı sözcüklerin bir dize oluşturacak şekilde yan yana dizilmelerinden öte bir gizemi olmalı. O gizemde bir hakikat arayışı mı vardır, tamamlandıkça eksik kalmanın/eksik bırakmanın doygunluğu mu vardır, bilmiyorum. Garip, ama gerçek: Ne olduğunu bilmediğim bir şeyin var olduğuna inanıyorum şiirde” sözlerinin sahibi şair kimdir?
Ataol Behramoğlu |
Haydar Ergülen |
Ahmet Erhan |
Ahmet Arif |
Orhan Veli |
1980-2000 arasında etkili olan şairlerden biri de Sırat şiirleri, Eskiden Terzi, Kırk Şiir ve Bir, Nar, Üzgün Kediler Gazeli gibi şiir kitapları olan Haydar Ergülen’dir. 1980 öncesi siyasal merkezli katı şiir teorilerinin buharlaştığını gösteren yaklaşımlar, bu tarihten sonra sıkça görülmeye başlar. Ergülen’deki bu yaklaşımların temeli Behçet Necatigil, Attila İlhan, Hilmi Yavuz gibi şairlerle atılır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmet Özel’in ilk şiirini yayımladığı derginin adıdır?
Devinim 60 |
Halkın Dostları |
Papirüs |
Yelken |
Yeni Dergi |
İsmet Özel "Yorgun" adlı ilk şiirini Yelken dergisinde yayımlamıştır. (1963)
14.Soru
Divan şiirinin ritim ve istif özelliklerini modern bir anlayışla değerlendirerek örnek oluşturan ilk şair aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Akif
|
Yahya Kemal
|
Ahmet Haşim
|
Ziya Gökalp
|
Ahmet Hamdi
|
15.Soru
“İmaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi duygularını işleyen şiirleriyle 60 sonrasının diğer toplumcu şairlerinden ayrılır. Bu yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır”
Yukarıda anlatılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Erdem Bayazıt |
İsmet Özel |
Afşar Timuçin |
Güven Turan |
Cahit Zarifoğlu |
Güven Turan, imaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi duygularını işleyen şiirleriyle 60 sonrasının diğer toplumcu şairlerinden ayrılır. Bu yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır.143 Doğru cevap D’dir.
16.Soru
Behçet Necatigil çizgisindeki şairlerce kullanılan “Gelenekten Yararlanma” ifadesini doğru bulmayan , onun yerine gelenekten beslenme kavramını tercih eden şair kimdir?
Arif Ay
|
Cahit Zarifoğlu
|
Ebubekir Eroğlu
|
Cahit Koytak
|
Hasan Akay
|
17.Soru
''Şiirinin asıl gücü sözcük seçiminden gelir. Günlük dilin şiire girdiğinde bir gerilim doğuran sözcükleri, alışılmamış bağdaştırmalarla çarpıcı imajlar üretir. Bu konuda kuşağının en atak ve gözü pek şairidir. 1974’e kadarki şiirlerinde slogan düzeyine düşmeyen Marksist ideolojinin savunusunu yapan şiirleri hemen hemen aynı söyleyiş ustalığı ile bu tarihten sonra yöneldiği İslâmî dünya görüşü ile yazdığı şiirlerinde de sürdürülür. Onun bu dönüşümünün simgelerinden olan “Âmentü” şiiri, bireysel hayat algısının toplumsal motiflerin eleştirisi içerisinden geçerek geliştiğini gösterir.''
Yukarıdaki paragrafta değindiğimiz şair aşağıdakilerden hangisidir?
Cahit Zarifoğlu |
Refik Durbaş |
Hüsrev Hatemi |
İsmet Özel |
Süreyya Berfe |
Özel’in şiirinin asıl gücü sözcük seçiminden gelir. Günlük dilin şiire girdiğinde bir gerilim doğuran sözcükleri, alışılmamış bağdaştırmalarla çarpıcı imajlar üretir. Bu konuda kuşağının en atak ve gözü pek şairidir. 1974’e kadarki şiirlerinde slogan düzeyine düşmeyen Marksist ideolojinin savunusunu yapan şiirleri hemen hemen aynı söyleyiş ustalığı ile bu tarihten sonra yöneldiği İslâmî dünya görüşü ile yazdığı şiirlerinde de sürdürülür. Onun bu dönüşümünün simgelerinden olan “Âmentü” şiiri, bireysel hayat algısının toplumsal motişerin eleştirisi içerisinden geçerekgeliştiğini gösterir. Yanıt D seçeneğidie.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980’lerden sonra gelişen şiirin 1970’lerdeki şiirden daha farklı bir havada gelişmesini etkileyen önemli siyasal faktörlerden biridir?
12 Eylül 1980 darbesi.
|
Soğuk savaş döneminin iki kutuplu dünyasının egemenliği.
|
Türkiye’deki ideolojik kavgaların yoğunluğu.
|
Türkiye’deki işçi hareketleri.
|
Demokratik özgürlüklerin artması.
|
19.Soru
İçerdiği hüzün bakımından İkinci Yenicilerden Turgut Uyar’la, düşünce yapısı açısından Sezai Karakoç’la, imge dünyası olarak da Alman şairi Rilke ile ilişkilendirilen Türk şair aşağıdakilerden hangisidir?
Necip Fazıl Kısakürek
|
İsmet Özel
|
Ataol Behramoğlu
|
Güven Turan
|
Cahit Zarifoğlu
|
20.Soru
İkinci Yeni şiir akımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Ortaya çıkışı 1950’li yılların ortalarına rastlar |
Anlaştıkları belirli ilkeler doğrultusunda oluşmuşlardır |
Turgut Uyar, Cemal Süreyya, Sezai Karakoç içinde yer alır |
Birinci Yeniye tepki olarak doğmuştur |
Siyasal ortam ortaya çıkışlarında etkili olmuştur |
İkinci Yeni, öncelikle, meselâ Garip (veya Birinci Yeni) gibi topluca ve belirli ilkeler etrafında birleşen şairlerin başlattıkları bir akım değildir. Bu şiir anlayışının ortaya çıkışı, 1950’lerin ortalarına rastlar. Ortaya çıkış sebebi konusunda belirtilen birbirinden farklı görüşler arasında en çok bilinenleri; dönemin sosyal ve siyasal ortamının bu şiiri doğurduğu görüşü ile genç şairlerin Garip akımına duyduğu tepkinin bu yeni şiire yol açtığı şeklindeki görüştür.
Yanıt B seçeneği olmalıdır
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ