Din Psikolojisi Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dindarlığın özellikleri ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Dindarlık, birey ve toplum hayatının belli bir alanı ile sınırlıdır.
|
Dindarlık tek biçimli, değişmez bir durum değildir.
|
Kültürel gelenekler ve insan gruplarına göre değişik şekillerde anlaşılan ve uygulanan dindarlık tarzları vardır.
|
Bazı özel olay ve durumlar, dine bağlılığı artırabilir ya da azaltabilir.
|
Yaş, cinsiyet, sosyal ve ekonomik durum vb. faktörler dindarlığın yaşanmasında farklılıklara yol açabilir.
|
2.Soru
- Fıtrat
- İnanma İhtiyacı
- Anlam Arayışı
- Hakikat Arayışı
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Allah’a yönelik dini kabiliyet ve eğilimi tanımlayan kavramlardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Araştırmacıların büyük bir kısmı, içeriği konusunda hemfikir olmamakla beraber, insanda doğuştan yüce bir varlığa inanma ihtiyacı ve dini bir hazırlığın mevcut olduğu hususunda birleşirler. İslam literatüründe dini kabiliyet ve eğilim anlamında Fıtrat kavramı, bu konuyla ilgilidir.
3.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi anlam arayışı ve dindarlığın hangi boyutunu ifade eder?
Dindarlığın biyolojik boyutları
|
Dindarlığın psikolojik boyutları
|
Ölüm korkusu
|
Engellenme
|
Dindarlığın sosyal ve kültürel kaynakları
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iç güdümlü dinî yönelime sahip kimselerin özelliklerinden biridir?
Dini kullanırlar ve dinden yaralanırlar.
|
Dini görevlerini yerine getirmede devamlılık ve tutarlılık gösterirler.
|
Dinî inanç ve değerlere ancak ihtiyaç durumunda başvururlar; onlar için din benliğin hizmetinde bir değerdir.
|
Bazı kişisel istek ve ihtiyaçlarını dinin dışında daha kolay elde edebileceklerine inandıklarında, kolayca dinî ilişki ve bağlarından vazgeçerler.
|
Onlar için din, toplumsal makam, itibar, kimlik kazandırma, güvenlik sağlama, yoksunlukları teselli ve telafi etme, kendini haklı çıkarmanın aracıdır.
|
5.Soru
Dini, inanan insan için yaşama gücü ve hayat kaynağı olarak değerlendiren bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
D. Hamer
|
L. Koenig
|
S. Freud
|
W. James
|
G. Allport
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi manevi yaşantılar içerisinde yer almaz?
Bağlanma hissi
|
Nihai bir gerçek arama
|
Manevi haz elde etme
|
Kişisel bir değişim
|
Gizemli bir varlığa minnettarlık
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi erkeklerin dindarlığa bakış açısını yansıtan bir boyuttur?
Otoriter/yargılayıcı bir Tanrı inancı |
Genel dindarlık |
Sosyal dindarlık |
Tanrı'ya Bağlılık |
Tövbe |
Erkeklerin dindarlığa bakış açısını yansıtan boyut, otoriter/yargılayıcı bir Tanrı inancıdır. Bu nedenle doğru cevap "A" dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din fenomenolojisinin amaçlarındandır?
Din toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları incelemek |
Belli zaman ve mekânlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştırmak |
Dini olguların temek manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışmak |
Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefi bakış açısıyla ele alıp değerlendirmek |
İnsanlık tarihi boyunca ortaya çıkan tüm dinleri karşılaştırmalı olarak incelemek |
Din toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları incelemek din sosyolojisinin amaçlarındandır. Belli zaman ve mekanlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştırmak din antropolojisinin amaçlarındandır. Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefi bakış açısıyla ele alıp değerlendirmek din felsefesinin amaçlarındandır. İnsanlık tarihi boyunca ortaya çıkan tüm dinleri karşılaştırmalı olarak incelemek dinler tarihinin amaçlarındandır. Dini olguların temek manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışmak ise din fenomenolojisinin amaçlarındandır.
9.Soru
Öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren kaç unsurdan söz edilebilir?
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Öznel bir gerçeklik
olarak dini meydana getiren unsurlar da şunlardır.
1. Dinî yetenek ve eğilimler
2. Dinî güdüler
3. Dinî inançlar
4. Dinî sözler, ifadeler, kavramlar
5. Dinî yargılar
6. Dinî tasavvurlar
7. Dinî tutumlar
8. Dinî duygu ve heyecanlar
9. Dinî uygulama, eylem ve etkinlikler.
doğru cevap C'dir.
10.Soru
Toplumsallaşma
Eğitim ve Öğrenme
Sosyal Öğrenme
Bireyselleşme
Kültürleme, kültür mayası ve karakter yukarıdakilerden hangisiyle daha çok ilişkilidir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
Yalnız IV |
Kültür, kültür mayası gibi kavramlar toplumsallaşmayla ilişkilidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Din Psikolojisinin araştırma konularından biridir?
Dinî nasslar
|
Dinî grup ve kurumlar
|
Dinî yaşayış ve davranışlar
|
Dinî kültür
|
Dinî ayin ve törenler
|
12.Soru
Ülkemizde yapılan bir çalışmaya göre, evli bireyler arasında din ile ilgisi olmayanların oranı yüzde kaçtır?
40 |
34,4 |
33 |
21,3 |
9 |
Bir çalışmada, evli bireyler arasında dindarların oranı % 55; din ile ilgisi olmayanların oranı ise, % 9 olarak tespit edilmiştir. Doğru cevap E seçeneğidir.
13.Soru
I. Bir bağlanma hissi
II. Nihai bir gerçek ya da en yüksek bir değer arama
III. Kişisel bir değişim
IV. Yaşamda anlam arama
V. Aşkınlıkla (yücelikle) bir karşılaşma
Manevi yaşam kavramı değişik şekillerde ifade edilmiştir. Bununla birlikte, manevi yaşamla ilgili pek çok tanım, ruhî yaşantının bir yönüne işaret etmektedir. Yukardakilerden hangisi bu yaşantılar arasında gösterilebilir?
I, II, III, IV V |
I, III, IV V |
I, II, IV V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV V
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın sosyal öğrenme kaynakları arasında yer almaz?
Model alma
|
Özdeşleşme
|
Yorumlama
|
Gözlemleme
|
Taklit
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde yapılan çalışmalar kapsamında ele alındığında medeni hal ve dindarlık arasındaki ilişkiye örnek gösterilebilecek durumların dışında kalır?
Eşlerin ölümünden sonra dul insanların dine daha fazla yaklaşmaları |
Evli kadınların bekârlara göre daha dindar davranışlar sergilemeleri |
Dindar olmayan kişilerin boşanmaya daha kolay yönelmeleri |
İlerleyen yaşla birlikte dini aktivitelerde belirgin bir artışın söz konusu olması |
Evli yetişkinlerin bekâr yetişkinlerden daha dindar olması |
Türkiye’de gerçekleştirilen çeşitli araştırmalarda evlilerin dinî pratikleri yerine getirme açısından bekârlara göre genel anlamda daha önde olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çerçevede gerçekleştirilen araştırmalarda, evli yetişkinlerin bekâr yetişkinlerden daha dindar olduğu tespit edilmiştir. D şıkkı yaş-dindarlık arasındaki ilişkiye örnekler. Doğru cevap “D” şıkkıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın zihinsel, bilgi boyutunu ifade etmektedir?
Dini bilginin seviyesi, dini öğrenmeye karşı isteklilik, önemseme derecesi kişinin dindarlığının işareti olarak kabul edilir |
Dindarlık yaşantısı hem kişinin hem grubunun hayatını geliştirir hem de hayatın bütün alanlarında etkiler meydana getirir |
Her din mensubu inandığı Yüce Varlığı doğrudan içinde hisseder ve onun etkisini fark eder |
Dini geleneklerin bünyesinde birtakım uygulama, eylem ve etkinlik vardır |
Dinin özünü inançlar oluşturur ve tüm dini geleneklerde inancın merkezi bir konumu vardır |
Dinin özünü inancın oluşturması ve bu inancın merkezi konumda olması dinin ideolojik boyutunu ifade eder. Dini geleneklerin bünyesinde var olan uygulama, eylem ve etkinlikler dinin törensel boyunu ifade eder. Her din mensubunun inandığı yüce varlığı doğrudan içinde hissetmesi dinin tecrübe boyutundadır. Dindarlık yaşantısının insanların hayatında etkiye sahip olması dinin etki boyutunu ifade eder. Dini bilginin seviyesi, dini öğrenmeye karşı istek, önemseme derecesinin kişinin dindarlık işareti olarak kabul edilmesi dinin zihinsel boyutuyla ilgilidir.
17.Soru
Dinin birey ve topluma yönelik birçok etki ve işlevinden söz etmek mümkündür. Bu açıdan aşağıdakilerden hangisi bu işlev ve etkilerden biri değildir?
İnanılması gereken doğruları açıklar; Allah’la ilişki kurmanın yol ve yöntemlerini, kurallarını verir |
Hayat, ölüm, kader, acı, mutluluk gibi temel varoluşsal sorunlarla ilgili açıklamalarıyla insana bütüncü bir dünya görüşü kazandırır |
Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutar; arzu ve ihtiyaçları, korku ve ümitleri, eksikliği ve sınırları ile ilgilenir. |
Dini metotlar ve amaçlar yüce değerleri de yıkıcı ve geriletici davranışları da kapsamaktadır |
Dinî olguları insani çerçevede anlamak, onların tümünü içine alan bütünlüklü bir bakış açısı gerektirir. |
Genel olarak bakıldığında dinin birey ve topluma yönelik birçok etki ve işlevinden söz etmek mümkündür: İnanılması gereken doğruları açıklar; Allah’la ilişki kurmanın yol ve yöntemlerini, kurallarını verir. Hayat, ölüm, kader, acı, mutluluk.. gibi temel varoluşsal sorunlarla ilgili açıklamalarıyla insana bütüncü bir dünya görüşü kazandırır. Din, varoluşu ve gerçekliği yorumlayarak kimliğin bir tanımı vasıtasıyla insanı bu bütünlüğün içerisine yerleştirir. Böylece bireyin hayatını anlamlı kılar; anlam arayışına bir cevap oluşturur. İnsana sınırlarını ve görevlerini bildirerek, vicdanında büyük bir sorumluluk duygusu uyandırır. Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutar; arzu ve ihtiyaçları, korku ve ümitleri, eksikliği ve sınırları ile ilgilenir. İnanan bireyler arasında bir gönül birliği, ortak amaç ve hedefler belirleyerek dini grup, cemaat ve birliklerin oluşumuna imkân sağlar. İşlevsel olarak din hayattaki önemli amaçların pek çoğu için bir araştırma yapmayı temsil etmektedir. Dini metotlar ve amaçlar yüce değerleri de yıkıcı ve geriletici davranışları da kapsamaktadır.
18.Soru
Yeni doğan Müslüman çocuğun kulağına ezan okunması nesnel bir gerçek olarak dinin hangi unsurunu oluşturmaktadır?
Dini nesneler
|
Dini törenler
|
Din dili
|
Dini topluluk ve gelenek
|
Dini simgeler
|
19.Soru
Din Psikolojisi literatüründe "dindarlık" veya "dini hayat" kavramları bireyin hangi yönelimine karşılık gelir?
Duygusal yönelimlerine
|
Ahiret hayatına yönelik çalışmalarına
|
Metafizik beklentilerine
|
Sosyal ilişkilerdeki duyarlılığına
|
Allah ile uyumlu bir hayat yaşama cabasına
|
20.Soru
Son yıllarda nöroloji alanında yapılan çalışmalarla, dini ve mistik yaşantıların biyolojik çalışmalarını oluşturan biyolojik temelleri oluşturan bilim dalının adı nedir?
Nöroloji |
Nöroteoloji |
Nöroşirurji |
Nöropati |
Teoloji |
Dini ve mistik yaşantıların beyindeki etkisi hakkında çalışmalar yapan bilim dalı nöroteolojidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ