Din Psikolojisi Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Din Bilimlerinden biri değildir?
Kelam
|
Din Antropolojisi
|
Din Sosyolojisi
|
Din Fenomenolojisi
|
Dinler Tarihi
|
2.Soru
Manevi duygularını olumsuz etkilerden koruyabilmek için insanın madde ötesi bir sığınağa ihtiyaç duyması dindarlığın aşağıdakilerden hangisi üzerindeki etkisiyle yakından ilişkilidir?
Dinlenme ihtiyacı |
Güvenlik ihtiyacı |
Yalnızlık duygusu |
Ölüm kaygısı |
Başa çıkma |
Güvenlik ihtiyacı
3.Soru
Sinir sistemi, beyin kimyası ile dini ve ahlaki deneyimler arasındaki bağlantıları inceleyerek, ilk defa ‘Tanrı Noktası’ üzerinde araştırmalar yapan bilim adamı kimdir?
M.Persinger |
A.Newberg |
E.D’Aquili |
D.Hamer |
L.Koneig |
1990’lı yılların başında ‘Tanrı Noktası’ na yönelik çalışmayı ilk olarak M. Persinger yapmıştır.
4.Soru
Gerek dini kaynaklardan, gerekse eski felsefe ve kültürlerden yararlanarak İslam bilginlerinden hangisi/leri rüya psikolojisiyle ilgilenmişlerdir? I. Gazzali II. İbn-i Sina III.Farabi IV. Kindi
Yalnız I |
Yalnız IV |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Gazzali davranış tahlillerine dayalı eserler verirken, Farabi, onun öğrencisi olan İbn-i Sina ve Kindi rüya psikolojisi hakkında çalışmalar yapmışlardır. Doğru cevap E seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdaki fakültelerden hangisinde okuyan bir kişi için eğitim seviyesi arttıkça dindarlık seviyesi de artmaktadır denebilir?
Turizm Fakültesi |
Hukuk Fakültesi |
Tıp Fakültesi |
İlahiyat Fakültesi |
Eğitim Fakültesi |
Ülkemizde üniversite düzeyinde yapılan çalışmalardan elde edilen bulgular incelendiğinde -ilahiyat fakülteleri hariç- yüksek öğretimle dindarlık arasında ters yönlü bir ilişkiden söz edilebilir. Başka bir ifadeyle öğrenim düzeyi yükseldikçe dindarlık düzeyinde düşüş yaşanmaktadır. Doğru cevap D seçeneğidir.
6.Soru
İnsanlık tarihi boyunca korkuların en büyüğü ve en kaygı verici olanı olarak kabul edilen korku türü aşağıdakilerden hangisidir?
Belirsizlik korkusu |
Yakınlarını kaybetme korkusu |
Yalnızlık korkusu |
Ölüm korkusu |
Bedeni kaybetme korkusu |
Günümüze kadar hayatı daha iyi koruma, sürdürme ve kalitesini artırmaya dair ortaya konan bunca teknolojik imkân ve gelişmelere rağmen insan, ölümün gizemi ve etkisi karşısında hala aciz ve çaresizdir. Bu nedenle ölüm, genel olarak korkunç, ürkütücü ve endişe verici bir olay; ölüm korkusu ise, korkuların en büyüğü ve en kaygı verici olanı kabul edilir. Tarihte basit ya da gelişmiş tüm kültürlerin, ölümle baş edebilmek için tören ve ayinlerden oluşan çeşitli uygulama biçimleri geliştirmiş olması, bu noktada anlamlıdır. Ölüm korkusu, birbirinden farklı korku ve kaygı türlerini bünyesinde barındıran karmaşık ve büyük ölçüde belirsiz bir duygusal yapı olarak tanımlanabilir. Bu karmaşık yapıyı oluşturduğu tespit edilen korku türleri şu şekilde sıralanabilir: Belirsizlik korkusu, bedeni kaybetme korkusu, acı duyma korkusu, yalnızlık korkusu, yakınlarını kaybetme korkusu, denetimi kaybetme korkusu, kimlik duygusunu kaybetme korkusu, gerileme korkusu.
7.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde din psikolojisinin amacı ve önemi ifade edilmektedir ?
Dini metinleri anlamaya çalışmak |
Dinin insan için anlam ve işlevini anlamaya çalışmak |
Farklı dinleri birbirleriyle karşılaştırmak |
Dinin hakikati üzerine söz söylemek |
Herhangi bir dinin üstünlüğünü belirlemek |
Dinin insan için anlam ve işlevini anlamaya çalışmak
8.Soru
Bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansıması olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İman |
İbadet |
Dindarlık |
Tefekkür |
İzacet |
Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık, bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır. Tek bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir.
9.Soru
İslam dünyasında Kur’ân-ı Kerim ve Hz. Peygamberin hadislerine bakılarak ‘insan tabiatında değişmez evrensel bir öz olarak doğal inanma yeteneği’ anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh |
Akıl |
Nefs |
Fıtrat |
Kalb |
‘İnsan tabiatında değişmez evrensel bir öz olarak doğal inanma yeteneği’ anlamına gelen kavram fıtrattır. Doğru cevap D seçeneğidir.
10.Soru
I. Cinsellik içgüdüsünün yarattığı ahlaki sorunlar
II. Bencillik ve diğerkâmlık arasında çıkan çatışmalar
III. Kişinin kendi istekleriyle içinde yaşadığı kültürün beklentileri arasında çıkan tercih çatışmaları
Yukarıdakilerden hangileri suçluluk duygusunun kaynaklarındandır?
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
I ve II |
I, II ve IIII |
Suçluluk duygusunun kaynakları, toplumda suç veya yasak kabul edilen davranışlara bağlı olarak değişir. Bununla birlikte yaygın kanaate göre temel kaynaklardan biri, cinsellik içgüdüsünün yarattığı ahlaki sorunlardır; diğeri ise, bencillik ve diğerkâmlık arasında çıkan çatışmalardır. Yani, kendi kişisel istekleri ile içinde yaşadığı kültürün beklentileri arasında çıkan tercih çatışmasıdır.
11.Soru
Ergenlik ve ilk yetişkinlik döneminde dine olan ilginin zayıflamasının nedeni aşağıdakilerden hangisi değildir?
Aileden uzaklaşma
|
Yeni sosyal çevre
|
Okulun başka bir şehirde olması
|
Kariyer ve meslek üzerine yoğunlaşma
|
Ölüm korkusu
|
12.Soru
I. Fıtrat
II. İnanma İhtiyacı
III. Anlam Arayışı
IV. Hakikat Arayışı
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Allah’a yönelik dini kabiliyet ve eğilimi tanımlayan kavramlardandır?
Yalnız II |
Yalnız IV |
II ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Yalnızca Hakikat arayışı Allah’a yönelik eğilimi tanımlamaktadır.
13.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi dindarlığın törensel boyutlarındandır?
Hac
|
Dini yetenek ve eğilimler
|
Dini yargılar
|
Dini inançlar
|
Dini güdüler
|
14.Soru
Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanan biri aşağıdaki başa çıkma yöntemlerinden hangisini uygulamaktadır?
Takdire uyma |
İşbirliği |
Kendini yönetme |
Gözardı etme |
Erteleme |
Üç tür dinî başa çıkma yöntemi bulunmaktadır. Bunlardan
birincisi olan kendini yönetme modelinde birey Allah’ın kendisine kendi
sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanır. İkinci başa çıkma
yöntemi olan, takdire uymada ise birey, işi tamamen Allah’ın takdirine
bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemektedir. Üçüncü başa çıkma yolu
ise, işbirliği yoluyla başa çıkma yöntemidir. Bu yönteme göre bireyin kendisi
sorunları çözmede sorumludur ancak sorunların çözümünde Allah’ı bir dost
ve yardımcı olarak algılamaktadır. Erteleme ve gözardı etme zaten dini başa çıkma yöntemleri arasında yer almamaktadır. Dolayısıyla doğru yanıt C seçeneğidir.
15.Soru
Sosyo-ekonomik durumun tanımlanması hangi değişkene göre değerlendirilmelidir?
Kültüre ve ekonomiye yüklenen anlamlara bağlı olarak |
Cinsiyet faktörüne göre |
Yaş değişkenine göre |
Aile yapısına göre |
Dindarlık boyutuna göre |
İçerdiği değişken faktörler nedeniyle sosyo-ekonomik durumun tanımlanması kolay değildir. Mevcut tanımlamalara bakıldığında, bunların kültüre ve ekonomiye yüklenen anlamlara bağlı olarak değiştiği görülür. Örneğin Batı’da yapılan çalışmalarda sosyo-ekonomik durum kavramı, gelir durumu, meslek alanı, eğitim düzeyi; bireyin bağlı bulunduğu kilise, grup veya kuruluşlar; azınlık olup olmama durumu vb. değişik faktörleri içine alacak şekilde geniş tutulmaktadır. Buna karşılık ülkemizde yapılan araştırmaların çoğunda sosyo-ekonomik durum, sadece gelir durumunun düzeyini ifade edecek şekilde kullanılmaktadır. Doğal olarak bu farklılık, değişik sonuçların ortaya çıkmasına yol açmaktadır.
16.Soru
Dindarlığın beş boyutlu tanımlaması yaygın kabul görmüştür. Dindarlığın, kişilik, ahlak ve karakter gelişimi, benlik algısı ve benlik saygısı, toplumsal ilgiler, tercihler ve tutumlar ile yakından ilişkili olması aşağıdaki boyutlardan hangisini temsil etmektedir?
İdeolojik boyut |
Duygusal boyut |
Etki boyutu |
Bilgi boyutu |
İbadet boyutu |
Etki boyutu
17.Soru
Dini inanç ve davranışların olumluluk-olumsuzluk yönünü ve güçlülük-zayıflık derecesini anlamak için kullanılan ölçüm araçları aşağıdakilerden hangisidir?
Sistemli gözlemler |
Mülakatlar |
Kişilik testleri |
Tutum ölçekleri |
Anketler |
Tutum ölçekleri
18.Soru
I. Umut etme
II. Sosyal bütünleşme
III. Özsaygı
IV. Kontrol duygusu
V. Kaygı
Dini inançlar kişisel mutluluğu artırıcı bir işleve sahip olabilmektedir. Yukarıdakilerden hangisi yoluyla dini inançların kişisel mutluluğu artırması beklenir?
I, II, III, IV, V |
I, II, III, IV |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
II, III, IV ,V |
I, II, III, IV
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din psikolojisinin amacını oluşturur?
Hak ve batıl din ve inançlar arasındaki farkı ortaya koymak
|
Tanrı’nın varlığı/yokluğu ile ilgili deliller üretmek
|
Dinin değişmez öz ve asıl yapısını ortaya çıkarmak
|
Dinin bağlayıcı değişmez öz ve asıl yapısını ortaya çıkarmak
|
Dinin insani ve kültürel gerçeklik boyutunu ortaya çıkarmaya çalışmak
|
20.Soru
Tanrı ve diğer dini kavramların bireyler tarafından nasıl anlaşıldığı ve tasavvur edildiği ölçülerek anlam haritaları oluşturulmaya çalışılan yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Semantik analiz
|
Davranış analizi
|
İç gözlem
|
Kişilik testi
|
Derinlikli klinik analiz
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ