Din Psikolojisi Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
– toplumun kabu ve kurallarının insandaki temsilcisi
Başlangıçta anne- babanın doğru yanlışalarının içselleştirilmesiyle oluşan
Duruma gore katı vey a esnek olabileceği
Yukarıdaki özelliklere sahip olan tanım hangisidir?
Günahkarlık duygusu |
Ilahi mahkeme |
Fıtrat |
Vicdan |
Dindarlık |
Sorda belirtilen ifadeler ‘vicdanı’ tanımlayan özelliklerdir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlar arasında suç oranının düşük olmasının doğrudan bir sebebidir?
Dinin fiziki olarak dinginliğe sebep olması |
Dindar kişilerin yalnızlık duygusu hissetmemeleri |
Dindar kişilerde ölüm korkusunun az olması |
İşlenen bir suçun sadece suç değil aynı anda günah olarak kabul edilmesi |
Dini kurallarla kanuni kuralların ters düşmesi durumunda dini kuralların seçilmesi |
İşlenen bir suç aynı anda günah olarak da kabul edildiği için dindar bir insanın suç işleme oranının daha düşük olması beklenir.
3.Soru
Erzurum ve çevre köylerinde yapılan bir araştırmada, namazlarını düzenli kılanların oranı bekarlarda yüzde kaçtır?
40 |
34,4 |
33 |
21,3 |
9 |
Erzurum ve çevre köylerinde yapılan bir araştırmada, namazlarını düzenli kılanların oranı, evlilerde % 40; dullarda % 34,4; bekârlarda ise, % 21,3 bulunmuştur. Doğru cevap D seçeneğidir.
4.Soru
Kutsal bir varlığa inanma, dua ve ibadet etme ya da herhangi bir varlığı saygıyla yüceltme gibi ortak dini eğilimler, insanlarda hangi nitelikle açıklanır?
Kutsallık duygusu
|
İnanma ihtiyacı
|
Dindarlık
|
Müslümanlık
|
Ruhanilik
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlardan biridir?
Dini yetenek ve eğilimler |
Dini törenler |
Dini zaman ve mekanlar |
Dini şahıslar |
Dini kurumlar |
Öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlar şunlardır. Dinî yetenek ve eğilimler, Dinî güdüler, Dinî inançlar, Dinî sözler, ifadeler, kavramlar, Dinî yargılar, Dinî tasavvurlar, Dinî tutumlar, Dinî duygu ve heyecanlar, Dinî uygulama, eylem ve etkinlikler.
6.Soru
Allah, tanrı, peygamber; helal-haram, günah-sevap; vahiy, mucize, keramet; kutsal/mübarek; mümin-münafık-kâfir(gâvur); kıyametahiret, cennet, cehennem; şeytan, melek; ibadet, namaz, oruç, hac, zekat, sadaka, cihad; “Allah razı olsun”, “Allah’a emanet” vb. din alanını niteleyen kavram ve ifadeler aşağıdaki kavramlardan hangisinin tanımıdır?
Dinî Kurumlar |
Din Dili |
Dinî Şahıslar |
Dinî Nesneler |
Dinî, Zaman ve Mekânlar |
Din Dili: Allah, tanrı, peygamber; helal-haram, günah-sevap; vahiy,
mucize, keramet; kutsal/mübarek; mümin-münafık-kâfir(gâvur); kıyametahiret,
cennet, cehennem; şeytan, melek; ibadet, namaz, oruç, hac, zekat,
sadaka, cihad; “Allah razı olsun”, “Allah’a emanet” vb. din alanını
niteleyen kavram ve ifadeler. doğru cevap B'dir
7.Soru
“Onlar, Allah'ı ve Ahireti tasdik eder, iyiliği yayar, kötülükleri önler ve hayırlı işlere yarışırcasına koşarlar.”Yukarıdaki Al-i İmran suresinin 114. ayetinde dindarlığın hangi yönüne vurgu yapılmaktadır?
Psikolojik hastalıklar üzerindeki etki ve işlevlerine |
Maddiyat üzerindeki etki ve işlevlerine |
Fizyolojik etki ve işlevlerine |
Sosyal etki ve işlevlerine |
Maneviyat üzerindeki etki ve işlevlerine |
Dini inanç ve öğretiler, bununla beslenen vicdanlarda, kanunların uzanamadığı alanlarda da etkisini sürdürerek sosyal düzen ve toplumsal barışın teminine daha fazla katkıda bulunma gücüne sahiptirler. Örneğin İslam dini, adaleti, iyilik yapmayı, yakınları koruyup gözetmeyi emrederken, başkalarına kötülük yapmayı, kötülüğü yaymayı ve azgınlık yapmayı yasaklamıştır.
8.Soru
Dinin, genel bir varoluş düzenine ilişkin kavramlaştırmalar formüle ederek insanlarda güçlü, yaygın ve uzun süreli ruh halleri ve güdüler yaratan ve bu kavramlaştırmaları bir gerçeklik halesine bürüyerek söz konusu hallerin ve güdülerin eşsiz bir şekilde gerçekmiş gibi görünmesine yol açan bir semboller sistemi biçiminde tanımlanması aşağıdaki tanımlama biçimlerinden hangisini yansıtmaktadır
Dinin duygusal tanımı |
Dinin işlevsel tanımı |
Dinin bilişsel tanımı |
Dinin özsel-işlevsel tanımı |
Dinin özsel tanımı |
Dinin özsel-işlevsel tanımı
9.Soru
I.Din tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alır
II.İnanılması gereken doğruları açıklar
III. Psikolojik anlayışa göre din en azından genelleştirilmiş düşünceleri inançları ve tasavvurları içerir.
IV. Din bireyin hayatını anlamlı kılar; anlam arayışına bir cevap oluşturur.
Yukarıdakilerden hangileri dinin özsel tanımının unsurlarındandır?
Yalnız II |
II ve III |
II, III ve IV |
I ve III |
I, II ve IV |
Dinin Özsel tanımına göre dinde esas olan şey tabiatüstü ile ilişkilidir. Din tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alır. Psikolojik anlayışa göre din en azından genelleştirilmiş düşünceleri, inançları ve tasavvurları, insanların varlığı manevi ve soyut yönden bütüncül bir algılama tarzını, gerçekliğin tanım ve anlamını içerir. Dinin inanılması gereken doğruları açıklaması ve bireyin hayatını anlamlı kılması dinin Özsel değil işlevsel unsurlarındandır.
10.Soru
I. Küçük yerleşim birimlerinden gelenlerin dindarlıkları, şehirden gelenlerden daha yüksektir
II. İlçelerde yaşayanlar, il, kasaba ve köylerde yaşayanlara göre daha dindardır
III. Köy ve ilçelerden gelenlerin dindarlık düzeyleri, ilden gelenlerden yüksektir
IV. Küçük ve büyük yerleşim birimleri arasındaki sosyal kontrol farklılıkları dindarlık düzeyini etkileyebilir
V. Köyden gelenler inanç boyutunda, ilçeden gelenler davranış boyutunda daha dindardır
Yapılan araştırmalar, bireyin yaşadığı yerleşim birimi ile dindarlığı arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Yukarıdakilerden hangisi bu araştırmaların sonuçlarına uygundur?
I, II, III, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, IV, V |
II, III, IV, V |
II, III, V |
I, II, III, IV, V
11.Soru
Maneviyatın etkili ve evrensel bir güç olmasını, genetik karakterine bağlayan ve insanda Tanrı Geni olduğu tezini ortaya atan kişi kimdir?
M.Persinger |
A.Newberg |
E.D’Aquili |
D.Hamer |
L.Koneig |
D. Hamer, Tanrı geni adlı çalışmasıyla maneviyatın genini bulduğunu iddia etmiştir.
12.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi öznel bir gerçek olarak dini meydana getiren unsurlardan birisidir?
Dini inançlar
|
Dini zaman ve mekanlar
|
Dış güdümlü dindarlık
|
Manevi yaşam
|
Dini şahıslar
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın özelliklerinden değildir?
Kişi ve gruplara göre değişen, gelişen dinamik bir yapı ve süreçtir. |
Hayatın her alanında etkisini gösterir. |
Dine inanma ve bağlanma derecesini gösteren bir kavramdır. |
Dinin hayata geçirilerek bifiil yaşanan biçimidir. |
Resmi din eğitiminin doğal bir sonucudur. |
Dindarlık resmi din öğretiminin sonucu değildir.
14.Soru
Jung ve onu izleyenlere göre ölümden sonra yeniden dirilişi ve sonsuz bir hayatın haberini veren dinin en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
İnanların ölüm kaygısını gidererek sonsuzluk duygusunu tatmin etmesidir. |
Dünyada yüz yüze gelinen sıkıntı ve engellemeler karşısında teselli bulmaktır. |
Maddi ve manevi hayat arasında köprü konumunda olmasıdır |
Ahiret inancıyla haksızlık ve adaletsizlikleri telafi etmesidir |
Cennet inancıyla korku ve endişelerden uzaklaştırmasıdır. |
Jung ve onu izleyenler, ölüm ötesi bir hayata inanmanın insan için kaçınılmaz zorunlu bir yöneliş olduğu üzerinde birleşmişlerdir. Bu görüşte olanlara göre ölümden sonra yeniden dirilişi ve sonsuz bir hayatın varlığını haber veren dinin en önemli fonksiyonlarından birisi, inananların ölüm kaygısını gidererek sonsuzluk duygusunu tatmin etmesidir.
15.Soru
I. vaftiz
II. kadir gecesi
III. ramazan bayramı
IV. cemaatle namaz kılınması
V. günah çıkarma
Kültürel bir gerçeklik olarak din, aynı zamanda sembolik bir sistemdir. Yukarıdakilerden hangisi dini gerçekliği temsil eden semboller arasındadır?
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
I, II, III |
III, IV, V |
I, II, III, IV, V
16.Soru
Çocukların ilk dini etkilere açık ve istekli olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Çocukluk döneminde içinde bulunulan aile ilişkileri |
Çocukların öğrenme sürecinin daha kısa ve etkili olması |
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olması |
Çocukların takdir ve onay kazanmak için davranışlarda bulunması. |
Çocuklarda farkındalık ve dikkat seviyesinin daha geniş olması |
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olduğu; bu nedenle de ilk dinî etkilere açık ve istekli olduğu hususu, bilinen bir gerçektir.
17.Soru
Dini hayatın ana konusu olan "Allah" hakkındaki aşağıdaki yargılardan hangisi, din psikolojisi araştırmaları bakımından temel hareket noktasıdır?
Kutsal Kitaplar tarafından varlığı haber verilir.
|
Bilincin ve davranışların etkili bir faktörü içsel, şahsi bir gerçekliktir.
|
Doğal dünyanın ve insani arzuların ötesinde nesnel bir gerçekliktir.
|
Allah, aşkın ve tabiatüstü bir güçtür.
|
İnsanlar tarafından varlığı kavranamayan bir sırdır.
|
18.Soru
Din psikolojik çalışmaların özel olarak da dindarlıkla ilgili çalışmaların büyük çoğunluğu hangi bölgeden çıkmaktadır ?
Batı kaynaklı |
Doğu dünyası |
ABD |
Afrika |
Hindistan |
Din psikolojik çalışmaların, özel olarak da dindarlıkla ilgili çalışmaların büyük çoğunluğu Batı kaynaklıdır.
19.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi üç dini başa çıkma yönteminden biri olan “işbirliği yoluyla başa çıkma” yöntemiyle açıklanabilir?
Bireyin, Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanması |
Bireyin, işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemesi |
Bireyin, sorunların çözümünde Allah’ı bir dost ve yardımcı olarak algılaması |
Bireyin, dini kaygıya karşı bir savunma aracı olarak görmesi |
Bireyin, duygusal bir rahatlık ve sakinlik, sosyal destek, daha düşük düzeyde ölüm kaygısı ve geçirdiği hastalıklarda bir hikmet arama yollarıyla önemli derecede rahatlayabilmesi |
A şıkkında yer alan “Bireyin, Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanması” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden kendini yönetme modeliyle, B şıkkında yer alan “Bireyin, işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemesi” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden takdire uyma modeliyle açıklanabilir. D ve E şıklarında yer alan ifadeler doğrudan dini inançların insanlarda uyandırdıkları hislerdir. C şıkkında yer alan “Bireyin, sorunların çözümünde Allah’ı bir dost ve yardımcı olarak algılaması” ifadesi ise üç dini başa çıkma yönteminden işbirliği yoluyla başa çıkma yöntemiyle açıklanabilir.
20.Soru
I. Eğitim-öğretimin düzeyi
II. Eğitim-öğretimin içeriği
III. Eğitim-öğretimin süresi
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri öğrenim durumu-dindarlık ilişkisinin boyutları arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
Hepsi |
Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisi iki boyutta ele alınmaktadır. Boyutlardan biri, eğitim-öğretim düzeyidir; diğeri ise, yapılan eğitim-öğretimin içeriğidir. Eğitim öğretimin süresi öğrenim düzeyi içerisinde yer alan bir boyuttur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ