Din Psikolojisi Ara 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yaptıkları çalışmalar sonucunda yaş ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış gözlemleyen araştırmacılar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Spilka ve arkadaşları |
Françis ve Subbs |
Beith-Hallahmi ve Argyle |
Kendler ve arkadaşları |
Glock ve Stark |
İlgili literatürün genelinde, yaş büyüdükçe dindarlığın da arttığı yönünde bulgularla karşılaşmak mümkündür. Kendler ve arkadaşları tarafından yapılan, dindarlığın çok boyutlu olarak ele alındığı bir araştırma bulgularına göre yaş ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış kaydedilmiştir.
2.Soru
I. Dini gruplar arasındaki ilişkiler
II. Dindarlığın tanımı ve ölçülmesi
III. Dini gelişim
IV. Dindarlığın kaynakları
V. Din ve ruh sağlığı
Din psikologlarının üzerinde araştırma yaptıkları konular her gün artmaktadır. Yukarıdakilerden hangisi din psikolojisinin araştırma konuları arasındadır?
II, III, IV,V |
I, III, IV,V |
I, II, IV,V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV,V |
I, II, III, IV,V
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi maneviyatçılığın eleştirilerinden biri değildir?
Bireysel maneviyatçılık manevi meselelerle istekli bir tarzda ilgilenen büyük dini kurumların ve geleneklerin var olduğu gerçeğine hiç önem vermemektedir |
Biçimsel dini uygulamalardan ziyade duygusal coşkunluk ve manevi haz elde etme maneviyatçılıkta ön planda gelmektedir |
Maneviyatçılık bireylerin hayatlarını kutsallara dönüştürme, hayatlarında kutsalı bulma ve koruma çabaları içerisinde insanların girdiği birtakım yollara sahiptir |
Kutsal ve katı dogmatik bir çekirdeği olmaksızın fonksiyonel maneviyatçılık aşırı derece yüzeysel ve akışkan olmaktadır. |
Her tür maneviyatçılığın iyi olarak kabul edilmesi, büyük sayıdaki bilgi ve uzman grubunun potansiyel olarak manevi yaşamın yıkıcı yönünü ihmal etmesine neden olmaktadır |
Maneviyatçılığın eleştirilerini şu şekilde toplayabilmek mümkündür: Bireysel maneviyatçılık manevi meselelerle istekli bir tarzda ilgilenen büyük dini kurumların ve geleneklerin var olduğu gerçeğine hiç önem vermemektedir. Biçimsel dini uygulamalardan ziyade duygusal coşkunluk ve manevi haz elde etme maneviyatçılıkta ön planda gelmektedir Kutsal ve katı dogmatik bir çekirdeği olmaksızın fonksiyonel maneviyatçılık aşırı derece yüzeysel ve akışkan olmaktadır. Her tür maneviyatçılığın iyi olarak kabul edilmesi, büyük sayıdaki bilgi ve uzman grubunun potansiyel olarak manevi yaşamın yıkıcı yönünü ihmal etmesine neden olmaktadır. Ancak Maneviyatçılık bireylerin hayatlarını kutsallara dönüştürme, hayatlarında kutsalı bulma ve koruma çabaları içerisinde insanların girdiği birtakım yollara sahip olması maneviyatçılığın eleştirisi değil tanımlamalarındandır.
4.Soru
Dini hayatın şekillenmesinde yaş değişkenin etkisi araştıran bilim adamlarının benzer sonuçlar ile kuram haline getirdikleri kuram hangileridir ?
Geleneksel, Kararlılık, İlgisizlik |
Geleneksel, Modern, Yenilikçi |
Çağdaş, İçselleştirme, Destek |
Gençlik, Olgunluk, Yaşlılık |
Umutluluk, Destek, Duygusal |
Dini^ hayatın şekillenmesinde yaş değişkeninin etkisini araştıran ABD’li bilim adamları, ortaya çıkan çeşitliliğin ortak sonuçlarını tespit etmeye çalışmışlardır. Daha sonra benzer sonuçlar bir araya getirilerek kuram halini almıştır. Geleneksel, Kararlılık ve İlgisizlik kuramları, bu çerçevede gündeme gelen açıklama tarzlarıdır.
5.Soru
“Tek bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir.”
Yukarıda yer alan ifadeye göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Dindarlık bireyden bireye farklılık gösterir. |
Dindarlık toplumdan topluma farklılık gösterir. |
Dindarlık cinsiyete göre değişkenlik gösterir. |
Her dinin kendi emir ve yasakları vardır. |
Farklı dinlere mensup olan insanlar dindarlığı farklı boyutta yaşarlar. |
Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık, bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır.
6.Soru
Din Psikolojisinin modern zamanlardaki asıl kurucusu ve atası kabul edilen ve kendine özgü sınırları içerisinde tecrübi(empirik) bir disiplin olarak gelişmesi için temellerini atan kişi kimdir?
W.James |
G. Allport |
S. Freud |
C.G. Jung |
A. Maslow |
Din psikolojisinin en önemli temsilcileri A.B.D. de yetişmiştir. W. James bu bilim dalının modern zamanlardaki asıl kurucusu ve atası olarak kabul edilir.
7.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi dini özsel olarak tanımlar?
İnanılması gereken doğruları açıklar.
|
İnsanın sınırlarını ve görevlerini bildirerek vicdanında sorumluluk duygusu uyandırır.
|
Hayat, ölüm vb. temel varoluşsal sorunlarla ilgili açıklamaları ile insana bütüncü bir dünya düzeni kazandırır.
|
Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutar.
|
Dinde esas olan şey tabiatüstü ile bir ilişkidir.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘manevi yaşam’ ı tanımlar?
Belli bir dinin inanç öğretilerinin belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasıdır. |
Dini değerler içlerine iyice yerleşmiş, güçlü kişilik sahibi kişiler için din, bütün benliği kuşatıcıdır. |
‘Aşkın’la ilgili eksiksiz bir farkında oluş tecrübesi veya bireyin olgun bir var olma tarzıdır. |
Yaşanan, hayata geçirilen, uygulanan dindir. |
Bir kişinin ve ya grubun günlük hayatında dinin önemini ifade eden, dinine bağlanma dercesini gösteren kavramdır. |
A,D ve E seçenekleri dindarlık kavramını açıklarken, B seçeneği içgüdümlü dindarlığı açıklar.
9.Soru
I. Kimlik sahibi, dürüst ve samimi olmak
II. Kişisel sorumluluk duygusu kazanmak
III. İşlerini Allah'ın takdirine bırakmak.
IV. Kişisel duyarlılıkta derinleşmek
V. Stres ve krizlerle başa çıkma konusunda uyum sağlayıcı stratejiler geliştirmek
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dinî inanç ve pratikler ekseninde şekillenen değerlerin psikoterapiye katkıları arasında yer alır?
II, II ve V |
I, II, IV ve V |
I, II ve IV |
I ve IV |
III, IV ve V |
Değerlerin hem ruh sağlığına hem de psikoterapiye katkıları bazı araştırmacılar tarafından şu şekilde dile getirilmektedir: Dinî inanç ve pratikler ekseninde şekillenen değerler; kimlik sahibi, dürüst ve samimi olmak, kişisel sorumluluk duygusu kazanmak, belli amaçlara sahip olmak, gelişmeyle ilgili motivasyon ve kişisel duyarlılıkta derinleşmek, stres ve krizlerle başa çıkma konusunda uyum sağlayıcı stratejiler geliştirmek, kendi kendine karar verebilme yeteneği kazanmak, fiziksel sağlıkla ilgili iyi alışkanlıklar geliştirmek gibi ruh sağlığını olumlu yönde etkileyecek birçok davranışın gelişmesine katkıda bulunmaktadır.
10.Soru
Kadınların erkeklere oranla daha dindar olduklarını açıklayan araştırmaların kaynağı nedir?
Doğu Eksenli Araştırmalar |
Batı Avrupa ve ABD Eksenli Araştırmalar |
Uzakdoğu Eksenli Araştırmalar |
Doğu Avrupa Merkezli Araştırmalar |
Orta Asya Merkezli Araştırmalar |
Genel olarak Batı Avrupa ve ABD eksenli pek çok araştırma, kadınların erkeklere oranla daha dindar olduklarını ortaya koymuştur. Bu araştırmaların bir kısmına göre Hıristiyan mezheplerin tamamında kiliseye gidenlerin oranı, kadınlarda daha yüksektir. Erkeklerle karşılaştırıldıklarında kadınlar, kendilerini Tanrı’ya daha yakın hissetmekte ve ibadetleri sırasında daha yüksek bir ruhanilik yaşamaktadırlar. Yine kadınlar, daha fazla ibadet etmekte, kutsal kitapları okumakta ve dua etmektedirler.
11.Soru
Hemen bütün dinî öğretilerde inananlardan başkalarını sevmeleri, affedici ve yardımsever olmaları istenmektedir. Bu durum dindarlığın aşağıdaki etki ve işlev alanlarından hangisiyle yakından ilişkildir?
Psikolojik |
Kişisel |
Sosyal |
İlişkisel |
Fizyolojik |
Sosyal
12.Soru
I. İnsanların kontrol ve özsaygı duygularını besleyici olma
II. Kaygının azaltılması konusunda alternatifler sunma
III. Ümit aşılama
IV. Sosyal bütünleşmeyi destekleme
V. Kişisel mutluluğu çoğaltma
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dini inançların özellikleri arasında sayılabilir?
Yalnız I |
I ve II |
IV ve V |
I ve IV |
I, II, III, IV ve V |
Dini inançlar; insanların kontrol ve özsaygı duygularını besleyici, kaygının azaltılması konusunda alternatifler sunan, ümit aşılayıcı, sosyal bütünleşmeyi destekleyen ve kişisel mutluluğu artıran bir işlev icra edebilmektedir.
13.Soru
I-Psikoterapi II-Neoterapi III-Logoterapi IV-Fizyoterapi Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Anlam Arayışını öğretisinin merkezi-ne yerleştiren yaklaşımdır?
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
Yalnız IV
|
I-II-III-IV
|
14.Soru
‘Allah, tanrı, peygamberi; helal-haram, günah-sevap, aforoz etme, cennet- cehennem, ibadet, namaz, ‘Allah razı olsun’’ vb. dini niteleyen kavramlar, kültürel gerçekliklerden hangisini oluşturmaktadır?
Dini Gelenek |
Dini Nesneler |
Dini Kurumlar |
Dini Törenler |
Din Dili |
Allah, tanrı, peygamber vb din alanını niteleyen kavramlar ve ifadeler din dilini oluştururlar.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘manevi yaşam’ı tanımlar?
Belli bir dinin inanç öğretilerinin belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasıdır. |
Dini değerler içlerine iyice yerleşmiş, güçlü kişilik sahibi kişiler için din, bütün benliği kuşatıcıdır. |
‘Aşkın’la ilgili eksiksiz bir farkında oluş tecrübesi veya bireyin olgun bir var olma tarzıdır. |
Yaşanan, hayata geçirilen, uygulanan dindir. |
Bir kişinin ve ya grubun günlük hayatında dinin önemini ifade eden, dinine bağlanma dercesini gösteren kavramdır. |
A,D ve E seçenekleri dindarlık kavramını açıklarken, B seçeneği içgüdümlü dindarlığı açıklar.
16.Soru
I. Sosyal kültürel çevre
II. Dindarlığın boyutu
III. Eğitim öğretimin içeriği
IV. Eğitim öğretimin süresi
V. Dini organizasyonlara katılım
Öğrenim durumu ve dindarlık ilişkisi bazı faktörlere bağlı olarak değişim göstermektedir? Yukarıdakilerden hangisi bu faktörler arasındadır?
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V
17.Soru
Batı dünyasında yapılan bir araştırmada kadınlar; dinin inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi boyutunda daha yüksek puan almışlardır. Söz konusu araştırmayı yapan düşünür kimdir?
Fukuyama |
Walt |
Kennedy |
E.Carl |
J.Smith |
Batı dünyasında dinî hayatın çok boyutluluğunu esas alarak yapılan çalışmaların sonuçlarına göre bazı boyutlarda kadınların, bazılarında ise erkeklerin daha dindar olduğu ortaya çıkmıştır. Ancak, erkek ve kadınların hangi boyutlarda daha önde oldukları, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Örneğin Fukuyama’nın tespitlerine göre kadınlar; dinin inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi boyutunda daha yüksek puan almışlardır.
18.Soru
Çocukların ilk dini etkilere açık ve istekli olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Çocukluk döneminde içinde bulunulan aile ilişkileri |
Çocukların öğrenme sürecinin daha kısa ve etkili olması |
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olması |
Çocukların takdir ve onay kazanmak için davranışlarda bulunması. |
Çocuklarda farkındalık ve dikkat seviyesinin daha geniş olması |
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olduğu; bu nedenle de ilk dinî etkilere açık ve istekli olduğu hususu, bilinen bir gerçektir.
19.Soru
Yaş-dindarlık ilişkisinde geleneksel kurama göre dindarlığın gittikçe düştüğü en kritik yaş aralığı aşağıdakilerden hangisidir?
13-17
|
18-30
|
31-40
|
41-50
|
60-70
|
20.Soru
İslam dünyasında Kur’ân-ı Kerim ve Hz. Peygamberin hadislerine bakılarak ‘ insan tabiatında değişmez evrensel bir öz olarak doğal inanma yeteneği’ anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh |
Akıl |
Nefs |
Fıtrat |
Kalb |
“İnsan tabiatında değişmez evrensel bir öz olarak doğal inanma yeteneği” anlamına gelen kavram fıtrattır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ