Din Psikolojisi Ara 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dindarlık her birey için farklı ve biriciktir. Aşağıdakilerden hangisi bu duruma uygun bir ifade değildir?
Dindarlığın gelişim süreci her insanda farklıdır |
Dini inanç ve değerler insanlar üzerinde farklı etkilere sahiptir |
Dindarlığın çeşitli boyutları vardır |
Dindarlık insanlar üzerinde benzer fizyolojik etki ve işleve sahiptir |
Dindarlık düzeyi bireysel farklılıklar gösterir |
Dindarlık insanlar üzerinde benzer fizyolojik etki ve işleve sahiptir
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın sosyal ve kültürel kaynakları ile ilgilidir?
İnanç geni ve din
|
Anlam arayışı ve din
|
Ölüm korkusu ve din
|
Eğitim ve din
|
Engellenme ve din
|
3.Soru
Dindarlığı etkileyen faktörlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Dindarlık ve eğitim arasındaki ilişki düşünüldüğünde, hiç dini eğitim almamış bir kişinin Allah'a inanmak hususunda kararsız olduğu ortaya konulmuştur. |
Yaş ve dindarlık arasındaki ilişki söz konusu olduğunda, ergenlik döneminde dindarlık eğiliminin azaldığı söylenmektedir. |
Yaşanılan ortam göz önünde bulundurulduğunda köyde yaşayanların kenttekilere göre daha çok dindar olduğu bilinmektedir. |
Türkiye söz konusu olduğunda evli olanların bekarlar nazaran dini yükümlülüklerini daha çok yerine getirdikleri gözlemlenmiştir. |
Cinsiyet ve dindarlık arasındaki ilişki göz önüne alındığında erkek ve kadınların bir fark olmadığı bilinmektedir. |
Mevcut bulgulardan hareketle bir genelleme yapılarak dindarlık ve dinî ilginin hemen her türlü ölçümünde kadınların erkeklerden daha yüksek puan aldıkları dile getirilmiştir. Aynı şekilde dinî inanç ve dinî davranışlar üzerinde yapılan çalışmalarda kadınların erkeklere göre daha dindar olduğu belirtilmiştir. Buna göre kadınlar, dinî organizasyonlara daha sık katılmakta; dinsizliğe daha az eğilimli, inançlarında ise daha samimi ve tutarlı bir duruş sergilemektedirler.
4.Soru
Dinin psikolojik tanımıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Dinin kesin bir tanımını yapmaya çalışmanın bilimsel acıdan bir faydası yoktur.
|
Dinin, bilim adamları arasında üzerinde uzlaşılmış ortak bir tanımı yoktur.
|
Dinin çok yönlü, çok boyutlu bir gerçeklik olması onun basit bir tanımına imkan vermez.
|
Dinin şimdiye kadar yapılmış bilimsel bir tanımı yoktur.
|
Psikolojik araştırmanın amaçları arasında katı bir din tanımına bağlı kalacak alt yapı yoktur.
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din fenomenolojisinin amaçlarındandır?
Din toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları incelemek |
Belli zaman ve mekânlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştırmak |
Dini olguların temel manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışmak |
Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefi bakış açısıyla ele alıp değerlendirmek |
İnsanlık tarihi boyunca ortaya çıkan tüm dinleri karşılaştırmalı olarak incelemek |
Din toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları incelemek din sosyolojisinin amaçlarındandır. Belli zaman ve mekanlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştırmak din antropolojisinin amaçlarındandır. Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefi bakış açısıyla ele alıp değerlendirmek din felsefesinin amaçlarındandır. İnsanlık tarihi boyunca ortaya çıkan tüm dinleri karşılaştırmalı olarak incelemek dinler tarihinin amaçlarındandır. Dini olguların temek manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışmak ise din fenomenolojisinin amaçlarındandır.
6.Soru
Bireylerde dini şüphe, kararsızlık ve çalkantıların durulmaya başladığı ve zamanla ortadan kalktığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Olgunluk dönemi |
Yaşlılık dönemi |
Ergenlik dönemi |
İlk yetişkinlik dönemi |
Orta yaş dönemi |
Genel bir anlayışla, 22-40 yaş aralığını temsil eden ilk yetişkinlik dönemi, ergenlikte yaşanan dinî şüphe, kararsızlık ve çalkantıların durulmaya başladığı ve zamanla ortadan kalktığı bir dönemdir.
7.Soru
Dua, namaz, hac, kurban, kutsal kitabı okuma gibi dinî uygulamalar dindarlığın hangi boyutunu oluşturur?
İdeolojik
|
Tecrübe
|
Törensel
|
Bilgi
|
Etki
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin güçlü bir sosyal kontrol mekanizması olduğu gerçeğini destekleyen olguların dışında kalır?
Dini yönü ağır basan hastalarda depresyon düzeyinin azaldığı ve hastaların psikolojik açıdan daha sağlıklı kaldıklarının tespit edilmesi |
Dindar olan bireylerin yabancılara karşı daha yardım sever, hayır kurumlarına karşı daha cömert, kibarlık ve dürüstlükleriyle ön plana çıktıklarının tespit edilmesi |
Dindar kişilerce toplumsal suçların sadece suç değil, aynı zamanda günah olarak algılanmasından dolayı dindarlar arasında suç oranlarının daha düşük olması |
Dini ve manevî yönü güçlü olan ya da dinî ve manevî motifleri kullanan bakıcıların, yaşlı hastalarla daha kaliteli ilişki kurduklarının gözlemlenmesi |
Boşanmanın bazı din ve mezheplerde yasaklanması, yasaklanmayan din ve mezheplerde de hoş görülmemesi |
Yukarıda yer alan şıklardan B, C, D ve E şıkları dinin güçlü bir sosyal kontrol mekanizması olduğu gerçeğini destekler. A şıkkı ise dindarlığın insan fizyolojisi üzerindeki etki ve işlevlerine örnek olarak gösterilebilir.
9.Soru
I. Din psikologları doğuştan gelen bir inanma ihtiyacının varlığını kabul eder
II. İnsanlar olumlu, olumsuz farklı koşullarda kutsallık duygusunu kaybetmez
III. İnsanlar bazen kutsallık atfettikleri farklı varlıklara yönelir
IV. Dinlerin görevi insanda maneviyat için ayrılmış boşluğu doldurmaktır
V. Engellenmiş inanma ihtiyacını karşılama çabası yeni inanç hareketlerinin nedeni olarak gösterilmiştir
İnanma ihtiyacı,insanı ruhunun derinliklerinde kutsallık atfettiği yüce bir varlığa yönelten bir eğilimdir. Yukarıdakilerden hangisi bu duruma uygun bir ifadedir?
I, II, III, IV, V |
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
II, III, IV |
I, II, III, IV, V
10.Soru
Nesnel bir gerçeklik olarak din yaklaşımına göre başlıca unsurlar aşağıdakilerden hangisinde yer almaz?
Dini topluluk ve gelenek |
Dini nesneler |
Dini şahıslar |
Dini törenler |
Dini güdüler |
Din psikolojinin araştırma konusu olan din her şeyden önce kültürün içinde bir gerçekliktir. Kültürel bir gerçeklik olarak din bireylerin dışında var olan nesnel bir olgudur. Kültürel bir gerçeklik olarak din, birçok unsurdan oluşan bir bütünlük oluşturur. Bu bütünün başlıca unsurları şunlardır: dini topluluk ve gelenek, dini kurumlar, din dili, dini şahıslar, dini nesneler, dini zaman ve mekânlar, dini törenler.
11.Soru
I. Dini Topluluk ve Gelenek
II. Dini Nesneler
III. Dini yargılar
IV. Dini Tasavvurlar
V. Dini Şahıslar
VI. Dini uygulama, eylem ve etkinlikler
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri öznel gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlandandır?
Yalnız I |
I, IV ve V |
I ve II |
II ve IV |
III, IV ve VI |
Din kültürel ve öznel gerçeklik olarak birçok unsurdan oluşmaktadır. Doğru cevap dışındaki maddeler dinin kültürel gerçekliklerini oluşturmaktadır. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
İslam literatüründe dini kabiliyet ve eğilim anlamında kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Mümin
|
Ahlak
|
Müslüman
|
Fıtrat
|
İhsan
|
13.Soru
Geçerlilik ve güvenilirliği hesaplanmış¸ ve kullanımı kolay yazılı standart ölçme araçları aşağıdakilerden hangisidir?
Kişilik testleri |
Tutum ölçekleri |
Anketler |
Sistemli gözlemler |
Mülakatlar |
Anketler
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zihnin ancak dinin yardımı ile çözebileceği temel problemlerden değildir?
Evrenin ve dünyanın yaradılışı
|
Acı tecrübeler, sosyal felaketler
|
Haksızlık, adaletsizlik, başarısızlık vb.
|
Şuur, yaratıcılık, estetik ve mistik düşünceler
|
Genetik ve dindarlık ilişkileri
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinî yaşantı-biyolojik yapı ilişkisiyle doğrudan ilgilidir?
İnanç Geni
|
Tanrı Noktası
|
Sinirbilim
|
Nöroteoloji
|
Biyoteoloji
|
16.Soru
Din psikolojisi araştırma yöntem ve tekniklerinden ‘Olaylar ya uzaktan kendi doğal akışı içerisinde (doğal gözlem), ya da araştırmacının kendisi de olayların içinde yer alarak (katılımcı gözlem) anlaşılmaya çalışılan yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Kişilik Testleri |
Davranış Analizi |
Kişisel Dokümanların Sistemli İncelenmesi |
Tutum Ölçekleri |
Sistemli Gözlemler |
Sistemli gözlemler: Bilimsel çalışma her şeyden önce olayları gözlemleyerek başlar. Olaylar ya uzaktan kendi doğal akışı içersinde (doğal gözlem), ya da araştırmacının kendisi de olayların içinde yer alarak (katılımcı gözlem) anlaşılmaya çalışılmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi manevi yaşamın farklı anlamı ve türlerinden birisidir?
Yaşamda bir anlam arama |
Dünya yönelimli bir manevi yaşam |
Yücelikle bir karşılama |
Kişisel bir değişim |
Bir bağlanma hissi |
Manevi yaşam içerisinde yer alan bütün bu yaşantıları şu maddeler altında toplayabiliriz: Yaşamda bir anlam arama, Aşkınlıkla (yücelikle) bir karşılaşma, Bir bağlanma hissi, Nihai bir gerçek ya da en yüksek bir değer arama, Gizemli bir varlığa saygı ve minnettarlık, Kişisel bir değişim. Bunun yanında manevi yaşamın farklı ele alışlarında üç farklı türü ya da anlamı olduğu görülmektedir. 1. Teolojilerdeki düşünce ve pratiğin nedeni olarak ileri sürülen, hem geniş hem de dar olarak tasavvur edilen Tanrı- yönelimli bir manevi yaşam. 2. Bir kimsenin çevrebilim ya da tabiat ile ilişkisini vurgulayan dünya yönelimli bir manevi yaşam. 3. İnsan(ın) başarısını ya da potansiyelini vurgulayan “hümanistik” (ya da insan- yönelimli) bir manevi yaşam.
18.Soru
En genel anlamıyla bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasına ne olarak adlandırılabilir ?
İnanç |
Dindarlık |
İhsan |
Tefekkür |
İnanç sistemi |
Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık, bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır. Tek bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakileri şıklarda yer alan ifadelerden hangisi üç dini başa çıkma yönteminden biri olan “işbirliği yoluyla başa çıkma” yöntemiyle açıklanabilir?
Bireyin, Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanması |
Bireyin, işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemesi |
Bireyin, sorunların çözümünde Allah’ı bir dost ve yardımcı olarak algılaması |
Bireyin, dini kaygıya karşı bir savunma aracı olarak görmesi |
Bireyin, duygusal bir rahatlık ve sakinlik, sosyal destek, daha düşük düzeyde ölüm kaygısı ve geçirdiği hastalıklarda bir hikmet arama yollarıyla önemli derecede rahatlayabilmesi |
A şıkkında yer alan “Bireyin, Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanması” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden kendini yönetme modeliyle, B şıkkında yer alan “Bireyin, işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemesi” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden takdire uyma modeliyle açıklanabilir. D ve E şıklarında yer alan ifadeler doğrudan dini inançların insanlarda uyandırdıkları hislerdir. C şıkkında yer alan “Bireyin, sorunların çözümünde Allah’ı bir dost ve yardımcı olarak algılaması” ifadesi ise üç dini başa çıkma yönteminden işbirliği yoluyla başa çıkma yöntemiyle açıklanabilir.
20.Soru
Kavramsal ve içerik açısından ilk özgün ruh sağlığı kitabının yazarı aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Ebû Bekir Razi
|
İbn-i Sina
|
Farabi
|
İbn-i Haldun
|
Fahrüddin Râzi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ