Din Psikolojisi Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olduğu; bu nedenle de ilk dinî etkilere açık ve istekli olması sebebiyle anne ve babalarının din de dahil söz ve davranışlarını taklit etmeleri ve anne babaları tarafından ödüllendirilmeleri aşağıdaki yaklaşımlardan hangisiyle açıklanabilir?
Toplumsallaşma |
Eğitim |
Sosyal Öğrenme |
Bilişsel Tatmin |
Anlam Arayışı |
Sosyal çevrede gerçekleşen en yaygın öğrenme model alma; gözlemleyerek
öğrenme, taklit, özdeşleşme ve içselleştirme süreçlerini birlikte ihtiva eder. Sosyal öğrenmede davranışın kazanılması ya da değiştirilmesinde, pekiştirmenin de özel bir yeri vardır. Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun
güçlü olduğu; bu nedenle de ilk dinî etkilere açık ve istekli olduğu hususu,
bilinen bir gerçektir Çocuk en yakını olarak anne-babasının söz ya da davranışlarını merakla izler ve çoğu zaman acemice tekrarlamaya çalışır. Bilindiği üzere çocuğun bu taklit çabaları, ebeveynlerin hoşuna gider ve sevgi gösterileriyle ödüllendirilir. Zamanla bunun farkına varan çocuk takdir ve onay kazanmak için dinî davranışlar da dâhil taklitlerini sıklaştırır ve daha özenli davranır. Böylece dinî kavram, söz ve uygulamalar yaygınlık
kazanarak pekişir. Doğru yanıt C'dir.
2.Soru
Dinin, özsel tanımları yanında, işlevsel tanımları da ortaya konulmuştur. Aşağıdakilerden hangisi dinin işlevsel tanımları arasında gösterilebilir?
Din, tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alır |
Din, inanç, öğreti, ahlak ve kutsalla ilgili tutum ve davranışlardan oluşur |
Din, hayat, ölüm, mutluluk, acı, gibi kavramlarla ilgili dünya görüşü kazandırır |
Din, gerçekliğin bir tanımını ve anlamını içerir ve kişilerde bağlılık oluşturur |
Din, belli tarzda ve ölçüde inanç ve uygulamalar bütünü ortaya koyar |
Din, hayat, ölüm, mutluluk, acı, gibi kavramlarla ilgili dünya görüşü kazandırır
3.Soru
Din-toplum ilişkisini ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler ve gruplaşmaları hangi bilim dalı inceler?
Din sosyolojisi
|
Din fenomenolojisi
|
Din antropolojisi
|
Din felsefesi
|
Dinler tarihi
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini inanç ve pratikler ekseninde şekillenen değerlerin gelişmesine katkıda bulunduğu davranışlardan biri değildir?
Sorumluluk duygusu kazanmak |
Kişisel duyarlılıkta derinleşmek |
Kendi kendine karar vermemek |
Fiziksel sağlıkla ilgili iyi alışkanlıklar geliştirmek |
Belli amaçlara sahip olmak |
Bireyin kendi kendine karar verebilme yeteneği kazanması da yukarıda bahsi geçen değerlerin gelişmesine katkıda bulunduğu bir özelliktir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın boyutlarından biri değildir?
İdeolojik(inanç) boyutu |
Öznel boyut |
Törensel boyutu |
Etki boyutu |
Tecrübe boyutu |
Dindarlığın boyutlarını ideolojik, törensel, tecrübe, zihinsel ve etki boyutu olarak sıralayabilmek mümkündür.
6.Soru
- İnsanı gerçekliğin içinde uygun bir yere yerleştirir.
- Yaşanan gerçekliği yorumlar.
- İnsana nasıl yaşaması gerektiği ile
ilgili rehberlik sunar. - insanın yaşadığı hayat içinde kendini uygun bir yere yerleştirmeyi mümkün kılacak özel bir başvuru çerçevesi hazırlar.
ilgili rehberlik sunar.
Bilişsel tatmin açısından dinin işlevlerini uygun bir şekilde ifade etmek istersek, doğru sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
I, II, III ve IV |
IV, III, II ve I |
III, II, IV ve I |
I, II, IV ve III |
IV, II, I ve III |
Her şeyden önce din, insanın yaşadığı hayat içinde kendini uygun bir yere
yerleştirmeyi mümkün kılacak özel bir başvuru çerçevesi hazırlar. Bu
hazırlıkta o, önce yaşanan gerçekliği yorumlar; sonra insanı bu gerçekliğin
içinde uygun bir yere yerleştirir. Sonra da ona, nasıl yaşaması gerektiği ile
ilgili rehberlik sunar. Bu noktada din, bir yandan özellikle zihinsel alana
gelen verileri, anlamlı bütünler halinde düzenleyici fonksiyonuyla, diğer
yandan da zihnin kendi başına açıklayamadığı ya da aşamadığı metafizik
sorunları açıklayıcı yönüyle, büyük bir işlev görür. Doğru yanıt E'dir.
7.Soru
I. Dindarlık tek biçimli, değişmez sabit bir durumdur, kişi ve gruplara göre değişmeyen bir yapıdır.
II. Kişi ve grupların din anlayışları belli değerlere ve uygulamalara verdikleri öneme göre farklılaşabilmektedir.
III. Kişi ya da grupların dindarlığı hakkında yargıda bulunmak zordur
IV. Dindarlık birey ve toplumun hayatında belli bir alanla sınırlı olmayıp hayatın her alanında etkisini gösterir.
Yukarıdakilerden hangileri dindarlığın özelliklerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Kişi ve grupların din anlayışları belli değerlere ve uygulamalara verdikleri öneme göre farklılaşmaktadır. Bu nedenle kişi ya da grupların dindarlığı hakkında yargıda bulunmak zordur. Dindarlık birey ve toplumun hayatında belli bir alanla sınırlı olmayıp hayatın her alanında etkisini gösterir. Dindarlık tek biçimli, değişmez sabit bir durum değildir, kişi ve gruplara göre değişen, gelişen dinamik bir yapı ve süreçtir.
8.Soru
Geertz’e göre özü itibariyle dini inançların kaç işlevi vardır
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Geertz’e göre özü itibariyle dini inançların üçlü bir işlevi vardır:
1. Sıra dışı, akıl ötesi olay ve deneyimler için açıklamalar getirme,
2. İnsanın acı ve sefaletini anlama ve duygusal destek verme;
3. Şeylerin nasıl olduğu ile nasıl olmaları gerektiği arasındaki süreksizliği(kopukluğu)
açıklamak için işe yarar ahlaki ölçütler sağlama yolunda
anlam üretme. doğru cevap C'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Kutsalın dili” olarak nitelendirilen kavramlardan biri değildir?
Istırap |
İlahi amaç |
Kader |
Başarı |
Sınırlılık |
Dünyada yaşanılan sorunlarla başa çıkma konusunda dinî olmayan birçok yöntem bulunmaktadır. Bu konuda dinin, bu sürece sağladığı özel katkının, insanın yetersizliği ile ilgili problemlere bir çözüm sunması olarak anlaşılabilir. Zira insan, kişisel eylemlerinde başarılı olmaya ne kadar sıkı çalışırsa çalışsın, belli sınırları aşamamakta yani insan olarak kalmaktadır. Başa çıkılamaz durumlarla karşılaşıldığı durumlarda ise, Kutsalın dili (sabır, hikmet, ıstırap, ümit, sınırlılık, ilahi amaç, kader vb.) daha uygun bir hale gelmektedir.
10.Soru
I-Toplumsallaşma II-Bireyselleşme III-Sosyal öğrenme IV-Eğitim ve öğrenme Taklit, benzeme ve özdeşleşme davranışları yukarıdakilerden hangi süreçle daha çok ilgilidir?
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
Yalnız IV
|
I-II-III-IV
|
11.Soru
I. İstatistiksel analizler
II. Etnografya
III. Semantik analiz ölçümleri
IV. Deneyler
V. Gözlemler
Yukarıdakilerden hangileri din psikolojisinde kullanılan araştırma ve yorumlama yöntem ve tekniklerindendir?
Yalnız I |
I ve V |
I, III, IV ve V |
II, III ve V |
III ve IV |
Din psikolojisinde kullanılan araştırma, yorumlama yöntem ve teknikleri oldukça geniştir. Bu teknikler yorumlama ve değerlendirme, deneyler, istatistiksel analizler, klinik metotta kullanılan derinlikli analiz, semantik analiz ölçekleri, davranışların analizi, kişilik testleri, tutum ölçekleri, mülakatlar, anketler, kişisel dokümanların sistemli analizi ve sistemli gözlemlerdir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini hayatın şekillenmesinde yaş değişkenini dikkate alan kuramlardan biridir?
Tutuculuk Kuramı
|
Kararsızlık Kuramı
|
İlgisizlik Kuramı
|
Öğrenmişlik Kuramı
|
Belirsizlik Kuramı
|
13.Soru
Din psikolojisinin modern zamandaki asıl kurucu ve temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?
G. Allport |
W. James |
S. Freud |
C. G. Jung |
A. Maslow |
Din psikolojisinin önemli temsilcileri A.B.D.’de yetişmiştir. W. James(1842-1910) bu bilim dalının moren zamanlardaki asıl kurucusu ve temsilcisi olarak kabul edilir.
14.Soru
Ülkemizde yapılan bir araştırmaya göre aşağıdaki sosyo-ekonomik ve dindarlıkla ilgili yargılardan hangisi doğrudur?
Dini hayatla ilişkisi en zayıf olanlar, düşük sosyo-ekonomik düzeye sahip olanlardır |
Gelir düzeyi ile dindarlık arasında hiçbir ilişki bulunmamaktadır |
Gelir düzeyinin artmasından bağımsız olarak dine olan ilgi sabit kalmaktadır |
Gelir düzeyinin artmasına paralel olarak dine olan ilgi de artmaktadır |
Gelir düzeyinin artmasına paralel olarak dine olan ilgi de azalmaktadır |
Ülkemizde gerçekleştirilen araştırmalar, gelir düzeyinin artmasına paralel olarak dine olan ilginin de azaldığını ortaya koymuştur. Doğru cevap E seçeneğidir.
15.Soru
Din fenomenolojisi alanını aşağıdakilerden hangisi en iyi açıklamaktadır?
Din-toplum ilişkisi ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları inceler. |
Dini olguların temel manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışan bir bilim dalıdır. |
Belli zaman ve mekanlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştıran bir bilim dalıdır. |
Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefe bakış açısıyla ele alıp değerlendiren bir disiplindir. |
Farklı toplumlarda ortaya çıkan mitler, dini semboller, dini ayin ve törenlerin, dini hareketlerin görünüm ve anlamlarını ortaya çıkarmaya çalışır. |
Din bilimleri bir dizi alanı içinde barındırmaktadır. Bu alanlardan Din Sosyolojisi, din-toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan bir takım süreçleri inceler. Din antropolojisi, herhangi bir zaman ve mekanda özel bazı dini inanç ve uygulamaları araştıran bir alandır. Din felsefesi, dini inanç ve olgulara felsefi bir bakış açısıyla yaklaşarak incelemektedir. Din fenomenolojisi ise, dini olguların temel manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışan bir bilim dalıdır.
16.Soru
Dinin ve dindarlığın yaşam üzerindeki etkilerine bakıldığında aşağıdakilerden hangisinin yanlış olduğunu söylemek mümkündür?
Dindar olan bireylerin intihar eğilimleri daha azdır. |
Dindar olmakla güvensizlik duygusu arasında bir paralellik söz konsudur. |
Dindar olan bireylerin daha iyimser oldukları bilinmektedir. |
İnançlardan esinlenerek dini tecrübe sahasına açılmak insanlarda dinlenme etkisi yaratabilmektedir. |
Sosyal yalnızlık çeken dindar bir birey, aynı şartlarda bulanan dindar olmayan bir bireye oranla daha az yalnızlık duygusu hisseder. |
Her şeye gücü yeten bir Varlığa ve ebedî bir hayatın geleceğine olan inancın insana verdiği güven duygusunu, diğer faktörlerin oluşturması oldukça zordur. Bu bağlamda din insana güvenlik duygusu kazandırmakta ve onu güvensizliğe karşı koruyan en etkili faktörlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
17.Soru
Kadınların erkeklere oranla daha dindar olduklarını açıklayan araştırmaların kaynağı nedir?
Doğu Eksenli Araştırmalar |
Batı Avrupa ve ABD Eksenli Araştırmalar |
Uzakdoğu Eksenli Araştırmalar |
Doğu Avrupa Merkezli Araştırmalar |
Orta Asya Merkezli Araştırmalar |
Genel olarak Batı Avrupa ve ABD eksenli pek çok araştırma, kadınların erkeklere oranla daha dindar olduklarını ortaya koymuştur. Bu araştırmaların bir kısmına göre Hristiyan mezheplerin tamamında kiliseye gidenlerin oranı, kadınlarda daha yüksektir. Erkeklerle karşılaştırıldıklarında kadınlar, kendilerini Tanrı’ya daha yakın hissetmekte ve ibadetleri sırasında daha yüksek bir ruhanilik yaşamaktadırlar. Yine kadınlar, daha fazla ibadet etmekte, kutsal kitapları okumakta ve dua etmektedirler.
18.Soru
İlk din psikologlarından W. James, önemli dini şahsiyetler üzerinde hangi yöntemle araştırmalar yapmıştır?
Sistematik gözlem
|
Anket
|
Semantik analiz
|
Deney
|
Kişisel dokümanların incelenmesi
|
19.Soru
Dinin kökenini bireye aşkın bir kaynağa, en eski insan atalarının psikolojik kalıtımlarında var olan arketiplere dayandıran psikolog kimdir?
C.G. Jung
|
S . Freud
|
E. Fromm
|
A. Maslow
|
W. James
|
20.Soru
“Aşkın ile ilgili eksiksiz bir farkında oluş tecrübesi veya bireyin olgun bir var olma tarzıdır” şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Dini inanç
|
Dini kültür
|
Dini yargı
|
Manevi yaşam
|
Dini tecrübe
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ