Din Psikolojisi Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din psikolojisinde başvurulan araştırma tekniklerinden değildir?
Sistemli gözlem
|
Tutum ölçekleri
|
Anketler
|
Kişilik testleri
|
Antropoloji çalışmaları
|
2.Soru
Dinî olguları, kültür içerisinde yer alan kendine özgü bir gerçeklik olarak kabul eden açıklama dinin hangi tanımıdır?
Dinin özsel tanımı |
Dinin işlevsel tanımı |
Dinin özsel-işlevsel tanımı |
Nesnel bir gerçeklik olarak din |
Öznel bir gerçeklik olarak din |
Bu bakış açısı dinî olguları, kültür içerisinde yer alan kendine özgü bir gerçeklik olarak kabul eder. Dinin, asli ve değişmez bazı unsurları vardır ve bunların başka bir sosyal ve kültürel alana indirgenmesi mümkün değildir. Dinin özsel tanımını anlatmaktadır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kadınların erkeklere göre daha dindar olmalarını açıklayan görüşlerden biri değildir?
Kadınlar erkeklere nispetle daha fazla suçluluk ve pişmanlık yaşadıkları için daha fazla dindar olma eğilimi göstermektedirler |
Kadınlar, erkeklere nispetle daha az saldırgan, daha fazla çekingen, daha çok itaatkâr, bağımlı ve pasif, daha çok kaygılı, endişeli ve sıkıntılı olmaları; yine, gündelik hayatta maruz kaldıkları stresle başa çıkmada ciddî biçimde zorlanmaları, kadınları dine daha fazla yaklaştırmaktadır |
Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha açık bir tabiattadır. Kadınlar, bu özelliklerinden dolayı dinî telkine daha açık, dinin öğretilerini kabul etmeye daha yatkın ve dini yaşamaya daha eğilimlidir |
Kadınlar, erkeklere göre pek çok sektörde yeterince iş bulamamaktadırlar. Dolayısıyla çalışmayan kadınların geleneksel dinî hayata daha fazla yöneldiği düşünülebilir |
Kadınlar erkeklere göre kendilerini gerçekleştirme, meslek edinme, ekonomik bağımsızlık ve cinsel hayat başta olmak üzere çeşitli konularda daha az hayal kırıklığı yaşarlar. Bu da dine yönelmelerine sebep olmaktadır |
"E" şıkkının aksine, kadınlar erkeklere göre kendilerini gerçekleştirme, meslek edinme, ekonomik bağımsızlık ve cinsel hayat başta olmak üzere çeşitli konularda daha fazla hayal kırıklıkları yaşamakta, dolayısıyla kendilerini daha fazla engellenmiş hissetmektedirler. Bu engellenmişlik, onları telâfi mekanizması işlevi gören dine yönlendirebilmektedir. Bu nedenle doğru cevap "E" şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’de üç yüz’e yakın yerde geçen “nefs” kavramı ile ilgili değildir?
İnsanın kişilik yapısı, iç dünyası ve davranış eğilimlerini ifade etmektedir |
Bir şeyin kendisi ve özü, benlik, kendilik demektir |
Kur’an’da genel olarak, ruhsal ve bedensel, bilinçli ve bilinç dışı tüm fonksiyonların bütününde oluşan insanın psikolojik yapısı anlamında kullanılmaktadır |
Bir yanda tabii, beşeri, dürtüsel boyut, diğer yanda ise akli, manevi ya da ülküsel bir boyut bulunmaktadır |
Düşünme ve akıl yürütme, hidayet ve itmi’nan, acıma ve esirgeme, manevi olarak arınma ve temizlenme gibi tüm psikolojik süreçlerin yaşandığı yerdir |
Kur’an-ı Kerim’de 300’e yakın yerde geçen nefs kavramı, insanın kişilik yapısı, iç dünyası ve davranış eğilimlerini ifade etmektedir. Nefsin kelime anlamı bir şeyin kendisi ve özü, benlik, kendilik demektir. Kur’an’da nefs genel olarak, ruhsal ve bedensel, bilinçli ve bilinç dışı tüm fonksiyonların bütününden oluşan insanın psikolojik yapısı anlamında kullanılmaktadır. Kur’an’ın anlatımında nefsin, çeşitli duygu ve heyecanların, inançların, akli etkinliklerin kısaca bütün psikolojik işlevlerin yeri ve kaynağı ise kalpdir.
5.Soru
Türkiye’de dindarlık-yaş ilişkisini konu alan araştırmalardan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
Dindarlık-yaş ilişkisiyle ilgili çalışmalar daha çok Batı kaynaklıdır, Türkiye için yetersizdir.
|
Bazı araştırmalara göre aradaki ilişki doğru orantılı, bazılarına göre ters orantılıdır.
|
Araştırmaların çoğuna göre yaşlanmaya bağlı olarak dindarlık artmaktadır.
|
Türkiye’deki bulgulara göre dindarlık-yaş ilişkisi, “kararlılık kuramına” uygun düşmektedir.
|
Ergenlik ve ilk yetişkinlik dönemi, dindarlık açısından düşüşlerin yaşandığı dönemlerdir.
|
6.Soru
Allport'a göre "iç güdümlü dini yönelim" için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Çok belirgin olumlu etkileri yoktur |
Dini gerekliliklerin yerine getirilmesi konusunda esneklik sağlar |
Tamamen Allah rızası güdülür |
Toplumsal beklenti içinde bulunulabilir |
İçten bir dindarlık olduğu söylenemez |
İç güdümlü dini yönelim olarak nitelenen dindarlık anlayışı tamamen Allah rızası göz önünde bulundurularak sahip olunan br yönelimdir. Dolayısıyla doğru cevap C'dir.
7.Soru
Erkek çocukların anneyi, kız çocukların ise babayı tercih etmesiyle ilişkili olan ve baba-tanrı arasında ilişki kurarak kız çocuklarının daha dindar olduğunu açıklan görüş hangisidir?
Dini İçgüdü |
Psikotez |
Tinsel Güdü |
Psikohipotez |
Psikoanalitik |
Psikoanalitik Kuram çerçevesinde erkek çocukların anneyi, kız çocukların ise babayı tercih etmesiyle ilişkilidir. Eğer Tanrı, baba figürü olarak yansıtılırsa, gelişme döneminde babayı daha fazla tercih eden kız çocukların, gerçek babadan sembolik babaya, yani Tanrı’ya geçiş yapmaları daha kolay olmaktadır. Diğer bir ifadeyle söz konusu süreç, onları Tanrı’ya inanmada daha avantajlı bir hale getirmektedir.
8.Soru
Belli bir dinin inanç ve öğretilerinin, belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasına ne ad verilir?
Nesnel din
|
İşlevsel din
|
Dindarlık
|
Öznel din
|
Manevi yaşam
|
9.Soru
Dindarlığın fizyolojik etkileri göz önünde bulundurulduğunda aşağıdakilerin hangisinin yanlış olduğunu söylemek mümkündür?
Dindarlık ve daha uzun yaşam arasında doğru orantı mevcuttur. |
Dindarlık oranı yüksek olan bireylerin hastalığa karşı verdikleri mücadele daha güçlüdür. |
Dini inanç ve uygulamalar beden sağlığını olumlu yönde etkilemektedir. |
Kontrol grupları arasında din adamları daha kısa sure yaşayanlar arasında yer almaktadır. |
Dindarlıkla ölüme neden olan tüm riskler arasında olumsuz bir ilişki tespit edilmiştir. |
Hıristiyan din adamları üzerinde yapılan bir çalışma, din adamlarının kontrol grubuna göre daha uzun süre yaşadıklarını ortaya koymuştur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlardan biridir?
Dinî güdüler |
Batıl inançlar |
Oruç tutmak |
Zekat vermek |
Hacca gitmek |
Öznel bir gerçeklik
olarak dini meydana getiren unsurlar da şunlardır.
1. Dinî yetenek ve eğilimler
2. Dinî güdüler
3. Dinî inançlar
4. Dinî sözler, ifadeler, kavramlar
5. Dinî yargılar
6. Dinî tasavvurlar
7. Dinî tutumlar
8. Dinî duygu ve heyecanlar
9. Dinî uygulama, eylem ve etkinlikler. Cevap A'dır.
11.Soru
Beyin-inanç ilişkisiyle ilgili olarak beyin uzmanı E. D’Aquili tarafından ortaya atılan teori aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı Geni (The God Gene) adlı çalışmasıyla maneviyatın genini bulduğunu iddia etmiştir. |
Dindarlığın kalıtımsal bir özellik taşıdığını ve oldukça kalıcı olduğunu iddia etmiştir. |
Dinin zihinsel ve ruhsal yönden en mükemmel anlam kaynağı olduğunu iddia etmiştir. |
Beynin farklı bölümlerinin din ile ilgili farklı işlevler üstlendiğini iddia etmiştir. |
Tanrı noktası denilen ruhsal merkezin, beynin şakak loblarındaki sinir bağlantıları arasında konuşlandığını iddia etmiştir. |
Beyin-inanç ilişkisiyle ilgili ortaya atılan teorilerden biri de, beyin uzmanı
E. D’Aquili tarafından geliştirilmiştir. O, beynin farklı bölümlerinin din ile
ilgili farklı işlevler üstlendiğini iddia etmiştir. Ona göre beynin bir noktası, din açısından büyük önem taşıyan vahdet/birlik fikrini anlamaya
odaklanmıştır. Diğer bir noktası ise, Tanrı’nın dünyada olup bitenleri nasıl
düzenlediğini anlamakla ilgilenmektedir. Dinî tecrübelerden bir kısmı,
insanın belleğinden ölünceye kadar silinmeyecek ölçüde etkili olabilir. Doğru yanıt D'dir.
12.Soru
Sorun çözümünde bireyin inisiyatif aldığı ancak bu işte Allah'ı da bir dost ve yardımcı olarak algıladığı sorun çözme yöntemi hangisidir?
Kendini yönetme
|
Iraksak düşünce
|
Toplumu yönetme
|
Takdire uyma
|
İşbirliği yöntemi
|
13.Soru
Dini şüphe olayı ağırlıklı olarak hangi gelişim döneminde ortaya çıkar ve gelişir?
Yaşlılık
|
Çocukluk
|
Orta yaş
|
Yetişkinlik
|
Ergenlik
|
14.Soru
Dindarlığın yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, sosyo-ekonomik durum, kırsal-kentsel çevre durumu ve medeni durum gibi değişkenle ilişkisine bakıldığında aşağıdaki ifadelerden hangisi kesin olarak söylenebilir?
Yaş ilerledikçe dindarlık artmaktadır. |
Sosyo-ekonomik durum dindarlık açısından çok önemlidir. |
Şehirlerde yaşayanlar daha dindardır. |
Araştırmalara göre kesin sonuçlara ulaşılabilmektedir. |
Değişkenler açısından araştırmalara bakıldığında farklı sonuçlarla karşılaşılabildiğinden kesin sonuçlara varılamamaktadır. |
Bu değişkenler dindarlık hakkında bizlere bilgi vermesi açısından son derece önemlidir. Fakat bu değişkenlerle yapılan araştırmalar incelendiğinde kesin olarak bir sonuca ulaşmak mümkün olmamaktadır. Her araştırma farklı bir sonuç verebilmektedir. Kadınların daha dindar olduğu veya erkeklerin daha dindar olduğuyla ilgili farklı araştırmaların yanında, cinsiyetin dindarlık açısından bir farklılık yaratmadığı sonucuna da ulaşılabilir. Bu nedenle kesin olarak bilinmesi gereken bu değişkenlerin dindarlık açısından önemli olduğu fakat kesin bir şekilde şu değişkene göre dindarlık böyledir gibi bir yargıya varılamayacağıdır.
15.Soru
Dinin kökenini, bireye aşkın bir kaynağa, en eski insan atalarının psikolojik kalıtımlarında var olan arketiplere dayandıran araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
W.James |
S.Freud |
C.G.Jung |
A.Maslow |
E.Fromm |
C.G.Jung’a göre din hem bireysel hem de tarihi açıdan oldukça önemli bir olgudur. Onun din ile ilgili görüşlerini tüm eserlerinde görmek mümkündür. Fakat özellikle Modern Man Search of a Soul/ Modern İnsan ruhunu Arıyor(1933), Psychology and Religion/ Psikoloji ve Din (1938), Answer to Job/ Eyüp’e Cevap(1954) gibi kitapları bu konuda önde gelmektedir. Jung tüm bu çalışmalarında insanın dindar bir tabiata sahip olduğunu, dinin insana özgü ve içten doğma bir olgu olduğunu ortaya koymuştur. Jung dinin kökenini, bireye aşkın bir kaynağa, en eski insan atalarının psikolojik kalıtımlarında var olan arketiplere dayandırır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilçelerde yaşayan insanların büyük kentlerde yaşayan insanlara oranla daha dindar olmalarının sebeplerinin dışında kalır?
Eğitim kurumlarında görev yapan eğitimciler ile din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinden yararlanma fırsatının bulunması |
Müstakil müftülüğün ve çok sayıda din görevlilerinin hizmet vermesi |
İlçeler dışındaki yerleşim yerlerinde dini hizmetlerin yeteri kadar yerine getirilmemesi |
İsteğe bağlı din eğitimi imkânlarının daha geniş ve daha kolay ulaşılabilir olması |
İlçelerin din hizmetleri açısından köy ve kasabalara göre daha fazla imkânlara sahip olması |
İlçelerin din hizmetleri açısından köy ve kasabalara göre daha fazla imkânlara sahip bulunduğuna işaret etmektedir. İsteğe bağlı din eğitimi imkânlarının daha geniş ve daha kolay ulaşılabilir olması; müstakil müftülüğün ve çok sayıda din görevlilerinin hizmet vermesi; ayrıca orta öğretim kurumlarında görev yapan meslek dersleri öğretmenleri ile din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinden yararlanma fırsatının bulunması, bu bağlamda ilçelerin sahip olduğu ayrıcalıklar olarak sıralanabilir.
17.Soru
Depresyon ile dinî inanç arasında birçok araştırması olan ve dinî ibadetlere daha fazla katılan kişilerde depresyon göstergelerinin daha düşük olduğunu ve bu kişilerin daha az depresif belirti geçirdiklerini tespit eden araştırmacı hangisidir?
Locke |
W. James |
Koenig |
W. Jhon |
Adward |
Koenig, dinî ibadetlere daha fazla katılan kişilerde depresyon göstergelerinin daha düşük olduğunu ve bu kişilerin daha az depresif belirti geçirdiklerini tespit etmiştir. Koenig Larson ile birlikte gerçekleştirdiği ve dindarlık ile sağlık arasındaki ilişkinin farklı boyutlarını irdeledikleri diğer bir araştırmada bu alanda yapılan 850 araştırmayı incelemiş ve çalışmaların % 80’inde dindarlıkla hayattan tatmin olma arasında olumlu bir ilişkinin bulunduğunu tespit etmiştir.
18.Soru
Allport'a göre din ve önyargı arasında çift taraflı bir ilişki vardır. Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Dindar bir kişinin önyargıya sahip olması düşünülemez. |
Dini gerekliliklerini yerine getirmeyen bir bireyin önyargılı olması beklenebilir. |
İç güdümlü dini yönelime sahip birinin önyargılardan arınmış olması beklenebilir. |
Dış güdümlü dini yönelime sahip bir insan ön yargılarını kontrol edebilir. |
İç güdümlü dini yönelime sahip bir insanın daha fazla ön yargıya sahip olması beklenir. |
İç güdümlü dini yönelime sahip bir insan toplumda en az ön yargılı kesimi oluşturur.
19.Soru
Aşağıdaki dini başa çıkma yöntemlerinden hangisi işi tamamen Allahın seçimine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemeyi içerir?
Kendini yönetme |
Takdire uyma |
İşbirliği yoluyla başa çıkma |
Dua ve ibadet |
Psikolojik destek |
Takdire uymada birey işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemektedir.
20.Soru
Din ile psikolojinin uzlaşmasını ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Teoloji
|
Nöroteoloji
|
Psikoloji
|
Nörobiyoloji
|
Psikoteoloji
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ